Husk mig
▼ Indhold

7 spørgsmål om klimatilpasning


7 spørgsmål om klimatilpasning17-09-2012 13:34
jakob1
☆☆☆☆☆
(3)
Hej

Jeg er i gang med at skrive rapport om klimatilpasning af byggeri som et led i min uddannelse til bygningskonstruktør. I den forbindelse har jeg udarbejdet et spørgeskema med 7 afkrydsnings spørgsmål omkring klimaændring og tilpasning, som jeg håber i vil gå ind og svare på.

På forhånd tak.

Link til spørgeskema
17-09-2012 16:07
Kosmos
★★★★★
(5371)
På forhånd tak

- selv tak!


Som ikke-fagkyndig havde jeg det lidt svært med nogle af spørgsmålene, fx. nr. 3; spørgsmålet er om du med 'byggeri' alene tænker på det enkelte 'bygningsværk' eller om du også inddrager den tilknyttede placering, infrastruktur mv.?

Jeg valgte at 'satse på' oversvømmelser - men det gør jeg ud fra en vurdering af, at uheldig placering/utilstrækkelig vandafledning i mine øjne indebærer det afgørende potentiale ifm. 'oversvømmelse'!

ad spm. 1: Det hedder 'profession'!

Redigeret d. 17-09-2012 16:08
17-09-2012 16:35
jakob1
☆☆☆☆☆
(3)
Tak for din interesse og medfølgende stavekontrol


Ja du har ret i at den måske er lidt uklart defineret. Med byggeri mener jeg både selve bygningen og den tilknyttede grund.
17-09-2012 18:00
Kosmos
★★★★★
(5371)
Selv tak!


I min besvarelse (spm. 3) har jeg så i tilgift 'medregnet' kloakeringen.
17-09-2012 23:31
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg har lige besvaret spørgeskemaet, og som ikke byggetekniskfagmand, har jeg nogle af de samme problemer, hvilket fik mig til at sætte hak ved samtlige svarmuligheder i spørgsmål 3 - og fordi jeg ikke mener, at der kun er et enkelt forhold, der skal tages henyn til ved fremtidens byggeri.

Jeg manglede nogle spørgsmål vedr. fremtidens energiforbrug i bygninger, hvor jeg forventer, at fremtidige bygninger er mere end selvforsynede med energi.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
18-09-2012 12:18
jakob1
☆☆☆☆☆
(3)
Jeg har med vilje givet mulighed for at sætte flere krydser i spørgsmål 3, hvis nogen skulle prioritere flere udfordringer lige højt. Så det er helt fint at du har gjort det.

Jeg har prøvet at afgrænse rapporten og undersøgelsen til at handle om viden og usikkerheder i forhold til handling på klimatilpasningsområdet. Derfor har jeg valgt ikke at have spørgsmål om energi.
RE: Mere debat om boligrenovering..?30-09-2012 10:21
Jakob
★★★★★
(9285)
.




@jakob1


Hvis du skulle have lyst til mere teknologisk debat om boligrenovering, så kan du starte en ny tråd 24/7 365, når det passer dig.


Der er især et bestemt overordnet regnestykke, som jeg står famlende overfor.
Energiforbruget til boligopvarmning udgør i dag ca. 40% af Danmarks samlede energiforbrug.
Og da der er god mulighed for varmelagring i en bolig, så er det et stort energiforbrug, der er mulighed for at "buffe" i boligen.
Det kan være en stor fordel for udnyttelsen af vindkraft og solceller sammen med varmepumper og dermed måske vigtigt for Danmarks økonomi.

Men renoverer vi nu alle boliger, så de ikke mere forbruger energi, så mister vi den 40% buffer til regulering af især vindstrømmen, som også spiller godt sammen med årstid og at varmeforbruget stiger med vindstyrken.
Der findes selvfølgelig andre metoder til lagring af vindkraft, men måske for dyrt og vanskeligt på kort sigt at vælge alternativ i stor skala.

Og så er der det med privatøkonomien.
Måske mindst en halv million for at renovere en bolig med gulve, skalisolering, varmeveksler og hævet tag, så der bliver plads til mere stenuld.
Dertil varmeenergikilde, hvis der ikke er fjernvarme, men måske et oliefyr, som ejeren gerne vil supplere med en jordvarmepumpe.

Men for en halv million kan ejeren i stedet købe en vindmølle og bygge sig et stort varmelager.
Det kan så rigeligt betales af de penge, som han kan spare ved at droppe skalisolering, hævet tag og varmeveksler.
Tilmed vil indeklimaet nok være bedre på den måde, fordi en varmekilde kan hjælpe med at holde luften tør og en lidt utæt bolig giver en "naturlig" ventilation.

Jeg siger ikke, at man ikke bør isolere sin gamle bolig, men kan du alligevel godt se, at der må være en balance med flere hensyn, og det gør det mere vanskeligt bare at sige ja til at kaste en masse penge i boligrenoveringen for at få energiforbruget til varme næsten ned på nul..?




.




Deltag aktivt i debatten 7 spørgsmål om klimatilpasning:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimatilpasning: Cykler og cykelstier1506-11-2009 00:10
NyhederDato
Klimatilpasning vil kunne booste økonomien09-02-2011 05:16
Kommuner skal opgradere deres klimatilpasning11-05-2010 07:10
USA planlægger klimatilpasning16-09-2009 10:11
Meget lidt forskning i klimatilpasning31-03-2009 08:52
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik