Husk mig
▼ Indhold

CO2 fri energi NU - vi HAR pengene



Side 2 af 2<12
06-12-2016 12:26
Jakob
★★★★★
(9213)
­


Jeg forstår godt, at det gør ondt at tage fej og skulle erkende, at olie faktisk har en værdi.

Men det gælder de fleste råstoffer, som kan slippe op, og det er altså ikke engang noget, som jeg (den onde mand) har bestemt.




­­­
06-12-2016 14:24
Jakob
★★★★★
(9213)
­­



Mon de, der har så ondt af skat og afgifter på fossilt brændsel, så også har styr på, hvor mange penge staten kradser ind på afgifter, som er pålagt vindmøllestrøm..?


http://www.dkvind.dk/fakta/o3.pdf




Hvis staten køber vindmøller for disse penge, hvor meget vil det så kunne udbygge Danmarks vindstrømskapacitet om året..?




­
­
13-12-2016 13:15
Euro
★★★☆☆
(442)
Nu har jeg fået et svar fra Vestas, men de vil ikke gå ind i priser, da det svinger meget afhængigt af hvor møllerne skal stå. Men det er væsenligt dyrere at stille dem op i bjergene end i Danmark.

Til gengæld skal jeg forvente en levetid på 25-30år.

Dvs. hvis vi laver et regnestykke over hvor meget en mølle forventes at producere gennem sin levetid ved hvor meget vi betaler i tilskud.

1MW = 0,5MWH gennemsnitsproduktion og koster ca. 8mio kr.

Pris hos Vattenfall = 550 kr./mwh

24timerx360dagex0,5mwhx550kr.x25år= 59,4mio kr.

Hvorfor betaler danskerne 59,4 mio kr. for en produktion vi selv kunne sætte op for 8mio kr.? Skulle vi betale 3% i rente af de 8mio kr. hvert år i 25år ville prisen om 25år være ca. 16mio kr.

En by ville skulle betale 4 gange så meget for deres el som staten så over 25 år ville de spare 240miokr. hvis de investerede 8mio kr. - det er nok urealistisk at tro de kan dække hele forbruget, så hvis de dækker 50% af forbruget på 480mio kr. så får de en elregning på ca. 50% af idag.

Har en kommune 6000 huse der bruger 2kwh, så har de et forbrug på 12mwh. Hvis de sætter 12mwh møller op for ca. 100miokr. så kan kommunens indbyggere forvente at spare ca. 50 mio kr. årligt (inkl. 50% ledningstab). Dvs. ved at låne de 100 mio skal de blot betale 2 første års besparelse for at dække de næste 23års 3mwh forbrug i husene.

Det vil give hver husstand en besparelse i nærheden af 1000kr. per måned, og et renere klima. Det vil bringe vindmølle strøms andelen op på 50% langt hurtigere end nu. Men jeg tror folk skal se en økonomisk profit ved møllerne før de gider at kigge på dem i deres eget område.
20-12-2016 23:05
Jakob
★★★★★
(9213)
­


@Euro


Håber, det er ok med dig, at du får et svar her:

http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lands-eller-til-vands--d7-e1591-s40.php#post_57087
Euro skrev:
Undskyld min indblanding men synes 4-5000 nye 6mwh møller lyder lidt voldsomt.


Jeg har vist endda ikke medregnet energiproduktion til de varer, som vi importerer fra andre lande.

Du er selvfølgelig velkommen til at regne på det og se, om du kan gøre det bedre med nogle dokumenterede og mere opdaterede grundoplysninger.





­­
Redigeret d. 20-12-2016 23:07
29-12-2016 15:59
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Jørgen Petersen skrev:
Din kreativitet er næsten ligge så god som Stein Baggers.



Læste du godt dette:

http://www.klimadebat.dk/forum/co2-fri-energi-nu-vi-har-pengene-d7-e3148.php#post_56709

Til gengæld har regeringen garanteret Mærsk, Shell og Chevron, at skatten ikke vil blive strammet på selskaberne, der dermed ikke længere behøver frygte for konsekvenserne af regeringens serviceeftersyn af Nordsøaftalen.




Jeg synes, at det er ganske tydeligt at læse, at Mærsk går efter den store grådige gevinst, og de har fået lov til det af staten.


Der var også noget med, at Danmark vandt en pris for udvikling af verdens mest effektive kulkraftværk.
Hvor mon pengene kom fra til den udvikling..?

Og til bekostelige forsøg med CO2 deponering..?




Vi har da også dette diagram, som indikerer, at der gennem tiden er blevet bevilget mere i tilskud til forskning i fossil energi end til VE:







Og så vidt jeg ved, hedder det ikke "kreativitet" næsten som en kriminel, når man serverer lidt logisk fornuft ledsaget af reel "dokumentation".






­
29-12-2016 16:31
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
I relation til ovenstående må man sige, at det er godt, at denne klode bliver grønnere og grønnere i takt med at vi afbrænder mere og mere fossilt energi.
31-12-2016 16:34
Jakob
★★★★★
(9213)
­




Jørgen Petersen skrev:
I relation til ovenstående må man sige, at det er godt, at denne klode bliver grønnere og grønnere i takt med at vi afbrænder mere og mere fossilt energi.



Ja, det er godt for dig, at det går godt for dig og din greenwash og visje..lulje...

Men jeg har egentlig IKKE lyst til at købe dyr fossilstrøm, når jeg kan købe landmøllevindstrøm billigere.

Så vidt jeg husker, har du selv skrevet engang, at du er uddannet i økonomi, men ikke på hvilket niveau.
Det kan jo have været på et møntvaskeri, hvor du mest lagde tøj sammen for folk, og så er du måske delvist undskyldt.





­
31-12-2016 16:57
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Hvis du virkelig er så ubegavet, at du tror, at landvindmøller kan konkurrere med strøm fra et traditionel kraftværk, så siger det ikke så lidt. Som bekendt producerer vindmøllerne strøm som vinden blæser. Derfor eksporterer vi masser af strøm til rene foræringspriser, og importerer igen tilsvarende mængder af strøm til høje priser, når vindmøllerne står stille. Hvis du virkelig tror, at det er en god forretning, så er der noget galt med dig.
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten CO2 fri energi NU - vi HAR pengene:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Få mere klima for pengene631-03-2023 19:15
Hit med pengene..!33730-12-2017 15:31
Vandenergi for alle pengene!213-06-2010 12:02
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik