Husk mig
▼ Indhold

CO2-reduktion


CO2-reduktion08-12-2007 14:00
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Provokeret af en artikel i Søndagsavisen 9.12.2007 på side 4:
"Nu venter vi på Connie"
Nederst er en opremsning af CO2-reducerende tiltag, desværre forholder de sig ikke til virkeligheden.
1. Efterisoler dit hus - ok det giver en CO2-reduktion
2. Skru radiatoren 1 grad ned - ok det giver en CO2-reduktion, hvis ikke varmetabet samtidig forøges.
3. Skru ned for gulvvarmen - ok, men med samme forbehold som i 2.
4. Udskift et B-mærket køleskab med et A-mærket, det spare el, men det er desværre ikke ensbetydende med en CO2-reduktion. Den manglende varme skal erstattes fra anden opvarmning. Et dårligt oliefyr kan medføre et stidende CO2-udslip, helt galt bliver det hvis den el, der spares kommer fra en CO2-neutral el-produktion.
5 + 6 Sluk for standby-strøm + udskift 3 glædepærer med a-pærer, det samme som 4.
7 Kør kollektivt - ok, det giver en CO2-reduktion, hvis den kollektive transport bruger el, ved diesel tog og busser er CO2-besparelsen mindre.
8 Brug den mest økonomiske bil mest - ok det giver en CO2-reduktion.
9 Gå eller cykel i stedet for at køre i bil - ok det giver en CO2-reduktion.
10 Skift til biobenzin - nej, det giver ingen CO2-reduktion, CO2-udslippet fra biobenzin er pga. et øget benzinforbrug faktisk større.

Når elsparefonden og miljøministeriet ikke selv har styr på sammenhængende i de råd, som de glædelig deler ud af, hvad skal befolkningen så tro?
Redigeret d. 08-12-2007 14:01
09-12-2007 22:13
galoredk
☆☆☆☆☆
(41)
angående 9:

Nej jeg mener ikke det sparer at køre på cykel eller gå. Den energi du forbrænder ved at gå eller cykle resulterer i at du over peroden vil have brug for extra energi i form af mad og drikke. Den Co2 som er frembragt ved produktion af denne mad/drik til dækning af ekstrabehov overstiger Co2 udslippet ved at køre i bil.

Iøvrigt er Co2 ikke årsag til Global opvarming, hvis du spørger mig.
10-12-2007 12:25
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hej galoredk:
Har du en beregning, der viser din påstand?
Min pointe er i bund og grund, at befolkningen bliver fyldt med megen løgn fra offentlig side. Helt galt går det når offentlige myndigheder begynder at sætte kroner og øre på en evt. besparelse, om der reelt er en økonomisk besparelse ved nogen af de 9 nævnte tiltag, afhænger af mange forskellige ting.
RE: TAG DIG SAMMEN24-02-2008 00:15
nicolai
☆☆☆☆☆
(3)
nu må du lige.
du hører da til på kritiker forummet!
alle ved da at det forbrænder mindre co2, hvis man cykler eller går.
og det med at man spiser mere mad, går altså ingen forskel. for så sulten bliver man altså ikke!

og alle ved da at co2 er en af årsagerne til global opvarmning..

for mig lyder det som om du ikke ved en skid om det..
24-02-2008 18:34
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hej

Her er en udmærket forklaring på problemet.

http://www.glar.gl/beef.pdf
26-02-2008 10:59
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Lad være med at isoler dit hus lav varmepumpesystemer som kun bruger overskudsstrøm og brug løs af varme.

Lad for guds skyld være med at udskifte din fryser den er et abselut aktive for dig og Co2 minimeringen, fordi den om natten kan omsætte vindmøllestrøm og opvarme din bolig. Monter i stedet din dybfryser med en 10 l duk som optør ved -18 c' (blanding af vand og en væske som fryser ved langt under 18 c'. feks. sprit) bruges i hjemmeis biler. Og monter fryser med tids ur som kun kører mellem Kl. 23.00 – 4.00

Lav et 12 volt's ledningsnet i dit hus og akkumuler "overskudstrøm" strøm i et litium batteri feks. på 1 Kwh som evt kunne forsyne din computer.

Så er du godt på vej. du har givet reduceret din Co2 udledning fra 10 ton til 4 ton/år.
Redigeret d. 26-02-2008 11:48




Deltag aktivt i debatten CO2-reduktion:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik