|
CO2 forklarer ikke temp stigning  |  |
| 27-04-2007 13:15 |  |
rick_uk

(1069)
|
Hi Manse,
Du skrev
Jeg forstår ikke helt dit ståsted! På den ene side tror du på at den menneskeskabte udledning af CO2 har en varmende indflydelse på klimaet, og på den anden side at der er astronomiske grunde til at klimaet ænder sig.
Ståstedet I grov træk (pt. ):
Min forståelse af klimaet er en sammenkogning af nogle konklusioner gaflet fra den etableret ('mainstream') klimavidenskab – i den henseende indholder den derfor ikke meget som er opsigtsvækkende. 
Dvs. jordens klima er ikke et spørgesmål om enten/eller men både/og...
Før den moderne industrisamfund (eller muligvis før det http://courses.eas.ualberta.ca/eas457/Ruddiman2003.pdf) har klimaet svinget meget p.g.a. naturlige årsager – astronomiske, kontinental drivning? (continental drift), solens variationer osv.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_Change#Non-climate_factors_driving_climate_change
som påvirket klimaet igennem et hav af positive og negitive tilbagekoblinger....
Årsagen til den nylig 'lille istid' (13. til 17. århundrede) var sikkert forøget volkanisk aktivitet plus formindsket sol aktivitet: http://en.wikipedia.org/wiki/Little_Ice_Age#Causes
Varmningen i den første del af den 20. århundrede var mest pga. forøget sol aktivitet men også pga. forøget mængde af drivhusgasser i atmosfæren. Et dyk i verdens temp. i midten af århundredet dels pga. industrielle griseri (aerosoler – svovl osv. som har en afkølende effekt) som tog til efter krigen(?).
Jordens sidste årtiers varmningen er hovedsagelig pga. voksende mængde drivhusgasser i atmosfæren.
Eigil Kaas dækker det godt i hans svarer til de to spørgesmål på side 27:
'Menneskerskabte Klimaændringer – Fup og Fakta':
http://www.dmi.dk/dmi/timyterivejret.pdf
Jeg er ikke en tilhænger af FN. Kyoto er stort set uden betydning i det store billed (det bevise bare at nationer kan ikke engang sker lidt ned for drivhusgas udslip). IPCC's rapporter er ikke ufejlbare åbenbaringer, men er brugbare fordi de opsummere største delen af nutidens klima viden. Medens der er politisk indblanding der fordrejer og udvander konklusionerne, tror jeg ikke at de bliver ugenkendelige af den grund - de er det bedste fingerpege vi har.
Klimaforskere selv indrømmer at scenarierne for fremtiden er usikre – 'system Jord' er så uhyre kompliceret (især nå man blander menneskerheden inde i regnskabet) – at det eneste man kan være sikker på om scenarierne er at de kommer ikke til at passe helt – men det er heller ikke meningen med dem, de er scenarier ikke forudsigelser. Forskerne (IPCC) for resten lover 'klima overraskelser' i fremtiden...
Solen påvirker jordens klima på flere måder igennem flere forstærkende tibagekoblinger. Svensmark arbejder ihærdigt på en af dem – kosmisk strålings effekt på lav skyer. Muligvis har han fat i noget, men han stå endnu ved startestedet – og der er mange andre måder hvorved solen påvirker jordens klima. Hvis, efter de nødvendige mange års forskning, det viser sig at der er noget til det der med lav skyer og k. stråler, tror jeg at det ville vise sig at have en meget lille effekt på klimaet sammenlignede med effekten af den forøget mængde drivhusgasser vi pumper ud. Hans påstand at han har fundet svaret til klodens igangværende opvarmning er midt sagt forhastet.
Menneskerskabt klimaforstyrrelse vil helt sikkert skabe virkelig alvorlige problemer for menneskerheden. 
Videnskaben har fortalt os hvad problemet er, og hvad vi må gøre til at formindske effekterne. Der har været bred enighed omkring det blandt forskerne i de sidste mange år, men for flere grunde har budskabet er ikke trængt helt igennem til befolkningen, og der sker stort set ingenting der formindske drivhusgas udslippet endnu.
Derfor deltager jeg i klimadebaten, men er uvillig om at komme inde i alle hjørnerne af de samme gamle, slidt indvender mod menneskers del i påvirkning af klimaet, som har været op og vende igen og igen, og (ikke overraskende) holder stædigvæk ikke vand.... 
Vi har fået den tidsfrist at CO2 kurven skal knækkes indenfor 10år. Hvis det skal klares der må der være en skrap verdensomspændende aftale der virker på plads indenfor de næste par år. Jeg har en fornemmelser at det komme ikke til at flasker sig, men bare det er et informerede valg der bliver truffet, så er jeg tilfreds....
Det var lidt af det...
Go' weekend 
Vh rick
Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
| | 27-04-2007 15:25 | RE: Dokumentation?? |
Kosmos

(2403)
|
Hans påstand at han har fundet svaret til klodens igangværende opvarmning er midt sagt forhastet - er du flink at dokumentere, at Svensmark skulle ha' formuleret sig sålydende?
| | 27-04-2007 16:04 |  |
branner Administrator

(640)
|
Som bebudet for et par dage siden, vil jeg nu låse dette emne for nye indlæg. Jeg vil derfor bede dig, rick, om at kopiere dit indlæg om dit ståsted (som jeg ser frem til at læse snarest!) over i et nyt emne, hvorfra diskussionen kan fortsætte.
|
Har du en holdning til dét, du lige har læst? Vi er altid på udkig efter flere aktive debattører og ser frem til, at du også bliver en del af debatten! Selv små indspark bidrager til en levende diskussion ... |
|
| |  | |
|