Husk mig
▼ Indhold

DK havniveau korrigeret for isostasi?


DK havniveau korrigeret for isostasi?24-10-2011 09:53
sg17a
★★☆☆☆
(378)
I sidste uge blev prognosen for havvandspejlet i DK justeret betydeligt.

http://ing.dk/artikel/123294-1000-aars-tilbageblik-paa-havniveauet

og med kortet over isostasien i DK:
http://ing.dk/artikel/123312-se-hvor-terraenet-i-danmark-haever-sig

I teksten står der bl . andet.
»Ved Falsterbo, kan man se, stiger landet på 100 år omkring 25 cm. I Danmark, på en linje fra omkring Hanstholm over Grenå til Helsingør, vil vandstanden falde. Ved Vadehavet stiger vandstanden, fordi der her sker en indsynkning, men vi regner ikke med, at den overstiger 20 cm plus/minus 10 cm inden 2100,« siger Jens Morten Hansen.


På kortet ligger Falsterbo ved en linje som hedder 0.25 mm/år. Min udregning viser at 0.25 mm/år svarer til 2.5 cm på 100 år. Dette er ikke som i teksten 25 cm på 100 år.

Hvis man ser på Esbjerg målt vandstand gennem 100 år:


Iflg kortet så er der ingen isostasisk landhævning af betydning ved Esbjerg. Her har man i 100 år haft 1.3 mm/år.


Iflg. klimatilpasning.dk:
Nyere studier har vurderet, at havniveauet vil stige mere end angivet i den 4. hovedrapport. DMI har i sommeren 2010 vurderet FNs resultater og de nye studier og konkluderet, at ovenfor beskrevne forventning til generel vandstandsstigning i havet omkring Danmark på 30 - 100 cm og et vindbidrag på op til 30 cm til maksimalvandstand ved stormfloder på vestkysten af Jylland er det bedste bud, der kan gives på det nuværende videngrundlag.


Hvis man i undersøgelsen om isostasi har landhævning i størrelsesordenen 0.25-0.5 mm /år, vil dette udgøre 2.5 - 5 cm / 100 år. Denne landhævning udgør således 5-10 % af IPCC vandstandstigning i havet.

For mig at se så er der en regnefejl et eller andet sted. Hvad mener I?


~thomas wernberg
24-10-2011 12:46
Kosmos
★★★★★
(5371)
For mig at se så er der en regnefejl et eller andet sted. Hvad mener I?

- det kunne da bestemt se sådan ud!
I 'Ingeniøren's Q&A med JMH findes langt flere oplysninger, bla. dette:

Der er en meget beklagelig regnefejl i figuren og teksten. Landhævningen ved Falsterbo er ca. 2.5 cm på 100 år. Det er imidlertid en fejl, som kun vedrører Falsterbo
24-10-2011 13:05
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Hvis isostasien således kun udgør op til 5 cm på 100 år, så må han jo nedskrive IPCC's prognose betydeligt for at kunne komme med den konklusion.
24-10-2011 13:18
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvis isostasien således kun udgør op til 5 cm på 100 år, så må han jo nedskrive...

- så er det jo beklageligt, at Q&A-sessionen er afsluttet!


Men du kunne evt. stile dit spørgsmål direkte til JMH?

Noget af svaret ligger vel iøvrigt her(?):

Ifølge ham overdriver IPPC's prognose ganske betragteligt, fordi forudsigelserne ikke i tilstrækkelig grad kompenserer for bl.a. landhævningen efter istiden, jordskorpens bevægelser, terrænændringer efter forudgående erosion og sammenpresning af underliggende aflejringer.
25-10-2011 10:58
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Ja, pressen konkluderer at vi ikke skal bekymre os om fremtidig oversvømmelse, idet landhævningen modvirker stigningen i havniveauet. Men artiklen viser at det er IPCC's resultater som JMH sætter spørgsmålstegn ved.

Faktisk så ved jeg ikke om man på baggrund af 1000 års begivenheder kan forudsige meget om de næste 100 år, specielt ikke hvis man - iflg. IPCC - har haft forøget udledning af CO2 i de sidste 150 år, og her specielt de sidste 30-40 år.

Faktisk så synes jeg at kortlægningen af strandens placering gennem de sidste 1000 år på Læsø er ganske spændende.

Og denne 70 års vandstandscyklus i Kattegat, som de finder. Er der nogen som kender til denne?
25-10-2011 14:12
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Og denne 70 års vandstandscyklus i Kattegat, som de finder. Er der nogen som kender til denne?


http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_multidecadal_oscillation

Det har formentlig noget at gøre med AMO'en... en cyklus varer omkring 70 år




Deltag aktivt i debatten DK havniveau korrigeret for isostasi?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Havniveau stigninger - hvad mener forskningen?17512-12-2019 19:31
Ændringer i havniveau2417-08-2013 12:24
Artikler
Havniveau
Klima, is og havniveau – før, nu og frem (Mernilds Klumme, juni 2011)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik