Husk mig
▼ Indhold

Drivhusets glødende radiatorer


Drivhusets glødende radiatorer23-03-2008 11:47
Jakob
★★★★★
(9265)
 



Det store primære emne i forbindelse med global opvarmning er, om vores store CO2-produktion isolerer kloden som drivhus i en sådan grad, at det får temperaturen til at stige.

At der findes drivhusgasser eller drivhuseffekt på grund af skyer og andet, har jeg endnu ikke set alvorligt betvivlet.


Når jeg tænder et bål, så vil debatten altså dreje sig om den CO2, som bålet danner, hvorimod der ses bort fra den varme, som kommer fra bålet.

Men er det nu egentlig rimeligt...?

Er spildvarmen fra vores energiforbrug virkelig helt negligibel i den store sammenhæng..?

Det begynder jeg at tvivle mere og mere på.

Hvis jeg sætter en radiator ind i mit utætte og uisolerede drivhus, så bliver der varmere.
Får vi ikke den samme effekt på hele kloden, når vi lader tusindvis af kulkraftværker stå og buldre for fuld kraft..?

Nu nævner jeg lige kulkraft, men analyserer jeg mere bredt og skærer ind til benet, så mener jeg faktisk, at
næsten alt energien fra fossilt brændsel og A-kraft ender som radiatorvarme i klodes drivhus.
Jeg vil ikke skrive 100%, men 98% gætter jeg på vil være en underdrivelse.


Varmetilførsel fra fossilt brændsel vil være sammenfalden med det tilførte CO2-udslip. Derfor vil vi i den forbindelse slå to fluer med et smæk, når vi bekæmper CO2.

Dette gælder ikke for A-kraft, og derfor mener jeg, at A-kraft har en uretmæssig tilbøjelighed til at blive "legaliseret" i klimakampen.

Men jeg mener altså i det hele taget, at selve varmetilførslen til atmosfæren er en overset parameter.


Hvad mener du...?  




 
23-03-2008 12:17
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob

Danmarks areal: 33000 KwKilometer = 33.000.000.000 Kwm.
På en god solskinsdag modtager jorden 1000 watt/Kwm. ALTSÅ 33.000.000.000 Kw.
PÅ 8 timer: 264.000.000.000 Kwh på en dag. Danmarks årlige strømforbrug 36 Twh = hvis dette skulle produceres ved gas/kul ville det kræve 90 Twh. = 90.000.000.000 Kwh eller ca 3 timers sol indfald på danmark!!!!!!!



Jorden modtager dagligt millioner og atter millioner af Twh som omsættes på jorden, herefter er millioner og atter millioner af Twh atter er på sin vej ud i rummet.
Den lille energiforskydning som afbrænding af energi i kraftværker bil osv er så forsvinden lille i den sammenhæng. Om der afbrændes nogle millioner Gwh, det er så mikroskopisk i den sammenhæng
Redigeret d. 23-03-2008 12:41
23-03-2008 13:37
Jakob
★★★★★
(9265)
 



@delphi


Nu er det jo ikke ligefrem alle dage i Danmark, der er solskinsdage, og så vidt, jeg har forstået det, er skyer med til at holde på den varme, som vi producerer, og netop i skyet vejr producerer vi ofte ekstra meget varme.

Den globale opvarmning viser sig indtil videre heller ikke som en særlig stor temperaturstigning, derfor kan mindre bidrag måske godt have betydning.

Men hvor mange Kwh udvundet af fossilt brændsel forbruger Danmark ialt på et gennemsnitsdøgn, når vi tager det hele med..?

Benzin
Diesel
Fyrringsolie
Kul
osv..

Energi far A-kraft bruger vi vist ikke, men ellers skulle den også lægges til.


Stort set hver eneste Joule i dette brændstof bidrager til den globale opvarmning.

Det er der ikke mange, der tænker over.
Hvis du spørger en tilfældig person, hvad energien bliver brugt til, når man kører en retur fra København til Skagen i bil, så vil mange svare, at den selvfølgelig bliver brugt til transport og måske lidt til varmespild.
Men det gør den ikke. Den bliver brugt til at udvikle varme i drivhuset og nærmest ikke en disse andet.!  





 
28-03-2008 05:00
Jakob
★★★★★
(9265)
 


@delphi


I en anden tråd anlægger du en global betragtning, og det er nok også bedre.

Der skriver du:

Med forbehold for regnefejl:

40 % af verdens årlige energiforbrug kommer fra olie. I dag ca. 70 Mill tønder pr dag. Denne oliemængde afgiver ved forbrænding 34.500 Twh.
Hvis jorden modtager 168 watt. Hvis radius på jorden er 5000 Km modtager jorden 115.585.478 Twh. pr. år.
Olieforbruget udgør herefter 0,00029 % af den samlede "energiudladning" sol/olie


Jeg stoler i det følgende på dine oplysninger og forsøger at regne efter:


40% af verdens energiforbrug = 34.500 Twh/døgn

dvs.: Hele verdens energiforbrug = 86250 Twh/døgn


Jorden modtager fra solen: 115.585.478 Twh. pr. år.

Dvs: Jorden modtager fra solen: 316.500 Twh/døgn

Derved får jeg, at spildvarmen fra vores egen energiforsyning på jorden udgør ca. 27% af den energi vi får fra solen.

Det kan jo nok ikke passe, men hvor var det lige, at det gik galt..?

Er det os begge, der ikke kan regne rigtigt, eller er det kun mig..?  


Hvordan kommer du frem til de "168 watt", og er det pr. kvadratmeter/døgn eller hvad er enheden..?

I øvrigt mener jeg stadig, at det må være temmelig svært at afgøre, hvor meget jorden modtager pr. arealenhed og omsætte det til varme.
I nogle områder vil der være stor refleksion fra lyst underlag, og skyer kan også reflektere og reducere indstrålingen betydeligt.
Derforuden er ca. 2/3 af jorden dækket af hav, hvor det slet ikke er hele indstrålingen, der bliver til varme.

Jordens radius er 6378 km


-

Jeg prøver lige på en anden måde:

http://csg.dtu.dk/Kemiskehorisonter.pdf

Citat fra siden:
-------------
Solen leverer
årligt så enorme mængder af energi, at vores
samlede behov ville kunne dækkes mere end
10.000 gange alene fra indstrålingen over landområderne.
-------------

Så må det kunne dækkes ca. 30.000 gange på hele kloden.

Vores fossile varmeproduktion og A-kraft udgør da ca. 0,0033 % af solens samlede indstråling.



Tre udregninger og tre meget forskellige resultater og bogstaveligt taget et hav af usikkerhedsmomenter.
Der er lang vej endnu til et bare nogenlunde troværdigt resultat.




 
28-03-2008 21:18
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Jeg orker ikke at regne efter.

Men hvis energien ikke udstråles igen (som IR stråling)......bliver det så ikke koldere her på jorden ?
28-03-2008 23:27
Jakob
★★★★★
(9265)
 


GLAR skrev:
Men hvis energien ikke udstråles igen (som IR stråling)......bliver det så ikke koldere her på jorden ?



Hvis du sætter dig med dit smukke runde hoved foran en tændt kraftig infrarød pære, så vil du på egen krop opleve, hvad der sker, når en kugle modtager mere infrarød stråling, end den afgiver.

Det er næppe sådan, man holder hovedet koldt.  



Og det samme gælder jorden.



 




Deltag aktivt i debatten Drivhusets glødende radiatorer:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik