Husk mig
▼ Indhold

Arktiske område og klimaændringer


Arktiske område og klimaændringer15-06-2016 12:03
LineLaugsen
☆☆☆☆☆
(3)
Hej allesammen,
Jeg har lige trukket til naturgeografi eksamen B niveau, og har fået dette spørgsmål: "Hvorfor er det arktiske område særlig udsat for klimaforandringer?".
- Har selv tænkt på noget med albedoeffekten, men hvad tænker i? :-)
15-06-2016 15:47
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
- fordi, der er så meget is?

.
15-06-2016 16:45
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Nej. Pga. Polar Amplification
RE: Forklare15-06-2016 17:29
LineLaugsen
☆☆☆☆☆
(3)
Peter Mogensen skrev:
Nej. Pga. Polar Amplification


Hej Peter,
har du lyst til at forklare dette begreb meget kort? :-)
15-06-2016 19:18
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Prøv at læs denne:
http://www.skepticalscience.com/What-causes-Arctic-amplification.html
15-06-2016 20:00
LineLaugsen
☆☆☆☆☆
(3)
Er desværre ikke god nok til engelsk, til at forstå dette. Men tak. :-)
15-06-2016 21:41
John Niclasen
★★★★★
(6429)
LineLaugsen skrev:
"Hvorfor er det arktiske område særlig udsat for klimaforandringer?".

Du kan f.eks. kigge på Grønlands forandring gennem de sidste 3 mio. år. For 3 mio. år siden var der ikke nogen iskappe i Grønland, og landet var dækket af løvskov, nåleskov og heder som ses på flg. illustration:



Fra: Indlandsisen, klimaet og istiderne

Fordi Grønland ligger langt mod nord, så er der koldt nok til, at når klimaet skifter til et køligere klima, så bliver sneen liggende gennem hele året, og ny sne bygges gradvis op ovenpå tidligere sne. Hvis klimaet forbliver koldt, så opbygges der med tiden en iskappe, som vi kender som indlandsisen. Dette er en stor forandring, som altså skyldes Grønlands beliggenhed, så is kan akkumuleres.

I iskerneboringerne i Grønland og Antarktis (Sydpolen) kan forskerne se, at klimaet skifter mellem den nordlige og sydlige halvkugle sådan, at når der i en periode bliver varmt i nord, så bliver der koldt i syd, og omvendt. Dette kendes som den bipolare vippe.

Du kan bruge billedet af en vippe til at forstå, hvorfor klimaforandringer er mest udpræget mod polerne. Hvis du stiller dig midt på en vippe, hvor to børn vipper op og ned, så mærker du ikke den store forskel. Det svarer til at stå ved Ækvator, mens klimaet skifter med varme fra syd til nord eller omvendt. Jo længere du bevæger dig ud mod en af enderne af vippen, jo større forandringer (op og ned) vil du mærke.

Vi har de sidste 30-40 år oplevet formindsket havis omkring Nordpolen. I samme perioder ser vi forøget havis omkring Sydpolen. På et tidspunkt kan det skifte, så vi ser det omvendte ske. Ved Ækvator oplever man ikke den store forskel mens dette står på.

Held og lykke!
Redigeret d. 15-06-2016 21:45
15-06-2016 22:23
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Modellering af opvarmningen på høje breddegrader
http://www.isogklima.nbi.ku.dk/forskning/klimaforandringer/modellering_dynamik/modellering_hoeje_breddegrader/



­
15-06-2016 22:41
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
LineLaugsen skrev:
Hej allesammen,
Jeg har lige trukket til naturgeografi eksamen B niveau, og har fået dette spørgsmål: "Hvorfor er det arktiske område særlig udsat for klimaforandringer?".


Fordi sommeren er meget kort, ca. en måned, så har nogle få dage længere eller kortere sommer stor betydning. Hvis foråret kommer bare 14 dage tidligere og 14 dage senere så er sommeren næsten blevet dobbelt så lang.
16-06-2016 09:36
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Klimaændringerne er komplicerede, men prøv at Google "klima ændring Arktis"
Så kommer der en del hits. Fx dette:
klimaændringer i Arktis

Held og lykke med opgaven.
16-06-2016 11:06
John Niclasen
★★★★★
(6429)
For at vurdere nutidige klimaændringer, kan man sammenligne med naturlige variationer i tidligere tider.

For 11 700 år siden ændrede klimaet sig naturligt i Grønland, så temperaturen steg 14 grader på 25 år. Iskerneforsker, Jørgen Peder Steffensen, fortæller om denne begivenhed 13:40 inde i flg. video, som desværre er på engelsk:

2011 okt 4_Science & Cocktails_Jørgen Peder Steffensen3

Til sammenligning er de nutidige klimaændringer små.
16-06-2016 12:45
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Spørgsmålet var:"Hvorfor er det arktiske område særlig udsat for klimaforandringer?"
Albedoeffekten gør, at der akkumuleres mere varme i ishavet i og med isen forsvinder og åbner op for, at havtemperaturen stiger. Så det er, som jeg ser det en god pointe.
Spørgsmålet er, om der er andre væsentlige årsager til, at vi i disse år ser meget store temperaturstigninger i Arktis ift andre klimazoner?
16-06-2016 13:18
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Jeg har fundet et svar mere på spørgsmålet.
Verdenshavene forsures pga øget drivhusgasser i atmosfæren.

Due to increased carbon dioxide in the atmosphere, the world's oceans are 30% more acidic now than before the industrial revolution. Cold oceans, like those in the Arctic, are acidifying twice as fast as average. Acidic water interferes with the development of coral reefs and the shells of oysters, crabs, snails and plankton, just to name a few.

Faldet i pH, forsuringen går dobbelt så hurtigt i de kolde oceaner ved arktis ift øvrige oceaner. Forsuringen er en trussel mod krabber, koral rev, østers, plankton.
Altså endnu en kilde til større sårbarhed omkring arktis.
16-06-2016 13:39
Kosmos
★★★★★
(5371)
Faldet i pH, forsuringen går dobbelt så hurtigt i de kolde oceaner ved arktis ift øvrige oceaner

- men selv dér er 'forsuringen' - i virkelighedens verden - reduceret alkalinitet (pH>7), ikk' oss'?

Redigeret d. 16-06-2016 13:42
16-06-2016 13:42
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Og alarmisten, Mikael Obelitz, fortsætter ufortrødent sin propaganda, som vi er vidne til her, nu med hans vrøvl om, at havene er forvandlet til syre.

Jordens have har pH værdier på over 8, dvs. de er basiske, da pH værdi på 7 er neutralt og under 7 er surt. Havene vil fortsætte med at være basiske, uanset hvor meget CO2 der sendes tilbage i atmosfæren.

Vi er vidne til massiv misinformation af befolkninger i den vestlige verden. Vi er vidne til misinformation af børn og unge under uddannelse. Der er ikke nogen straf, der er høj nok til disse alarmister, der som religiøse tosser fortsætter deres propaganda.
16-06-2016 14:13
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
John Niclasen skrev:
Og alarmisten, Mikael Obelitz, fortsætter ufortrødent sin propaganda, som vi er vidne til her, nu med hans vrøvl om, at havene er forvandlet til syre.

Jordens have har pH værdier på over 8, dvs. de er basiske, da pH værdi på 7 er neutralt og under 7 er surt. Havene vil fortsætte med at være basiske, uanset hvor meget CO2 der sendes tilbage i atmosfæren.

Vi er vidne til massiv misinformation af befolkninger i den vestlige verden. Vi er vidne til misinformation af børn og unge under uddannelse. Der er ikke nogen straf, der er høj nok til disse alarmister, der som religiøse tosser fortsætter deres propaganda.


Brokkeri er en diciplin, som danskerne bliver bedre og bedre til. Måske et tegn på vestens begyndende forfald? Vanvittigt blæses ordet forsuring op til at havene bliver til syre. Stråmandsargumentation, ligegyldigheder, fordømmelse.

PH er faldende, den vil falde yderligere i årene fremover. Og i Arktis falder den så dobbelt så hurtigt som andre steder. Det er ihvertfald det, der står.
Når pH falder, så gør vi i retning fra base mod syre.
Forskere er bekymrede for skaldyr mm hvordan mere surt vand vil påvirke deres evne til at danne skelet.
Hvis der var lidt seriøsitet fra alle, så kunne geografiopgaven blive rigtigt god i og med, at den inddrog flere facetter fra forskningen omkring Arktis.

Jeg stopper her pga de fanatiske bloggere.
16-06-2016 14:29
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Kosmos skrev:
- men selv dér er 'forsuringen' - i virkelighedens verden - reduceret alkalinitet


Hvilket er præcis det samme. ...

Bliver I aldrig træt af den slags polemik?
16-06-2016 14:45
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Brokkeri er en diciplin, som danskerne bliver bedre og bedre til.

Jeg brokker mig ikke, og jeg har altid taget afstand fra mennesker, der brokker sig.

Jeg fordømmer!

Når pH falder, så gør vi i retning fra base mod syre.

Havene bliver mindre basiske. De er nu temmelig basiske med pH værdier over 8. Mon ikke der er en masse gode konsekvenser ved, at havene bliver lidt mindre basiske?

Forskere er bekymrede for skaldyr mm hvordan mere surt vand vil påvirke deres evne til at danne skelet.

Bullshit! Videnskabelige forskere vrøvler ikke om disse ting.

De såkaldte "forskere", der henvises til, de er bl.a. bekymrede for fortsat at kunne få midler til deres forskning, når området nu er blevet så politisk, som det er. Der er dem, der mener, at videnskaben allerede er korrupt. En del af videnskaben ser ud til at være det. Og så er der de religiøse tosser, der er bekymrede for Moder Jord.

Faktum er, at os mennesker i disse år gør en masse godt for Jorden og dens liv ved at grave gammelt dødt plantemateriale op og lede det tilbage i atmosfæren. Det gode liv på Jorden forlænges med millioner af år ved vores handlinger.

Jeg stopper her ...

Tak!

Jeg synes ikke, du helt skal stoppe, men det vil være en stor fordel, hvis du stopper med at sprede dit religiøse ævl ud over en masse tråde. Du kunne oprette en enkelt tråd til at skrive dit propaganda i. Det vil være god dokumentation for eftertiden.
16-06-2016 18:36
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
John Niclasen skrev:
Brokkeri er en diciplin, som danskerne bliver bedre og bedre til.

Jeg brokker mig ikke, og jeg har altid taget afstand fra mennesker, der brokker sig.

Jeg fordømmer!

Når pH falder, så gør vi i retning fra base mod syre.

Havene bliver mindre basiske. De er nu temmelig basiske med pH værdier over 8. Mon ikke der er en masse gode konsekvenser ved, at havene bliver lidt mindre basiske?

Forskere er bekymrede for skaldyr mm hvordan mere surt vand vil påvirke deres evne til at danne skelet.

Bullshit! Videnskabelige forskere vrøvler ikke om disse ting.

De såkaldte "forskere", der henvises til, de er bl.a. bekymrede for fortsat at kunne få midler til deres forskning, når området nu er blevet så politisk, som det er. Der er dem, der mener, at videnskaben allerede er korrupt. En del af videnskaben ser ud til at være det. Og så er der de religiøse tosser, der er bekymrede for Moder Jord.

Faktum er, at os mennesker i disse år gør en masse godt for Jorden og dens liv ved at grave gammelt dødt plantemateriale op og lede det tilbage i atmosfæren. Det gode liv på Jorden forlænges med millioner af år ved vores handlinger.

Jeg stopper her ...

Tak!

Jeg synes ikke, du helt skal stoppe, men det vil være en stor fordel, hvis du stopper med at sprede dit religiøse ævl ud over en masse tråde. Du kunne oprette en enkelt tråd til at skrive dit propaganda i. Det vil være god dokumentation for eftertiden.


Beklager, Line Laugsen, men dette forum er for amatører med mange forskellige meninger. De fleste opfører sig dog bedre end det, du ser her ovenfor :-)
Men forvirringen må da være total.
John Niclasen ønsker sig rigtigt meget CO2 så planterne og træerne får det bedre, men han mener ikke der er en eneste negativ virkning af øget CO2 i atmosfæren.

Det er ikke i overensstemmelse med de prognoser, der er for de næste 100 år.

Der er både gode og dårlige følger, og som det blandt andet ses i Arktis, så er påvirkningerne tydelige allerede nu i 2016 i og med temperaturerne stiger hurtigst der.
16-06-2016 19:09
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Mikael Obelitz skrev:
Jeg stopper her ...

Og det gjorde han så ikke ... og propagandaen fortsætter.
RE: Forsuring af oceanerne ?17-06-2016 09:26
kfl
★★★★★
(2167)
What is Ocean Acidification?

Since the beginning of the Industrial Revolution, the pH of surface ocean waters has fallen by 0.1 pH units. Since the pH scale, like the Richter scale, is logarithmic, this change represents approximately a 30 percent increase in acidity. Future predictions indicate that the oceans will continue to absorb carbon dioxide and become even more acidic. Estimates of future carbon dioxide levels, based on business as usual emission scenarios, indicate that by the end of this century the surface waters of the ocean could be nearly 150 percent more acidic, resulting in a pH that the oceans haven't experienced for more than 20 million years.
17-06-2016 14:02
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Og så er der behov for igen at påpege målinger af virkeligheden. Fra dette indlæg i tråden "Skal vi fejre kuldioxid (CO2)?":

Growing corals turn water more acidic without suffering damage

Ocean Acidification - The Facts - Dr Patrick Moore

Nu har livet gennem mia. af år suget CO2 ud af atmosfæren. Livet har dannet calciumcarbonat (kalk), og havene er blevet basiske med typisk pH værdi på over 8. Mon det netto er gavnligt eller ej at skubbe pH værdien lidt tilbage mod neutralt? Jeg have gættet rigtigt uden at kende de videnskabelige undersøgelser, men nu har man altså også fundet det rigtigt ved at måle på naturen.

17-06-2016 14:24
John Niclasen
★★★★★
(6429)
kfl skrev:
What is Ocean Acidification?

Since the beginning of the Industrial Revolution, the pH of surface ocean waters has fallen by 0.1 pH units.

Ingen havde målt pH værdien noget sted i verden i 1750. Man havde ikke engang begrebet pH værdi dengang. pH skalaen blev først beskrevet af den danske kemier, S.P.L. Sørensen, i 1909.

kfl er en uvidende medløber af global opvarmning kulten, og gør sig dermed skyldig i medvirken til misinformation og propaganda, der har skadelig virkning på det danske samfund og menneskeheden generelt, ligesom det går ud over natur og dyreliv mange steder, hvor man lider under vindmøller, benytter mad som brændsel (biofuel), mv.

Det er utilgiveligt.
17-06-2016 19:09
kfl
★★★★★
(2167)
Kære John Niclasen

Det er korrekt, at jeg ikke ved noget om forsuring af oceanerne - intet søgt, ikke læst og intet diskuteret før den omtalte post.

Jeg søgte blot på teksten "the world's oceans are 30% more acidic " og fandt det angivne link.

Du skriver

Ingen havde målt pH værdien noget sted i verden i 1750. Man havde ikke engang begrebet pH værdi dengang. Ph-skalaen blev først beskrevet af den danske kemier, S.P.L. Sørensen, i 1909."


Du har tilsyneladende en ekspertviden på området, men kun tilsyneladende.

Man er i stand til indirekte at måle Ph-værdien af oceaner ud fra aflejringerne på havbundet. Se Ocean acidification. Her vises følgende grafik:


Estimated change in sea water pH caused by human created CO2 between the 1700s and the 1990s, from the Global Ocean Data Analysis Project (GLODAP) and the World Ocean Atlas.

Ifølge Wikipedia har man været i stand til at måle Ph-værdie langt tid tilbage i tiden formodentlig ved at måle på aflejringerne på havbunden. Dog har jeg ikke undersøgt dette, men gætter.

Det er korrekt, at jeg ikke ved nogen om Ph-værdien af havvand før nu, men du ved endnu mindre og du evner ikke at checke dine egne påstande.

Videnskaben vedr. Ocean Acidification er afklaret og jeg vil ikke bruge mere tid på dette. Dog mener jeg, at du bør komme tilbage med en undskyldning og en berigtigelse.
17-06-2016 19:30
John Niclasen
★★★★★
(6429)
kfl skrev:
Det er korrekt, at jeg ikke ved noget om forsuring af oceanerne

...

Jeg søgte blot

...

Ifølge Wikipedia

...

Dog har jeg ikke undersøgt dette, men gætter.

Det er korrekt, at jeg ikke ved nogen om Ph-værdien af havvand

...

Dog mener jeg, at du bør komme tilbage med en undskyldning og en berigtigelse.

Er det en joke?

Jeg tvivler. kfl er et eksempel på et ubegavet fjols, der er medløber for global opvarmning kulten. Vi har igennem historien stiftet bekendtskab med Nyttige Idioter, og de eksisterer stadig i bedste velgående. Disse mennesker er bl.a. med til at tvinge hele nationer i knæ.

Det er utilgiveligt!

Tilføjelse: Vedhæftede billede er fra en video fra en demostration i New York. I den video kan man se mange eksempler på nyttige idioter.

1. del af videoen: Alex Epstein at People's Climate March: Part 1
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-06-2016 19:34
17-06-2016 20:02
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
John Niclasen skrev:
Det er utilgiveligt!


Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå den vej...
17-06-2016 20:11
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Peter Mogensen skrev:
John Niclasen skrev:
Det er utilgiveligt!

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå den vej...

Er det en trussel?

Hvad du har gjort i årevis er utilgiveligt, ligesom hvad kfl og mange andre gør er utilgiveligt.

Derudover er du en trold, og jeg vil nok vælge at ignorere dig, hvis du skulle svare på dette indlæg. Men nu valgte jeg at svare for en gangs skyld, fordi du virker truende.
17-06-2016 20:18
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
John Niclasen skrev:
Peter Mogensen skrev:
John Niclasen skrev:
Det er utilgiveligt!

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå den vej...

Er det en trussel?


Hvad skulle jeg da true med?
Jeg påpeger du nok har brug for mere tilgivelse end de fleste.

Hvad du har gjort i årevis er utilgiveligt, ligesom hvad kfl og mange andre gør er utilgiveligt.


Ved du hvad... jeg har det faktisk helt trygt med at dine børnebørn selv kan vælge hvis grav de vil pisse på - din eller min.
17-06-2016 21:18
kfl
★★★★★
(2167)
Kære John Niclasen

Hvad der er galt med ?

Du er meget hadefuld og dømmende.

Du sætter dig ikke ordentlig ind i tingene, som nu dit sidste indlæg om Ph-forsuring af oceanerne, hvor du viste din uvidenhed.

Hvis du kun er ude på at håne og at genere andre, vil jeg forslå, at du stopper på klimadebat.

Åben de egen blok og skrive der !
28-01-2019 09:07
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Forsuring af havene kan føre til, at en meget stor del af torskebestanden forsvinder i Barentshavet. En forskergruppe har undersøgt, hvor stor chance torskelarver har for at overleve under forskellige niveauer af forsuring. Resultatet er nedslående. Hvis havvandet bliver mere surt, kan 80% af torskebestanden forsvinde.

https://www.nrk.no/troms/nesten-hele-torskebestanden-kan-forsvinne-innen-80-ar_-_-svaert-alvorlig-1.14392963




Deltag aktivt i debatten Arktiske område og klimaændringer:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvor er Hedebølgen i Sibirien og ud i det arktiske hav ?616-05-2019 15:49
Den arktiske havis - er nogle debattører koblet fra virkeligheden?11925-11-2008 00:11
Tyngdekraftens indvirkning på den Arktiske is326-07-2007 17:39
"CO2 i de arktiske oceaners dyb."229-03-2007 00:44
Artikler
Martin Breum: Arktis er andet end smeltende is
Arktis
NyhederDato
Den arktiske is på tredjelaveste niveau11-09-2009 10:12
Den arktiske vinteris bliver pludselig tyndere29-10-2008 09:59
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik