Husk mig
▼ Indhold

'Anders Brandt-rekorden'



Side 1 af 212>
'Anders Brandt-rekorden'05-02-2009 22:28
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Mens alarmisterne der benægter det menneskerskabte klimaændringer varsler at jorden har kurs imod enten en ny 'lille istid' eller en 'ægte' istid hvor milliarder af mennesker ville dø...

http://washingtontimes.com/news/2009/jan/30/world-is-getting-colder/

så trodser lille DK verdens påstået afkølende tendens. Det kan ses i grafen (linket til venstre) at kun en måned ud af de sidste 35 har været 'under normal':

http://www.klimadebat.dk/images/grafdk3_stor.gif

Der er en tråd over på TV2Vejr debat der følger muligheden af en ny 'Anders Brandt rekord':

http://debat.tv2.dk/vejret/message.jsp?thread=131311&message=778112

Kan det være at DKs varme tendens er toppet og at det går kun ned af herfra? Vejret herhjemme er trods alt ikke hjemdyrket men kommer udefra....


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
06-02-2009 08:34
manse42
★★★☆☆
(633)
@Rick_UK

jeg har faktisk en der er bedre:

Hvis vi ikke stopper at spilde energi i forsøget på at fjerne det ufarlige CO2, der gøder vores planter og gør os i stand til at brødføde 7 mia, mennesker, fra atmosfæren, vil en massiv krig udløst af manglende energiressourcer udrydde menneskeheden.

Så længe alarmisterne ikke interesserer sig for andre problemer, og energiproblemet er langt det største problem vi står overfor, end CO2, bliver vi andre nødt til at fortælle, dem at det er et ikke-problem.
Redigeret d. 06-02-2009 12:54
06-02-2009 19:13
rick_uk
★★★★☆
(1140)
At menneskerheden stå over for en række 'udfordringer' (som problemer hedder nu om dage!) kan vi kun være enig om.
Under visse scenarier kunne flere af dem sikkert føre til en massiv krig der kunne udrydde menneskeheden.


Så længe alarmisterne ikke interesserer sig for andre problemer..

Jeg synes det er lidt meget urimeligt.


Hvordan kan du ved at dem som er bekymrede over den manglende respons fra verdenssamfundet overfor den klare trussel menneskerskabt klimaændringer repræsentere er ligeglade overfor problemer som forringelsen i verdens biodiversitet, forurening, befolkningsvækst, manglende grundlæggende hygiene, rent vand, og mad for en uhyggelig store del af verdens befolkning, ulige fordeling af verdens rescourcer, rige nationers over- og ubæredygtig bruge af verdens rescourcer, peak oil, kvinders undertrykkelser, multinationale selskabs magt, hjernedøde TV udsendelser osv. osv.?

Det kunne være at disse mennesker som er blivet stemplet som 'alarmister' er simpelthen klare over at verdens klimaforsknings samfund varsler noget som er alarmerende. Og at vi stå over for et grundlæggende problem - hvis ikke verden kan får styre på sine udledning af drivhusgasser ender vi med en situation som vil kun gøre mange af verdens andre problemer værre. Med den baggrund synes jeg ikke at menneskerskabt klimaændringer kan beskrives som et et "ikke-problem".

Det må vi alle enkeltvis tage stilling til...imens er det her klimadebat.dk. Mens verdensproblemer er intrikate sammenvævet, der er sikkert andre fora hvor man kan drøfter de andre verdensproblemer



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
06-02-2009 20:42
manse42
★★★☆☆
(633)
hvis det er klimadebat, kan man diskutere om der er et problem med klimaet eller ej. Og hvis nogen synes at problemet er stort, kan det godt nytte noget at fortælle at fokus på det forkerte problem kan gøre et andet MEGET større. Hvad de færreste ved er, at vi stort set ikke engang i stand til at fordoble CO2 i atmosfæren med de resourcer vi har til rådighed, siden det er mest olieforbruget med 41% der er ansvarlig for CO2 i luften, og erstatningen for olie ikke er fundet endnu...
Om ti år er det slut med billig transport via olie. Så kommer andre løsninger, og hvis vi tillader at putte mad i tanken (energiafgrøder), er vi i det mindste kommet ud over overbefolkningsproblemet. Det er den tankegang der er den direkte følge af CO2 tænkning.
Siden vi stortset konstant har været i krig om olie siden 1990 (Gulf krigen) synes jeg det var passende at påpege.
Andre fora?
Desværre Rick, selv Jeremy Rifkin er gået på alarmisternes hold.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Rifkin
Hvis du ikke har læst bogen så læs den Entropy: A New World View

Men for at intet er så skidt at det ikke er godt for noget, viser vi the human powered aqua skipper "fun with no electricity":
http://www.youtube.com/watch?v=lQW3wWesaqQ
Redigeret d. 06-02-2009 21:05
06-02-2009 22:23
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Manse42

Manse...du har fulstændigt ret, der kan ikke ske en fordobling af CO2'en i atmosfæren på grund af fossile brændstoffer.....Prof Tom V. Segalstad har regnet sig frem til 456 PPMv, med de kendte ressourcer i undergrunden (basistal 380 PPMv)

Det er i sig selv alarmerende...De færreste mennesker er klar over at jordens normaltilstand er ISTID....den sidste blev udløst af ca. 400 PPMV +/- 10-15 PPMv...vi er p.t. i dette grænseområde.....Jeg forsøger ikke at fortælle at en ny istid er lige om hjørnet, men statistisk er det en mulighed. Den nuværende 'varmeperiode' startede for 11.712 år siden og mellemistiderne varer normalt ca. 12.000 år.

Finans tips: skind og uldsokker
07-02-2009 22:24
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, det er jo ret modigt, GLAR, at vi med afsæt i en i forvejen opvarmet tilstand for jorden så pludseligt skulle få en helt vild ekstra opvarmning, se evt fig 1:
http://wattsupwiththat.com/2009/01/30/co2-temperatures-and-ice-ages/

En akut opvarming er ikke lige det første der falder én ind...
08-02-2009 12:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Rick, du skriver : "kun en måned ud af de sidste 35 har været 'under normal':"

Aerm.. Må jeg minde om at solaktiviteten i det 20 århundrede var på det maksimalt sete i 1000 år? Og dette har selvsagt akkumuleret en del varme over årene. Eller man kan sige, uanset hvordan jorden er varmet op i det 20 århundrede, ja så kan man da ikke forvente at jorden fra det ene år til det andet skal være fuldstændigt kølet ned?

èn ting er, at trenden er vendt, men-men, vi kommer altså fra en ret varm periode så det er urimeligt at forlange helt lave temperaturer lige med det første.
jeg forventer høje peak temperaturer, i flere år endnu, men jeg finder det ikke desto mindre sandsynligt at trenden er vendt.
22-02-2009 12:05
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
det er jo trods alt set før bla hvordan kortlage vikingerne ikke sydgrænland de sejlide på de sydgrøndlanske kyster hvor klimaet var ligså varmt eller vamere end i dag bagefter kom der jo som sagt en lille istid.

det er set før med varmeperrioder så hvor den knækker og så falder

og man flere andre steder på kloden oplever udsædvandelige kuldebølger og snefald som man ikke har set i mange år og nogle steder aldrig.

bla syntes jeg 2005/2006 er et godt eksembel der snede det mange steder på kloden.

jeg må indrømme at jeg troer på den istid skulde være på vej
04-04-2009 22:02
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
nu blev marts over middel 17 måneder i alt

Vi er langt fra den gamle rekordt nu. Mon hvor længe det vare, måske til efteråret og vinteren før vi for en måned under middel, troer ikke på noget i sommerperioden
RE: skidekoldt04-04-2009 23:50
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
@CHC m fl

Vi har haft en kold vinter i DK. Vi har haft et koldt forår. Ingen rekorder - men rekorder sfhænger altid af referencepunktet. Hvad er normalt - osv? På et tidspunkt (og det er geologisk og meteorologisk set ikke længe siden) var Danmark dækket af 80 meter is, så i forhold til det - for måske 15.000 år siden - ligger vi lunt pt.

Hvad med at nyde, at vi pt kan bo i Danmark hele året rundt!! Føler man for det kan man altid male skrækscenarier, men jeg tror, det er vigtigt at huske, at klimaet i DK primært afhænger af vindretningen. - Der er altid grund til at bekymre sig over alt muligt, - men det ender med en depression!!

Det interessante er det globale klima, for det afhænger IKKE af vindretningen. Og i det perspektiv har vi set en temperaturøgning på omkring ½ grad Celsius over et århundrede. Ikke at det tilsyneladende har noget som helst med menneskelig aktivitet at skaffe (det er gået op og ned og op og ned!!) - men nettoresultatet er beskedent. Iskerneforsker Dorte Holm m. fl. kan fortælle, at Grønland for 130.000 år siden var fem grader varmere end i dag. Skulle vi nå der op igen, ville jeg bestemt overveje et krydstogt for at se gletchere kælve!!

Husk på at det sydlige Grønland ligger omtrent på bredde med det nordlige Danmark!!

Venligst brinch
05-04-2009 10:49
Kosmos
★★★★★
(5371)
Iskerneforsker Dorte Holm m. fl. kan...

- hvem er hun?? Er det mon ikke Dorthe Dahl-Jensen, du tænker på?


(Ellers enig i, hvad du skriver).
Redigeret d. 05-04-2009 10:51
RE: Tak Kosmos - og beklager05-04-2009 11:49
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
@Kosmos

Tak for det Kosmos. - Jeg fik lige byttet et klient-navn ud med en forsker. Det må man bestemt ikke i mit job! Glad er jeg for at du er påske-vågen.

Mange hilsner
brinch
RE: Og desuden...05-04-2009 12:28
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
@ Kosmos

Ud over at jeg byttede Dorte Dahls efternavn ud med et andet glemte jeg at skrive, at Danmarks vist nok yngste professor Eske Willerslev (han er professor i evolutionsbiologi) har fundet DNA-materiale UNDER den grønlandske is der demonstrerer, at Grønland for 130-140.000 år siden var dækket af skov. Dette har ikke at gøre med, at Grønland engang har været anderledes placeret geografisk. Plade-tektonikere mener, at Grønland på et tidspunkt har ligget omkring Ækvator - men det er i givet fald mange hundrede millioner år siden.

venligst brinch
05-04-2009 17:24
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
brinch skrev:
Vi har haft en kold vinter i DK. Vi har haft et koldt forår. Ingen rekorder - men rekorder sfhænger altid af referencepunktet. Hvad er normalt - osv? På et tidspunkt (og det er geologisk og meteorologisk set ikke længe siden) var Danmark dækket af 80 meter is, så i forhold til det - for måske 15.000 år siden - ligger vi lunt pt.

Hvad med at nyde, at vi pt kan bo i Danmark hele året rundt!! Føler man for det kan man altid male skrækscenarier, men jeg tror, det er vigtigt at huske, at klimaet i DK primært afhænger af vindretningen. - Der er altid grund til at bekymre sig over alt muligt, - men det ender med en depression!!

Det interessante er det globale klima, for det afhænger IKKE af vindretningen. Og i det perspektiv har vi set en temperaturøgning på omkring ½ grad Celsius over et århundrede. Ikke at det tilsyneladende har noget som helst med menneskelig aktivitet at skaffe (det er gået op og ned og op og ned!!) - men nettoresultatet er beskedent. Iskerneforsker Dorte Holm m. fl. kan fortælle, at Grønland for 130.000 år siden var fem grader varmere end i dag. Skulle vi nå der op igen, ville jeg bestemt overveje et krydstogt for at se gletchere kælve!!

Husk på at det sydlige Grønland ligger omtrent på bredde med det nordlige Danmark!!


jeg syntes ikke jeg brokker mig.

Nej vi har ikke haft en kold vinter, men et varmt efterår og en kølig vinter.

Nu tænker jeg på vi ikke har haft 17 måneder over middel i træk i danmark som der er udsædvanlig. Så må man jo bare sige hvor længe det så ville vare .

Ja klimaet svinger rigtigt meget for 3,7 mia år siden var klimaet faktisk 10 grader varmere end i dag. Om denne varme periode vi er i nu skyldtes meneskligt arktivitet, hvor meget eller om det er solen er ikke helt sikkert. Jeg troer personligt det er solartiviten.
Redigeret d. 05-04-2009 17:46
RE: Istid05-04-2009 22:05
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)

Det er i sig selv alarmerende...De færreste mennesker er klar over at jordens normaltilstand er ISTID....den sidste blev udløst af ca. 400 PPMV +/- 10-15 PPMv...vi er p.t. i dette grænseområde.....Jeg forsøger ikke at fortælle at en ny istid er lige om hjørnet, men statistisk er det en mulighed. Den nuværende 'varmeperiode' startede for 11.712 år siden og mellemistiderne varer normalt ca. 12.000 år.


Mellemistider har alle mulige længeder, men som oftest så er der en sammenhæng, så jo varmer den er jo længer vare den. Den nuværende mellemistid har været meget kølig i de sidste 2400år på nær nogen lidt lunere perioder. Vi burde forlængst have haft istid nu.
19-04-2009 08:11
rick_uk
★★★★☆
(1140)
"På vej mod tangering af usædvanlig rekord" (14/4-09)

http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-21687057.html


Udsigt til varm forsommer (18/4-09)

http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-21784854.html
21-04-2009 13:22
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
@rick

Ja og hvis vi valgte den seneste istid som reference, har vi haft flere tusinde år varmere end "normalt". Men hvad er normalt, når vi bor et sted, der har været mere end 10 grader koldere, end det vi kender i dag. Og måske også 10 grader varmere. - Vel at mærke helt uden industrialisering.

Jeg vil gerne gentage, at vejret/temperaturen i Danmark i høj grad afhænger af vindretning. Det gør det globale vejr/klima ikke. Det er derfor temmelig uinteressant at fokusere på temperaturerne i DK, Skandinavien eller Nordeuropa for den sags skyld. Havde du gjort det samme fra ca 1940 til ca 1970, havde du fået det modsatte resultat. Altså en generel afkøling.

Globalt klima er ikke noget, vi skal tage let på. Hvis vi mennesker påvirker det i nogen betydelig grad, er vi selvfølgelig nødt til at handle på det. I og med at antallet af mennesker (og dermed formentlig også husdyr) er tredoblet på ca 50 år, er det ikke hverken uventet eller ulogisk, at CO2-niveauet er steget. Omsætningen i biosfæren er jo øget. Umiddelbart ser det ikke ud til at korrelere med temperaturen globalt - fx er temperaturen faldet en smule over det seneste årti - men vi kan jo blive overraskede fremover.

Indtil videre er der grund til at tage det roligt. Polerne er frosne til dybfrosne, og vi i DK er nødt til at opvarme vore boliger 7-8 måneder om året. På trods af de omtalte varmerekorder!

Venligst brinch
21-04-2009 16:06
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
brinch skrev:
Indtil videre er der grund til at tage det roligt. Polerne er frosne til dybfrosne, og vi i DK er nødt til at opvarme vore boliger 7-8 måneder om året. På trods af de omtalte varmerekorder!


Jeg kan ikke lade være med at være en smule bekymret, da vejret aldrig har været stabilt på det nuværende niveau.
21-04-2009 18:37
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg kan ikke lade være med at være en smule bekymret, da vejret aldrig har været stabilt på det nuværende niveau.


Tja, du må ligesom alle andre lærer at tilpasse dig til skiftende klimatiske forhold.
21-04-2009 22:14
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Eller dø! Er denne mulighed ikke det mest sandsynlige, som følge af en ny istid?
22-04-2009 01:01
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Eller dø! Er denne mulighed ikke det mest sandsynlige, som følge af en ny istid?


Jo, hvis du ikke når at flytte dig, før du fryser fast. Men kan da godt være, at der bliver trængsel omkring ækvator.
22-04-2009 11:28
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Der bliver ikke bare trængsel, der bliver kamp om brøndene.
30-04-2009 15:17
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
April 2009 bliver den varmeste nogensinde målt i Danmark, jf. blot DMI.
Dermed er Ricks "Anders Brandt-rekord" tangeret, og det skulle undre mig, om ikke også maj bliver varmere end normalt.

Er der i øvrigt nogen, der kan huske, hvornår vi sidst havde en kulderekord i Danmark?
Jeg kan næsten ikke vente med at se, hvordan skeptikerne himler op om ny istid, næste gang det sker.

Vejrrekorder er interessante, men husk nu, at klima handler om det lange perspektiv
30-04-2009 20:36
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
branner skrev:
April 2009 bliver den varmeste nogensinde målt i Danmark, jf. blot DMI.
Dermed er Ricks "Anders Brandt-rekord" tangeret, og det skulle undre mig, om ikke også maj bliver varmere end normalt.

Er der i øvrigt nogen, der kan huske, hvornår vi sidst havde en kulderekord i Danmark?
Jeg kan næsten ikke vente med at se, hvordan skeptikerne himler op om ny istid, næste gang det sker.

Næste istid indledes med et stort vulkanudbrud, dernæst udebliver monsunen i Asien

Vejrrekorder er interessante, men husk nu, at klima handler om det lange perspektiv

Det globale perspektiv, tak!
30-04-2009 20:43
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hi Jeppe! I anledning af den seneste af en stribe rekordvarm måneder i de sidste 3 år (8 and counting) - hvad hvis i vores Aktuelle grafer - Temperatur (DK) de rekordvarme måneder fik deres eget farve til at nemmere får et hurtigt visuelt overblik.

DMI's tal findes her


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Tilknyttet billede:

30-04-2009 21:30
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, i det meste af april har Europa temperaturanomalier set ud osm nedenfor.
Denne besynderlig kugle af varme har ligget omkring Danmark alt imens en kold zone har ligget uden om. Specielt i den nordvestlige del af Rusland med førende en meget stabil is situation i området.

I den anden ende af verden har hele det Australske kontinent netop haft den koldeste april temperatur mål nogensinde, - 13 grader celcius.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

02-05-2009 16:39
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
@Rick
Dit forslag er fulgt. Tag et kig på de to nederste grafer på siden med danske temperaturer nu.
Desværre bliver det for gnidret, hvis jeg forsøger med forskellige farver på den øverste graf også...

@Frank
Det kort, du har tilknyttet, viser jo prognosen for 27/4-5/5. Kan meget vel være, at april har i store træk har udvist en lignende fordeling, men du har vel ikke et kort, der bekræfter det?
Selv befinder jeg mig for tiden i det sydvestlige hjørne af Tyskland, og her har det altså også været usædvanligt varmt for årstiden...

Redigeret d. 02-05-2009 16:40
03-05-2009 13:26
rick_uk
★★★★☆
(1140)
"A picture is worth a thousand words"
03-05-2009 20:45
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Branner.

Nej, jeg er så nørdet at jeg følger med hver eneste dag, og tog bare et screendump efter at have studset over temperaturfordelingen i nogle uger.
Kuglen hvori DK har ligget med varme har selvsagt bevæget sig, skiftet facon etc. men trenden har været der hele vejen. Og det passer jo fint med rekorderne i DK.

Hvis man f.eks tager Spanien, Tyrkiet, Grønland eller Rusland får man en gennemgående væsentligt koldere historie for April, skal gerne prøve at grave noget frem. Hverken varmen eller kulden har været ekstrem på nær dette at DK hele tiden har ligget i varmen.
12-05-2009 20:59
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
de 12 dage af maj måned er ca. 1 grad under normalen.

kilde Dmi første normal sidste middeltemp for de sidste 12 dage.

Nordjylland (10,5) - 9,7

Midtvestjylland (10,6) - 9,6

Østjylland (10,7) - 9,8

sønderjylland (10,9) - 10,1

fyn (11,0) - 10,3

syd-vestsjælland og lollan,F (11,0) - 10,6

Kbh og nordøstsjælland (11,1) - 10,4

Bornholm ( 9,5) - 9,4
Redigeret d. 12-05-2009 21:01
30-05-2009 14:50
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Man kender ikke dagen før værtshuset lukker


Ny 'Anders Brandt' rekord: 19 varme måneder i træk:

Med en varm maj måned sættes der en bemærkelsesværdig dansk vejrrekord. 19 måneder i træk har vi i hver måned siden november 2007 haft det varmere end normalt....

Rekorden er i sig selv yderst bemærkelsesværdig - og bliver ikke mindre spektakulær af, at den 'gamle' rekord. Kun er 20 måneder gammel...

Siden marts 2006 - eller i mere end tre år - har vi således kun haft en enkelt måned, der har budt på koldere vejr end vi normalt skulle have oplevet det.

Desuden er de tre varmeste år i Danmark siden 1874 at finde inden for de seneste tre år.


Bliver spændende at se hvornår vi får en måned under normal igen. 100% sikkert er det at på et eller andet tidspunkt komme sådanne måneder til at høre en svunden tid til


Hov! P.S. historien her


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Redigeret d. 30-05-2009 15:08
30-05-2009 14:57
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
Ja jeg ville sige personligt troer jeg mest på en normal/kold måned igen til vinterhalvåret.

Det er bla at månederne slutter varmere som hjælper med at sende den over normalen. Februar og maj kunne have havnet under hvis ikke lige de havede en varm afslutning.
30-05-2009 15:49
rick_uk
★★★★☆
(1140)
En AB rekord der strækker hen mod COP 15 kunne nok fange befolkningens opmærksomhed at der er noget om det der klima snakken (hvis de er ellers lidt langsomme til at fatte det) og at vi har havnet med et realt og alvorligt problem i skødet.
31-05-2009 15:30
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
rick_uk skrev:
Man kender ikke dagen før værtshuset lukker


Ny 'Anders Brandt' rekord: 19 varme måneder i træk:


Hvad med en anden rekord: Aldrig så stor en tempertur forskel på nat og dag!
28'C om dagen og 2'C om natten.
31-05-2009 20:07
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Når den dokumenteres kalder vi den 'Kulden-Varmen rekorden
(Endelig meget passende
)
31-05-2009 20:29
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
En AB rekord der strækker hen mod COP 15 kunne nok fange befolkningens opmærksomhed at der er noget om det der klima snakken (hvis de er ellers lidt langsomme til at fatte det) og at vi har havnet med et realt og alvorligt problem i skødet.


Tja, hvis det ikke viser sig, at varmerekorden skyldes, at Golfstrømmen har ændret bane.
31-05-2009 22:12
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
En AB rekord der strækker hen mod COP 15 kunne nok fange befolkningens opmærksomhed at der er noget om det der klima snakken (hvis de er ellers lidt langsomme til at fatte det) og at vi har havnet med et realt og alvorligt problem i skødet.


Tja, hvis det ikke viser sig, at varmerekorden skyldes, at Golfstrømmen har ændret bane.


Varme rekorten skyldes jetstrømmene. Men jetstømmen påvirkes af det globale klima, men det kræver en længer periode for at se det.
31-05-2009 23:20
Kosmos
★★★★★
(5371)
Prøv at tjekke denne side: Ganske interessant at se, hvorledes noge af de danske temperaturrekorder tilsyneladende trodser vore tilvante forestillinger!
RE: Anders Brand rekorden og datafiskeri12-06-2009 18:22
kfl
★★★★★
(2167)
Der er mange måder at blive snydt på – en af dem er ved datafiskeri.

Indledning

Antallet af måneder, hvor en temperaturmåling ligger over eller under en klimanormal, kan være en indikator for en global opvarmning eller afkøling. Problemet ligger i at fastslå, hvor stor antallet skal være, før der er tale om en signifikant afvigelse.

Der ligger desuden et problem i form af datafiskeri, idet der kan ligge en selektion af en begivenhed forud for en offentliggørelse af "klimarekorder".

Anders Brandt rekorden er et godt eksempel i denne henseende.

Med den viden der ligger gemt i vedlagte dokument er det forholdvist simpelt, at manipulere offentligheden til at tro, at der finder en global afkøling sted, hvis man er skeptiker eller en opvarmning, hvis man er AGW-tilhænger.

Prøv selv !


Se vedlagte PDF dokument.

I det omfang der kommer bemærkninger til dette dokument vil jeg opdatere dette.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Tilknyttet fil:
ab_rekorden_datafiskeri.pdf
Redigeret d. 12-06-2009 18:34
13-06-2009 12:04
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
kfl skrev:
Der er mange måder at blive snydt på – en af dem er ved datafiskeri.

Der ligger desuden et problem i form af datafiskeri, idet der kan ligge en selektion af en begivenhed forud for en offentliggørelse af "klimarekorder".

Anders Brandt rekorden er et godt eksempel i denne henseende.

Med den viden der ligger gemt i vedlagte dokument er det forholdvist simpelt, at manipulere offentligheden til at tro, at der finder en global afkøling sted, hvis man er skeptiker eller en opvarmning, hvis man er AGW-tilhænger.

Prøv selv !



Interessant betragtning.

Vil man gerne ha' vejrrekorder, er der nok at tage af. Fx:

Varmeste måned (12) - koldeste måned (12)
Varmeste årstid (4) - koldeste årstid (4)
Varmeste ½år (2) - koldeste ½år (2)
varmeste år (1) - koldeste år (1)
varmeste årti (fx 12) - koldeste årti (fx 12)

Vådeste måned (12) - tørreste måned (12)
Vådeste årstid (4) - tørreste årstid (4)
..........

Mest blæsende måned (12) - mindst blæsende måned (12) .....

Flest solskinstimer pr måned (12) - færrest solskinstimer pr måned (12).....

Fortsæt selv. - Og det kan laves for Danmark, Skandinavien, Vesteuropa, Europa, Asien, Afrika, Nordamerika, Arktis osv osv osv.

Kunne man på en måde sige, at hvis vi finder et år (måned, årstid, årti mv) uden rekord, så er det i sig selv en rekord?

Guf for journalister!

Men så skal vi selvfølgelig holde os for øje, at her taler vi om vejr og ikke nødvendigvis om klima.

Venligst brinch
Side 1 af 212>





Deltag aktivt i debatten 'Anders Brandt-rekorden':

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Er Anders Fogh blevet Grøn?1909-12-2008 20:35
Slår Arktis rekorden fra sidste år?415-06-2008 22:32
Anders Fogh Rasmussen i morgen125-02-2008 22:43
NyhederDato
Fodbold-VM slår CO2-rekorden for sportsbegivenheder09-12-2009 06:57
Anders Fogh Rasmussens tale på Københavns Universitet25-02-2008 22:28
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik