Husk mig
▼ Indhold

Årsager til Den varme middelalder - "The Medieval Warm Period"


Årsager til Den varme middelalder - "The Medieval Warm Period"23-03-2014 10:44
Bassebast007
☆☆☆☆☆
(2)
Jeg har læst flere bøger og artikler om Den varme middelalder, men undrer mig over nogle af de forklaringer, der gives på årsagerne til fænomenet.

Flere mener, at den varmere periode i middelalderen skyldes ændringer i vulkansk aktivitet. Denne forklaring forstår jeg, men jeg har svært ved at begribe forklaringen om at det tilmed skyldes en ændring af en havstrøms retning. Problemet opstår da ingen forklarer hvilken havstrøm der er tale om og om, hvilken retning den ændrer sig i.

Hvad er forklaringen ang. havstrømmen og findes der andre forklaringer end de to jeg beskriver?

På forhånd tak!
23-03-2014 11:18
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Det er det som hedder et godt spørgsmål. IPCC har tidligere benægtet at der var en middelalder varmeperiode. Men nu har de godtaget den.

Det må bemærkes at der også er en romersk varmeperiode og en varmeperiode i bronzealdren. Og flere i stenaldren.

Fra år 800 til år 1000 stiger temperaturen voldsomt, for at toppe omkring 1300.
23-03-2014 11:28
kfl
★★★★★
(2167)
Det væsentlig at huske på, at MWP var en lokal varmeperiode på den nordlige halvkugle - ikke en global varmeperiode.
23-03-2014 11:39
Bassebast007
☆☆☆☆☆
(2)
Jeg tænker netop på den varmere periode omkring 900-midt 1300 på den nordlige halvkugle.

Flere teoretikere mener, at en ændring af en havstrøms retning kan have forårsaget den varmere periode i middelalderen.
Jeg undrer mig imidlertid over, hvilken havstrøm der er tale om og hvorfor dette vil kunne påvirke det skandinaviske klima.
23-03-2014 11:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
KFL-
Under klimaforskerne er der ikke konsensus,at MWP kun var på den nordlige halvkugle.
Redigeret d. 23-03-2014 12:10
23-03-2014 12:28
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det væsentlig at huske på, at MWP var en lokal varmeperiode på den nordlige halvkugle - ikke en global varmeperiode

- 'væsentligt', måske; 'korrekt', nej!


We show that water masses linked to North Pacific and Antarctic intermediate waters were warmer by 2.1 ± 0.4°C and 1.5 ± 0.4°C, respectively, during the middle Holocene Thermal Maximum than over the past century. Both water masses were ~0.9°C warmer during the Medieval Warm period than during the Little Ice Age and ~0.65° warmer than in recent decades...
23-03-2014 20:55
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
kfl skrev:
Det væsentlig at huske på, at MWP var en lokal varmeperiode på den nordlige halvkugle - ikke en global varmeperiode.


Den gav sig særligt udtrykt i ændrede nedbørs mønstre over alt på jorden. Men var også en varme periode på antarktisk.

MWP gav varme både i Europa og på Grønland. Normalt betyder varme på den eneside af atlanten, kulde på den anden side og omvendt.






Deltag aktivt i debatten Årsager til Den varme middelalder - "The Medieval Warm Period":

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
En historisk kamp om historien: Medieval Warm Period (MWP) og IPCC.9223-08-2013 10:08
Kemiske årsager til global opvarmning619-12-2009 12:57
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik