Husk mig
▼ Indhold

Alternativ til Femern-forbindelse



Side 2 af 2<12
01-06-2009 23:39
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
2. En udflagning af disse industrier til områder uden CO2-kvoter / CO2-regulering.

Det vil den Europæiske sværindustri modsætte sig og det vil givet ikke fører til noget eller det vil blive så udvandet at effekten i bedste fald er neutral omkring omlægning til VE
02-06-2009 13:02
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
2. En udflagning af disse industrier til områder uden CO2-kvoter / CO2-regulering.

Det vil den Europæiske sværindustri modsætte sig og det vil givet ikke fører til noget eller det vil blive så udvandet at effekten i bedste fald er neutral omkring omlægning til VE


Jeg ved godt, at det kræver en anden type af politikere. Politikere der tør sætte handling bag ønsket om et CO2-frit EU.
02-06-2009 23:13
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jo jo. Men man kunne jo hjælpe de stakler ved at pege på de teknologier som enten gør sværindustriens produktioner billigere og måske bedre eller i hvert fald giver det en given industri et bedre image!!
22-11-2012 16:36
Jakob
★★★★★
(9283)
.





Men der er mange andre mulige alternativer til Femernforbindelsen.
Der kan også nemmere end sagtens findes mere klimavenlige alternativer.
Det er måske også tænkeligt, at der om få år bliver andre transportformer, som man ikke har taget højde for i den nuværende beregning og konstruktion.


Så jeg må glædes over, at der nu er en chance for, at den slet ikke bliver til noget.





.
Tilknyttet billede:

10-01-2016 11:23
Jakob
★★★★★
(9283)
­



16. dec 2015 kl. 11:36
http://ing.dk/artikel/transportminister-udskyder-igen-beslutning-om-femern-tunnel-180991
Verdens længste sænketunnel får alligevel ikke grønt lys i år. Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har udskudt et afgørende møde om Femern-tunnelens økonomi til det nye år.



Tør man stadig håbe på, at de dropper projektet og i stedet bruger beton og penge til statsejede landvindmøller..?





­­
10-01-2016 13:38
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Syntes det ærgerligt hvis man dropper det projekt, også hvis man skal tænke miljømæssigt som co2 udledningen.

Idag køre trafikken igennem Danmark enten via Sjælland over Fyn og til grænsen, eller ned igennem Sjælland til Lolland-Falster og tager færgen enten fra Gedser til Rostock eller fra Rødby til putgarden, dvs. kan man tænke sig der udledes langt mere co2 på den måde.

så hvis man nu lavede en tunnel mellem Rødby og putgarden, så vil man langt hurtigere få trafikken igennem uden man skal holde og vente på færger, som skal lastes og Loses ved hver havn, evet få folk fra biler og fly til at benytte tog.
Som der også var planer om kan man lave en højhastighedsbane dvs fra Sverige igennem Sjælland og ned igennem Tyskland fks. Hamborg, det vil i den grad kunne spare på vores co2 udslip

http://www.business.dk/transport/femernbro-aabner-for-hoejhastighedstog


Forstår ikke rigtig modstanden overfor den ide
en skam hvis det projekt går i vasken.

Mvh
14-01-2016 11:24
Jakob
★★★★★
(9283)
­



@christian-roskilde

http://www.femern.dk/servicemenu/presse-og-dokumenter/nyhedsbreve/femern-as-nyhedsbrev-nr-13/femern-balt-er-frontlober-pa-klimaregnskab
Dato: 31.08.2011
Eksperterne på Femern Bælt-forbindelsen har fået en udfordrende opgave. De skal udarbejde et 120-årigt CO2 regnskab, for både konstruktionen og trafikken. Forbindelsen ventes at være CO2 neutral inden for 30 år.



Jeg tror ikke på, at femern forbindelsen vil spare klimaet for CO2
Den slags beregninger bygger altid på nogle forudsætninger, som måske ikke holder i praksis.
Og hvis man vil vide, hvor meget der vil blive pruttet, så er det næppe objektivt at spørge damen selv.
Det er for mig i høj grad også et spørgsmål om råstofbevarelse, og jeg tror heller ikke på økonomien (tilskud til råstofforbrug).
Men en af de forudsætninger, som jeg mener bør gøres gældende (et politisk valg), er så også, at der skal være mindre og ikke mere forurenende trafik i fremtiden.





@kulden-varmen

I dag går meget strøm går til industri produktion som forgår automatisk, og denne produktion kunne ske, som vinden blæser. Det vil sige at vindmøllestrømmen kan lagres som færdige produkter.


Jeg beklager den sene anerkendelse fra min side, men et år senere fik idéen et skub mere i en anden tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleenergi-skal-lagres-men-hvordan--d20-e333-s400.php#post_21079
("Just in time" paradigmet skal reformeres.)

Det ligger dog desværre politisk lidt tungt med at få idéen til at fungere i praksis.





­
Redigeret d. 14-01-2016 11:34
14-01-2016 18:05
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Jakob skrev:
­



@christian-roskilde

http://www.femern.dk/servicemenu/presse-og-dokumenter/nyhedsbreve/femern-as-nyhedsbrev-nr-13/femern-balt-er-frontlober-pa-klimaregnskab
Dato: 31.08.2011
Eksperterne på Femern Bælt-forbindelsen har fået en udfordrende opgave. De skal udarbejde et 120-årigt CO2 regnskab, for både konstruktionen og trafikken. Forbindelsen ventes at være CO2 neutral inden for 30 år.



Jeg tror ikke på, at femern forbindelsen vil spare klimaet for CO2
Den slags beregninger bygger altid på nogle forudsætninger, som måske ikke holder i praksis.
Og hvis man vil vide, hvor meget der vil blive pruttet, så er det næppe objektivt at spørge damen selv.
Det er for mig i høj grad også et spørgsmål om råstofbevarelse, og jeg tror heller ikke på økonomien (tilskud til råstofforbrug).
Men en af de forudsætninger, som jeg mener bør gøres gældende (et politisk valg), er så også, at der skal være mindre og ikke mere forurenende trafik i fremtiden.

­


Hej Jacob

Du kan måske godt have ret, skal jeg ikke på nogle måde afgøre, men min tanke er hvis man for lavet en bil og togtunnel under Femern, så vil man få trafikken hurtigere af sted dermed spare færger og co2.

Sammentidlig ved at lave en togtunnel og evt indsætte højhastighedstog som jeg mener var planen, ret gerne, så vil man også kunne spare co2 der.

Ser det især som positivt hvis man kan få flere rejsende og godstransporten over til togene.

Men det kræver det går som det beskrives her, det langt fra sikkert kan man sige.


Positiv CO2-effekt
Samlet set medfører den faste forbindelse et fald i emissionerne fra trafikken. Potentielt vil der hvert år blive sparet omkring 160.000 ton CO2 i et scenarie, hvor en fast forbindelse erstatter færgedriften på Rødby-Puttgarden. Det mindre CO2 udslip skyldes især to faktorer:
1.Overførsel af gods fra vej til jernbane samt den forkortede strækning København-Hamborg
2.Ophør af færgedrift via Rødby-Puttgarden, fordi trafikken flytter til Femern-tunnelen

En af posterne i regnestykket er lastbilernes bidrag, som isoleret set bliver positivt for klimaet. Det skyldes, at der sker en overflytning af gods fra vej til jernbane, og at en del af lastbilerne kører en kortere rute, fordi de ikke længere skal over Storebælt. Det giver i alt en mindre udledning af CO2. Stigende lastbiltrafik samt lastbilernes transport gennem tunnelen er indregnet i resultatet.

Generelt vil anlægget blive udformet, så det bidrager mest muligt til at mindske energiforbruget. Det gælder f.eks. belægningen på motorvejsstrækningen. Det skønnes, at omkring 25 procent af CO2 udledningen på vejnettet skyldes rullemodstand, og ved at anvende asfalt af højeste kvalitet, mindskes rullemodstanden og dermed reduceres CO2 udslippet. Lav rullemodstand giver dog også mindre vejgreb, og derfor gælder det om at finde en balanceret løsning.

En række initiativer i anlægsfasen har ligeledes til formål både at spare energi, og at anvende alternative energikilder for at reducere udledningen af C02.


Kilde:

http://www.femern.dk/servicemenu/miljo-og-mennesker/co2

God aften til dig



Mvh.
Redigeret d. 14-01-2016 18:08
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Alternativ til Femern-forbindelse:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Efterlysning: Har du valgt at bruge alternativ energi – og vil du fortælle om det?416-08-2010 19:43
Alternativ klima-konference023-12-2009 12:13
NyhederDato
2750 har søgt om at tilskud til alternativ varme04-03-2010 08:28
U-landene har brug for billioner til alternativ energi03-09-2009 06:31
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik