Husk mig
▼ Indhold

Bliver SF grønnere eller rødere..?


Bliver SF grønnere eller rødere..?06-10-2012 12:52
Jakob
★★★★★
(9185)
.





Først var Ida Auken favorit til formandsposten i SF efter Villy Søvndal.
Men hun takkede nej, og så kom Astrid Krag på banen, og hun ser nu ud til måske at blive overhalet af Annette Vilhelmsen.

Er konsekvensen af denne udvikling, at SF bliver grønnere, eller er vi nærmere på vej tilbage til rødt i rødt..?


Det må være et spørgsmål om prioritering.
Staten kan ikke bruge de samme penge to gange både på økologisk omstilling med f.eks. statsejede landvindmøller og på at føre krig imod Israel og hjælpe taleban krigere, som har været uheldige på slagmarken.
Men hvis man ønsker forandringer, som koster penge, så er det også et spørgsmål om at have andet end gæld at betale med. Og ofte er det især de røde ønsker, der koster dyrt, ligesom de ofte heller ikke er økologisk bæredygtige.
Derfor må det være meget interessant for grønne vælgere, hvilken kurs der bliver sat i SF.
Pressen har desværre ikke kunnet belyse det for mig, fordi den åbenbart er mere optaget af regeringssamarbejdet end af grønne vælgere og SF's partipolitik, så derfor spørger jeg her.




.
08-12-2012 01:09
Jakob
★★★★★
(9185)
.




Jeg kan stadig ikke helt finde ud af, hvad der sker i SF.


Nu er næstformanden trådt tilbage.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/489604:Danmark--Tesfaye-stopper-som-SF-naestformand
Citater:
---------------------------------
SF's næstformand, Mattias Tesfaye, forlader torsdag sin post. Det sker først og fremmest på grund af uoverensstemmelser om den politiske linje, som den nye partiformand Annette Vilhelmsen står for.
Tesfaye er nært knyttet til tidligere skatteminister Thor Möger Pedersen og den tidligere formand Villy Søvndal, og han støttede da også Astrid Krag i forbindelse med valget af Annette Vilhelmsen som ny partiformand.
--
Tesfaye var ikke mindst optaget af et opgør med, hvad han så som SF's politisk korrekte rets- og udlændingepolitik, ligesom han med sin fagforeningsbaggrund var optaget af at gøre SF til et parti for de klassiske arbejdere.
- Jeg har været fortaler for at udvikle SF til et parti, der kæmpede mere for de lavtlønnede. Jeg mener, deres stemme har været for svag i dansk politik, skriver Tesfaye.
---------------------------------


Mens Özlem Cekic, der har stemt imod sit eget parti og i øvrigt skadet den danske fattigdomsdebat mange år frem med Carina som eksempel på fattigdom i Danmark, hun er på vej ind i varmen igen.



Det tegner umiddelbart et billede af, at SF ikke ønsker at være et arbejderparti, men derimod et parti for velstillede sociale klienter og tilhænger af, at Danmark igen bliver en åben ladeport for udlændingetilstrømningen.


Men kan det virkelig passe, eller har jeg misforstået noget..?


Og hvor er det grønne SF blevet af, er det blevet kvalt i kampen om forbrugskagen og flere hellige menneskerettigheder og trangen til at yde misforstået omsorg..?

Hvis Ida Auken er den eneste seriøst grønne profil i partiet, så var det måske bedre, om hun sammen med Astrid Krag startede deres eget parti, så de grønne vælgere fik større mulighed for at stemme rent mel i posen..?

Det er ikke et forsøg på at skabe splid i SF. Men jeg synes, at Danmark mangler et seriøst grønt parti, og jeg har svært ved at se, hvor det ellers skal komme fra. Folketinget er i forvejen proppet med partier, som greenwasher sig i valgkampen, men når det kommer til realpolitik, så skifter farven til grumset magenta.




.
10-12-2012 21:05
Jakob
★★★★★
(9185)
.




http://jyllands-posten.dk/politik/article4941015.ece?ref=lokalavisen
Citat:
-------------------------------------------
09.12.12
SF-spids lægger afstand til kapitalisme-opgør

SF's nye næstformand kalder sit eget ønske om et opgør med kapitalismen fra i foråret for "lidt abstrakt".

SF's nye næstformand, Peter Westermann, kalder nu sit eget ønske om et opgør med kapitalismen for "for upræcist og abstrakt".

Det er ellers ikke så længe siden, at Westermann - partiformand Annette Vilhelmsens tro væbner under formandsopgøret - satte ord på sin modstand mod kapitalismen gennem et ændringsforslag til partiets principprogram. Uden at det dog kom med i det nye program.

"Social- og kulturel bæredygtighed kan ikke opnås uden et opgør med kapitalismen", skrev han, og tilføjede, at "den besiddende klasse dominere og udnytter de arbejdende klasser".
-------------------------------------------




Det ligner en tilbagevenden til den linje, som Villy Søvndal lagde i 2009
Hvis man da ellers kan tale om en "linje", når der svinges hen til kommoden og tilbage igen.




http://politiken.dk/politik/ECE640113/sf-dropper-kampen-mod-kapitalismen/
Citat:
-----------------------------------------
31. jan. 2009
SF dropper kampen mod kapitalismen
Nye og mere jordnære visioner er et af hovedpunkterne i en reform, som SF's hovedbestyrelse diskuterer i weekenden.
-----------------------------------------


Forvirret..?
Det vil du nok også være før og efter det næste SF formandsvalg.




Men jeg hæfter mig stadig ved, at det hele ser ud til at handle om brydninger mellem rødt og blåt.
Det er nok dét, der i øjeblikket står mest klart tilbage mellem linjerne.
Ikke mere plads til de grønne visioner i realpolitikken.
Efter energiforliget med Venstre og formandsvalget ser det ud til, at de grønne SF'ere er blevet tavse som mætte babyer, der sover i mors arme.


Men er det så lykken for partiet..?
Jeg tror det næppe.
Man må nok i hvert fald erkende, at tilfredsheden hos medlemmerne i øjeblikket er til at overskue.


.
Tilknyttet billede:

11-12-2012 07:20
Jakob
★★★★★
(9185)
.




Holger K anerkender nu de dynamiske effekter.
Det er nok kun endnu et bevis på, at SF i tiden hverken bliver mere rødt eller grønt, men kun mere blåt.

http://www.bt.dk/politik/holger-k.-siger-god-for-blaat-skatteprincip
Citat:
-----------------------------------
10. december 2012
I årevis har Socialdemokraterne og SF advaret mod at finansiere skattelettelser med de forventede gevinster ved, at danskerne vil arbejde mere. Men nu åbner skatteminister Holger K. Nielsen (SF) for en udbredt brug af de omstridte dynamiske effekter, skriver Berlingske.
For eksempel vil det kun koste 7,3 milliarder kroner at fjerne topskatten, skriver ministeren i et svar til Liberal Alliances skatteordfører, Ole Birk Olesen. Det umiddelbare tab for statskassen er ellers 13,9 milliarder kroner, men Holger K. Nielsen fraregner de afledte effekter af skattelettelsen, som for eksempel at nogle vil arbejde mere.
-----------------------------------

Man fristes så måske til at spørge Holger K, hvor meget mere der kommer i statskassen, hvis vi alle holder op med at betale skat.




Men nu maner Villy Søvndal til ro i partiet.
Det er jo nok meget klogt.

Men der står ikke noget om miljø eller råstofbevarelse i hans begrundelse.
Og at Danmark skulle være verdens mest klimafornuftige land klinger noget hult, når man ved, at vi forårsager ca. ligeså meget CO2 udslip pr. indbygger, som det er tilfældet i USA.
Det er med andre ord en sovepude pumpet hårdt op med drivhusgas.
Man skal heller ikke forledes til at tro, at vi kan frikendes for CO2 udslip, når vi kommer frem til 2050, selvom energisektoren til den tid skal være konverteret til vedvarende energi. Den store import af fossilproducerede varer er der ikke tiltag imod endnu.
Og den vedvarende energi, som vi er konverteret til er for en stor del biobrændsel, som næppe er bæredygtig.
Hellere skulle han måske undskylde, at SF har deltaget i et forlig, som har skabt en solcelleboble, som nu er bristet og foruden at skade omstillingen tilmed har kostet skatteyderne flere 100 millioner kroner. Det er et udtryk for direkte dårlig planøkonomi.
Ligesom det er et alvorligt svaghedstegn i energipolitikken, at der kun opstilles havvindmøller frem for landvindmøller.
Og hellere skulle han måske undskylde, at SF har medvirket til, at vi ikke mere selv kan bestemme, hvilke kemikalier vi vil acceptere på det danske marked.

Denne svada er ikke for at nedgøre SF's grønne image. Men blot for at råbe vagt i gevær overfor dem, som tror, at SF's politik er meget mere grøn end andre partiers.
Der er ufattelig lang vej endnu, og det er alt alt for tidligt at juble over SF's grønne resultater.
Altså, hvis der i det hele taget eksisterer en seriøs ambition om, at SF skal være Danmarks grønne parti.



http://www.dr.dk/NETTV/Update/Forside.htm?video={275F3414-8637-4F81-B7B4-402F23115F86}

.
Tilknyttet billede:





Deltag aktivt i debatten Bliver SF grønnere eller rødere..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Jorden bliver brunere, ikke grønnere ?121-11-2019 10:04
Jorden bliver grønnere10313-03-2017 10:02
SF og DF3109-06-2011 21:37
Artikler
Sådan får du en grønnere hverdag
Bliv en grønnere virksomhed med ventilationssystemer fra NTEK
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik