Husk mig
▼ Indhold

Brintbiler

En brintbil bruger brint som brændstof i stedet for benzin eller diesel.

Det fungerer i praksis således, at brinten i brændselscellen bliver omdannet til strøm og ved hvert hjul sidder en el-motor, som giver bilen fremdrift.

Brintbilen har en væsentlig bedre udnyttelse af brændstoffet end traditionelle biler, idet den har en virkningsgrad på over 40 pct., mens almindelige biler kun har en 22-23 pct. nyttevirkning.

Brintbiler forurener betydeligt mindre end traditionelle biler og er derfor bedre for miljøet.

I 2007 vandt en gruppe studerende fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) verdens største økonomiløb, Shell Eco-marathon 2005. Det lykkedes dem at bygge en bil, der bruger kun 10 gram brint for at tilbagelægge 25 km. Hvis dette omregnes, svarer det til, at bilen kører 671 kilometer på en liter benzin.

Eksterne links/kilder:
Minihydrogen.dk: Brintbil
DTU: Dansk brintbil bedst i verden!

Kilde: Berlingske Research. Udarbejdet år 2009, hvorfor oplysninger kan være forældede, og evt. rettelser kan mangle. Få aktuel viden om klima på Berlingske Viden.

Fra SKOLEduel:
Fremtidens bil vinker farvel til benzinen
Du skal sikkert slet ikke tanke benzin på din fremtidige bil. I stedet kan du måske fylde den med brint. Din bil har så nogle brændselsceller, som laver energi ud fra brint og luft. Til den tid vil du måske more dig over de gammeldags biler, der larmede. For en bil med brændselsceller støjer ikke særlig meget, fordi motoren er en elektromotor. Og udstødningen er ikke sort og fuld af usunde stoffer. Så luften i din by er langt renere end i gamle dage. Din brændselscellebil laver bare vand og varme som affald.

De fleste store bilfirmaer arbejder på at udvikle biler, der kan køre på brint – og biosprit. De ved, at oliens tid får en ende og dermed også benzinens. En af de nye brintbiler er Honda’s FCX. Den kan køre 430 km på de to brinttanke, der tilsammen rummer 157 liter flydende brint – opbevaret under tryk (350 bar) og nedkølet til minus 253 grader. En anden lovende bil er NECAR fra DaimlerChrysler.
Den har en tank med metanol (træsprit) og en tank med vand. Bilen kan omdanne metanol og vand til brint og CO2. Brinten bruges nu i bilens brændselsceller, der producerer elektricitet til den elmotor, der får bilen til at køre.

Der er stadig ikke brændselscellebiler til salg i almindelige bilforretninger. De er endnu for dyre at fremstille. En brintbil kan let komme til at koste 700.000 kr.

Et af problemerne med bilerne er, at brinten er besværlig at køre rundt med. I gasform fylder den alt for meget. Og når den skal gøres flydende, koster det meget energi, og samtidig skal den nedkøles til minus 253 grader. Selv i flydende form kan bilen ikke have brændstof med til lige så mange kilometre som nutidens benzinbiler.

Spørgsmål
Hvornår tror du, at der kommer brændselscellebiler til salg? Er det vigtigt at en brændselscellebil kan køre lige så hurtigt som en nutidig og moderne bil? Eller er det i orden, at det koster lidt fart at køre miljørigtigt?

Kilde: SEAS-NVE






 0 kommentar(er) · 20222 fremvisninger

Kommentarer
Der er ikke skrevet kommentarer til denne artikel.

Deltag aktivt i debatten om artiklen Brintbiler:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Brint
NyhederDato
Nu kan vestjyske biler tanke brint12-09-2008 11:38
Vejen til fremtidens brintbil forkortet22-08-2008 06:36
Risø producerer brint billigere end olie13-08-2008 10:23
Brintbil sætter fartrekord25-07-2008 08:15
DebatterSvarSeneste indlæg
Deltag i forskningsprojekt om brintbiler223-02-2010 13:10
Ny teknologi: Brint?1505-02-2009 17:00
Brint-samfund325-03-2008 10:08
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik