Husk mig
▼ Indhold

Det eldrevne samfund



Side 2 af 15<1234>>>
21-10-2018 20:24
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul skrev:
Krutzou skrev:
@Kjeld Jul
Tak for indsparket. Jeg gad ærligt talt ikke begynde at lede efter hvilken bil det var, som jeg havde set kunne monteres med krog. Niels K Sørensen burde selv gå ud og undersøge markedet, i stedet for dovent at læne sig tilbage og spørge.
Når det er sagt, så giver det næsten sig selv. Når alle elbilfabrikanter forsøger at øge elbilernes rækkevidde, så vi de rulle med øjnene når man spørger om rækkevidden med en 1 ton campingvogn. For øvrigt mener jeg, at Mercedes eller Audi også har en model med mulighed for montering af trækkrog.


JEG mener Audi og Mercedes kommer med en model, efter min reserch fra okt.18 er Tesla den eneste der fra fabrikken bliver leveret med en krog.

Jamen så er der jo frit slag for alle med pengepungen i orden.
21-10-2018 20:30
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou skrev:
Kjeld Jul skrev:
Krutzou skrev:
@Kjeld Jul
Tak for indsparket. Jeg gad ærligt talt ikke begynde at lede efter hvilken bil det var, som jeg havde set kunne monteres med krog. Niels K Sørensen burde selv gå ud og undersøge markedet, i stedet for dovent at læne sig tilbage og spørge.
Når det er sagt, så giver det næsten sig selv. Når alle elbilfabrikanter forsøger at øge elbilernes rækkevidde, så vi de rulle med øjnene når man spørger om rækkevidden med en 1 ton campingvogn. For øvrigt mener jeg, at Mercedes eller Audi også har en model med mulighed for montering af trækkrog.


JEG mener Audi og Mercedes kommer med en model, efter min reserch fra okt.18 er Tesla den eneste der fra fabrikken bliver leveret med en krog.

Jamen så er der jo frit slag for alle med pengepungen i orden.


Det må siges ,Audis e'-tron med 150 kW vil koste et stykke over 1 mio kr.
21-10-2018 20:50
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul skrev:
Krutzou skrev:
Kjeld Jul skrev:
Krutzou skrev:
@Kjeld Jul
Tak for indsparket. Jeg gad ærligt talt ikke begynde at lede efter hvilken bil det var, som jeg havde set kunne monteres med krog. Niels K Sørensen burde selv gå ud og undersøge markedet, i stedet for dovent at læne sig tilbage og spørge.
Når det er sagt, så giver det næsten sig selv. Når alle elbilfabrikanter forsøger at øge elbilernes rækkevidde, så vi de rulle med øjnene når man spørger om rækkevidden med en 1 ton campingvogn. For øvrigt mener jeg, at Mercedes eller Audi også har en model med mulighed for montering af trækkrog.


JEG mener Audi og Mercedes kommer med en model, efter min reserch fra okt.18 er Tesla den eneste der fra fabrikken bliver leveret med en krog.

Jamen så er der jo frit slag for alle med pengepungen i orden.


Det må siges ,Audis e'-tron med 150 kW vil koste et stykke over 1 mio kr.

Man må så spørge sig selv om en person, som vil investere 1 mio. kr i en bil, vil være særligt interesseret i en trækkrog.
Men der var jo manden, som skrev til Rolls Royce og spurgte, om det var muligt at få installeret en adskillelse mellem førerpladsen og passagérpladserne i hans Phantom. Rolls Royce svarede at det var intet problem og ville vide om han ville have facetslebet glasset i partitionen. Næh, svarede manden. Et gitter ville være fint, fordi han var træt af at grisene på bagsædet trykkede deres tryner op i nakken på ham under kørslen.
21-10-2018 21:03
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou skrev:
Kjeld Jul skrev:
Krutzou skrev:
Kjeld Jul skrev:
Krutzou skrev:
@Kjeld Jul
Tak for indsparket. Jeg gad ærligt talt ikke begynde at lede efter hvilken bil det var, som jeg havde set kunne monteres med krog. Niels K Sørensen burde selv gå ud og undersøge markedet, i stedet for dovent at læne sig tilbage og spørge.
Når det er sagt, så giver det næsten sig selv. Når alle elbilfabrikanter forsøger at øge elbilernes rækkevidde, så vi de rulle med øjnene når man spørger om rækkevidden med en 1 ton campingvogn. For øvrigt mener jeg, at Mercedes eller Audi også har en model med mulighed for montering af trækkrog.


JEG mener Audi og Mercedes kommer med en model, efter min reserch fra okt.18 er Tesla den eneste der fra fabrikken bliver leveret med en krog.

Jamen så er der jo frit slag for alle med pengepungen i orden.


Det må siges ,Audis e'-tron med 150 kW vil koste et stykke over 1 mio kr.

Man må så spørge sig selv om en person, som vil investere 1 mio. kr i en bil, vil være særligt interesseret i en trækkrog.
Men der var jo manden, som skrev til Rolls Royce og spurgte, om det var muligt at få installeret en adskillelse mellem førerpladsen og passagérpladserne i hans Phantom. Rolls Royce svarede at det var intet problem og ville vide om han ville have facetslebet glasset i partitionen. Næh, svarede manden. Et gitter ville være fint, fordi han var træt af at grisene på bagsædet trykkede deres tryner op i nakken på ham under kørslen.


Tiden med jyde krogen og traileren med haveaffald eller andet bliver nok fortiden i elbil alderen.
Det bliver milliondyre elektroautos der slæber deres campingvogne til stranden.
Redigeret d. 21-10-2018 21:13
21-10-2018 22:15
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
I skal være glade, hvis i får råd til en okse til at trække kærren.



.


21-10-2018 22:30
Krutzou
★★★☆☆
(515)
crank skrev:
I skal være glade, hvis i får råd til en okse til at trække kærren.

Okser er ikke gode for klimaet.
21-10-2018 22:47
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jakob skrev:
­
@Krutzou

Angående Better Place, så mener jeg ikke, at de var for tidligt ude og derfor blev til grin. Hvis du har ret, at de faktisk havde et godt koncept, så blev de nærmere ladt i stikken af en regering, som havde andre prioriteter, end at overtage driften eller at hjælpe dem med økonomisk støtte i få år, indtil de kunne stå på egne ben. Det er igen et spørgsmål om politik.
­

Better Place var startet og ejet af en israelsk investor ved navn Shai Agassi. Det dengang statsejede Dong investerede 200 millioner kr. i projektet men Renault Fluence havde nogle alvorlige mangler med hensyn til opladning (meget langsom, lille ladestrøm) og rækkevidden (meget kort). Prisen, batteriabonnementet og bilens begrænsninger gjorde den ude af stand til at konkurrere med de øvrige biler på markedet. Better Place gik konkurs i 2013. Så jo, man var for tidligt ude.
22-10-2018 18:28
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@Krutzou


Jeg beklager, men jeg har pt dårligt mere tid til at diskutere eldrevet samfund med en ringe forberedt skribent, som hellere vil bygge diger end foretage en grøn omstilling.

Det er fake news at påstå, at EL-biler bliver så dyre, at det kun er meget rige mennesker, som kan køre med en campingvogn efter 2030





­
22-10-2018 19:01
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Hvis det nuværende skatteprovenu fra bilerne skal bevares, så er det indlysende, at EL-biler bliver så dyre, at det kun er meget rige mennesker, som har råd til at køre i dem.
22-10-2018 21:09
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jakob skrev:
­
@Krutzou

Jeg beklager, men jeg har pt dårligt mere tid til at diskutere eldrevet samfund med en ringe forberedt skribent, som hellere vil bygge diger end foretage en grøn omstilling.

Det er jeg da ked af, men det er jo dit valg.
Nu, du anklager mig for at være uforberedt, så kast lige et blik på din påstand, om at Better Place gik ned, fordi staten ikke ville støtte idéen. Better Place var et skoleeksempel på et uoverlagt initiativ som kostede staten nogle dyre lærepenge (200 mio. kr!!!).
Jeg kan ikke se hvordan du er kommet til en konklusion om at jeg skulle være mod grøn omstilling. Det er jeg da på ingen måde. Jeg er imod klimahysteri og den kritikløse kalden på handling herhjemme, når det er åbenlyst at disse handlinger er formålsløse, set i et globalt perspektiv.
Jeg vil da hilse det velkommen hvis vi kunne få bilerne her hjemme, og især i byerne, til at køre på el. Vel at mærke på en måde, som ikke vil forkrøble samfundet økonomisk. Det kan vi bare ikke endnu, så derfor synes jeg vi bør vente til det bliver økonomisk overkommeligt. Og det bliver det sikkert, med tiden.
Redigeret d. 22-10-2018 22:07
22-10-2018 21:20
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jakob skrev:
@Krutzou
Det er fake news at påstå, at EL-biler bliver så dyre, at det kun er meget rige mennesker, som kan køre med en campingvogn efter 2030

Nu leger du vist profet. Du kan intet vide om, hvor høj prisen bliver efter 2030. Kunne du for øvrigt ikke bare skrive løgn eller usandt i stedet for fake news.
Desuden er det vist aldrig blevet påstået, at elbiler med mulighed for tilkoblet campingvogn, bliver for dyre for almindelige mennesker efter 2030. Men det er de i dag!
Redigeret d. 22-10-2018 22:05
23-10-2018 10:27
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Det lader til, at vi er ved at komme til vejs ende i denne tråd, så jeg vil tillade mig at komme med en afrunding.
Det er altid ubekvemt når realiteterne står i vejen for ens drømme. Var det ikke Al Gore som lavede en særdeles tendentiøs film som hed "Den Ubekvemme Sandhed"? Nå, men som miljøminister kom Svend Auken jo også til at bevæge sig ud på drømmenes overdrev, i sit forsøg på at bygge kraft/varmeværker i tyndt befolkede områder. De kom til at ligge så fjernt fra forbrugerne, at det kom til at betyde økonomisk ruin for adskillige af aftagerne af varmen.

Jeg har sakset nogle citater fra tråden:

1. "Campisternes problem med at trække rundt med deres campingvogn er til at overse."
2. "Der er da ikke noget større teknisk problem ved at trække nogle kabler osv. Hvis man vil betale prisen for det, så kan det gøres på et par år. "

Første citat minder mest om en fortalelse. Men den slags eksisterer jo ikke i skriftsproget. At vedkommende så ikke bagefter vil komme ud og forsvare sit udsagn, finder jeg under al kritik.

Andet udsagn kan i bedste fald kaldes umodent, med mangel på realitetssans. I værste fald er det manipulerende og bevidst usandt. Er skribenten mon ude af stand til erkende størrelsen, økonomisk såvel som teknisk/praktisk, af det projekt, han forsøger at tale ned til en bagatel?

Jeg havde håbet på nogle reaktioner på mine påstande om over- og underkapaciteten i vores el-produktion her hjemme.
Jeg havde ligeledes håbet på nogle bud på, hvordan vi skal bære os ad med at øge vores el-produktion tilstrækkeligt til det fremtidige øgede forbrug, uden at øge vor CO2 udledning. Vindmøller kan ikke løse det problem, fordi vindmøller kræver backup fra andre kraftkilder. Samtidigt har det vist sig forbandet svært at få folk, i de berørte områder, til at acceptere linjeføringen af højspændingsledningerne fra vindmølleparkerne. Et af de emner, jeg også mangler redegørelse for i klimadebatten er: Hvor skal al den nødvendige biomasse til vore kraftværker komme fra? I Polen er de allerede i fuld gang med ikke-bæredygtig fældning af skove for at kunne levere flis til vore kraftværker.

Jeg er blevet bebrejdet for at ville bygge diger. Men selv hvis vi blot får gennemført det, som er aftalt i Parisaftalen, så bliver det efter al sandsynlighed nødvendigt med diger. Så kald hellere mit forslag for rettidig omhu.
Redigeret d. 23-10-2018 10:30
23-10-2018 10:46
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det lader til, at vi er ved at komme til vejs ende i denne tråd, så jeg vil tillade mig at komme med en afrunding


- jeg vil foreslå dig at kigge i 'Ingeniøren' (ing.dk/debat), hvor trådens emne i flere omgange har været indgående behandlet.
23-10-2018 12:54
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou.
Et godt forslag fra Kosmos - jeg kan supplere med flg.:
Dansk Energi siger,at det danske Elnet vil være klar til at alle har en elbil om 10 til 20 år
Elnettet skal først forberedes til ladestationer fordelt over hele landet, der skal lægges kraftigere kabler.
En anden betingelse er,at bilerne bliver ladet op om natten.
Lades bilerne op i dagtimerne før kl 20kan kun 30% køre i en elbil.
Når det ikke blæser og vindhastigheder er for høj skal vindmøllerne have backup fra konventionelle biomasse/kul kraftværker eller have strøm fra udlandet.
Bemærk: biomasse udleder ligeså meget CO2 som kul.
Redigeret d. 23-10-2018 12:58
23-10-2018 23:10
Jakob
★★★★★
(9211)
­




Krutzou skrev:
Jakob skrev:
@Krutzou
Det er fake news at påstå, at EL-biler bliver så dyre, at det kun er meget rige mennesker, som kan køre med en campingvogn efter 2030

Nu leger du vist profet. Du kan intet vide om, hvor høj prisen bliver efter 2030.


Nej, men regeringens udspil er ikke mere ambitiøst, end at folk blot kan benytte en gammel benzinbil i stedet.
Det fremgår af den tidligere indsatte dokumentation:


https://jyllands-posten.dk/politik/ECE10909996/regeringen-vil-lukke-for-salg-af-diesel-og-benzinbiler-i-2030/
Regeringens mål gælder dog i første omgang kun for personbiler. Det vil sige, at lastbiler og andre tunge køretøjer stadig vil kunne sælges efter 2030, oplyser Energi- Forsynings- og Klimaministeriet. Brugte benzin- og dieselbiler vil også stadig kunne sælges og køre på vejene.





­­
24-10-2018 19:21
Krutzou
★★★☆☆
(515)
En kort update:

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/europas-foerste-superlader-staar-i-roedekro-elbiler-faar-400-kilometer-paa

Det går i den rigtige retning. Lige så stille.
Vi mangler stadig, at EU træder i karakter og stiller krav til bilfabrikkerne om standardisering af batterierne. Foreløbigt ser det ud, som om fabrikkerne er indstillet på at konkurrere om ladeteknikken.
Redigeret d. 24-10-2018 19:39
25-10-2018 06:12
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou.
Problemet er ikke bare Opladningstiden men også, at effekten af batteriet afhænger meget af temperaturen.
Den kemiske proces i batterier bliver langsommere jo lavere temperaturen er.
Når ude temperaturen er lav er luftmodstanden samtidig større., og kræver større trækkraft.
Disse parametre gør at rækkevidden om vinteren kan blive halveret.
Trækkraften reduceres ligeledes.
Så længe disse problemer ikke er løst har elbilerne et stort handicap overfor benzin/diesel og brint.
Redigeret d. 25-10-2018 06:28
25-10-2018 08:32
Jakob
★★★★★
(9211)
­





Jakob skrev:

2. "Der er da ikke noget større teknisk problem ved at trække nogle kabler osv. Hvis man vil betale prisen for det, så kan det gøres på et par år. "




Krutzou skrev:

Andet udsagn kan i bedste fald kaldes umodent, med mangel på realitetssans. I værste fald er det manipulerende og bevidst usandt. Er skribenten mon ude af stand til erkende størrelsen, økonomisk såvel som teknisk/praktisk, af det projekt, han forsøger at tale ned til en bagatel?




Han taler det ikke ned til en bagatel.
Nej, han tror faktisk selv på, at det er realistisk. Motivationen er blot for slap, og det viser din holdning også et udmærket eksempel på.
Det er jo ikke sådan, at vi mangler nogle vigtige opfindelser for at kunne omstille samfundet til EL-drift. Vi har i forvejen det hele, der skal blot investeres og arbejdes på det. Prøv at tænke på 2. Verdenskrig, så hurtigt, der kunne bygges veje, bunkere og fabrikker osv. endda samtidigt med, at der var krig, og mange mænd var ved fronten.
Og ser vi så også på den tekniske udvikling, som i mellemtiden er foregået, så er det ganske tydeligt, at kapaciteten i dag er svimlende meget større.




Krutzou skrev:
Jeg er blevet bebrejdet for at ville bygge diger.



Nej, i hvert fald ikke af mig. Vi slipper ikke for at bygge diger, og det har vi allerede en hel flok embedsmænd til at sætte i system.
Men i mine øjne reducerer du dig selv til et simpelt klimasvin og en fossilbøddel, når du gør det klart, at du hellere vil bygge diger:

Mit motiv med denne tråd har været et ønske om at påvise Danmarks afmagt og vore begrænsede muligheder for påvirkning af det store spil.
Måske synes du at det er en fatalistisk indstilling, men jeg synes at det er en realistisk indstilling. Vi må begynde at bygge diger som i Holland.






­
25-10-2018 09:13
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Ja?
Vi kunne evt. starte med at bygge et dige rundtom Vesthimmerland. Ligesom en slags forsøg?



.


25-10-2018 10:43
Kosmos
★★★★★
(5370)
Disse parametre gør at rækkevidden om vinteren kan blive halveret.
Trækkraften reduceres ligeledes.
Så længe disse problemer ikke er løst har elbilerne et stort handicap overfor benzin/diesel og brint

- jeg vendte forleden hjem fra Mallorca. På øen er der masser af biler, men jeg så kun to ladestandere (i Palma) og ialt tre el-biler!
Mht. VE så jeg ganske få solceller/-paneler og nul vejrmöller!
Ganske tankevækkende, synes jeg - selvom jeg naturligvis ikke nåede rundt til alle (af)kroge af denne smukke ø.
25-10-2018 11:05
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kosmos skrev:

- jeg vendte forleden hjem fra Mallorca. På øen er der masser af biler, men jeg så kun to ladestandere (i Palma) og ialt tre el-biler!
Mht. VE så jeg ganske få solceller/-paneler og nul vejrmöller!
Ganske tankevækkende, synes jeg - selvom jeg naturligvis ikke nåede rundt til alle (af)kroge af denne smukke ø.

Spanien var, før den økonomiske udvikling gik totalt i stå i landet, faktisk ret godt med inden for forsøg med statsstøttet alternativ energi. Så det er ærgerligt, at solceller og vindmøller har så lille en udbredelse i landet. La Mancha, berømt for sine antikke vindmøller, har pladsen og topografien til moderne vindmøller, men de er der bare ikke. Hele landet kunne nyde godt af solceller, men de er der næsten ikke.
25-10-2018 11:33
Krutzou
★★★☆☆
(515)
crank skrev:
Ja?
Vi kunne evt. starte med at bygge et dige rundtom Vesthimmerland. Ligesom en slags forsøg?
.

Var det ikke nemmere at lukke Limfjorden i begge ender? Blot som et andet slags forsøg. Og så gå videre derfra med med Mariager Fjord.
Men tror du ikke, at Kjøvenhavnerne vil prioritere området ved hovedstaden? Vi kan ikke have, at politikerne på Kristiansborg (ca. 2 meter over dagligt vande) får våde fødder.
25-10-2018 11:50
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul skrev:
Krutzou.
Problemet er ikke bare Opladningstiden men også, at effekten af batteriet afhænger meget af temperaturen.
Den kemiske proces i batterier bliver langsommere jo lavere temperaturen er.
Når ude temperaturen er lav er luftmodstanden samtidig større., og kræver større trækkraft.
Disse parametre gør at rækkevidden om vinteren kan blive halveret.
Trækkraften reduceres ligeledes.
Så længe disse problemer ikke er løst har elbilerne et stort handicap overfor benzin/diesel og brint.

Enig. Men afstanden mellem ladestationerne skal blot planlægges. Det samme gælder forøvrigt benzinstationerne i overgangsfasen til el-drift.
De voldsomme ladeeffekter, som bliver beskrevet i artiklen, får mig til at spørge: Ved hvilken spænding oplader man de moderne elbiler? Det er jo ikke ligegyldigt, hverken for standardiseringen af bilerne eller for dimensionen af kablerne, både til bilerne og dem i jorden.
25-10-2018 15:34
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou.
Lidt mere om de nye ladestationer.
Bilerne skal kunne understøtte de nye superladere, i dag er det ingen der gør det.
De nye Jaguar og Hyundai kan lades op med 100 kW.
Audi e'-Tron kan klare 150 kW.
Den nye Porsche elbil som kommer om 11/2 år kan klare 350 kW og derved lades 80% op på omk 10 min.
Redigeret d. 25-10-2018 15:35
25-10-2018 15:44
Kosmos
★★★★★
(5370)
Den nye Porsche elbil som kommer om 11/2 år kan klare 350 kW og derved lades 80% op på omk 10 min.

- er der ikke noget med, at batteriets levetid forringes (meget), hvis det lades ('for') hurtigt op? Men det betyder måske ikke så meget, hvis man har råd til en Porsche??
25-10-2018 16:20
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul skrev:
Krutzou.
Lidt mere om de nye ladestationer.
Bilerne skal kunne understøtte de nye superladere, i dag er det ingen der gør det.
De nye Jaguar og Hyundai kan lades op med 100 kW.
Audi e'-Tron kan klare 150 kW.
Den nye Porsche elbil som kommer om 11/2 år kan klare 350 kW og derved lades 80% op på omk 10 min.

Ja, undskyld Kjeld. Men nu siger det mig ikke noget med de effektangivelser. Jeg ville godt kende batteriets kapacitet i Kilowatt timer. Ligesom man angiver almindelige akkumulatorer i Ampere timer. Det som begrænser en oplade- eller afladestrøm er batteriets indre modstand. Man kan derfor vælge at lade ved en højere spænding for at opnå en højere ladestrøm, hvilket så vil medføre en højere temperatur i batteriet under opladningen. Men Lithium/Ion batterier ikke glade for høje temperaturer, så ladespændingen må blive en afstemning mellem den højst mulige ladestrøm og den højst tilladelige temperatur.
350 KW uden spændingsangivelse er svært at forholde sig til.
Er det f. eks ved 48 Volt betyder det en strøm gennem bilens ladekabel på 7291 Ampere.
Er det ved 230 Volt vil strømmen være 1521 Ampere.
Disse tal er jo vildt urealistiske. Så der må være ét eller andet, som vi ikke får at vide.
Redigeret d. 25-10-2018 16:32
25-10-2018 18:00
Kosmos
★★★★★
(5370)
Men Lithium/Ion batterier ikke glade for høje temperaturer, så ladespændingen må blive en afstemning mellem den højst mulige ladestrøm og den højst tilladelige temperatur

- lidt OT: Ved nogen, hvorledes (/ hvor meget) bjergkørsel påvirker rækkevidden for elbiler? Jeg ved godt, at batteriet i princippet kan blive genopladet under 'påløb' (ved nedkørsel), men der vil selvsagt opstå tab i forløbet; man ville også forestille sig, at batteritemperaturen vil stige, såvel under op- som nedkørsel - og samlet set mere end under kørsel på flad vej(?).
25-10-2018 19:52
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kosmos skrev:
Men Lithium/Ion batterier ikke glade for høje temperaturer, så ladespændingen må blive en afstemning mellem den højst mulige ladestrøm og den højst tilladelige temperatur

- lidt OT: Ved nogen, hvorledes (/ hvor meget) bjergkørsel påvirker rækkevidden for elbiler? Jeg ved godt, at batteriet i princippet kan blive genopladet under 'påløb' (ved nedkørsel), men der vil selvsagt opstå tab i forløbet; man ville også forestille sig, at batteritemperaturen vil stige, såvel under op- som nedkørsel - og samlet set mere end under kørsel på flad vej(?).

Jeg ved, at inden Tesla lancerede sin første elbil, så var der fra konstruktørernes side stor opmærksomhed på batteriets temperatur. En dansk jounalist, som fik en prøvetur, beskrev hvordan teknikeren hele tiden under demokørslen havde et vågent øje på et termometer, som viste batteriets temperatur. På det tidspunkt var der noget med en kritisk temperatur på 32 grader. Over denne temperatur var der fare for at batteriet ville eksplodere. Fint, tænkte jeg. Hvis de kan få løst det problem i ørkenstaten Californien, så burde vi andre med sindsro kunne sætte os ind i en Tesla.
Jeg kan ikke svare sikkert på dit spørgsmål. Det er næsten givet at temperaturen vil stige i batteriet i takt med belastningen. Det med bjergkørsel kan du konstatere med en benzinbil. Forbruget øges på grund af de hyppige nedbremsninger og accelerationer. Det vil også gælde for en elbil, men, som du selv påpeger, vil du få noget af beliggenheds energien tilbage i batteriet under nedkørslen hvis du kan nøjes med at motorbremse.
Redigeret d. 25-10-2018 19:55
25-10-2018 20:53
Jakob
★★★★★
(9211)
­­




@Krutzou


Tesla Model S
https://da.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
En hurtiglader kan øge rækkevidden med op til 320 km i løbet af 30 minutter og lade et 85 kWh-batteri fuldt op i løbet af en time. Hurtigladere er standardudstyr på alle 85 kWh-modellerne og 70 kWh.



Hvis man har tre faser med hver 380 Volt, hvor store skal sikringerne så mindst være, hvis man skal kunne oplade Teslaen på en time..?

Jeg får det umiddelbart til ca 75 Ampere. Er du enig..?
Det vil sige ca. 4,5 time med et almindeligt 16A kraftstik til vaskemaskinen.
Hvis jeg har regnet rigtigt, så mener jeg måske, at det ligner noget, som de fleste kan gøre allerede i dag, uden der behøver at blive gravet et eneste nyt kabel ned.



Angående Better Place, så har staten efter min mening kun svigtet, hvis de faktisk havde et godt koncept, som du lod til at mene.
Men her kan du se endnu en mulig indikation på, hvorfor Better Place netop ikke havde et godt og færdigudviklet koncept:
https://da.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
Ligeledes har tre brande i batteriet medført, at Tesla har valgt at indbygge ekstra beskyttelse af undervognen.


Sådan en forstærkning vil måske ikke være så nem at bygge, hvis batteriet stadig skal kunne skiftes på få sekunder på en Better Place service station.





­­
25-10-2018 21:02
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
En aku i en elbil må ikke blive for varm.
Det tilladelige temperaturspænd ligger mellem minus 10C og plus 40C.
Den ideelle temperatur er 20C.
Batteriets holdbarhed afhænger af temperaturen.
Man bør ikke udføre hyppige acceleratioer eller lege ræs med elbilen.
Vedvarende kørsel af stejle bjergveje ophedet batterier og forringer levetiden.
Aku en må ikke lades for hurtigt op, det går også ud over levetiden.
Redigeret d. 25-10-2018 21:10
26-10-2018 10:49
Krutzou
★★★☆☆
(515)
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/europas-foerste-superlader-staar-i-roedekro-elbiler-faar-400-kilometer-paa

Lad os forestille os, at en bil, med et 100 kWh batteri som er afladet til 10%, ankommer til en superladestation. På 10 minutter skal bilen være ladet op til 80%. Det vil altså sige, at bilens batteri skal trække en strøm, som vil overføre en energimængde på 70 kWh til batteriet på 10 minutter, som jo er 1/6 time. Det vil kræve at ladestanderen skal være dimensioneret til en effekt på 6x70 = 420 kW.
For lige at få proportionerne på plads, så kræver et elkomfur, med 4 plader på maximum samt ovnen tændt, en effekt på ca. 11 kW fordelt på 3 faser ved 400V vekselspænding svarende til omkring 14 Ampere pr fase, ved 400 volt mellem faserne.
Superladestation er måske et forkert udtryk, det skulle måske hellere være minikraftværk.
På billedet i mit link, kan jeg tælle seks standere. Det kunne være sjovt at se, hvad der skete, hvis der stod seks biler og hurtigladede samtidigt. Man må formode, at ladestationen er koblet til højspændingsnettet med sin egen højspændingstransformer.
Redigeret d. 26-10-2018 11:16
26-10-2018 11:00
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Mon et batteri kan klare den opladningshasighed uden at bliver overophedet, modstanden må blive enorm?
Redigeret d. 26-10-2018 11:05
26-10-2018 11:24
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul skrev:
Mon et batteri kan klare den opladningshasighed uden at bliver overophedet, modstanden må blive enorm?


Jeg aner ikke hvordan bilfabrikkerne kommer rundt om det problem, men det gør de tilsyneladende. Jeg spekulerer i lige så høj grad på, hvad fremtidige ladestationer af den kaliber, samt stadigt kraftigere batterier vil betyde for vort elforbrug og CO2 udledning. De spekulationer var jo en del af mit oprindelige oplæg.
Redigeret d. 26-10-2018 11:27
26-10-2018 13:46
Jakob
★★★★★
(9211)
­



Tænk på de tusinder potentielle EL-bil-tankstationer, som vi allerede har langs vejnettet, og som nemt kan åbnes.
Masser af landbrug og nedlagte landbrug, som det meste af tiden måske sagtens så rigeligt kan undvære 85 kW kapacitet i en time.

Et skilt og en lille grøn lampe tændt ved indkørslen, så kan EL-billisterne se, at de kan tanke strøm i landlig idyl med en kop grøn te eller noget andet.
For mange landboer kan det blive en ny niche, som at sælge kartofler ved vejen.




­
26-10-2018 13:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Efterhånden der kører flere elbiler i Danmark vil strømforbruget selvfølgelig stige og derved også CO2 udledningen.
Vindkraft andelen vil ved gunstige vindforhold stige til omk 60% når de sidste havvindmølleparker er fuldt udbyggede, men resten af strømforsyningen vil komme fra flis/ træpiller kraftværker når de tre sidste kulkraftværker i Ålborg ,Esbjerg og Odense er ombygget til fyring med biomasse NÅR vindmøllerne står stille kommer hele strømmen fra de konventionelle biomasse kraftværker i Danmark suppleret med strøm fra udlandet det kan være fra vandkraft kernekraft eller fra brunkulskraftværker i Tyskland

Ålborg,Esbjerg og Odense bliver ombygget il fyring med biomasse for måske 6 mia kr.
Biomasse udleder nemlig ligeså meget CO2 som kulfyring.
Regeringen/ grønne politikere vildleder befolkningen ved at kalde det Grøn strøm.
Redigeret d. 26-10-2018 13:58
26-10-2018 14:10
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jakob skrev:
Tænk på de tusinder potentielle EL-bil-tankstationer, som vi allerede har langs vejnettet, og som nemt kan åbnes.
Masser af landbrug og nedlagte landbrug, som det meste af tiden måske sagtens så rigeligt kan undvære 85 kW kapacitet i en time.

Et skilt og en lille grøn lampe tændt ved indkørslen, så kan EL-billisterne se, at de kan tanke strøm i landlig idyl med en kop grøn te eller noget andet.
For mange landboer kan det blive en ny niche, som at sælge kartofler ved vejen.
­


Jakob. Jeg har ignoreret dine sidste indlæg, fordi du har meldt dig ud af diskussionen, og fordi du virker mere interesseret i at retfærdiggøre fejlene i dine tidligere udsagn end at ville tilføre nyt til debatten.
Men okay, velkommen tilbage.
Først synes jeg, at du skulle sætte dig ind i forskellen mellem energi og effekt. Førstnævnte måles blandt andet i kWh (kiloWatttimer), sidstnævnte i kW (kiloWatt).
Jeg tvivler på, at du vil finde mange husstande herhjemme med en effektkapacitet på 85 kW. Så din forventning om en kop te i ventetiden vil snarere blive, at du skal undersøge overnatningsmulighederne på den lokale idyl. Men indrømmet, man kan da møde mange interessante mennesker på den måde.
Redigeret d. 26-10-2018 14:21
26-10-2018 16:12
Jakob
★★★★★
(9211)
­
­


Krutzou skrev:
Først synes jeg, at du skulle sætte dig ind i forskellen mellem energi og effekt. Førstnævnte måles blandt andet i kWh (kiloWatttimer), sidstnævnte i kW (kiloWatt).


Hvor mener du, at jeg skulle have afsløret manglende kendskab til dette..?

1 Watt = 1 Joule pr. sekund

Hvis man lader med 85 kW i en time, så man have overført 85 kWh, når timen er gået.




­
26-10-2018 16:43
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jakob skrev:
­
­
Krutzou skrev:
Først synes jeg, at du skulle sætte dig ind i forskellen mellem energi og effekt. Førstnævnte måles blandt andet i kWh (kiloWatttimer), sidstnævnte i kW (kiloWatt).


Hvor mener du, at jeg skulle have afsløret manglende kendskab til dette..?

1 Watt = 1 Joule pr. sekund

Hvis man lader med 85 kW i en time, så man have overført 85 kWh, når timen er gået.

­

Med den viden så må du altså også have forstået, at det vil være praktisk umuligt at finde en husstand som kan levere 85 kW i en time, mens du drikker te. Hvad var idéen så, med det sværmeriske indlæg?
26-10-2018 21:36
Jakob
★★★★★
(9211)
­



Krutzou skrev:
Med den viden så må du altså også have forstået, at det vil være praktisk umuligt at finde en husstand som kan levere 85 kW i en time, mens du drikker te. Hvad var idéen så, med det sværmeriske indlæg?


Jeg kan godt se, at det er håbløst, men jeg mener måske, at det er vigtigt at få frem, at hvis alle samarbejder og hjælper hinanden lidt i elsamfundet, så kan alle også få strøm på deres EL-bil allerede i dag.

3 x 75 ampere ved 380 volt -> 85 kW
Jeg tror ikke, at det er så umuligt at finde, men ellers kan lidt mindre nok også gøre det.
Jeg kender desværre ikke mastesikringerne for landbrug i drift, men jeg kender f.eks. en ældre nedlagt landejendom med en større EL-tavle, hvor der blandt andet sidder en 3 x 25 ampere gruppe, som næsten aldrig benyttes. Den kan startes op i løbet af få minutter og i sig selv gøre 33% af jobbet.
Mastesikringer samlet i et tårn, som er kilde til flere ejendomme. Sådan et sted kan være særdeles oplagt til en EL-tank-station, som kan yde 150 kW til de fortravlede turister i de mest moderne EL-biler.




­
27-10-2018 09:53
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jakob skrev:
­
Krutzou skrev:
Med den viden så må du altså også have forstået, at det vil være praktisk umuligt at finde en husstand som kan levere 85 kW i en time, mens du drikker te. Hvad var idéen så, med det sværmeriske indlæg?


Jeg kan godt se, at det er håbløst, men jeg mener måske, at det er vigtigt at få frem, at hvis alle samarbejder og hjælper hinanden lidt i elsamfundet, så kan alle også få strøm på deres EL-bil allerede i dag.
­


Det som ligger i dit oprindelige udsagn, og som du selv kalder for håbløst, var præcist det der fik mig til at kalde udsagnet sværmerisk. Du kunne lige så godt have foreslået, at der skulle monteres pedaler i alle fly, så passagererne kunne hjælpe til under turen.
Side 2 af 15<1234>>>





Deltag aktivt i debatten Det eldrevne samfund:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Uddannelse og overgang til fossilfrit samfund420-10-2022 19:19
Det gode grønne samfund12508-10-2019 08:17
Det papirløse samfund429-11-2013 13:55
Brint-samfund325-03-2008 10:08
Artikler
Omstillingen i nationale samfund
NyhederDato
Batteriskift testes på eldrevne taxier i Tokyo04-09-2009 10:11
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik