Husk mig
▼ Indhold

Bræen ved Søndre Strømfjord


Bræen ved Søndre Strømfjord30-07-2007 15:38
perhag
☆☆☆☆☆
(41)
Fogh inviterede Barroso op til Grønland for at se på en gletscher, som ligger lige ved den store lufthavn i Søndre Strømfjord. Også andre delegationer kommer som klimaturister for at se denne bræ, som bevæger sig unormalt.

Som jeg har forstået det er 3 gletschere i Grønland under nøje observation, og det er kun den ved Søndre Strømfjord, som smelter kraftigt. Temperaturen på Grønland er vist ikke steget af betydning i de seneste årtier, så man skulle måske søge andre forklaringer.

En teori som jeg så fremført af kulden varmen er at sodpartikler fra flyenes udstødning daler ned på isen og får den til at smelte. Det passer meget godt ved Søndre Strømfjord, hvor der udspys meget brændstofssod, når flyene letter.

Måske kan det også forklare at en del havis er smeltet og at skibsfarten har fået den fordel at Nordvestpassagen bedre kan besejles nu. Jeg ved ikke om afsmeltningen af isen passer med flyruterne. Har nogen mon undersøgt dette spørgsmål?
RE: Galopperende gletschere30-07-2007 16:37
Kosmos
★★★★★
(5371)
Som jeg har forstået det er 3 gletschere i Grønland under nøje observation, og det er kun den ved Søndre Strømfjord, som smelter kraftigt...

- du er på rette spor: Se denne artikel.
30-07-2007 18:02
mernild
★☆☆☆☆
(114)
En gletscher - Mittivakkat Gletscheren - på Østgrønland v. byen Ammassalik (Tasiilaq) på Ammassalik Ø har været nøje undersøgt af Tvis, Mernild, Yde og Hasholt siden 1995/1996 (det er den længste sammenhængende gletscher massebalanceobservationsserie på Østgrønland). Billedemateriale fra 1933 viser, at gletscheren har bevæget sig godt 1,5 km tilbage i landskabet og til i dag. Siden de første observationer i 1995/96 har gletscheren tabt hvad der svarer til ca. 700 mm i masse pr. år. Dette pga. en stigning i temperatur (på godt 1 grader C siden 1995) og en ændring i vinternedbør i gletscherområdet.

For yderligere info se:
Knudsen, N.T and Hasholt, B. 2004. Mass balance observations at the Mittivakkat Gletscher, Southeast Greenland. Arctic, Antarctic, and Alpine Research, 35(4–5): 381–390.

Mernild, S.H. and Hasholt, B. 2006: Climatic control on river discharge simulations from the Mittivakkat Glacier catchment, Ammassalik Island, SE Greenland. Nordic Hydrology, 37(4-5): 327–346.

Mernild, S.H., Liston, G.E., Hasholt, B. and Knudsen, N.T 2006a. Snow Distribution and Melt Modeling for Mittivakkat Glacier, Ammassalik Island, Southeast Greenland. Journal of Hydrometeorology, 7: 808–824.

Mernild, S. H., Hasholt, B., Kane, D. L., Hansen, B. U., Jakobsen, B. H. & Knudsen, N. T. (submitted) : Climate, glacier mass balance, and runoff 1993–2005, and in a long term perspective (106 year), Mittivakkat Glacier catchment, Ammassalik Island, SE Greenland. Arctic, Antarctic, and Alpine Research.



Redigeret d. 30-07-2007 18:03
30-07-2007 21:36
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Til perhag og Kosmos

I Søndrestrømfjord har vi to gletschere, Russell og 660 gletscheren, de trækker sig tilbage ganske langsomt. Det er ikke disse to gletschere som vores politikere viser frem som internationale tourist-guider. De er uinteressante, undtagen for de lokale turister og beboere.

Smeltevandet begyndte i år at løbe ca. 3 uger senere end sædvanligt p.g.a at vinteren gik direkte over i sommeren, uden forår.

Søndre Strømfjord har Arktisk ørkenklima, hvor der normalt er koldt om vinteren og varmt om sommeren. Det er stadigvæk varmt om sommeren, men vintrene er blevet mildere. Vi har mere sandstorm end vi har snestorm her i området. Det skyldes slibemassen fra isen (ligner cement når det er tørt) når vinder er på mere end 6 M/S løfter støvet sig. Meget af dette støv ender på indlandsisen og sort sne smelter hurtigere end hvid sne (albedo).

Det forholdsvis mildere vejr, betyder som regel ofte at der falder mere nedbør, om vinteren som sne og om sommeren som regn. Gletscherne bevæger sig på grund af tyngdekraften fra indlandsisen, ud mod kysten og meget langsomt i Nord/Sydgående retning. En tung indlandsis betyder højere hastigheder på gletscherne, det mildere vejr betyder samtidigt en større overflade afsmeltning inde på indlandsisen. Dette smeltevand kan trænge ned gennem isen (op til 3 KM) og danne en slags smørelse på klippebunden således at både tyngden og 'smørelsen' betyder at isen glider bedre, hurtigere, ud mod kysten.

Jeg opfatter de galopperende gletschere som et sundhedstegn, da det i princippet er vægten på midten der bestemmer farten.

Under 2. verdenskrig nødlande 6 amerikanske fly på indlandsisen. De blev for ca. 1½ år siden gravet ud af isen. Indledningsvis regnede udgravningsholdet med at finde flyene på 18-30 meter sne/is, men de var begravet i 82 meter is/sne. Et tydeligt tegn på at isen vokser mere end man egentlig tror. Når DMI en gang om sommeren graver deres målestation på Summit fri af sneen kan det variere fra 1½-3 meter sne.

Er det politisk ukorrekt at undersøge de gletschere der rent faktisk breder sig eller flyder normalt?






Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
30-07-2007 23:34
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det er stadigvæk varmt om sommeren, men vintrene er blevet mildere...

- i hvilken periode?
Iflg. mernilds briefing Climate Change in a Global Context (planchen 'Change surface air temperature, 1957-2006 - Winter', som jeg desværre ikke kan (finde ud af at) vise her!) er lufttemperaturen ved {'jord'}overfladen omkring Søndre Strømfjord faktisk aftaget i perioden!??

Har mernild mulighed for at vise nogle af figurerne her - eller måske bedre: Linke til dem?
Redigeret d. 30-07-2007 23:37
31-07-2007 18:10
mernild
★☆☆☆☆
(114)
Desværre er jeg ligeledes ikke klar over, hvordan en fil vises i dette forum. Figuren fra min præsentation viser ikke en faldene temperatur - hvis der ses rigtigt efter - men derimod en svag stigning i målt årlig lufttemperatur ved overfladen på mellem 0,0-0,2 grader C i perioden 1957-2006. Ellers er temp. steget med optil 1-2 grader C for Grønland.


31-07-2007 19:11
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hej Mernild

Send dine filer til hendriksen@greennet.gl så lægger jeg de ud på siden til alles beskuelse.


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
Redigeret d. 31-07-2007 19:12
31-07-2007 19:19
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)

Er det politisk ukorrekt at undersøge de gletschere der rent faktisk breder sig eller flyder normalt?


Ja, for det er helt normalt at gletschere bevæger sig i ryk. Jo tykkere den bliver, jo hurtigere løber den. Jo hurtigere den bevæger sig, jo varmer bliver den på grind at friktionen.

Godt nok bliver den tynder på det sted hvor den bevæger sig. Men bevægelsn kan begynde langt inde og vandre langt ud imod kanten før nogen ser det.
RE: Forvirringen breder sig!31-07-2007 21:16
Kosmos
★★★★★
(5371)
GLAR skrev:

Det er stadigvæk varmt om sommeren, men vintrene er blevet mildere

, hvortil jeg spurgte:

- i hvilken periode?

- underforstået 'åremål', da påstanden jo var, at vintrene er blevet mildere.

Dette finder jeg værende i uoverensstemmelse med 'mernilds figur':



- men jeg fik ikke klart præciseret, at det er vintertemperaturerne i Sdr. Strøm-området, der er faldet (svagt) i 50-års perioden!


Er vi nu (nogenlunde) enige?
31-07-2007 21:37
Kosmos
★★★★★
(5371)
mernild skrev:

Ellers er temp. steget med optil 1-2 grader C for Grønland.

- hvilket jeg ikke helt forstår, hvis vi taler om samme periode (1957 - 2006)?
Som jeg læser farvekoderne, er det faktisk kun den nordligste ~fjerdedel af Grønland, der har haft 'opvarmning' > 1 grad!(?)
Redigeret d. 31-07-2007 21:41
31-07-2007 23:46
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hvis ovenstående illustration relaterer til DMI data, så plejer det at være sådan, at farvekurverne er i forhold til gennemsnitstemperaturerne for Grønland i perioden 1961-90, så man skal kende dette gennemsnit. Jeg har det ikke lige ved hånden på stående fod.


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
01-08-2007 00:18
Kosmos
★★★★★
(5371)
...så plejer det at være sådan, at farvekurverne er i forhold til gennemsnitstemperaturerne for Grønland i perioden 1961-90...


- jeg ved ikke, hvor oversigterne stammer fra (dog næppe DMI!), men det fremgår jo klart af teksten, at de viser: 'Change surface air temperature, 1957 - 2006', og det kan vel næppe betyde andet end 'den rå forskel'??
01-08-2007 01:03
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Ja men i forhold til hvad. 1-2 C over temperaturen i 1957 eller i 1850. Der mangler et fixpunkt for at give mening.


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2




Deltag aktivt i debatten Bræen ved Søndre Strømfjord:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Jakobshavn-bræen og Antarktis´Ismasser vokser kraftigt - mens vi foregøgles, at de smelter!3326-03-2024 11:26
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik