Husk mig
▼ Indhold

Danmark!


Danmark!30-04-2008 18:11
Nadaa
☆☆☆☆☆
(16)
Hey.

nu vil jeg spørge jer om, hvad drivhuseffekten følgende CO2...hvilke konsekvenser har det så for DANMARK?

kender i nogle links, hvor jeg kan læse om hvilke konsekvenser det har for Danmarks klima.

jeg har kigget på DMI.dk . men jeg savner altså nogle modeller og fordybning. er det bare mig der ikke kan finde ud af at bruge den hjemmeside.
30-04-2008 19:55
Nadaa
☆☆☆☆☆
(16)
beklager min nysgerighed, men har læst at en forhøjet temperatur kan gå udover planteproduktionen i DK. hvordan kan det lade sig gøre?
30-04-2008 20:39
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det kan da vist ikke passe. Højere temperatur må give bedre vækstbetingelser. Hertil når Co2 indholdet i luften stiger har planter lettere ved at lave fotosyntese altså omsætte luftens Co2 til ilt og omdanne solens energi til plantemateriale. VI regner med at luften indeholder 0,0330 % Co2 for 100 år siden 0,0260 %. I et gartneri er der 0,100 % Co2 for at planterne virkelig kan gro tilfører man Co2 til drivhuset.
Redigeret d. 30-04-2008 22:02
30-04-2008 22:47
Nadaa
☆☆☆☆☆
(16)
hmm. weird. jamen hvad med ukrudt og flere skadedyr. kan det ikke være en konsekvens for Danmark??hvis det er....hvordan?
01-05-2008 10:24
Kosmos
★★★★★
(5371)
...har læst at en forhøjet temperatur kan gå udover planteproduktionen i DK

- det er jo umiddelbart noget 'kontrafaktisk vås': Man behøver jo blot at rejse en kortere eller længere tur sydpå for at overtyde sig om, at mere varme = (voldsomt) mere plantevækst (tilgængelighed af vand i passende mængder forudsat)!
{Tager man i stedet nordpå, vil man registrere en 'modsat ændring'}.
Men på rejsen syd-/nordover vil man selvfølgelig også konstatere, at det ikke er præcis samme vilde og dyrkede flora, der stortrives under de ændrede temperaturforhold - så det er da forudseeligt, at fx. de druesorter, der p.t. anvendes til dansk vinproduktion, i tilfælde af væsentlige temperaturstigninger hertillands gradvis ville skulle udskiftes med mere varmeresistente artsfæller!

Redigeret d. 01-05-2008 10:25
01-05-2008 11:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
hmm. weird. jamen hvad med ukrudt og flere skadedyr. kan det ikke være en konsekvens for Danmark??hvis det er....hvordan?

JO! det må vel blive den samme flora og fauna som i de lande der har den temperatur har, som Danmark måtte få eller opnå.
01-05-2008 12:10
Kosmos
★★★★★
(5371)
...det må vel blive den samme flora og fauna som i de lande der har den temperatur...

- just præcis, idet naturligvis også nedbørsforhold (og i et vist omfang jordbundsforhold) må tages i betragtning.
01-05-2008 12:41
Nadaa
☆☆☆☆☆
(16)
delphi skrev:
JO! det må vel blive den samme flora og fauna som i de lande der har den temperatur har, som Danmark måtte få eller opnå.


undskyld. men må jeg få det på dansk???forstod ikke din kommentar.

hvordan opstår der ukrudt og skadedyr er det pga. meget nedbør? altså hvordan dannes det?
01-05-2008 12:47
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jamen jo!
Ukrudt og skade skadedyr opstår jo når den balance der er i naturen virker. Rovdyr udryder andre dyr herunder skadedyr. Samme med ukrudt, nogle dyr spiser dette. Det er en balance der er i forskellige temperaturområder på Jordkolden som altså virker. Hvis der bliver varmere i Danamrk vil dyr og planter i danmark måske komme til at lige dem som er i Italien!
01-05-2008 12:53
Jakob
★★★★★
(9267)
 



Nadaa skrev:
hmm. weird. jamen hvad med ukrudt og flere skadedyr. kan det ikke være en konsekvens for Danmark??hvis det er....hvordan?


Det er nok desværre endnu mere svært at forudsige end vejret.
Arterne muterer jo hele tiden.
Men jeg vil nok mene, at det er sandsynligt, at der kan ske ekstra mange mutationer, når flora og fauna i klimabælterne får øget overlap, mens de rykkes.

Umiddelbart er den mest åbenbare trussel mod dansk planteavl nok, at der er udsigt til mere ekstremt vejr og oversvømmede arealer.
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/fremtidens_klima-2/aendringer_i_danmark.htm


Men jeg så forresten et for mig nyt insekt sidste sommer.
Kan nogen sige mig, om dette er et almindeligt dansk insekt..?:






 
Redigeret d. 01-05-2008 12:59
01-05-2008 13:17
Nadaa
☆☆☆☆☆
(16)
oke tak har forstået det.

men hvordan er det da i italien?
Redigeret d. 01-05-2008 13:42
01-05-2008 14:30
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
men hvordan er det da i italien?

Ja de har de Dyr og planter som naturen nu "mener" passer til Italiens Temperatur.
Hvis vi får det så varmt som i Afrika Får vi måske elefanter, Krokodiller mf




Deltag aktivt i debatten Danmark!:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik