Husk mig
▼ Indhold

Atlantiske cykloner i de sidste 1500 år


Atlantiske cykloner i de sidste 1500 år09-11-2009 16:55
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg har fundet følgende artikel, som måske kan have en interessse:

Atlantic hurricanes and climate over the past 1,500 years
Michael E. Mann, Jonathan D. Woodruff, Jeffrey P. Donnelly & Zhihua Zhang



Det følgende resume er en bearbejdet Google oversættelse af artiklens resume.

Resume:
Aktiviteten af atlantiske tropiske cykloner, målt ved antal storme nåede unormale niveauer i det seneste årti. Den korte liste af de historiske optegnelser og potentielle problemer med
pålidelighed af tidligere årtiers observationer har forårsaget en løbende debat om betydningen af den seneste års stigninger. Vi har benyttet to uafhængige vurderinger af antallet af tropiske cyklon i de forløbne 1500 år. Det første skøn er baseret på sedimentære beviser for iland gående cykloner, mens det andet skøn udnytter en tidligere offentliggjort statistisk model af Atlanterhavets tropiske cyklon aktivitet baseret på rekonstruktioner af fortidens klimaforandringer. Begge metoder giver samstemmende beviser for et højdepunkt i antallet af Atlanterhavet tropiske cyklon i løbet af middelalderen, ca. AD 1000, efterfulgt af en rolig periode. Den statistiske model viser, at det middelalderlige højdepunkt, som er af samme omfang eller endog overstiger (inden usikkerheden) det nuværende omfang af aktiviteter. Dette resultat hidrører fra de selvforstærkende virkninger af La-Nina lignede klimaforhold og den relative tropiske
Atlanterhavs varme.

Bemærkning:
Jeg syntes det er et bemærkelsesværdigt resultat, at det nuværende antal atlantiske cykloner er på sammen niveau som omkring år 1000. Det ser ud som der er et sammenfald mellem den Nordeuropæiske Varmeperiode(MWP) og antal tropiske cykloner i Atlanterhavet.
Selv om artikel forsøger at forklare hvorfor, vil jeg ikke umiddelbart sige, at jeg forstår hvorfor.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 09-11-2009 17:28
09-11-2009 19:21
Kosmos
★★★★★
(5371)
Den korte liste af de historiske optegnelser og potentielle problemer med pålidelighed af tidligere årtiers observationer har forårsaget en løbende debat om betydningen af den seneste års stigninger

- tjaeh, og sådan er der så meget, fx. dette:

Using data extending back to the middle nineteenth century, we found a gentle decrease in the trend of U.S. landfalling hurricanes when the global ocean is warmed up. This trend coincides with an increase in vertical wind shear over the tropical North Atlantic and the Gulf of Mexico, which could result in fewer U.S. landfalling hurricanes
(Kilde)
Deltag aktivt i debatten Atlantiske cykloner i de sidste 1500 år:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Tropiske cykloner verden over, version I4028-06-2013 13:39
Tropiske cykloner - SRP012-12-2009 20:08
NyhederDato
Atlantiske strømme modstår klimaforandringerne31-03-2010 11:02
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik