Husk mig
▼ Indhold

Dyrkning af alger


Dyrkning af alger17-06-2008 01:10
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hej.

Jeg har hørt rygter om at fx GONG og EON laver forsøg med at sende co2 fra forbrænding op gennem nogle bassiner med alger, for at reducerer co2 udledningen. Bagefter skal energien fra algerne anvendes ved at gærer dem til et brændstof eller måske tørre dem til direkte afbrænding.

Det lyder jo meget fornuftigt, sådan umiddelbart. Han nogen hørt om lignende og måske kan bidrage med nogen link?

Jeg syntes i det hele taget at ideen om at dyrke alger til energi lyder spændende. Alger formerer sig formidabelt under rette forhold ud over at der er masser af dem i havet.

Men hvordan "høster" man dem?

Og hvordan udnytter man bedst energien fra dem?

Mvh
Morten
17-06-2008 09:24
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
At sende CO2 gennem et algebassin svare vel til, at drivhusgartnerne før i tiden tændte en olieovn inde hos planterne, der blev varmere i drivhuset og CO2 fik planterne til at vokse hurtigere. Så den er ok - biobenzin af alger har været under udvikling i nogle år, hvis algerne er i store "algedamme", er det ikke noget problem at høste dem, spørgsmålet er om DONG og E-ON kan holde CO2 inde i bassinet, hvis ikke vil vi nok se en ukontrolleret vækst af alle andre havplanter også, noget vi måske ikke er så interesserede i.
Redigeret d. 17-06-2008 09:25
17-06-2008 14:30
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Problemet er at algerne kun kan udnytte det sollys som falder der hvor de dyrkes. Dels skal vandet holdes ved ca. 0'C for at rumme mest muligt CO2 hele natten. Og algerne gror bedst ved måske 25'C-40'C.

Selvom udbyttet er 20 gange større end en majsmark, så er anlægsomkostningerne og vedligeholdelse omkostningerne mere end 20 gange større. Dels svinger kraftværkernes udslip af CO2 i løbet af døgnet, ugen og året. Og det er ikke sikket at det passer med alge produktionen.

Der er to måder at dyrke algerne på: Sterilt i poser og i åbne damme.

Dammen skal være runde og flere damme kan ligge omkring hinanden. og fra en ø i midten drejer en bom rundt (som en urviser) og tapper alger og lederdem til øen hvor de transporteres væk af underjordiske rør.

Ved steril dyrkning ruller man lange poser som fylder hele marker ud og fulder dem med alger og vand.
Problemet er bare at vandet skal være meget rent, mere rent end postevand for at holde det sterilt. Det kan man ikke, i længden
men så må man skifte poser; og det koster ikke så meget som det at skulle opvarme alle pumper.

Det kan ikke svare sig at dyrke alger i drivhus, da det er dyrt at bygge dem, medmindre at de er blevet tilovers fra noget andet.
17-06-2008 19:46
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
det lyder meget spændede må jeg nok sige!
Jeg har altid tænkt over at løsningen på co2 problemet måske er meget simpelt; nemlig at følge naturen og benytte fotosyntese.
enten ved at 'rense' udledningen med fx alger som du nævner. eller ved at lave 'kunstig fotosyntese'!

var der andre end mig der så programet 'Viden om' den anden dag. Hvor de snakkede om at skabe kuntstig fotosyntese til at rense for co2. meget spændende
17-06-2008 19:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Kulden-varmen

Ved steril dyrkning ruller man lange poser som fylder hele marker ud og fulder dem med alger og vand.
Problemet er bare at vandet skal være meget rent, mere rent end postevand for at holde det sterilt. Det kan man ikke, i længden
men så må man skifte poser; og det koster ikke så meget som det at skulle opvarme alle pumper.


De her poser som virker som solfangerposer som er tænkt til kraftværker sammen med varmepumper se.



Overdelen kan oppustes så der opstår en termorudeeffekt. Men den overvejende ide er at levere (billig) lavtemperatur energi til varmepumper som kan øges i temperatur når kraftværket virker, altså solen skinner ned i posen og vand opvarmes fra feks. 10 til 20 c' og en varmepumpe køler så igen vandet fra poserne fra 20 til 10 c', og fjernvarme frembringes.

Da man vil bruge absorptionsvarmepumper på et kraftværk som drives af lavtryksdamp eller dampen fra turbinen til at drives absorptionsprocessen kunne man evt løbende destillere det vand som algerne skulle leve i, i poserne via nogle varmevekslere og altså bruge en temperaturforskel mellem damp fra turbine og den temperatur absorptionsvarmepumpen skal virke ved.

Se evt. et vakuumdestillationsanlæg til skibe hvor kølevand fra motor driver destillationsprocessen. Link

Man kunne nu løbende regulere temperaturen i poserne via varmepumperne og om natten eller efter kraftværket er ophørt med at virke kunne man sænke temperaturen i vandet så Co2'en er mættet i vandet. Når solen skinner, kunne man lede Co2 ud under poserne som kommer fra røggassen. Da udskillelsen af Co2 er ret bekosteligt (strøm/energi) kunne man komprimere luften eller røggassen i gamle oliebrønde eller salthorste og så bruge overskudsstrøm til at udskille Co2'en når møllerne levere strøm, hvis det er muligt.

Men hvor meget biobrændsel eller sprit eller hvad er den endelige "energibærer" eller hvor meget af solenenergi kan akkumuleres som energi.
20-06-2008 16:29
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Tak for svarene alle sammen. Som jeg ser det er der virkelig mange ubesvarede spørgsmål inden for dette emne.

Jeg tænker på fx på at hente alger op fra havet. Kommer man en spandfuld muslinger ned i et akvarium med vand der er grønt af alger, går de ikke lang tid får vandet er siet helt klart. Nu mener jeg ikke at vi skal til at dyrke muslinger til brændsel, men når muslinger kan si alger fra havvandet må der også kunne findes en anden måde?

En anden tanke er finde en måde at dyrke og høste alger på som kan foregå på en så enkel måde at det fx kan lade sig gøre at anvende alle de tomme gylletanke der står på de mange gårde hvor mælkekvoterne er solgt fra. Men hvordan og hvor afsætter man det og i hvilken form?

Mvh
Morten
22-06-2008 12:49
Morten Riber
★★★★★
(2298)
kulden-varmen skrev:
Selvom udbyttet er 20 gange større end en majsmark, så er anlægsomkostningerne og vedligeholdelse omkostningerne mere end 20 gange større. Dels svinger kraftværkernes udslip af CO2 i løbet af døgnet, ugen og året. Og det er ikke sikket at det passer med alge produktionen.


Dette udbytte du skriver om, er det ved optimal anvendelse af co2, eller, under hvilke forhold er der tale om?

Hvis der fx kan opnås et udbytte der er bare 5-10 gange større end udbyttet af majsdyrkning og dyrkningen kunne foregå på havet eller i store søer, kunne der ellers nok skaffes noget organisk materiale til veje i en fart.

Mvh
Morten
Redigeret d. 22-06-2008 12:50
22-06-2008 13:24
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
MortenRiber skrev:
Dette udbytte du skriver om, er det ved optimal anvendelse af co2, eller, under hvilke forhold er der tale om?

Hvis der fx kan opnås et udbytte der er bare 5-10 gange større end udbyttet af majsdyrkning og dyrkningen kunne foregå på havet eller i store søer, kunne der ellers nok skaffes noget organisk materiale til veje i en fart.


Der var en artikkel i ing.dk hvor forskerne nævnte at de (måske) kunne øge produktionen 20.

Man kunne også høste de naturlige alger. Men hvor mange mænd skal arbejde hvorlænge for at dyrke alger, for at det kan svare sig økonomisk fremfor at lave træsprit af halm? Svaret er at landmanden kommer forbi majsmarken nogen få gange om året, modsat algerne skal passes dagligt. Det er en funktion med mange ubekendte, men kan nogen lave et skøn som er rimeligt og som giver overskud?

Bemærk at alger har store problemer med bølgeslaget.

Hvad med ålegræs?
22-06-2008 14:54
Jakob
★★★★★
(9267)
 


Har I nogle gode uddybende links til den algedyrkning, som I omtaler..?  


Jeg har fundet lidt her om alger og søsalat:
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Viden+Om+med+Ann+Marker/Programmerne/2007/200709041111.htm

Direkte link til Video om alger

Ilustreret Videnskab:
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=144&a=147&id=9730_15



Eksponentiel vækst og 20-50 gange mere udbytte pr. hektar end korn.

Det lyder jo meget godt.  


Men hvis der kræves en masse spildvarme og CO2 fra kraftværker, så bliver regnestykket jo mere kompliceret.

Man skal heller ikke forledes til at tro, at man kan undgå CO2-udslip fra fossilt brændsel ved at bruge skorstensrøgen til dyrkning af alger til biobrændsel.
Den optagne CO2 bliver jo frigjort, så snart biobrændstoffet afbrændes.

Jeg er også noget skeptisk overfor tanken om, at udvikle og fremme alger, der kan bundfælde organisk materiale i havene, og dermed nedsætte CO2-indholdet i atmosfæren. Det kræver ikke særlig meget fantasi for at forestille sig, at det kan give bagslag.

Men det bliver spændende at se, hvad de kommer frem til. Jeg er dog ikke så optimistisk, for når de taler om 3-4 år, så tyder det måske på, at der endnu er nogle store problemer, som ikke er løst.




@kulden-varmen

Bemærk at alger har store problemer med bølgeslaget.


Hvilke problemer..? - Kan de ikke formere sig i rørte vande..?




 
22-06-2008 15:25
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Kan de såkaldte flydebregner som Azolla-familien ikke bruges til biobrændsel?

De fordobler deres biomasse på 24 timer og optager store mængder af CO2. Azolla'en reddede verden for millioner af år siden ved at optage store mængder CO2, der er i havbundsboringer fundet lag på op til 5 meters tykkelse bl.a. i de Arktiske have.
22-06-2008 18:52
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jakob skrev:
Bemærk at alger har store problemer med bølgeslaget.


Hvilke problemer..? - Kan de ikke formere sig i rørte vande..?


de går i stykker, driver rundt og samler sig i klumper og volde.
22-06-2008 19:10
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Jakob skrev:



Har I nogle gode uddybende links til den algedyrkning, som I omtaler..?


Jeg har fundet lidt her om alger og søsalat:
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Viden+Om+med+Ann+Marker/Programmerne/2007/200709041111.htm

Direkte link til Video om alger

Ilustreret Videnskab:
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=144&a=147&id=9730_15


@Jacob
Det er nogle gode link du kommer med. De fortæller at der forventes langt mere af algerne i fremtiden, og det er både som med hensyn til at løse verdens energiproblem og problemet med Co2 (hvis det er et reelt problem)

Sidst i udsendelsen viden om tales der om de grønalger der er føde for muslinger. I dette indslag nævnes det at algevæksten i havene vil forøges betragteligt hvis der tilføjes jern fordi jern er det sidste element der mangler for at give algerne gode vækstbetingelser. Der er allerede godt med co2 i atmosfæren og der er lys.

De viser også hvor fantastiske blåmuslinger er til at filtrerer grønalgerne fra havvandet, men hvorfor ikke opfinde nogle filtrer der kan gøre det samme? Eller opfinde en metode der får de døde grønalger til at fæstne sig på et eller andet materiale hvorfra det let kan suges op på nogle pramme ol. Når en smart måde at indsamle materialet på er etableret de steder i havet hvor det er praktisk og forsvarligt, er det bare at "gøde" med jern og vupti, alle problemerne er løst.

Argumentet med at der skal bruges mange flere mande timer med at dyrke alger end fx majs køber jeg ikke. Ved stordrift og den rette teknologi bliver arbejdet automatiseret i en grad så det næsten klarer sig selv.

Mvh
Morten
29-03-2009 18:54
e
☆☆☆☆☆
(1)
Hvordan ser i muligheden for dyrkning af alger (evt søsalat) på havet?

Fx søsalat i bassiner i nærhed til et kraftvarmeværk der leverer co2.

Hvordan kunne disse åbne/lukkede bassiner se ud?

Kunne man forestille sig fri algedyrkning?
29-03-2009 22:11
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej e

Se Video
01-04-2009 13:54
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
er der nogen der ved om der laves store forsøg med at spredde jern udovre havet for at 'gøde' algerne???
har hørt om det og det lyder spændende!
01-04-2009 14:47
Kosmos
★★★★★
(5371)
er der nogen der ved om der laves store forsøg med at spredde jern udovre havet for at 'gøde' algerne??

- for en uge siden var der 'i højre side' et link til en artikel herom.
23-09-2009 10:02
IreneRasmussen
☆☆☆☆☆
(1)
http://www.lolland.dk/Erhverv/Klima_og_energi/Biomasse/Onsevig_Klimapark.aspx

Kan godt se at det er en gammel tråd det her, men syntes nu jeg vil bidrage med et link.

og så lige en kommentar. Det virker lidt som om nogen tror at man vil til at pumpe mere CO2 ud fordi man opretter dambrug hvor man dyrker alger. Ikke alene forbruger algerne af den CO2 som vi i alt for stort omfang sender ud i vores atmosfære, men den dambrugne med alger kan også anvendes til oprensning af vores spildevand inden det ledes ud i vores have.

Endvidere er forskerne nu igang med forsøg på at anvende de selvsamme alger (som dyrkes i dambrug og bruges til at nedsætte CO2 udslip og renser spildevand inden det sendes ud i havet), til biobrændsel.... Det kan da snart ikke blive bedre (0:
23-09-2009 11:48
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Næ, men der må jo være nogle probelmer med det siden der ikke sker mere, for hvis der kunne produkceres energi til en god konkurrencepris ville investotrene stå i kø for at være med incl. mig selv.
Dyrkning af alger22-05-2014 01:06
Algedyrker
☆☆☆☆☆
(1)
[to tråde lagt sammen]

Hej alle

Jeg er i gang med et kunstprojekt, hvor jeg skal dyrke alger og tang på en sten. Om en uge skal stenen gerne være dækket med alger (hvis altså det kan lade sig gøre), så hvis der er nogen herinde, der ved, hvordan man planter/dyrker alger og tang, vil det være en kæmpe hjælp!

Grunden til, jeg henvender mig herinde er, at jeg i min googlesøgning stødte på en debat om netop dyrkning af alger på dette site fra 2009, men i den debat blev spørgsmålet om, hvordan man som privatperson kan dyrke alger til eget forbrug ikke besvaret. Så hvis nogen af de kloge hoveder, der diskuterede dette emne for nogle år tilbage, har mod på at henvende sig igen, vil jeg blive meget glad.
KH
Redigeret af branner d. 25-05-2014 11:34
22-05-2014 18:57
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Du kan måske hente hjælp her:

http://www.teknologisk.dk/ydelser/alger-8211-fremtidens-vedvarende-energi/25933


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.




Deltag aktivt i debatten Dyrkning af alger:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Er Alger fremtidens energikilde til erstatning for de fossile?1429-03-2018 11:06
NyhederDato
Global opvarmning vil give flere giftige alger21-02-2011 09:40
Biobrændstof fra alger plages af problemer12-05-2010 07:35
Brændstof fra alger er ikke lige om hjørnet09-10-2009 06:36
Olie fra alger? – Bill Gates tror på det23-09-2008 07:26
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik