Husk mig
▼ Indhold

Bliver klimakampen til klimaborgerkrig..?



Side 2 af 2<12
09-04-2011 09:57
Jakob
★★★★★
(9186)
.





Den 9. april må være en passende dag at minde om, at dansk lovgivning meget hurtigt kan tilpasses, hvis der er vilje til det. Det kan faktisk gøres på et par timer, hvis det skal være.

Den 9. april 1940 minut for minut
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/04/09/20091216133306.htm


Når der efter mere end 30 år med vindmøller endnu ikke er en lovgivning, der seriøst understøtter landvindmøllernes udbredelse, og økologisk drift stadig er en by i Rusland, så kan det kun skyldes politisk ligegyldighed eller grov forsømmelighed.

I den anledning kunne man tænke sig, at danskerne afholder en generalstrejke og stille op i København for at dømme de politikere, som bærer ansvaret for forsømmeligheden. Det er vel ikke for meget, at de bliver fjernet med magt og evt. dømt på stedet af folket for deres uduelige ledelse..?
Skulle politiet eller militæret blande sig og anvende magt, så ringer vi bare efter NATO, så de kan komme og bombe statsmagten, der kommer fra danske stationer og kaserner. Det gjorde de i Libyen, så det kan de nok også gøre i Danmark.





Vil en fremmed stormagt igen true og besætte Danmark ved at sende nogle 1000 fly ind over landet, så vil de nok igen være interesserede i vores fødevareproduktion, men måske i endnu højere grad i vores lands fremragende vindmøllepotentiale. Derfor vil de måske naturligt vælge at sende flest fly ind over de kommuner ( se tilknyttet kort ) , som har vist størst fjendtlighed overfor vindmøller.

Ok, en sådan invasion ligger nok ikke lige for. I de kommende år vil risikoen for grøn terror nok være langt større.
Men det må da være forargeligt og en torn i øjet på Tyskland, der nu med stort besvær er igang med at gøre sig fri af atomkraft, at se et lille forkælet naboland, som har det bedste vindmøllepotentiale, men ikke selv kan finde ud af at udnytte det og spinde guld på det.
I det lys vil der dårligt nok være tale om en invasion og militær aggression, men om hjælp til mentalt handicappede.




.
Tilknyttet billede:

09-04-2011 12:45
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Ok, en sådan invasion ligger nok ikke lige for. I de kommende år vil risikoen for grøn terror nok være langt større.


Jakob

Grøn terror har været tilstede i Danmark de sidste 30 år, og den er ledet af vindmøllemafiaen.
09-04-2011 14:36
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Boe Carslund-Sørensen skrev:Grøn terror har været tilstede i Danmark de sidste 30 år, og den er ledet af vindmøllemafiaen.



Hvem er det helt præcist, du betegner som "vindmøllemafiaen"..?



.
09-04-2011 15:01
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
vindmøllemafiaen


Der er en inde på Klimadebatten se Link

Han er vindmøllemafiaens Godfather..
09-04-2011 18:58
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Det gamle ordsprog: "Enhver so synes bedst om sine egne grise",
dukkede lige op i min hukommelse.

Vindmøllemafiaen er de personer, der ikke vil tage hensyn til de borgere, der bebor det eller de områder, hvor "mafiaen" ønsker at opstille vindmøller, for at de kan få deres "fede" små hænder ned i elforbrugernes lommer. Faktisk er Widex et glimrende eksempel på, at opstilling af en vindmølle ikke sker ud fra et ønske om at være "grøn", men kun ud fra et ønske om mest mulig profit til en selv.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
09-04-2011 19:53
Jakob
★★★★★
(9186)
.





delphi skrev:
vindmøllemafiaen


Der er en inde på Klimadebatten se Link

Han er vindmøllemafiaens Godfather..


Jeg må så forurolige dig med at bekende, at jeg personligt absolut ingen særlige økonomiske interesser har i vindmøller.

Derimod synes jeg, at det er dybt usmageligt og tæt på mafia, når vindmøllehadere melder sig ind i en forening, der burde fremme Danmarks omstilling til bæredygtig vedvarende energi, og de gør det med det ene formål at stikke en kæp i vindmøllevingerne.
Det minder om at melde sig ind i en forening til fremmelse af infrastrukturen med det ene formål at stoppe bygningen af veje og jernbaner.
Eller at melde sig ind i en håndboldklub for at spille fodbold.
Det synes jeg hørmer af svindel og mafia, og jeg finder det dybt uanstændigt.






Boe Carslund-Sørensen skrev:
Det gamle ordsprog: "Enhver so synes bedst om sine egne grise",
dukkede lige op i min hukommelse.

Vindmøllemafiaen er de personer, der ikke vil tage hensyn til de borgere, der bebor det eller de områder, hvor "mafiaen" ønsker at opstille vindmøller, for at de kan få deres "fede" små hænder ned i elforbrugernes lommer. Faktisk er Widex et glimrende eksempel på, at opstilling af en vindmølle ikke sker ud fra et ønske om at være "grøn", men kun ud fra et ønske om mest mulig profit til en selv.


Du glemmer noget helt fundamentalt her.
Danske virksomheder har PLIGT til at tjene penge. Selskaberne har PLIGT til at optimere indtjeningen for deres aktionærer.
Derfor har de også PLIGT til at udnytte lovgivningen helt ud til grænsen, der hvor de finder det rentabelt.
Sådan er lovgivningen, og det er ikke virksomhedernes skyld.

Hvis du vil ændre på dette, så skal du ændre på lovgivningen.
Og så er vi tilbage ved mit udgangspunkt. Der skal lægges pres på politikerne..!

Du er selv kommet med flere OK forslag til, hvad der kan gøres for at fremme opstillingen af landvindmøller. Når politikerne ikke gennemfører dem, så må det udelukkende skyldes, at presset for det er for ringe.
Jeg har også vredet min hjerne og disket op med mange forslag, men jeg har efterhånden indset, at det slet ikke er muligheder, der mangler. Det er udelukkende vilje, og den ser desværre ikke ud til at kunne skabes på andre måder end med pres. Det er åbenbart det eneste sprog politikerne forstår.

Vindmøllesure naboer og naturfredningsforeninger med EU i ryggen skaber et pres, der har sat hele udbygningen af landvindmøller i stå. Det eneste, der kan starte den igen, er et modsat rettet pres, som er endnu større.
I denne kampzone må de gode idéer så komme på bordet igen, og til den tid vil de nok blive taget mere alvorligt. Herunder f.eks. forskning imod vindmøllestøj, indførelse af medejerskab i statsejede kvalitetsmøller, optimering af husstandsvindmøller til masseproduktion, mere skat på fossilt brændsel og atomstrøm osv osv.
Men det er alt for sent, og det er da kreperligt, at politikerne ikke kan forudse sådanne behov og løse problemerne i tide. Det er vel det, vi har valgt dem til..!!?


Angående soen med grise, så må det bestemt være kulsoen, du tænker på.




.
Redigeret d. 09-04-2011 20:11
09-04-2011 21:35
Jakob
★★★★★
(9186)
.





Hvis det var kravet den 9. april 1940, at Danmark indenfor 5 år skulle have etableret et EL-kabelsystem til landvindmøller, som virkelig kan bære 200% vindkraft i forhold til Danmarks totale energiforbrug, så vi ikke bare kan forsyne os selv, men også Ruhr, hvor lang tid ville det mon så tage politikerne at beslutte det og bevilge pengene til Energinet..?


http://ing.dk/artikel/117863-stroem-fra-vindmoeller-stresser-kablerne
Citat:
-----------------------
Strøm fra vindmøller stresser kablerne

Efter ti alvorlige fejl på mufferne til vindmøllekabler har Nordvestjysk Elforsyning rettet mistanken mod den meget varierende belastning, som møllerne udsætter kablerne for.
-----------------------




Flere billeder:
http://ing.dk/artikel/117866-se-elkablerne-der-graver-sig-selv-op#7







Hvis det var kravet den 9. april 1940, at Danmark indenfor 5 år ved hjælp af ejendomsværdiskat/mølleskat skulle få tilstrækkeligt mange danskere til at sige ja til landvindmøller i deres nærhed, så vi alene med landvindmøller kunne opnå 200% kapacitet, hvor lang tid ville det mon så tage politikerne at beslutte det..?


http://www.klimadebat.dk/forum/boligskat-er-en-varm-kartoffel-d7-e1682.php
Citat:
-------------------------
lægge den komplette nationalplan for landvindmøller ud fra tilnærmet maksimal kapacitet.
Samtlige vindmøllepladser indtegnes på et kort, og statens ret til at opstille vindmøller på pladserne vedtages ved lov.
I naturen markeres pladserne med pæle, så de er nemme at få øje på.
Hver nabo får så en stigning i ejendomsværdiskat over normalen, indtil han siger ja til, at vindmøllen må opstilles.
Når vindmøllen er opstillet, og der er ro omkring driften, så reduceres ejendomsværdiskatten yderligere.
Det kræver nok en dygtig økonom, men loven må kunne udformes, så den både gavner statskassen og opstillingen af vindmøller på en sådan måde, at de uvillige kommer til at betale til de villige.
-------------------------




Det er et spørgsmål om at skabe politisk vilje og ikke andet.




.
09-04-2011 22:41
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det er et spørgsmål om at skabe politisk vilje og ikke andet.


Jeg mener, at vi skal være taknemmelige for, at vi lever i et demokratisk samfund, hvor politikerne nøje må afveje hensynet til de forskellige befolkningsgrupper, og hvor politikerne ud fra dette hensyn træffer de valg, der er nødvendige.

NB: Når elkablerne i jorden kravler op, skyldes det det simple faktum, at kablerne bliver længere jo varmere de bliver, og kablerne bliver varmere jo mere el, de skal transportere. Desværre trækkes kablerne ikke ned i jorden igen, når de afkøles, hvilket resultere i at muffer/samlingerne går i stykker.

Ovenstående måske kunne undgås, ved at lægge jordslanger til jordvarmeanlæg ved siden af kablerne. Vi kan måske på den måde opnå, at jordkablerne ikke bliver "overophedet", hvilket nedsætter kablets ledningsevne, og at boliger mv. langs kablerne kan få en billig VE opvarmning.
10-04-2011 09:36
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
Jeg mener, at vi skal være taknemmelige for, at vi lever i et demokratisk samfund, hvor politikerne nøje må afveje hensynet til de forskellige befolkningsgrupper, og hvor politikerne ud fra dette hensyn træffer de valg, der er nødvendige.


Ja, demokratiet skal jo vise hensyn til flertallet og fremtiden, som det sker, når huse og slægtsgårde jævnes med jorden, og andre naboer udsættes for dræbende trafikstøj, fordi en by i nærheden gerne vil have en ny omfartsvej.
Det er velfærdsstatens belønning, fordi vi er ( for ) mange mennesker og et samfund i vækst. Sådan er vilkårene.

Men vi har en Klimaminister, som ønsker mere vækst, men ikke engang vil anvende det landvindmøllepotentiale, som kommunerne tilbyder.
Det er det, jeg betegner som politisk berøringsangst.

Er berøringsangst hensyn nok for dig..?
Eller skal hun ligefrem forbyde folk at ønske flere landvindmøller, før du er tilfreds..?






Boe Carslund-Sørensen skrev:NB: Når elkablerne i jorden kravler op, skyldes det det simple faktum, at kablerne bliver længere jo varmere de bliver, og kablerne bliver varmere jo mere el, de skal transportere. Desværre trækkes kablerne ikke ned i jorden igen, når de afkøles, hvilket resultere i at muffer/samlingerne går i stykker.

Ovenstående måske kunne undgås, ved at lægge jordslanger til jordvarmeanlæg ved siden af kablerne. Vi kan måske på den måde opnå, at jordkablerne ikke bliver "overophedet", hvilket nedsætter kablets ledningsevne, og at boliger mv. langs kablerne kan få en billig VE opvarmning.


Ja, det synes jeg er et glimrende forslag, som jeg også gerne vil støtte, hvor det kan gøres rentabelt.
En afkøling af kablerne vil tilmed gøre deres modstand mindre, så energitabet også bliver mindre.

Men er det ikke rentabelt, og er det meget upraktisk, så må vi heller ikke glemme, at det stadig er muligt at føre kabler på master.
Vi må nok også kigge på isolationsgraden og overveje at øge spændingen endnu engang. En højere spænding forøger ligeledes kapaciteten og reducerer energitabet.




.
10-04-2011 14:29
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Ja, det synes jeg er et glimrende forslag, som jeg også gerne vil støtte, hvor det kan gøres rentabelt.
En afkøling af kablerne vil tilmed gøre deres modstand mindre, så energitabet også bliver mindre.

Men er det ikke rentabelt, og er det meget upraktisk, så må vi heller ikke glemme, at det stadig er muligt at føre kabler på master.
Vi må nok også kigge på isolationsgraden og overveje at øge spændingen endnu engang. En højere spænding forøger ligeledes kapaciteten og reducerer energitabet.


Jakob

Måske skulle der udvikles en ny type kabel, hvor kabel og jordslange var tænkt sammen. Jeg ved, at Energinet.dk i forbindelse med kabletføringen over Fyn til Storebælt nedlagde jordslanger langs kablet, som jeg har forstået det, er problemet, at jordslangerne bliver for varme, så det går ud over varmepumpen, men det problem må kunne løses evt. med en varmeveksler.
11-04-2011 20:38
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Måske skulle der udvikles en ny type kabel, hvor kabel og jordslange var tænkt sammen. Jeg ved, at Energinet.dk i forbindelse med kabletføringen over Fyn til Storebælt nedlagde jordslanger langs kablet, som jeg har forstået det, er problemet, at jordslangerne bliver for varme, så det går ud over varmepumpen, men det problem må kunne løses evt. med en varmeveksler.


Det er lidt beklagelig at Formanden for SDE kan komme med sådant noget sludder og tågesnak.

Han burde måske læse SDE's seneste energipolitiske udmelding! Heri beskrives det så udmærket hvordan jordmasser med fordel kan akkumulerer overskudsenergi (som også indbefatter energi fra el-kabler) se http://energiforbrugeren.dk/work/fg21/Mar/Energistrategi.pdf

Hvis temperaturen er for højt fra omtalte kabel så er det fordi der er for meget energi fra Kablet i forhold til det antal varmepumper som er tilkoblet køleslangen.

Og så er løsningen selvfølge at opvarme enorme jordmasser med det overskud el-kablet yder, så denne opvarmede jordmasse kan virke som energikilde til flere varmepumper når det er koldt så resultatet er at el-kablet køles mere (som betyder mindre modstand og dermed mere strøm gennem kablet).

Eller bruge jordmasser som buffer som herefter er energilager til varmepumper i boligmassen når det virkelig er koldt... Resultat! Mange flere varmepumper for den afsatte energi fra kablet...
Redigeret d. 11-04-2011 20:42
11-04-2011 22:17
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Delphi

Før du anklager mig for tåge snak, kunne det måske være en fordel, hvis du læste lidt baglæns i tråden.

Jeg mener stadig, at problemet med for høj indgangstemperatur til varmepumper kan løses med en varmeveksler. At denne løsning nok ikke løser problemet med at holde elkablet afkølet er en helt anden problemstilling, som reelt set kun kan løses ved at koble flere varmepumper på jordslangerne, og om nødvendig at gemme noget af varme i jordmasserne til senere brug.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
RE: Greenpeace og SDE - Sammensluttede Danske Energiforbrugere..?12-04-2011 09:07
Jakob
★★★★★
(9186)
.





delphi skrev:SDE's seneste energipolitiske udmelding! Heri beskrives det så udmærket hvordan jordmasser med fordel kan akkumulerer overskudsenergi (som også indbefatter energi fra el-kabler) se http://energiforbrugeren.dk/work/fg21/Mar/Energistrategi.pdf



Selvfølgelig kan kablerne køles med varmepumper, og temperaturen skal helst langt ned for at reducere modstanden i kablerne.
Det må nok være meget genialt om vinteren, hvor vindmøllerne heldigvis producerer mest strøm.

Så er spørgsmålet måske bare, om du også kan komme af med varmen om sommeren på rentabel vis..?





Men Greenpeace har også en plan:


http://www.greenpeace.org/denmark/da/vores-arbejdsomraader/stop-klimaaendringerne/losninger-findes-nu-mangler-v/
Citat:
-------------------------------
Et dansk energiscenarie

Greenpeace har i samarbejde med den anerkendte energiforsker Klaus Illum udarbejdet et nyt energiscenarie for Danmark frem til 2030 (juni 2010) som viser, hvordan vi gennem energieffektivisering og indfasning af vedvarende energi kan reducere CO2-udslippet fra energisektoren med 46 procent i 2020 og med 73 procent i 2030 i forhold til 1990 - uden atomkraft og uden CCS. Energiscenariet viser vejen til en bæredygtig energifremtid.

* Læs mere om vores energiscenarie i rapporten "Ombygning af energisystemet - omstilling og fremgangsmåde"

Vi mener, at tiden er inde til at udfase ikke-bæredygtige energiteknologier og fossile brændsler, og at investeringerne i stedet skal tilgå energieffektivisering og implementering og udvikling af vedvarende energi. På den måde er det muligt at bremse den globale opvarmning og undgå de allerværste klimaændringer.

* Læs mere om alternativerne til fossile brændsler her.
-------------------------------



Direkte link til rapporten:
http://www.greenpeace.org/denmark/Global/denmark/p2/stop-klimaaendringerne/report/2010/ombygningen-af-energisystemet.pdf





Er det evt. muligt, at Greenpeace og SDE kan mødes om et fælles energiudspil, eller er afstanden mellem dem for stor..?


Jeg må indrømme, at jeg endnu ikke har læst ordentligt på lektien, men det er mit indtryk, at de to foreninger godt kan lære hinanden noget.

F.eks. kan Greenpece måske lære SDE at tage mere internationalt ansvar og tage mere afstand fra atomstrøm, og SDE kan måske lære Greenpeace at tage mere afstand fra det råstofmisbrug uden ordentlig plan for genbrug, som foregår i solcelleindustrien, og SDE kan måske også bidrage med flere tips til energilagring og økonomi.
Dette samspil kan så måske tilsammen omsider resultere i en værdig og gigantisk dansk landvindmølleplan..?


Skal klimakampen vindes, så må vi ikke glemme, at enighed gør stærk.






.
Redigeret d. 12-04-2011 09:36
12-04-2011 09:31
Kosmos
★★★★★
(5366)
Når der efter mere end 30 år med vindmøller endnu ikke er en lovgivning, der seriøst understøtter landvindmøllernes udbredelse, og økologisk drift stadig er en by i Rusland, så kan det kun skyldes politisk ligegyldighed eller grov forsømmelighed

- det kan dog også skyldes realitetssans, i politisk og økonomisk samt teknologisk perspektiv!


The public's concern about global warming as a pressing problem is in marked decline not least because of the growing realisation that governments and the international community are ignoring the advice of climate campaigners. Instead, most policy makers around the world refuse to accept any decisions that are likely to harm national interests and economic competitiveness.


Part of the reason for the evident waning of public concern can be attributed to the issue-attention cycle developed by Anthony Downs in 1972. According to Downs' concept, certain environmental events can trigger public interest and concern. After a while, though, and even if the supposed problem remains unresolved, other issues replace the original concern because the huge costs to 'solve' the problem become apparent while boredom and fatigue set in.

- læs resten her.
12-04-2011 10:38
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Er det evt. muligt, at Greenpeace og SDE kan mødes om et fælles energiudspil, eller er afstanden mellem dem for stor..?


Jakob

Jeg vil overveje at tage kontakt til Greenpeace og foreningen Det Økologisk Råd, for at undersøge om vi kan udforme et fælles energiudspil, men der er nok nogle "kameler" der skal sluges hos alle 3 grupper.
12-04-2011 11:32
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Selvfølgelig kan kablerne køles med varmepumper, og temperaturen skal helst langt ned for at reducere modstanden i kablerne.
Det må nok være meget genialt om vinteren, hvor vindmøllerne heldigvis producerer mest strøm.

Så er spørgsmålet måske bare, om du også kan komme af med varmen om sommeren på rentabel vis..?


Jakob

Hele SDE's plan eller en stor del heraf går jo netop på at lagre energi i store jordmasser og herunder distribuerer energi over store afstande hvor energien dels distribueres via rørføringen hvori dette sker og den jord hvor røret er i, at dette nu også tjener som akkumulator.

Hvis el-kablet over Fyn feks kan forsyne 100 boliger med varme via varmepumper når det er koldt. Hvis nu energien i de perioder hvor der ikke er brug for varme at energien nu distribueres ud i store jordradiatorer som opvarmer jordmasser så de holder energi. Nu kan 400 varmepumper trække energi fra el-kablet og de opvarmede jordmasser....
Redigeret d. 12-04-2011 11:34
12-04-2011 11:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Delphi

Før du anklager mig for tåge snak, kunne det måske være en fordel, hvis du læste lidt baglæns i tråden.


Boe

Sådan her via en shuntventil se



Det kolde vand som varmepumpens fordamper har kølet blandes med det varme vand fra jordslangen.
12-04-2011 13:05
Jakob
★★★★★
(9186)
.





Kosmos skrev:
Når der efter mere end 30 år med vindmøller endnu ikke er en lovgivning, der seriøst understøtter landvindmøllernes udbredelse, og økologisk drift stadig er en by i Rusland, så kan det kun skyldes politisk ligegyldighed eller grov forsømmelighed

- det kan dog også skyldes realitetssans, i politisk og økonomisk samt teknologisk perspektiv!


The public's concern about global warming as a pressing problem is in marked decline not least because of the growing realisation that governments and the international community are ignoring the advice of climate campaigners. Instead, most policy makers around the world refuse to accept any decisions that are likely to harm national interests and economic competitiveness.


Part of the reason for the evident waning of public concern can be attributed to the issue-attention cycle developed by Anthony Downs in 1972. According to Downs' concept, certain environmental events can trigger public interest and concern. After a while, though, and even if the supposed problem remains unresolved, other issues replace the original concern because the huge costs to 'solve' the problem become apparent while boredom and fatigue set in.

- læs resten her.




Det er ikke så nemt at forene en langsigtet omsorg for fremtiden med din fremlagte variant af "Downs syndrom".

Du mener jo selv, at der kan komme flere istider.
Hvis du havde nogensomhelst langsigtet omsorg for fremtidens mennesker, måtte du så ikke forlange, at de langtidsholdbare energilagre bevares, så menneskeheden ikke risikerer at fryse og sulte ihjel..?
Det mener jeg, og jeg kan på ingen måde finde sympati for de andre holdninger, der for mig kun udtrykker tankeløshed og ligegyldighed for fremtiden.

Men du er desværre ikke alene. Jeg så vores klima og energiminister på TV i aftes, og hun har det helt fint med, at vi skal importere mere fossilt brændsel, og at vi borer efter al den gas og olie, vi overhovedet kan finde i undergrunden.

Jeg frygter, at dette kapløb for kortsigtet rigdom på fremtidens bekostning fører til terror, og det derfor kan ende i pludselig og nytteløs fattigdom.
Hvis atomaffaldsdepoter udsættes for terror, og store områder bliver ubeboelige, hvordan går det så med økonomien..?
Hvis boreplatforme og olietankere angribes af terror, hvordan går det så med økonomien..?
Hvis kulkraftværker og gasledninger angribes af terror, hvordan går det så med økonomien..?
Og så er det egentlig aldeles ligegyldigt, om angrebet er grønt eller religiøst motiveret.

Det er måske med dette, som med naturens luner ( f.eks. jordskælv, vejrbetinget flystyrt eller kometnedfald ) omkring atomkraftværkerne og deres affaldsdepoter blandt andet i Fukushima, at det kræver en realitetssans at indse, og den besidder økonomerne ikke, når de løgnagtigt forudsiger guld og grønne skove på hele menneskehedes bekostning.




.
12-04-2011 13:11
Jakob
★★★★★
(9186)
.






Boe Carslund-Sørensen skrev:Jeg vil overveje at tage kontakt til Greenpeace og foreningen Det Økologisk Råd, for at undersøge om vi kan udforme et fælles energiudspil, men der er nok nogle "kameler" der skal sluges hos alle 3 grupper.



Det synes jeg er super godt. Det kan jo også være, at I ud over at sluge kameler også kan berige hinanden med gode idéer.
Og den forøgede slagkraft bør kunne give ny optimisme til alle.


Skal det blive en rigtig sværvægter, der for alvor kan vække politikerne, så bør I nok også have IDA med som konsulent.
http://ida.dk/Sider/Forside.aspx
IDA er også selv kommet med mange gode forslag, men i deres oplæg har de nok af politiske grunde været meget fokuserede på, at omstillingen ikke må koste noget.
Det bør dog ikke forhindre dem i at kunne være konsulent og give positive kommentarer til en ny plan, som måske koster lidt mere, men som til gengæld rykker den danske klimaøkologiske omstilling op i gear på et mere ambitiøst og bæredygtigt niveau.






.
12-04-2011 16:30
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
IDA er også selv kommet med mange gode forslag, men i deres oplæg har de nok af politiske grunde været meget fokuserede på, at omstillingen ikke må koste noget.

Jakob

Det var godt nok noget af en melding!

Det er da netop så ekstremt dyrt det IDA forslår....

Energiomsætning i IDAs klimaplan se


Redigeret d. 12-04-2011 16:30
12-04-2011 18:02
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Skal det blive en rigtig sværvægter, der for alvor kan vække politikerne, så bør I nok også have IDA med som konsulent.
http://ida.dk/Sider/Forside.aspx
IDA er også selv kommet med mange gode forslag, men i deres oplæg har de nok af politiske grunde været meget fokuserede på, at omstillingen ikke må koste noget.
Det bør dog ikke forhindre dem i at kunne være konsulent og give positive kommentarer til en ny plan, som måske koster lidt mere, men som til gengæld rykker den danske klimaøkologiske omstilling op i gear på et mere ambitiøst og bæredygtigt niveau. .


Min personlige mening om IDAs forslag er, at der skal bruges så mange ingeniørtimer som muligt. Dvs. forslagene er tekniskkomplicerede og måske ikke helt den bedste og/eller den billigste løsning på omstillingsproblematikken, eller atløsningsforslagene reelt ikke giver det boost, der nødvendig for at fastholde end sige forbedre beskæftigelsen i lille Danmark.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
12-04-2011 20:46
Jakob
★★★★★
(9186)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Ja, det er da oplagt, at IDA får skyld for at ville hjælpe Ingeniører. De er jo ikke uvildige.
Men det ændrer ikke noget ved, at det vil være meget værd at få deres blå stempel i forhold til, at væsentlige dele af et fælles udspil faktisk er teknisk muligt.
Derfor er mit forslag, at de et stykke henne i forløbet får en konsulentrolle, hvis de vil.

Det er måske det samme, hvis du spørger arkitekterne om, hvordan vi bør bygge bæredygtige huse.
Så får du mange løsningsforslag, men ingen af dem kan stikke de halmhuse, som de bygger på Friland, hverken hvad angår pris, miljø, klima eller råstofforbrug.
Men det ændrer ikke noget ved, at nogle af husene på Friland måske kunne have haft godt af, at nogle arkitekter havde givet et par gode råd med på vejen.
Og i hvert fald vil et hus nok blive betydeligt nemmere at sælge videre til en seriøs pris, hvis nogle dygtige arkitekter har sagt god for visse dele af konstruktionen.

Når jeg mener, at den klimaøkologiske omstilling gerne må koste mere, så er det primært for at få den op i hastighed.
Det vil med stor sikkerhed også fremme innovationen og på den måde skabe nye indtægtsmuligheder.
Det må være en chance, som det nok er værd at satse lidt på, selvom man ikke er medlem af IDA.
I dag kan man ikke engang købe en elektrisk havetraktor, fordi den ikke er på markedet.
Men det må jo alt sammen komme an på, hvad I tre foreninger kan blive enige om at anbefale, og der er næppe grund til at grave sig ned i skyttegrave på forhånd. Der bliver nok nærmere brug for diplomatiets kunst.




.
Redigeret d. 12-04-2011 20:52
12-04-2011 21:19
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
I dag kan man ikke engang købe en elektrisk havetraktor, fordi den ikke er på markedet.


Jakob

Hvad det faktisk er værrer, er at fabrikanterne af landbrugsmaskiner ikke vil give garanti, hvis f.eks. en traktor bliver omstillet til biobrændstof, hvilket ellers ville være en oplagt løsning al den stund, at landmanden så selv kan avle brændstoffet.
13-04-2011 00:28
Jakob
★★★★★
(9186)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Det var da også bare et banalt eksempel, som kun skulle fortælle lidt om, hvor meget innovationsarbejde, der mangler, før vi har dækket det økologiske landbrugs behov for maskiner og lugerobotter osv.
Med hensyn til biobrændsel, så er problemet næppe, at fabrikanterne ikke vil give garanti, men nærmere, at det er for dyrt og for uetisk at bruge fin økologisk planteolie, og den i øvrigt smører og beskytter motoren for dårligt.



.
25-04-2011 20:14
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
før vi har dækket det økologiske landbrugs behov for maskiner og lugerobotter osv.


Jakob

Hvad skal vi med lugerobotter. Vi ka da bare bruge Roundup, som indeholder de samme aktive stoffer som er i opvasketabs fra Änglamark som mig bekendt indeholder de 'miljørigtige' aktive stoffer som forekommer i disse økologiske og rigtige tabs, som du sikkert køber i brugsen.
Redigeret d. 25-04-2011 20:17
21-06-2017 07:43
Jakob
★★★★★
(9186)
­


2017:




20. jun. 2017
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-06-20-se-kortet-politiet-har-registreret-over-200-sager-om-loese-hjulbolte
Ny opgørelse fra Rigspolitiet viser, at der nu meldes om løsnede hjulbolte fra alle landets politikredse.
Politiet har nu modtaget 243 anmeldelser om løse hjulbolte fra danske bilejere.
---
Ligesom ved tidligere bølger af 'smittende' kriminalitet, som for eksempel stenkast fra motorvejsbroer, skræmmende klovneudklædninger og bilafbrændinger, overvejer politiet nøje, hvor meget man skal omtale disse sager for ikke at skabe en 'efterlignings-effekt'.



­Er der belæg for at mene, at det sandsynligt er grøn terror, som nu i det små er begyndt at brede sig i Danmark..?
Eller hvilke betingelser mangler evt. at være opfyldt, før disse hændelser falder ind under kategorien "grøn terror"..?




­
01-07-2017 14:30
Jakob
★★★★★
(9186)
­



Det er måske ikke en tanke og slet ikke en diskussion værd..?
Eller er det lidt tabu, fordi man nødigt skulle gejle andre med samme lyster op til at gøre noget tilsvarende..?

Jeg har hørt om det sidste, men stiller mig uforstående. Jeg nægter at tro om mine medmennesker, at de går rundt med lyst til at slå andre borgere ihjel og det eneste afgørende for, at de ikke allerede har gjort det, er, at de ikke selv har kunnet finde på den "geniale" løsning, at man da bare kan løsne nogle hjulbolte...



Og hvem skulle dog have lyst til at blive morder, når der ikke er tilgivelse at få..??


Men det er der måske..?

Jeg kan dårligt se det i nutiden.

Men det skræmmende for mig er nok, at det er temmelig vanskeligt for mig at finde et pro klimaforslag så brutalt imod nutidens svulstigt forvoksede menneskeheds overforbrug, at historien ikke vil tilgive det og oven i købet være dybt taknemmelig.




­­
01-07-2017 14:47
Jakob
★★★★★
(9186)
­




Prøv evt. også at tygge lidt på dette scenario:



Et atombevæbnet kampfly på vej over Grønland bliver saboteret, mister kontrollen og styrter lodret ned i isen og forsvinder.
Om bord er der et atommissil med en lille sprængkraft på 1 kiloton trotyl, og det eksploderer i dybet kort efter styrtet.
Grundet klimaforandringer borede flyet med bomben sig langt ned i isen, og desværre ramte det på det sted, hvor det kunne frigøre allermest is til havet.





Hvad bliver konsekvenserne af en sådan hændelse..?

Jordskælv, flodbølger på Grønland og i mange nabolande, havstigning, lokale klimaforandringer osv..?

Er det undersøgt..?

Og hvordan havde det set ud, hvis det i stedet havde været 1 eller 10 megaton..?




Mange klimadiskussioner minder mig for meget om bygning af korthuse, hvor man ud fra indviklede målinger og formler diskuterer, hvor mange flere kort, der "HELT SIKKERT" marginalt kan bygges ovenpå, uden det går særlig galt, mens man samtidigt glemmer, at der til enhver tid kan komme nogen forbi og skubbe til bordet, og riskoen derfor kan være stigende.






­­
24-08-2017 07:42
Jakob
★★★★★
(9186)
­



http://www.fyens.dk/nyborg/Omfattende-haervaerk-Stribevis-af-biler-oedelagt-i-Nyborg/artikel/3176266
18. august 2017
Fyns Politi har fredag morgen modtaget anmeldelse om hærværk mod biler på Tronneallé i det sydlige Nyborg.

Indtil videre har vi kunnet konstatere, at 14 personbiler, der holdt på fælles parkeringsarealer, alle er blevet oversprayet med sort maling,

Overmalingen har for det meste form af bølger - og altså ikke som skrift. Nogle af køretøjerne er tillige ridset med skarp genstand hele vejen rundt.

Hærværket, der er begået mellem midnat og klokken 05.45, er tilsyneladende begået i flæng.



Hvis der skulle stå klimaaktivister bag hærværket, og man i den forbindelse skal sige noget pænt om det, så må det vel være, at det i det mindste er bedre end at løsne hjulbolte.

Men meget ulovligt er det stadig, og hvor meget gavner det sagen..?

Engelsk sovs på dørhåndtag kunne måske gøre det mindst ligeså godt..?





­
­
04-11-2017 18:58
Kosmos
★★★★★
(5366)
Jeg mener, at vi skal være taknemmelige for, at vi lever i et demokratisk samfund, hvor politikerne nøje må afveje hensynet til de forskellige befolkningsgrupper, og hvor politikerne ud fra dette hensyn træffer de valg, der er nødvendige

- ja, og da nu denne tråd omhandler klimakampen, synes jeg lige, jeg vil omtale dette:

In a rare move that is likely to spark an intense debate in the climate science community, Mark Z. Jacobson, a professor of civil and environmental engineering at Stanford University, has filed suit in D.C. Superior Court against the author and publisher of a peer reviewed study criticizing his work...

Som det fremgår af artiklen, kræver han en erstatning på M$ 10!
04-11-2017 19:04
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
Kosmos skrev:
[quote]Jeg mener, at vi skal være taknemmelige for, at vi lever i et demokratisk samfund, hvor politikerne nøje må afveje hensynet til de forskellige befolkningsgrupper, og hvor politikerne ud fra dette hensyn træffer de valg, der er nødvendige



Hvor har du det sludder fra, Kosmos? - kan ikke se, hvem du citerer.



.


04-11-2017 19:21
Kosmos
★★★★★
(5366)
Hvor har du det sludder fra, Kosmos? - kan ikke se, hvem du citerer

- nå, er dét nu så afgørende? Men kig her!
04-11-2017 21:02
Jakob
★★★★★
(9186)
­




Kan kampen for retten til at dyrke, handle og ryge hamp betragtes som en klimakamp..?


Hvis ja, så må man nok sige, at klimakampen allerede er blevet til klimaborgerkrig nogle steder i Danmark.
Militæret er ligefrem blevet sat ind for at styrke politiet, og et foreningsforbud er på vej.
Jeg tror ingen nulevende danskere har oplevet tilsvarende demokratisk opløsning i fredstid.
Meget handlekraftig konservativ justitsminister..
Han er bestemt ikke bange for at lade civile borgere betale prisen for at opretholde sine forbuds principper.

Det koster en formue og bygger på had, og min påstand må blive, at det også er til stor skade for klimaet.





­
04-11-2017 23:23
Jakob
★★★★★
(9186)
­




https://www.dr.dk/nyheder/indland/minister-vil-fange-farlige-stenkastere-med-hemmelige-kameraer
03. nov. 2017
Minister vil fange farlige stenkastere med hemmelige kameraer

Politiet skal kunne overvåge 30 udvalgte vejstrækninger i smug, siger justitsminister.
Stenkast fra motorvejsbroer er et alvorligt problem, der allerede har kostet liv. Samtidig er stenkastene forbrydelser, der er svære at opklare.
Derfor vil justitsminister Søren Pape Poulsen (K) nu sætte videoovervågning op på broer på de mest udsatte vejstrækninger.
---
Fra 1. januar til 12. september i år har politiet fået 64 anmeldelser om stenkast. Det svarer i snit til en sag om stenkast hver fjerde dag.
Men i kun fem af sagerne har politiet været i stand til at sigte mulige gerningsmænd.
En intern rapport, som DR Nyheder har fået aktindsigt i hos Rigspolitiet, viser, at de mulige stenkastere, som politiet havde held til at få fat i sidste år, var i alderen 12 til 20 år.
Rapporten viser også, at der er en stor koncentration af stenkast fra broer i og omkring de større byer.






https://www.dr.dk/nyheder/indland/stenkast-mod-bilister-hver-fjerde-dag-politiet-sigter-meget-faa-personer
03. nov. 2017
---
Sidste år var ikke bedre. I 2016 var der i alt 110 sager om stenkast, hvor der i syv af sagerne blev sigtet mulige gerningsmænd.
En intern rapport fra Rigspolitiet viser, at de mulige stenkastere, som politiet sidste år havde held til at få fat i, var i alderen 12 til 20 år.
---
- Typisk er det teenagere - og typisk et par stykker i forening. Jeg tror, de opfatter det som drengestreger, men i virkeligheden er det alvorlig kriminalitet, fordi det udsætter andre menneskers liv for fare, siger Michael Kjeldgaard.
---
Ifølge NEC-rapporten kan årsagen til de mange stenkast skyldes en 'copycat-effekt', hvor især meget unge personer kopierer andres kriminelle handlinger.

Som eksempel nævner rapporten to alvorlige sager, som i slutningen af januar 2016 var med til forøge antallet af stenkast i de efterfølgende måneder. Begge sager skete på den fynske motorvej.
---
De meget alvorlige forbrydelser, som også præger mediebilledet, er med til at give sagerne om stenkast mere opmærksomhed, og det inspirerer flere til at begå forbrydelserne, lyder én af politiets mulige forklaringer i rapporten.
En sammenstilling af sagerne viser, at stenkastene sidste år oftest fandt sted op mod weekenden.
- Det er oftest noget, der foregår i de sene eftermiddagstimer eller først på aftenen - og op mod fredag, forklarer Michael Kjeldgaard.
---
Det sker typisk i nærheden af boligområder, siger Michael Kjeldgaard.
Selvom der findes sager, som de meget alvorlige stenkast på Fyn, hvor forbrydelserne virker planlagte, så er politiets tese, at der i de fleste sager er tale om mere spontane handlinger.






Man forstår jo godt, at bissen skal skrues på overfor sådanne handlinger, og totalt frie hænder til hemmelig overvågning straks må gives til politiet. Om det ikke hjælper nævneværdigt, men giver demokratiet et trin mere ned, er mindre væsentligt..

Men det ville måske også være klogt at kigge dybere ned og søge årsager..?
Jeg savner stadig journalisternes svar på, hvilke motiver, der gør sig gældende.
Er det "kun" vanvittige drengestreger for spændingens skyld, eller har der også været politiske motiver i spil..?
Hvem tror for alvor på "copyeffekten"..?
Kan børn ikke begå grøn terror..?
Det er vel sådan set børn og unge, der har den største grund til at protestere imod den klima- og miljøskadelige trafik.

Det er ikke fordi jeg ønsker at presse disse kriminelle hændelser ned i en klima- eller miljøpolitisk sammenhæng. Men jeg mener måske, at det kan være letsindigt at se bort fra muligheden, og der er lang vej endnu, før der bliver et troværdigt offentligt overblik over de sande motiver.




­
­
05-11-2017 00:01
Jakob
★★★★★
(9186)
­





Frem for at opstille hemmelige kameraer, så kunne det måske have været mere interessant at se, hvad der ville ske, hvis man på landsplan under stor mediebevågenhed på alle veje sænker hastigheden til max 70 km/t for at hjælpe klima og miljø.
Hvis det også hjælper med at knække kurven for stenkast, så vil det tyde på, at klima og miljøproblemer fra trafikken har været en del af motivet hos nogle af de små grønne terrorister.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/stenkast-mod-bilister-hver-fjerde-dag-politiet-sigter-meget-faa-personer
Tilknyttet billede:

Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Bliver klimakampen til klimaborgerkrig..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvad gør virksomheder på hverdagsniveau i klimakampen?024-08-2022 11:38
Er klimakampen en kønskamp..?1511-03-2016 09:44
Klimakampen er tabt2307-12-2012 22:56
Peak Oil, økonomien og klimakampen024-03-2011 02:02
Når klimakampen bliver underlødig.305-12-2009 12:18
Artikler
Mattias Söderberg: Fyr op under klimakampen
NyhederDato
EU-topforhandler: Atomulykke påvirker klimakampen09-04-2011 07:31
Bill Gates ind i klimakampen med atomkraft15-02-2010 09:48
Tag klimakampen op med grønne tage01-09-2009 07:05
Google går aktivt ind i klimakampen06-10-2008 07:55
10.000 store danske virksomheder ind i klimakampen12-06-2008 15:40
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik