Husk mig
▼ Indhold

EL-køretøjer, hvad kan vi i dag..?



Side 2 af 2<12
12-12-2009 06:26
Jakob
★★★★★
(5496)
.



Agerskov skrev:
Svar: Som maskinofficer, der har sejlet bl.a. 8 år i U-både, kender jeg lidt til batterier.Der var ca. 100ton ombord med ca. 16000 Ah ved 5 tim afladestrøm.
Hvis du hæver spændingen udover gasgrænsen, får du Ilt og brint i rigelige mængder til en voldsom eksplosion, så glem det.


Jeg tror, at du misforstod i retning af noget med at øge spændingen ved opladning.
Så vidt jeg ved, kommer der ikke mere gas fra batterier bare fordi man serieforbinder dem til en højere spænding. Trækker man samme effekt, og er batterierne helt ens, så må belastning og gasning også være den samme. Ellers må jeg nok bede om en bedre forklaring.
Jeg er heller ikke sikker på, om Lithiumbatterier gasser på samme måde som blybatterier, og der er vel stadig blybatterier i en U-båd..?


PS: Hvis du får lyst engang, så må du meget gerne se, om du kan give lidt god inspiration til denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleflaaden-d20-e439.php
Og vi har jo stadig en speciel tråd kun om RUF:
http://www.klimadebat.dk/forum/ruf-et-alternativt-transportsystem-d20-e231.php

.
13-12-2009 02:04
Agerskov
☆☆☆☆☆
(27)
Hej Jakob, der er selvfølgelig forskel på batterier, og gasgrænsen er der på alle.
Man kan teoretisk lave omkoblinger, så den samlede spænding stiger, men man når ikke ret langt før vi taler om højspænding, og det er for farligt for fru Hansen og mange andre.Man kommer fra asken i ilden.
De enkelte battericeller bliver heller ikke ladet hurtigere op end de er designet til. Det er kun ladekablet, der kan blive lidt tyndere ved højere spænding.
Tak iøvrigt for links.
13-12-2009 02:16
delphiProfilbillede★★★★★
(4926)
Humm! Så vidt vides stiger koncentrationen af syrer når batterier lades. Kunne man ikke pumpe syrer i batterikassen og derved hæve koncentrationen af syre.

Men det kan man sikkert ikke for der sker sikkert en opbygning på blypladerne, hvis altså det er et blybatteri man anvender!
13-12-2009 02:38
Agerskov
☆☆☆☆☆
(27)
Ja, alle batterier arbejder som en kemisk reaktion, og de aktive stoffer, der er på pladerne og i væsken, er fint balanceret, og ved at ændre på det, vil man kun opnå ødelæggelse. Ligeså hvis man aflader et batteri totalt. Så består et blybatteri kun af bly,blysulfat og vand, og det er ikke et batteri.Kemisk ren vand er ikke ledende
13-12-2009 09:53
delphiProfilbillede★★★★★
(4926)
@Agerskov

Et ton batterier (Bly) hvor meget el-energi kan der opbevares heri.

Ved omsmeltning af blyplader hvor meget bly kan genanvendes eller kan hele blymængden fra et batteri bruges igen?
13-12-2009 11:29
rødOghvid
☆☆☆☆☆
(36)
for der ikke skal blive en misforståelse af hvad jeg mener så er det at jeg helt sikkert går ind for at vi skal have en alt form for energi.

men finder det mærkligt at priserne stiger på olie som de gør nu ligger benzin prisen omkring de 10 kr pr litter igen ? og som jeg kan se har de jo fundet masser olie på den anden side af afghanistan hvor de føre en pipeline igennem til indien ud til haven gennem pakistan

http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Afghanistan_Pipeline

og de har sikkert også andre steder de har fundet olie og naturgasser i store mængder.

og har nogle spørgsmål angåede batterier er de ikke producered på tungmetaller og kan det ikke have en skadlig virkning på vores økologi i fremtiden ?
jeg spør bare for at vide mer om hvilke muligheder der er


http://www.batteriinfo.dk/
http://newz.dk/batteri-med-indbygget-haandsving
den sidste link var lidt pussig den kunne vel på en måde bruges

og så er der effektiviteten af bartterierne på lang sigt hvor tit skal vi skifte batterier for at de opretholder den samme effekt Feks et nyt batteri holder strøm længer end et gammelt batteri ?

men i alt syntes jeg det her er meget spændene, arbejder selv med strøm på en dag til dag basic

og hvad er lithium lavet af jeg prøver at finde ud af om det er så miljø venlig som det bliver udgivet for at være så hvis der er noigle kloge hoveder der kan give lidt info på dette

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium
13-12-2009 11:57
delphiProfilbillede★★★★★
(4926)
@rødOghvid

Her prisudvikling olie se



det er jo lidt svært at konkurrerer med olie som kan producere energi når man behøver energi og energien i olien kan transpoteres da energitætheden er stor og energi fra olie koster 250 kr/mwh netto, hvor bla vind koster 500 kr/mwh og produceres som vinden blæser!

og har nogle spørgsmål angåede batterier er de ikke producered på tungmetaller og kan det ikke have en skadlig virkning på vores økologi i fremtiden ?

jeg spør bare for at vide mer om hvilke muligheder der er

Alle batterier som produceres er vist alle meget forurenende efter endt brug og skal opbevares derefter eller deponeres!

og hvad er lithium lavet af jeg prøver at finde ud af om det er så miljø venlig som det bliver udgivet for at være så hvis der er noigle kloge hoveder der kan give lidt info på dette


Lithium er et grundstof
Redigeret d. 13-12-2009 11:58
13-12-2009 12:06
rødOghvid
☆☆☆☆☆
(36)
cool cool takker vil sætte mig lidt mere ind i det så


men hvis vi så kunne finde ud af, hvor mange batterier, lad os sige, vi skal bruge, hvis man skulle lave alle personbiler om til el lige pt, for som nogle har vist gennem links, så kan visse el biler køre ca 530km på en opladning, det er beder en de fleste benzin biler i dag.

men hvor mange gange om året skal det batteri udskiftes, jeg ved at min mobiltelefon, kan bruge det samme batteri i mange år og med næsten den samme kapasitet, selfølige alt afhængig af, hvor meget jeg bruger den.

og så contra, den miljø skade det kan give på lang sigt, for tror ikk at vi vil se depoterne blive fyldt med batterier, før om mange år men det vil sikkert blive et stort problem sener, hvis vi ikke finder en måde, at genandvende de gamle batterier på.

jeg mente self lithium-ion batterier og ikke kun lithium gav det forkerte link også var inde og se hvad litihium var for en størelse

Redigeret d. 13-12-2009 12:32
13-12-2009 17:00
delphiProfilbillede★★★★★
(4926)
@RødogHvid

Jeg mener www.betterplace.com biler indeholder 24 Kwh fuld opladet og det svarer til 10 l benzin som er eller i bedste fald er 200 km kørsel.

Jeg er så ikke helt klar over hvor meget de vejer; batterierne.

Derfor er konceptet lavet så bilen forskellige steder i landet kan skifte batteri som her se link

De batterier mener jeg holder i bilens levetid på 10 år også ved daglig anvendelse.

Batterierne kan genbruges efter endt anvendelse.

Hvis man skulle kunne kører 530 km på en opladning skal man altså have lidt mere end det dobbelt med i bilen sammenholdt med betterplace's koncept og så lidt mere til, fordi batterierne vejer jo også.

I min laptop vejer batteriet 320 g og kan indeholde energi ved 10,8 v og 4,8 Ah. Dvs 1 Kwh til at indeholde denne energimængde kræves batterier som vejer 6,1 kg.

Hvis det antages der skal 60 Kwh til at tilbagelægge 530 Km vejer batteriet altså 360 kg

Jeg mener lithium-ion batterier er 100 % genanvendelig når batteriets dele bliver oparbejdet til et nyt batteri. Og netop Betterplaces koncept hvor batteriet løbende skiftes sikre netop at batteriet bliver afleveret det "rigtige" sted efter endt brug.

Video af betterplaces batteriskift se link
Redigeret d. 13-12-2009 17:08
13-12-2009 18:46
delphiProfilbillede★★★★★
(4926)
@RødogHvid

se http://www.thunder-sky.com/products_en.asp

1,5 kg og 1,5 Kwh akkumulering
13-12-2009 23:53
Agerskov
☆☆☆☆☆
(27)
Det , der er ressourcekrævende ved batteribiler er netop batterierne, både produktion og bortskaffelse samt drift. Desuden er der store mængder farlige kemikalier. Jeg mener vi skal undgå batterier mest muligt.
I "better Place" konseptet skal der endda være mange reservebatterier under opladning. Hele konseptet er kun privatøkonomisk rentabelt med statstilskud. Det er ikke rentabelt udfra en "klimaøkonomisk" betragtning. Specielt ikke når en nyere dieselbil er ca.10% bedre udfra et CO2 synspunkt.Nogle vil indvende, at batteribilen kører på vindmøllestrøm, men se lige på hvor meget vindmøllestrøm, der produceres. Resten/størstedelen er på kul.
Jo vi skal formindske energiforbruget og forøge vor mobilitet samtidigt.Her er der kun RUF med direkte eldrift og 1/3 så store batterier til alm vejtrafik, og aut. opladning.
Vil du have en alm. batteribil, skal du blot tage til Århus med en lille bil og ca.200 000 kr. Så laver et firma den om til batteridrift.
06-08-2010 10:05
Jakob
★★★★★
(5496)
.




Man må nok sige, at bilindustrien efterhånden kan producere EL-biler så lækre, at de fleste af os kun kan drømme om dem.
Men lidt besynderligt ligger det stadig tungt med "folkevognen", altså en ganske almindelig baghjulstrukket EL-bil, som alle har råd til at købe.
Vi er mange, som kan have stor glæde af en EL-bil, selvom den kun kan køre ca. 70 km/t og under 30 kilometer på en opladning.
Det er nok i virkeligheden de færreste, der har længere end 10 km til købmand og busstoppested.

Men den vestlige bilindustri føler sig åbenbart alt for fin til at producere simple EL-biler, så vi må nok desværre vente på, at Kina eller Indien kommer ind på markedet med en prisbillig typegodkendt model.

Eller hvad..?





http://mand.dk.msn.com/article/48854
Citater:
------------------------
DeZir er en tosæders coupé med baghjulstræk, der udelukkende drives af en elmotor. Denne er placeret bagerst i bilen for at opnå optimal vægtfordeling. Batteriet er placeret vertikalt bag bagsædet og motoren yder 150 hk.

Det giver en rækkevidde på 160 km og en tophastighed på 180 km/t. Men endnu mere imponerende er det, at 0-50 km/t sker på blot to sekunder, mens 0-100 km/t er overstået på 5,0 sekunder.

Baggrunden for de heftige præstationer er en opgraderet elmotor, der yder 150 hk og et chassis, der er udført i kevlar.
--
Som den elektrisk drevne Renault Fluence ZE, der om cirka et år vil kunne købes i Danmark, kan man oplade DeZir på tre forskellige måder. Enten via en helt almindelig stikkontakt med 220 V. Her tager en fuld opladning otte timer, eller via fast charge, hvor man lader med 400V i et tre faset stik - her tager en 80 procents opladning af batteriet 20 minutter. Og endelig kan man skifte hele batteriet på under tre minutter med den såkaldte quick drop-teknologi.
------------------------
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-08-2010 10:08
RE: Verdens hurtigste EL-bil28-08-2010 19:28
Jakob
★★★★★
(5496)
.



Verdens hurtigste EL-bil:
http://mand.dk.msn.com/article/49414
Citat:
-----------------
Tirsdag satte den eldrevne Buckeye Bullet Electric Streamliner ny verdensrekord for eldrevne biler. Den nåede en gennemsnitshastighed på 307,66 MPH (495,7 km/t) målt over en strækning på en mile med flyvende start. Strækningen skal gennemkøres hver vej inden for 60 minutter, og topfarten blev målt til 320 MPH (515 km/t).

Teamet fra Ohio State University har kørt mere end 200 testkørsler med rekordbilen. De har skruet gradvist op for momentet og forceret hastigheden, og mener, at der er meget mere i bilen. Batterierne af lithium ion-typen er fremstillet af virksomheden A123 fra Massachusetts, der også var involveret i udviklingen af KERS-systemet i Formel 1
-----------------



.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-08-2010 19:29
RE: EL-knallert til rimelig pris28-08-2010 19:36
Jakob
★★★★★
(5496)
.




Måske årets bedste nyhed indenfor EL-køretøjer:


EL-SCOOTER 30 KM/H M/BATTERI
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1663&Grp=&n=10
Kr 9.495,00


EL-SCOOTER 45 KM/H M/BATTERI
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1670&n=10
Kr 9.995,00

Citat:
---------------------
Slut med olie, udstødningsrør, benzin, larm, lugt og dyre driftudgifter.
Busetto el-scooter er med allernyeste litium teknologi.
Leveres med LifePO4 litiumbatteri pakke på mere end 1 kWh og lang levetid
Leveres inkl. oplader. Kører ca 55 - 60 km pr. opladning. Batteriet kan oplades ca. 1500 gange.
Motoren bruger kun 800W ud af ligevej, men kan yde op til 1600W op ad bakker, så du får en meget stærk scooter med et meget begrænset strømforbrug.
Med et kørselsforbrug på 50 km hver dag er din udgift til strøm ganske få hundrede kroner om året. Du sparer således mindst 5.000 kroner hvert år på benzin.

Model: 45 km/t (til brugere fra 18 år med kørekort til bil eller motorcykel)

Tekniske specifikationer:
Fysiske mål: 190 cm. lang, 68 cm. bred og 110 cm. høj
Akselafstand: 125 cm.
Egenvægt: 45 kg. (totalvægt: 150 kg.)
Nyttevægt inklusiv fører: 105 kg.
Dæk størrelse: 18 x 3,0"
Motortype: 48V børsteløs jævnstrøm
Nominel motoreffekt: 800 Watt
Maksimal motoreffekt: 1600 Watt
Hastighed på flad vej: <45 km/t
Batteri størrelse: 22Ah
Batteri type: Litium LiFePo4
Max/min spænding: 54,6V/42V
---------------------








.
29-09-2010 08:12
Jakob
★★★★★
(5496)
.



MyCar, som de tester på Bornholm, er måske indtil videre det bedste bud på EL-bilernes "folkevogn", som dækker de fleste behov, og som næsten alle har råd til at købe..?




http://ing.dk/artikel/112176-bill-clinton-spreder-falske-rygter-om-mini-elbiler-i-danmark
Citat:
------------------
Faktisk er Mycar end ikke gået i produktion endnu. Den udgave, som kører på Bornholm, har blybatterier, plads til to, en rækkevidde på op til 110 kilometer og en topfart på 65 kilometer i timen. Den færdige bil skal have lithium-batterier, rækkevidde på 150 kilometer, være lidt større, men stadig kun have plads til to, og have mere trækkraft. Prisen på 100.000 kroner er det vigtigste trækplaster.
------------------

http://www.bornholm.info/MereBornholm/2658we.aspx?langId=1
Citat:
------------------
Fakta

* MyCar har to sæder og har en topfart på 65 km/t.
* MyCar kører 110 km på en opladning.
* Det tager 7 timer at oplade en MyCar i et almindeligt elstik på 220V.
* En fuld opladning koster ca. kr. 12.
* MyCar findes i dag på vejene i England, Frankrig og Hong Kong og introduceres snart i Polen, Østrig og i Benelux-landene.
* EuAuto har udviklet MyCar i samarbejde med Hongkong Polytechnic University. Den er designet af Giugiaro fra Italdesign og er opbygget i fiberglas-forstærket plastic på en rørramme i stål.
* MyCar kommer til at koste ca. DKK 100.000 og er fritaget for afgifter.
* MyCar vejer 762 kg og er 2,7 m lang, 1,4 m bred og 1,4 m høj.
------------------






http://paultan.org/2008/07/21/nice-mycar-two-seater-electric-car/




http://www.reghardware.com/2009/03/26/uk_e_cars_priced/





.
07-09-2011 08:07
Jakob
★★★★★
(5496)
.





http://www.klimadebat.dk/forum/styring-af-el-via-sms-d24-e467-s40.php#post_26442
JulieA skrev:
en Renualt Fluence Z.E. (205.000 DKK ),med Better Place abonnement.

Elbiler 4ever!




Måske stadig temmelig dyrt for almindelige mennesker, men så er det til gengæld en europæisk bil, hvor der måske kun mangler en lille EL-generator til at putte i bagagerummet, for at man kan føle sig kongelig..?






Kronprins Frederik har købt en fuldblods hybridbil:






http://ing.dk/artikel/121092-nu-skal-kongehuset-ogsaa-koere-elbil
Citat:
------------------------------
Kronprins Frederik har bestilt en af de første modeller af Henrik Fiskers luksus-hybridbil, Fisker Karma.
Under Cop 15-topmødet i København i 2009 kunne man være heldig at se kronprins Frederik køre i en prototype af den danske bildesigner Henrik Fiskers hybridbil med modelbetegnelsen Fisker Karma.

En Fisker Karma fungerer som en fuld hybridbil, hvilket vil sige, at det altid er elmotorerne, som trækker. Dem er der to af på i alt 403 hk. Dertil skal lægges en 260 hk benzinmotor, der fungerer som kraftværk til elmotorerne, når batteriernes energiindhold er brugt op. Ved fornuftig kørsel kan en Fisker Karma køre cirka 80 kilometer på ren el.
------------------------------

Godt at se, at vores kommende konge også tænker på klimaet.


Måske vil de fleste sige, at hvis det at være klimavenlig betyder, at man får en lækker hybridbil af staten, så vil de også gerne være klimavenlige.
Men Kongehuset betaler ikke statsafgift af biler, så det må derfor kunne give lidt stof til eftertanke, når Kronprins Frederik alligevel køber en fuldblods hybridbil, som for andre danskere også er belagt med lavere afgift. Nok er det en lækker bil, men havde han været ligeglad med klima og miljø, så kunne han have valgt en fossilbil, hvor han i forhold til andre danskere kunne have købt en betydeligt dyrere bil for de samme penge.





.
18-09-2011 07:50
Jakob
★★★★★
(5496)
.






EL-biler på det danske marked:
http://www.danskelbilkomite.dk/Elbil_salg.htm


F.eks.:
Reva Citycar
Pris fra 117.560 kr.




Rækkevidde: 40-80 km
Topfart: 75-80 km/t













Ny dansk EL-bil på vej:

http://www.folkecenter.net/dk/news/int/ecomove/
Citat:
--------------------------------
Elbilen får en 15 kW motor og får en tophastighed på 90 km/t. vægten er på kun 400 kg og bilen kan køre ca. 250 – 300 km på en opladning. Prisen er endnu ukendt.


Indtil videre er der kun udviklet prototyper, men Qbeak ventes at være på gaden i begyndelsen af 2012.

Læs mere på http://ecomove.dk/

Se også http://www.roadrazer.com/
--------------------------------















Dansk luksus golfbil på markedet:
http://www.erhvervsbladet.dk/underholdning-og-turisme/larsen-junior-bag-verdens-mest-eksklusive-golfbil

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1579060.ece
Citat:
----------------------------------
149.900 kr. for en ny dansk bil. Det lyder som en joke - og ligner også en joke, men den er god nok ...
Bortset fra det, er projektet helt reelt, og for første gang – måske nogen sinde – er der tale om en dansk bil, der kan blive en verdenssucces.

Garia hedder bilen som i virkeligheden er en golfbil, men den kan registreres på danske nummerplader som en firehjulet knallert, og så er det helt legalt at benytte den i trafikken. Garia Monaco hedder den særlige model, som er udstyret til bybrug.

15 heste
Den drives af en 15 hestes el-motor, som forsynes med strøm fra fire 8-volts blybatterier. Selv om du må bruge den i byen, er du dog ikke i tvivl om, at det er en golfbil. Den er høj med opret siddeposition, der er ingen døre eller beklædning, og så er den – naturligvis – eldrevet.

Målet har da heller ikke været at lave en bybil, men at lave en luksus golfbil. I den henseende virker Garia særdeles vellykket. Den har avancerede hjulophæng, god komfort og masser af flotte designdetaljer, som retfærdiggør den høje pris.

Succesen er hjemme
Garia har da også allerede opnået en vis succes. Den havde verdenspremiere på biludstillingen i Genève i marts, og Garia har allerede solgt 200 styk, heraf 15 i Danmark.
----------------------------------








.
24-10-2011 16:22
delphiProfilbillede★★★★★
(4926)
Hjul i plast som vejer mindre end aluminiumshjul og giver derfor el-bilen længere rækkevidde på en opladning pga vægten se



Fra http://ing.dk/artikel/123271-nu-er-plastichjul-ikke-laengere-kun-til-legetoejsbiler
12-03-2012 12:24
delphiProfilbillede★★★★★
(4926)
Tysk el-bil



Bilen kan lidt af hvert se Video http://ing.dk/artikel/127431-se-eo-bilen-traekke-sig-sammen
13-09-2013 21:31
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Ji et al., 2012. Electric Vehicles in China: Emissions and Health Impacts. Environmental science and technology 46, 2018-2024.

Abstract
E-bikes in China are the single largest adoption of alternative fuel vehicles in history, with more than 100 million e-bikes purchased in the past decade and vehicle ownership about 2× larger for e-bikes as for conventional cars; e-car sales, too, are rapidly growing. We compare emissions (CO2, PM2.5, NOX, HC) and environmental health impacts (primary PM2.5) from the use of conventional vehicles (CVs) and electric vehicles (EVs) in 34 major cities in China. CO2 emissions (g km–1) vary and are an order of magnitude greater for e-cars (135–274) and CVs (150–180) than for e-bikes (14–27). PM2.5 emission factors generally are lower for CVs (gasoline or diesel) than comparable EVs. However, intake fraction is often greater for CVs than for EVs because combustion emissions are generally closer to population centers for CVs (tailpipe emissions) than for EVs (power plant emissions). For most cities, the net result is that primary PM2.5 environmental health impacts per passenger-km are greater for e-cars than for gasoline cars (3.6× on average), lower than for diesel cars (2.5× on average), and equal to diesel buses. In contrast, e-bikes yield lower environmental health impacts per passenger-km than the three CVs investigated: gasoline cars (2×), diesel cars (10×), and diesel buses (5×). Our findings highlight the importance of considering exposures, and especially the proximity of emissions to people, when evaluating environmental health impacts for EVs.
17-09-2013 17:07
Jakob
★★★★★
(5496)
.




@kristofferszilas


Når du nu bevæger dig i et dansk forum, kunne du så ikke godt gøre dig den ulejlighed også at skrive pointen med dit indlæg på dansk, eller er det for meget at bede om..?


Forstår jeg dig ret, så ønsker du at fortælle i overensstemmelse med trådens overskrift, at vi i dag kan CO2 forurene med EL-biler.
Det er en gammel nyhed, og det problem løses i takt med, at alt strøm efterhånden kommer fra bæredygtige vedvarende energikilder.
Så det handler egentlig ikke så meget om EL biler, men nærmere om EL producentens valg af energikilde.
Eller hvad..?




.
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten EL-køretøjer, hvad kan vi i dag..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Elbiler, afgifter og berøringsangst hos politikerne914-06-2009 14:16
Artikler
Elbiler
NyhederDato
Elbiler lige om hjørnet25-11-2012 23:59
Kommercielt center for elbiler i København01-03-2011 08:39
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
Elbiler kræver smart el08-06-2010 06:06
Trafikstyrelsen: Elbiler kan klare danskernes behov28-04-2010 08:58
▲ Til toppen
Afstemning
Vil Donald Trump trække USA ud af Paris-aftalen?

Ja

Nej

Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2016 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik