Husk mig
▼ Indhold

Den Store Løgn



Side 7 af 68<<<56789>>>
11-08-2016 19:41
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Helt kanon opsumering Christian, meget spændende :-)
11-08-2016 20:16
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Super, christian!



.
11-08-2016 20:44
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Tak Jacob og Crank - er da glad for i kan bruge lidt, hvis i selv har noget til det vil jeg med glæde høre


Dog er der en side her der viser hvornår der har været brugt Isbåde på Storebælt tilbage til 1795 altså så får vi Dalton minimum med, selvom hyppigheden syntes at være stor i en god del af 1800 tallet.

http://www.faktalink.dk/titelliste/storebaeltsbroen/storebaeltsoverfartens-historie

Kjeld jul, okey troede nemlig at isen var mere udbredt den vinter, men må sige jeg ikke selv husker meget fra den vinter, men kan huske vi sneede inde her i 3 dage i februar 1996, det var sjovt som knægt.

Mvh.
Redigeret d. 11-08-2016 20:50
11-08-2016 22:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
I 2009/2010 var en sjov en af slagsen, isen nåede aldrig rigtig at få fat, og de gange det var ved at lykkedes fik vi noget blæst og lidt varmere vand ind, men isen nåede stadig en truende udbredelse

- den 6. december var jeg til 'alternativ klimakonference' på Christiansborg, iøvrigt sammen med Frank L.!
Såvidt jeg husker blev konferencen holdt som optakt til COP 15 - og det var ret koldt - se vedhæftede foto!

Her ses Svensmark på podiet, desværre i noget uskarp gengivelse


Da COP 15 sluttede, var det stadig koldt, og der var is-/snevinter under optræk på USAs østkyst, så Obama - der i de sidste dage havde arbejdet på højtryk for at redde (lidt af) konferencen - måtte haste til lufthavnen og nåede vist lige netop at lande, inden østkystens lufthavne lukkede ned(?).
Tilknyttet billede:

12-08-2016 09:01
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Christian
Her lidt mere om isen i Storebælt i 1996.
Der var kun den mindste og nyeste statsisbryder Thorbjørn indsat.
Thorbjørn blev bygget i Svend1borg og vendte i 2015 igen tilbage til sin fødeby,idet den blev solgt til Nordan Shipping.Nordan vil leje den ud til isbrydning i Den Botniske Bugt.
12-08-2016 12:23
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kjeld Jul skrev:
Christian
Her lidt mere om isen i Storebælt i 1996.
Der var kun den mindste og nyeste statsisbryder Thorbjørn indsat.
Thorbjørn blev bygget i Svend1borg og vendte i 2015 igen tilbage til sin fødeby,idet den blev solgt til Nordan Shipping.Nordan vil leje den ud til isbrydning i Den Botniske Bugt.


Christian-
da du interesserer dig meget for det danske vejr igennem tiderne,hermed mere om isvinteren i 1996 - uddrag af min dagbog.

Isbryderen Thorbjørn var den første,der kom i aktion d.4.2. i Køge bugt.
Den 5.2 blev den næste statsisbryder indsat i de indre farvande.
Alle de danske fjorde er nu tilfrossede og de fleste små øer i det Fynske øhav er nu isfaste med Fyn,Langeland eller Tåsinge.
Den 9.2. sad tre færger fast i isen udfor Nyborg havn,flere færger er allerede indstillede.
Den 10.2. sad mere end 20 skibe fast i isen i de indre farvande,alle statsisbryderne er nu indsat og arbejder i døgndrift.
Ventetiden for bilister var i dag 9 timer for at komme over Storebælt.
Isskruningerne udfor Nyborg er over en meter høje.
Den 11.2. Fåborg-Gelting færgen sad fast i isen 7 timer udfor Als.
Den 18 - 21.2. kraftigt snefald med fygning,kuling fra NØ,i vindstødene op til 25 m/s.
Motorvejen i Sdr.Jylland er lukket,bilisterne bliver forplejet i skoler mv.,
Mange mindre veje er lukkede og der sidder mange biler fast i driverne.
Militæret har indsat bæltekøretøjer.
Det kraftige snevejr,som har hersket i mere end et døgn,skyldes et lavtryk,som er kommet fra Skotland og nu ligger over Holland.
Den 26.2. tøvejret har nu bidt sig fast,efter den længste og hårdeste vinter i 9 år,sneen smelter hurtigt.
12-08-2016 16:54
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Med til oversigten om isvintre høre også 2 meget betydningsfulde isvinter hændelser.

Den første er, at svenskerne gik over isen på Storebælt med en hel hær i februar måned 1658. Her tale vi ikke kun om fodfolk, men også om heste, kanoner og ammunition, som blev fragtet over isen. Dette medførte, at svenskerne også kunne besætte Sjælland.

Den anden er, at danskerne måtte forlade Dannevirke i februar måned 1864 i krigen mod preusserne. Problemet var, at Slien (fjorden ind til Slesvig) var frosset til, så preusserne uden problemer kun passere den, og dermed falde danskerne i ryggen. Tilsvarende var moseområderne ude ved vestkysten også frosset helt til.
12-08-2016 17:29
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
Kjeld Jul skrev:
Christian
Her lidt mere om isen i Storebælt i 1996.
Der var kun den mindste og nyeste statsisbryder Thorbjørn indsat.
Thorbjørn blev bygget i Svend1borg og vendte i 2015 igen tilbage til sin fødeby,idet den blev solgt til Nordan Shipping.Nordan vil leje den ud til isbrydning i Den Botniske Bugt.


Christian-
da du interesserer dig meget for det danske vejr igennem tiderne,hermed mere om isvinteren i 1996 - uddrag af min dagbog.

Isbryderen Thorbjørn var den første,der kom i aktion d.4.2. i Køge bugt.
Den 5.2 blev den næste statsisbryder indsat i de indre farvande.
Alle de danske fjorde er nu tilfrossede og de fleste små øer i det Fynske øhav er nu isfaste med Fyn,Langeland eller Tåsinge.
Den 9.2. sad tre færger fast i isen udfor Nyborg havn,flere færger er allerede indstillede.
Den 10.2. sad mere end 20 skibe fast i isen i de indre farvande,alle statsisbryderne er nu indsat og arbejder i døgndrift.
Ventetiden for bilister var i dag 9 timer for at komme over Storebælt.
Isskruningerne udfor Nyborg er over en meter høje.
Den 11.2. Fåborg-Gelting færgen sad fast i isen 7 timer udfor Als.
Den 18 - 21.2. kraftigt snefald med fygning,kuling fra NØ,i vindstødene op til 25 m/s.
Motorvejen i Sdr.Jylland er lukket,bilisterne bliver forplejet i skoler mv.,
Mange mindre veje er lukkede og der sidder mange biler fast i driverne.
Militæret har indsat bæltekøretøjer.
Det kraftige snevejr,som har hersket i mere end et døgn,skyldes et lavtryk,som er kommet fra Skotland og nu ligger over Holland.
Den 26.2. tøvejret har nu bidt sig fast,efter den længste og hårdeste vinter i 9 år,sneen smelter hurtigt.



Hej Kjeld jul.

Mange tal for deleren fra din dagbog især omkring spændene begivenheder fra vinteren 1995/1996, så var det ikke helt mht. jeg husker der blev brugt isbrydere i Øresund som så var i Køgebugt, hvilket også er et udsat sted, husker selv at der i Januar 2010 var is flere kilometer ud, dog ikke tyk fast is desværre.
Omkring snestormen i februar 1996 er vindstødene målinger du selv har lavet på din bopæl? husker tydeligt trods min unge alder hvordan det føg og hvordan sigten faldt omkring den 19 til 20ne februar, en så kraftig snestorm har jeg kun oplevet en gang siden og det var i 2007.

Hvor længe har du skrevet den slags ned? kan desværre ikke prale af selv samme


Mvh.
12-08-2016 18:03
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Christian.
Vindhastigheden blev målt i NV Jylland.
Jeg har ført detaljerer dagbog i 24 år,før det noterede jeg kun særlige begivenheder både af privat og mere samfundsmæssig art.
Jeg har altid været noget nørdet mht notater og statistikker.
Du må da også have skrevet en del ned,siden du nu samt også i tidligere tråde kan komme med så interessante opsummeringer både om vejret,men også om det fordums klima etc.
Jeg er af den mening,at selv om vi har litteratur og blogs lige ved hånden,er det væsentligt,at man har sine egne notater til hjælp for den personlige fremstilling af et emne.
Redigeret d. 12-08-2016 18:10
12-08-2016 18:50
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
Hej Christian.
Vindhastigheden blev målt i NV Jylland.
Jeg har ført detaljerer dagbog i 24 år,før det noterede jeg kun særlige begivenheder både af privat og mere samfundsmæssig art.
Jeg har altid været noget nørdet mht notater og statistikker.
Du må da også have skrevet en del ned,siden du nu samt også i tidligere tråde kan komme med så interessante opsummeringer både om vejret,men også om det fordums klima etc.
Jeg er af den mening,at selv om vi har litteratur og blogs lige ved hånden,er det væsentligt,at man har sine egne notater til hjælp for den personlige fremstilling af et emne.


Mange tak, der ikke mange men nogle der har gjort sig meget umage med den slags, med både sammenfund, vind og vejr osv, det rigtig interessant at læse og høre om


har desværre ikke været så umage og grundig som du og andre har, det mere noteret helt særlige begivenheder, primært når vejret viser tænder, både egne oplevelser og fra andre steder i Danmark, resten har jeg på hukommelsen.
Har dog også for en del år siden ført statistikker på isvinter i Danmark tilbage til 1600 tallet, der dog sikkert har sine mangler da jeg ikke har informationer nok om alle årene.
Kender sådan da vejret i Danmark især i vinterhalvåret tilbage til årtusindeskiftet samt de hårde isvintre 1978/1979, 1981/1982, 1985/1986 og 1986/1987, en ting jeg prøvede at forstå dengang var hvordan vejr mønstret artede sig i en isvinter mht. fordeling af nedbør, højtryk og lavtryk, hvor man typisk ser de første isdannelser i de indre farevande osv og hvor vi dertil vil få problemer og behov for isbryder hjælp, fks Hals barre har været et udsat sted i nogle af disse vintre, det gjorde jeg tilbage i vinteren 2009/2010 hvor jeg fulde vinteren dagligt for at se hvor galt det ville gå og så på observationer, vejrkort, satellit observationer osv osv, noget jeg har gjort siden også før, men ikke så meget som lige det år, det var noget nyt for mig med en rigtig hård gammeldags dansk vinter

Ellers har jeg Hvem hvad hvor bøger tilbage til 1938 hvor man også kan finde mange informationer både om vejret men mange andre ting, historie har aldrig før interesseret mig men undervejs når man søger om vejr og klima begynder man at få en større nysgerrighed for det.

God aften.

Mvh.
Redigeret d. 12-08-2016 19:36
12-08-2016 19:33
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Med til Den Store Løgn hører også det politiske aspekt. Selvom man forsøger sig med saglig videnskabelig argumentation, så vil man hurtigt stå over for meninger, der er politisk motiveret. Og videnskab og politik er ofte en problematisk cocktail.

Hør her to liberalister kommentere på de massive løgne og usandfærdigheder, der er blevet til "sandheder" hos de grønne, hos økofascisterne og dommedagsprofeterne:

Jeppe Juhl møder Lars Tvede
Tilknyttet billede:

12-08-2016 20:11
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hør her to liberalister kommentere...

ha ha, hans dementi levede ikke op til bladets standard, men 100 siders tekst med sort tale var bare super
(hen mod slutningen af interviewet)
12-08-2016 22:32
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Morten Riber skrev:
Hør her to liberalister kommentere...

ha ha, hans dementi levede ikke op til bladets standard, men 100 siders tekst med sort tale var bare super
(hen mod slutningen af interviewet)



Oki? Så behøver man vel ikke at klikke på det. Var det kun sort tale?



.
13-08-2016 00:17
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
christian-roskilde skrev:
kulden-varmen skrev:
Jørgen Petersen skrev:
* Forskydningen at klimazonerne ud imod polerne forgår fortsat ekstremt langsomt. Man kan f.eks. ikke påvise plantearter, som i dag på grund af GW kan vokse i eksempelvis Danmark, men som ikke kunne det for 50 år eller 100 år siden.


Vi har ikke haft en seriøs isvinter siden 1987. .


Den vil jeg kun delvist tilslutte mig, vi har ikke haft mange hårde vintre i træk siden 1987 og heller ikke end så streng kulde som 1980erne havde.
men 1995/1996, 2009/2010 og 2010/2011 var også strenge og den ene en isvinter, de andre to lige ved og næsten.

Mvh.


Vi har ikke haft så stor dødelighed blandet planterne. Mange planter døde i 1943 og igen i 1987.

Omvendt er rødgranen opgivet som skovtræ og juletræ.
13-08-2016 02:06
Morten Riber
★★★★★
(2298)
crank skrev:
Morten Riber skrev:
Hør her to liberalister kommentere...

ha ha, hans dementi levede ikke op til bladets standard, men 100 siders tekst med sort tale var bare super
(hen mod slutningen af interviewet)



Oki? Så behøver man vel ikke at klikke på det. Var det kun sort tale?
.


Nejjj, Crank. Tekst! Se interviewet og hør hvad de siger. Det er ganske underholdende - og rystende.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
13-08-2016 02:20
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Den bog ville være spændene at læse
alt det miljø-snak har taget overhånd efterhånden syntes jeg også, men et tipping point som der omtales blandt hos Ekstra blandet er langt over målet, der ingen dokumentation for dette syntes jeg men historien rummer mange dommedagsprofetier kan man hører og husker selv at have læst og hørt om nogle af dem


Verden er i bedring på mange områder.

Mvh.
Redigeret d. 13-08-2016 02:26
14-08-2016 10:34
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Begrebet "tipping point" bruges på CO2- og klimaområdet normalt af alarmister, journalister og lignende folk, når de ønsker, at få tingene til at se så alvorlige ud som muligt.

Jeg har fundet følgende beskrivelse af tipping point:

"The tipping point is the critical point in an evolving situation that leads to a new and irreversible development. The term is said to have originated in the field of epidemiology when an infectious disease reaches a point beyond any local ability to control it from spreading more widely. A tipping point is often considered to be a turning point.

The term is now used in many fields. Journalists apply it to social phenomena, demographic data, and almost any change that is likely to lead to additional consequences."

Hele beskrivelsen kan læses her: http://whatis.techtarget.com/definition/tipping-point

Tipping point er således mere et "vendepunkt" eller et "point of no return".

Det siger sig selv, at vi aldrig kommer ned på et CO2-indhold i luften på f.eks. 300 ppm igen. Tilsvarende er der heller ikke noget der tyder på, at vi vender tilbage til det kolde klima, som vi havde i begyndelsen af 1800-tallet, hvor den industrielle revolution begyndte. Men dette er jo ikke noget problem - tværtimod.
14-08-2016 10:43
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Jørgen Petersen skrev:
Tipping point er således mere et "vendepunkt" eller et "point of no return".


Ja, "point of no return" er vel når vi ER stegt.



.
14-08-2016 12:16
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Ovenstående var mest for sjov - ville hellere anskueliggøre alvoren, men det er skisme ikke nemt her.



.
RE: Løgn og Fakta14-08-2016 12:44
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Med til Den Store Løgn hører også alarmisters vanskeligheder ved at sprede deres propaganda, når de mødes med fakta om den virkelige verden.

As far as hurricanes, tornadoes, forest fires, floods, and drought, the evidence is definitely not in.

Der er simpelthen ikke nogen evidens for katastrofale virkninger af den menneskelige udledning af CO2. Det er fakta!

Til gengæld er der mange positive effekter af mere CO2.



At Jorden bliver grønnere er en af dem.
14-08-2016 12:47
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Hvem snakker om CO2?



.
14-08-2016 12:58
John Niclasen
★★★★★
(6433)
crank skrev:
Hvem snakker om CO2?

Jørgen, blandt andre. Hvis du kunne læse gennem dine tågede alarmist-briller, ville du kunne se, han nævner det i første linie i det indlæg, du leverer dine pladder-kommentarer til:

Jørgen Petersen skrev:
Begrebet "tipping point" bruges på CO2 ...

Redigeret d. 14-08-2016 13:00
14-08-2016 13:20
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
John Niclasen skrev:
[quote]crank skrev:
Hvem snakker om CO2?

Jørgen, blandt andre. Hvis du kunne læse gennem dine tågede alarmist-briller, ville du kunne se, han nævner det i første linie i det indlæg, du leverer dine pladder-kommentarer til:

Jørgen Petersen skrev:
Begrebet "tipping point" bruges på CO2 ...


'Begrebet "tipping point" bruges på CO2- og klimaområdet'

Ok, men jeg skal ikke kloge om CO2.. det vil jeg lige gøre klart!



.
14-08-2016 13:33
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Jørgen Peter skriver et rigtig godt indlæg om begrebet "tipping point" i denne tråd, "Den Store Løgn", som jeg har oprettet.

Nu pisser crank så det hele til med sine ubegavede 1-liniers pladder-indlæg, og nu et længere, hvor han ikke kan konstruere indlægget ordentligt, så man kan se, hvem der sagde hvad.

crank, d. 21-10-2015 skrev du som svar på nogle spørgsmål, jeg stillede:

crank skrev:
John >
Jeg ved ikke så meget.

crank, du har efterflg. vist utallige gange, at det er sandt, hvad du skrev. Jeg er helt enig i, at du ikke ved ret meget. Du ødelægger mange initiativer og begyndende debat med dine ubegavede kommentarer og tåbelige indlæg uden sammenhæng.

Måske du skulle overveje helt at lade være med at kommentere på et vigtigt emne som klima!
14-08-2016 13:33
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Jeg mener f.eks., at overbefolkning, kapitalisme og overforbrug er større problemer end CO²-udledning.

Det, der især pisser mig af er, at hovedparten af klimadebattørerne (d.v.s. fortrængerne) mener ikke, man skal gøre noget for klimaet.
Især må man endelig ikke oplyse om problemerne.



.
14-08-2016 13:35
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
John Niclasen skrev:
[quote]crank skrev:
John >
Jeg ved ikke så meget.


Jeg ved dog mere end dig. Men, vigtigere er, at jeg kan google. Det kunne du måske også lære.



.
14-08-2016 13:37
John Niclasen
★★★★★
(6433)
crank skrev:
Jeg mener f.eks., at overbefolkning, kapitalisme og overforbrug er større problemer end CO²-udledning.

Vi lever i et innovations-samfund, ikke et ressource-samfund.

Hvis du vil slå et slag for marxisme, så opret en tråd til det, i stedet for at pisse alle andre tråde til med dit vrøvl!
14-08-2016 13:41
John Niclasen
★★★★★
(6433)
crank skrev:
Jeg ved dog mere end dig.

Min far er stærkere end din far!
14-08-2016 14:13
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Hej John. Tak for de pæne ord.
14-08-2016 14:31
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
De geologiske evidence viser ikke noget der kan bakke op omkring fare for vi skulle nå et såkaldt tipning point.

På Arktis har man opdaget at isen før i denne mellemistid har været mindre end i dag, det sket blandt andet under Holocene Climatic Optimum

Havisen i det Arktiske Ocean har haft store variationer i fortiden

Endnu ikke 'point of no return'

"Alt i alt kan man sige, at vores undersøgelser viser, at der er store naturlige variationer i den arktiske havis' udbredelse. Den dårlige nyhed er, at der er en klar sammenhæng mellem temperaturer og havis-mængde – den fortsatte opvarmning vil givetvis reducere sommer-havisen i det Arktiske Ocean. Den gode nyhed er, at selv med en reduktion til mindre end 50 % af det, vi indtil nu har oplevet, har isen ikke nået et 'point of no return', hvor den ikke længere kan gendannes, selvom klimaet bliver koldere. Endelig viser vores undersøgelser, at det ikke mindst er temperaturernes indvirken på de overordnede vindsystemer, der er årsag til ændringerne. Dette har der ikke været taget tilstrækkeligt hensyn til i fremskrivningerne af isens snarlige forsvinden, som ofte har været fremme i medierne," understreger Svend Funder.



[urlhttp://www.nbi.ku.dk/Nyheder/nyheder_11/havisen_i_det_arktiske_ocean_har_haft_store_variationer_i_fortiden/[/url]

En anden ting er man via den optøende permafrost skulle få frigivet så store mængder metangasser at vi vil se en yderligere og værre opvarmning, fordi at Metan CH4 er en drivhusgas der er langt mere potent end co2.
Et af problemerne i dette geologisk set er man under sidste mellemistid Eemian interglacial epoke havde et klima der var omkring 4 grader varmere end i dag, den grønlandske indlandsis var længere tilbage, og gletsjere fandtes ikke i samme udstrækning og andet er risikoen for dette vil få opvarmningen til at accelerere er minimal.

8C Warmer than today, and no runaway global warming from melting methane hydrates!

https://plus.google.com/116060136011416941802/posts/LmAwcLWfo6W

Eemian interglacial reconstructed from a Greenland folded ice core

http://www.nature.com/nature/journal/v493/n7433/full/nature11789.html


EJ Dlugokencky - ‎2009. Observational constraints on recent increases in the atmospheric CH4 burden

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2009GL039780/abstract

Abstract

[1] Measurements of atmospheric CH4 from air samples collected weekly at 46 remote surface sites show that, after a decade of near-zero growth, globally averaged atmospheric methane increased during 2007 and 2008. During 2007, CH4 increased by 8.3 ± 0.6 ppb. CH4 mole fractions averaged over polar northern latitudes and the Southern Hemisphere increased more than other zonally averaged regions. In 2008, globally averaged CH4 increased by 4.4 ± 0.6 ppb; the largest increase was in the tropics, while polar northern latitudes did not increase. Satellite and in situ CO observations suggest only a minor contribution to increased CH4 from biomass burning. The most likely drivers of the CH4 anomalies observed during 2007 and 2008 are anomalously high temperatures in the Arctic and greater than average precipitation in the tropics. Near-zero CH4 growth in the Arctic during 2008 suggests we have not yet activated strong climate feedbacks from permafrost and CH4 hydrates.



Ancient Greenland methane study good news for planet, says CU-Boulder scientist

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2009-04/uoca-agm042109.php

An analysis of ancient Greenland ice suggests a spike in the greenhouse gas methane about 11,600 years ago originated from wetlands rather than the ocean floor or from permafrost, a finding that is good news according to the University of Colorado at Boulder scientist who led the study.


14CH4 Measurements in Greenland Ice: Investigating Last Glacial Termination CH4 Sources

http://science.sciencemag.org/content/324/5926/506


En anden væsentlig ting der forhindre jorden i at få en accelererende global opvarmning er lave skyer.
Det vil sige skal co2 skabe en drastisk opvarmning der skulle betyde vi kunne ramme et tipning point og dermed løbe løbsk er meget lille.

Evidence that Clouds Actively Regulate the Temperature

https://wattsupwiththat.com/2013/10/06/evidence-that-clouds-actively-regulate-the-temperature/


Det selv fremme at skyer spiller en enorm stor rolle.

S Battersby - ‎2013. Clouds save us from runaway greenhouse hell

https://www.newscientist.com/article/dn23953-clouds-save-earth-from-runaway-greenhouse-hell/

Co2 alene er ikke en stærk drivhusgas og har godt og vel kun en klimafølsomhed på omkring 1 grads celsius.
For co2 kan skabe nogle drastisk opvarmning skal vi have en øgning af positive feedbacks sammentidlig, og ikke værende nogle betydelige negative feedbacks, og de naturlige cyklusser skal være minimale.
Det dog svært at sige, kan dog ikke finde noget der skulle bakke op om hverken tipning point eller en høj klimasensitivitet fra co2.

Mvh.
14-08-2016 14:44
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
John >
Jeg gider ikke pinaje omkring dine bette detaljer. Det er kværulanteri.



Vh
RE: Aluminium14-08-2016 14:45
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Med til Den Store Løgn hører også påstandene om, at vi snart løber tør for ressourcer, at det ikke er bæredygtigt.

Virkeligheden er, at ressourcer bliver billigere og billigere (korrigeret for inflation). Hvis der var knaphed på ressourcer, så ville de blive dyrere og dyrere. Derudover er samfund skiftet fra at være ressource-samfund til at være innovations-samfund. Ressourcer er dermed ubegrænsede, så længe os mennesker har mulighed for at finde nye veje, opfinde nye produkter og nye metoder til at udvikle produkter. F.eks. bliver metal skiftet ud med kulfibre i mange produkter, kobber skiftes ud med lyslederkabler, osv.

Men man har brug for f.eks. aluminium i nogle produkter, eller man ønsker at benytte aluminium i stedet for at skifte til noget andet.

Er vi så ved at løbe tør for f.eks. aluminium?

Flg. regnestykke skal give en fornemmelse for mængden af aluminium, der potentielt er til rådighed på Jorden.

Ca. 8,1% (vægtprocent) af jordskorpen består af aluminium.
Crust (geology)

Jordskorpen vejer et sted mellem 2,37 og 2,8 * 10^22 kg.
What is the total mass of the Earth's crust?

Lad os tage 2,6: 2,6 * 10^22 kg * 8,1% = 2.1 * 10^21 kg.
Det er massen af aluminium i Jordens skorpe.

Massefylden af aluminium er 2,7 g/cm^3, hvilket er 2.700 kg/m^3. Dermed fylder aluminiumet i Jordens skorpe:
2.1 * 10^21 kg / 2.700 kg/m^3 = 7,8 * 10^17 m^3.

Jordens radius er ca. 6,371 * 10^6 m. Dermed bliver arealet af hele Jorden, hav plus land: 4 * pi * (6,371 * 10^6 m)^2 = 5,1 * 10^14 m^2.

Hvis man gravede al aluminiumet op af Jordskorpen og dækkede hele Jorden med et lag af det, hvor tyk ville dette lag så være?

7,8 * 10^17 m^3 / 5,1 * 10^14 m^2 = 1529 m

Laget ville altså være godt 1,5 km tykt, over både hav som land.

Vi kan aldrig opbruge den mængde aluminium, der er til rådighed på Jorden! Aldrig!

Dette var et eksempel. Således kan man gå eksempel efter eksempel igennem og overbevise sig om, at alarmisternes påstande om begrænsede ressourcer og bæredygtighed er det rene vrøvl.

Tilføjelse: Der tages naturligvis højde for regnefejl. Jeg er et menneske, som også kan lave fejl. Hvis der er indsneget sig en fejl, så sig til, og jeg vil rette det.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-08-2016 14:48
15-08-2016 11:23
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Med til Den Store Løgn hører også populisme og opportunisme.

Forfatteren Michael Crichton skriver i et essay:

Michael Crichton
Imagine that there is a new scientific theory that warns of an impending crisis, and points to a way out.
This theory quickly draws support from leading scientists, politicians, and celebrities around the world. Research is funded by distinguished philanthropies, and carried out at prestigious universities. The crisis is reported frequently in the media. The science is taught in college and high school classrooms.
I don't mean global warming. I'm talking about another theory, which rose to prominence a century ago.

Teorien, Crichton indleder sin beskrivelse af på denne måde, var teorien kendt som eugenik.

Eugenik skulle vise sig at være pseudo-videnskab.

Ligesom eugenik fik support fra kendte mennesker (såkaldte celebrities), sådan får teorien om katastrofal menneskeskabt global opvarmning også support fra kendte mennesker. Vi har set Hollywood-stjernen Leonardo DiCaprio tale om det, og vi ser en anden Hollywood-stjerne, Sigourney Weaver, tale om det, som her for nylig:

Sigourney Weaver Talks About The Texas And Kansas Drought

Sigourney Weaver var min ynglings-skuespillerinde, da jeg var yngre. Det er trist at erfare, hvad hun her kaster sig ud i.
Tilknyttet billede:

15-08-2016 12:15
Lars Buhrkall
★★☆☆☆
(204)
John Niclasen skrev:
f.eks. aluminium


Ikke alene er det et rendyrket cherry-pick at "for eksempel" vælge aluminium, det er også et stråmandsargument. Der er jo ingen som helst som påstår at vi skulle være i fare for at løbe tør for netop det. Og selv om vi udvinder aluminium og anvender det til f. eks. elkabler, har vi jo ikke forbrugt det - det eksisterer stadig og kan genindvindes og anvendes igen.

Til forskel herfra er fossile brændsler forbrugt i det øjeblik de er brændt af, og udgør derfor en begrænset ressource - det er blot et spørgsmål om tid, med det nuværende forbrug.
15-08-2016 12:28
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Når de fossile er udfasede er der næsten uendeligt brændsel til fission og fusion,som sammen med brint, er den eneste energiform,som fuldgyldig kan erstatte kul,olie og gas.
15-08-2016 13:31
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Med til Den Store Løgn hører også påstande om, at kul, olie og gas er begrænsede ressourcer.

Jeg har tidligere i dette indlæg om reserver vist flg. graf over kendte oliereserver sammenholdt med forbruget:



Mængden af kendte oliereserver stiger og stiger! Forbruget står slet ikke model til reserverne. Olie gendannes også hele tiden, når planter og andet organisk materiale synker ned i jorden. Når vi grave kul, olie og gas op og benytter det som energiressource, så genanvender vi Solens energi, der i første omgang fik planterne til at leve og vokse.

Vi løber aldrig tør for olie!

På et tidspunkt er der så meget biomateriale i Jordens økosystemer, at det kan betale sig at omdanne noget af det direkte til olie, i stedet for at grave nyt op.

Vi løber aldrig tør for olie!

Olie og gas (og tildels kul) kan desuden omdannes fra det ene til det andet.
RE: Drikkevand15-08-2016 14:09
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Med til Den Store Løgn hører også påstandene om, at rent drikkevand er en begrænset ressource.

Det har f.eks. Danmarks Radio haft tv-programmer om, som f.eks. historien om smeltende gletsjere i Himalaya, som en anden bruger skrev om her. En af påstandene var, at gletsjerne i Himalaya er kilden til vand for mia. af mennesker, og når gletsjerne var smeltet, så var der ikke mere rent drikkevand til alle disse mennesker.

Der er flere fejl i det resonnement. For det første smelter Himalayas gletsjere ikke i den grad, som det påstås. Langt fra! Der vil givetvis stadig være gletsjere i Himalaya, når næste glaciale periode indtræffer på Jorden. (Lad os håbe, os mennesker kan forhindre næste glaciale periode på en eller anden måde.) For det andet, så opstår vandet ikke ud af ingenting i gletsjerne. Gletsjerne får tilført vand, når der sner i bjergene. Der vil stadig være nedbør i bjergene, uanset om der er gletsjere eller ej. Alle høje bjerge har rindende floder.

Vedhæftede graf viser, hvordan kvaliteten af drikkevand er steget i verden, efterhånden som mennesket har brugt fossile brændstoffer i stigende mængde. Det kræver energi at rense vand!

Der er stadig rigtig mange mennesker i Verden uden rent drikkevand, og der er rigtig mange mennesker uden elektricitet. De må leve i mørke, når Solen går ned, eller de må have ild indendøre, en kilde til dårligt helbred og tidlig død. Disse ting hænger sammen!
Tilknyttet billede:

15-08-2016 15:33
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Vind- og solenergi,som idag kun udgør ca. 3% af verdens energiproduktion,vil i fremtiden kun udgøre ubetydeligt mere,dertil er denne energi ikke tæt og effektiv nok,for ustabil og for dyr på sigt samt skæmmende og ødelæggende for naturen.
Om 50 år vil vi stadig primært anvende fossile brændsler suppleret med fission og brint.
Vind og sol vil efterhånden blive en parentes i verdens energihistorie,efter min mening.
15-08-2016 15:50
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Thomson Reuters/Jefferies CRB Index benyttes til at vise et samlet prisindex på en række varer og ressources (28 af slagsen).

Vedhæftede graf viser den historiske dalende trend i dette index. Der er bump på vejen, fordi der indtræffer kriser p.gr.a. fejlslagen politik og fejlslagne forretninger. Men den overordnede trend er nedadgående.

Ressourcerne bliver billigere og billigere fordi der er rigeligt af dem. Desuden lever vi i innovations-samfund, hvor man hele tiden finder nye veje. Ressource-knaphed er en løgn.

Fra: Inflation-Adjusted Prices
Tilknyttet billede:

16-08-2016 22:16
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Lars Buhrkall skrev:
John Niclasen skrev:
f.eks. aluminium


Ikke alene er det et rendyrket cherry-pick at "for eksempel" vælge aluminium, det er også et stråmandsargument. Der er jo ingen som helst som påstår at vi skulle være i fare for at løbe tør for netop det. Og selv om vi udvinder aluminium og anvender det til f. eks. elkabler, har vi jo ikke forbrugt det - det eksisterer stadig og kan genindvindes og anvendes igen.

Til forskel herfra er fossile brændsler forbrugt i det øjeblik de er brændt af, og udgør derfor en begrænset ressource - det er blot et spørgsmål om tid, med det nuværende forbrug.


Den olie og gas som det kan svare sig at udvinde er på vej imod overfladen og bliver derfor samlet i klumper undervejs op.
Det er udvindigs prisen som stiger og stiger, og den stadigt mere dyre teknologi som vokser.
Side 7 af 68<<<56789>>>





Deltag aktivt i debatten Den Store Løgn:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Den større løgn3119-09-2023 07:49
Senator: Løgn, korruption, svindel, at etmenneskeskabt CO2-molekyle i 85,800 luftmolekyler kan opvarme at813-12-2019 01:12
Politiker løgn2902-09-2018 21:19
Bedrag, fup, svindel, løgn (dagpresse & medier)1108-02-2009 22:09
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik