Husk mig
▼ Indhold

Brændselsceller


Brændselsceller09-07-2008 21:43
Jakob
★★★★★
(9216)
 



Hvordan virker brændselsceller, og hvad kan de omdanne..?

Hvad kan vi forvente af fremtidens brændselsceller..?
Vil de blive mest anvendt til knallert, bil, hus eller kraftværk..?
Eller vil de snart udgå igen..?



 
09-07-2008 23:40
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvordan virker brændselsceller, og hvad kan de omdanne..?



se. Link
RE: Thoriumkraftværk10-07-2008 19:02
MikaelHProfilbillede★★☆☆☆
(194)
Allerede i år starter de første forsøg hvor thorium og uran er pakket sammen rundt en plutoniumkerne. Forsøgene skal danne grundlaget for kombinationen thorium og uran i eksisterende kraftværker.

Thorium vil i fremtiden erstatte brugen af uran som brændsel. Thoriumkraftværk har den store fordel, at der ikke opstår ukontrollerede kernereaktioner, da processen holdes igang med en accelerator der skyder protoner ind i flydende bly, der så udsender neutroner til kernereaktion i thoriumbrændslet. Slukker man for acceleratoren, så stopper m.a.o. hele processen, fordi spaltningen er afhængig af konstant neutrontilførsel.

Processen danner hellere ikke meget plutonium eller tungere grundstoffer, og der vil blive mindre affald der skal deponeres. I modsætning til i dag, hvor affaldet skal deponeres op mod 100.000 år, skal affaldet fra en thoriumreaktor max deponeres i 500 år. Ulempen er dog, at affaldet er ekstremt radioaktivt i begyndelsen pga. dannelsen af protactinium, og brændslet indeholder uran-232 der udsender kraftig gammastråling. Derfor skal håndtering af brugt brændsel fjernebetjenes. Til gengæld vil dette gøre det umuligt for terrorister, at udnytte det


Kigger man på energi og pris, vil en protonstråle på ca. 10 megawatt udløse en kernereaktion på 1500 megawatt i termisk energi, der således kan omdannes til 625 megawatt elektricitet. Prisen vil være lidt dyrere end nuværende atomkraftværker, men ca. 3 gange billigere end nuværende kulkraftværk.

Mere om fremtidens energi: http://www.thoriumpower.com
10-07-2008 20:09
Jakob
★★★★★
(9216)
 


@delphi


Tak for linket.

Hvor mange forskellige stoffer kan man mon fodre brændselsceller med, så de producerer EL ..?

Man kan vel ikke bare kaste en selvdød gris i tanken, hvis man skal ud og køre langtur..?



 

@MikaelH

Jeg vidste ikke, at man også benævner atomreaktorer som brændselsceller, men tak for info.


 
10-07-2008 22:22
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Man kan vel ikke bare kaste en selvdød gris i tanken, hvis man skal ud og køre langtur..?


Johe! hvis du kan få kuldstofatomerne fra grisen i nærheden af iltatomerne inde i brændscellen, så kan du smide en girs på bilen.
Men det vil i praksis sige den skal forgasses altså opvarmes uden der kommer ilt til denne forgasning. Og gassen her fra ledes ind i cellen. (vil jeg mene).
Redigeret d. 11-07-2008 09:39
08-08-2008 18:29
rexus4real
☆☆☆☆☆
(21)
Jeg tror de vil være at finde over alt... men især elektroniske værktøjer såsom moblitlf cpu osv...

Fri Vand,mad og Energi til alle mennesker!




Deltag aktivt i debatten Brændselsceller:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Brændselsceller
NyhederDato
Første taxi på brændselsceller09-06-2010 06:55
Danske boligejere tester brændselsceller03-10-2008 06:47
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik