Husk mig
▼ Indhold

El-priser


El-priser30-10-2008 23:50
Kosmos
★★★★★
(5371)
Er der mon flere end jeg, der har oplevet et pludseligt (opadgående!) spring i el-prisen, med virkning fra oktober kvartal??
31-10-2008 00:57
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Kosmos

Ja! tak skal du ellers have se. http://www.energinord.dk/dk/privat/priser/historiske_elpriser_01.htm

EL-priserne eller deres sammensætning for Erhverv se. http://www.energinord.dk/dk/erhverv/elpriser/
31-10-2008 07:19
Jakob
★★★★★
(9267)
 




Det kan kun komme bag på den, der sover meget tungt i timen.
Det er en helt naturlig udvikling, at resurser bliver dyrere efterhånden som de slipper op og bliver sværere at få fat på.

Dette er kun en spæd begyndelse på, hvad vi har i vente.

I takt med, at prisen på kul og andet fossilt brændsel stiger, så vil EL-prisen også stige.
Men det er kun den direkte effekt.

Videre betyder det også, at stål- og metalprisen stiger og prisen på forarbejdning stiger.

Det vil sige, at når kulprisen stiger, så stiger prisen på vindmøller også betydeligt.


I øjeblikket sidder der "kloge" økonomer og politikere, som har regnet ud, at vi ikke skal købe flere vindmøller i dag, fordi de er for dyre.
Det kan ikke betale sig, for vi kan lave EL billigere med kul........
Dette bliver tilmed sagt i en verden med kraftig overbefolkning, miljøproblemer og klimakrise....

Jamen hvad så da.... - har vi så bedre råd i morgen...?????


Min kære ven... - hvis du vidste med hvilken dårskab verden regeres, så ville du korse dig..!!


 
31-10-2008 10:15
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Sådan umiddelbart er strømproduktionen da blevet billigere, hovedvægten omkring 150 - 200 kr/Mwh se.



Der er da et stykke fra 200 kr/mwh til forbruger prisen på 1800 kr/mwh
31-10-2008 10:22
Kosmos
★★★★★
(5371)
@ delphi:
Ja! tak skal du ellers have se...

- jovist, men er EnergiNord ikke også et foretagende, der formidler el fra spotmarkedet? Det tyder de varierende priser på. Jeg er kunde hos SydEnergi, 'på ikke-markedsvilkår'; i april 2007 var den 'rå' elpris ~44 ø/kWh, i juli 2008 ~49 ø/kWh, i oktober 2008 ~61 ø/kWh. Dét er da ellers et prishop, der vil noget!

Redigeret d. 31-10-2008 10:26
31-10-2008 10:29
Kosmos
★★★★★
(5371)
Der er da et stykke fra 200 kr/mwh til forbruger prisen på 1800 kr/mwh

- men jeg opfatter da ikke, at figuren viser produktionsprisen! Iflg. overskriften er det jo eksportprisen!?
Redigeret d. 31-10-2008 10:30
31-10-2008 20:58
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej! Kosmos.

Omkring eksport skal man bemærke at Danmark ofte er transitland for strømeksport fra norden til Tyskland. Import og eksportsituationen er typisk som situationen er i dag, som har en betydelig indflydelse på fastsættelse af markedsprisen se.



Jeg har prøvet at se lidt på markedspriserne i Norge Sverige og Danmark Vest. Priserne tager en markant stigning i 4 kvartal i år. Umiddelbart ser det ud til at produktionskapaciteten i Danmark er en mangelvare og hertil er der en prisstigning i Sverige hen mod 4 kvartal.

Priser 2007 se. Link

Gemmemsnitspriser kr/Mwh 2007:



Prisudvikling Danmark, Norge og Sverige 2007 se.



Priser 2008 se. Link

Gemmemsnitspriser kr/Mwh 2008 til idag:



Prisudvikling kr/mwh Danmark, norge og Sverige 2007 se.

31-10-2008 22:06
Kosmos
★★★★★
(5371)
Import og eksportsituationen er typisk som situationen er i dag...

- mon dog ikke produktionen af vind-el er usædvanligt lav?
Det ser ud som om der i store træk foregår nettoeksport til Tyskland, men jeg er ikke bekendt med, hvorledes transit-trafikken afregnes(?): Køber DK el fra Norge og videresælger den til Tyskland eller sælger Norge direkte til Tyskland (evt. mod betaling af 'pasageafgift)?
Prisgraferne forstår jeg vist (heller) ikke (helt)!: Er det im- eller eksportpriser fra/til Norge og Sverige, der vises??
31-10-2008 22:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Kosmos

- mon dog ikke produktionen af vind-el er usædvanligt lav?

Korrekt! men tendensen: der importeres strøm som videresælges til tyskland, det er gældende!


Det ser ud som om der i store træk foregår nettoeksport til Tyskland, men jeg er ikke bekendt med, hvorledes transit-trafikken afregnes(?): Køber DK el fra Norge og videresælger den til Tyskland eller sælger Norge direkte til Tyskland (evt. mod betaling af 'pasageafgift)?
Prisgraferne forstår jeg vist (heller) ikke (helt)!: Er det im- eller eksportpriser fra/til Norge og Sverige, der vises??


El for en region handles til en pris time for time. Alt el handles for en region og timeprisen gælder for hele denne regionen feks west danmark.

Her priserne for i dag og de priser som er handlet på Nordpool for i morgen se. http://wwwdynamic.nordpool.com/marketinfo/elspot/aarhus/elspot.cgi?interval=last8&ccurrency=dkk&type=html

Priser her



er altså de priser der er handlet til time for time i løbet af året, altså de priser som dit el-selskab og andre el-selskaber har måttet betale for strøm, som de så sælger til dig.

Transit Tyskland/Norge: Et scenarie! Strøm til Tyskland: El-købere i tyskland byder ind på Nordpool's auktion for west danmark at de er købere til en strømmængde. De som sælger (også producenter i NOrge og Sverige) strøm sætter så strøm til salg på samme auktion. Hvis de kapaciteter som det overordnede el-net stiller er overholdt, så gennemføres auktionen og prisen fastsættes herefter.

Om en tysk virksomhed kan købe på langtidskontrakter i Norge det ved jeg ikke, men det må de vel kunne og så betale en leje for el-nettet. Danske el-opkøbere laver jo langtidskontrakter med Norske og Svenske el-producenter.

Hvis et dansk el-selskab i dag vil købe strøm i norge på deres auktion. Om det er muligt det ved jeg ikke men det må det vel være!
Redigeret d. 31-10-2008 22:57
RE: Investering i solceller og solcelleanlæg27-01-2011 18:15
Ahmet
☆☆☆☆☆
(6)
Hej:

Har I overvejet at investere i solcelleanlæg og solceller. På vores hjemmeside http://www.solarpanels.dkkan I finde mange informationer omkring investeringer, økonomi, tilskud, anbefalinger og meget mere. Ud over det tilbyder Solarpanels også gratis kurser i solceller og solcelleanlæg, dog kræver det en tilmelding. Læs mere her:
http://www.solarpanels.dk/solcellerkurser

Med Venlig Hilsen
Ahmet
Redigeret d. 27-01-2011 18:18
RE: 6 kW vind eller sol28-01-2011 15:49
Jakob
★★★★★
(9267)
.




Ahmet skrev:
Har I overvejet at investere i solcelleanlæg og solceller.



Det giver jo ikke ligefrem en lavere produktionspris på EL.

På et 6 kW VE-anlæg bør man være opmærksom på, at solceller kun producerer ca. halvt så meget energi som en tilsvarende vindmølle.

Prisen begynder ellers at se fornuftig ud i forhold til de små kvalitetsvindmøller.

Men hvor lang levetid kan man så forvente..?

Og bliver de sjældne råstoffer genbrugt efter et vugge til vugge koncept, eller går de for en stor del tabt, når solcellerne skrottes..?




http://solarpanels.dk/velkommen
Citat:
--------------------
6.000 watt Solcelleanlæg med tyndfilm solceller

Solcelleanlæg består af:

* 63 stk. solceller af 95 watt
* 2 stk. net invertere EFFEKTA 3.300 watt udendørs (tysk) med 5 års garanti

Pris: 113.000 kr inkl. moms

Årlig produktion ved bedste placering: 5.970 Kw timer
--------------------



http://www.ecowind.dk/?Produkter_og_priser:6kW
Citater:
----------------------------
6kW
---
Møllen producerer gennemsnitteligt (ved 5,2 m/s) 11.000 kWh årligt
----------------------------

http://www.ecowind.dk/?Produkter_og_priser:Pris_og_vilk%E5r
Citat:
----------------------------
I alt inkl moms 270.938
----------------------------




.
RE: Solceller eller vindmølle28-01-2011 21:59
Ahmet
☆☆☆☆☆
(6)
For halvdelen af det din mølle koster, kan man få et solcelleanlæg på 6kw, og som producerer 6000kw timer årligt. Dette anlæg kan med de nuværende elpriser give en privat Dansker en årlig indtægt på omkring 12000kr skattefrit. Hvis man låner pengene til 4% som fastforrentet realkreditlån (livrem og seler), vil dette lån afdrages og forrentes over 30 år, og tilbage vil der være omkring 7500kr, som er skattefrie til tant og fjas pr år. Da der er 25 års produktionsgaranti på et sådant anlæg, og levetiden nemt ryger op på 35 år, må man sige det er en ret interresant investering. Den 11 kw mølle du taler om, til den dobbelte pris, kan ingengang give den indtægt, som halvdelen af dette beløb, investeret i solceller kan. Hvorfor kan den så ikke det? Det er fordi en 11kw mølle ikke kan komme ind under nettoordningen, og dermed ikke afstedkomme nær så høj en afregningspris pr kw, som solcelleanlæget kan give under nettoordningen. Du kan se på [www.solarpanels.dk] at et 6kw solcelleanlæg kun koster 107000kr. Hvis man selv lægger det op, (et par dages arbejde) har man et anlæg til langt under halvdelen af din mølles pris, og som samtidig gennerer flere penge. Det med 25 års garanti på anlægget, hvor der ikke er en eneste bevægelig del, ingen larm, skyggevirkninger etc. Hvor mange år har din bevægelige mølle en garanti, og sælger du den sammen med en produktionsgaranti løbende over 25 år, som nogle af solcelleforhandlerne gør? Det ved jeg du ikke gør.
28-01-2011 22:39
Jakob
★★★★★
(9267)
.





Ahmet skrev:
Den 11 kw mølle du taler om



Jeg linkede til en 6 kW vindmølle, og den producerer gennemsnitteligt (ved 5,2 m/s) 11.000 kWh årligt.

Det bliver i følge din omregningsfaktor ( 2 kr/kWh ) til 22.000 kr/pr år på nettoordningen, hvis man selv kan bruge strømmen.

Det er ca. dobbelt så meget, som du i følge hjemmesiden kan få ud af et 6 kW solcelleanlæg.

Proven-møllen er nok lidt dyr, men de har opstillet en model hos Nordisk Folkecenter, og den kørte ca. 14 år, før den fik sit første service.



Er det ikke også sådan med solceller, at udover, der mistes ædle råstoffer, så taber de også en del effekt efter nogle år..?




.
29-01-2011 11:27
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
6.000 kwh koster ca 0,4 kr/kwh ved blandet produktion fra store møller og kraftværker eller 2.400 kr. Hvis solcelleanlæggets levetid er 20 år er kostprisen over de 20 år 48.000 kr for den produktion anlægget yder i dets levetid.
29-01-2011 14:16
Ahmet
☆☆☆☆☆
(6)
Nettordningen gælder for anlæg op til 6kw. Større anlæg som din vindmølle er altså ikke dækket ind under denne gunstige ordning, som tillader at man lagrer sin strøm på elnettet. Derfor vil værdien af dit strøm fabrikeret på en 11kw vindmølle kun indbringe en brøkdel af værdien pr kw i forhold til et anlæg som du holder under 6kw. Som du rigtigt nævner, så er værdien af den strøm du producerer lige så stor hvis du selv er i stand til at bruge den på nøjagtig samme tidspunkt som den bliver produceret. Hvis du kendte lidt til vindmøller, ville du vide at det var en umulighed, med mindre du var en storforbruger af strøm der brugte meget store mængder døgnet rundt.
Desuden er et solcelleanlæg for de mange, både i byen og på landet. Vindmøllen er for de få i landzonen. Bortset fra dette er jeg en stor fan af vindmøller, men ville iøvrigt bare lige forklare at økonomien ikke kan sidestilles de to ting imellem. Venlig Hilsen Ahmet.
29-01-2011 15:20
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
NEj man lagre ikke sin strøm på el-nettet man tvinger el-produktionen til at Dumpe solcellens produktion i el-patroner i Vejle havn eller kulkraftværker dumper dampenergi i havet fordi de styringsredskaber man råder over ikke kan reagerer på uforudsete produktioner som solcellens.

Når flere solceller producerer og pludselig ophører med produktion er de følgetiltag det overordnede produktionssystem må tage endog meget miljøbelastende.
29-01-2011 17:41
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nettordningen gælder for anlæg op til 6kw


Nej det er ikke korrekt! Store møller, biogasanlæg når forbruget sker via forbrugsmåler ved skole, rådhus eller tilsvarende er også indbefattet via nettoafregning.

En stor skole kan uden problem opstille en stor mølle på 600 kw eller mere bare skolen er stor. (hvis de kan tåle støjen).
Redigeret d. 29-01-2011 17:42
29-01-2011 21:48
Ahmet
☆☆☆☆☆
(6)
Husk lige Delphi og Jacob, at strengen faktisk startede med: "Er der mon flere end jeg, der har oplevet et pludseligt (opadgående!) spring i el-prisen, med virkning fra oktober kvartal??"
Jeg går ud fra at det var et udsagn, som ikke henvendte sig til skoler, rådhuse og lignende.
Derfor skrev jeg et indlæg, til almindelige mennesker, for at vise en vej til hvordan man kunne låse sin elpris. Det er jo rigtigt der findes andre regler for offentlige institutioner, dem kender jeg jo godt, men lad os lige holde fast i tråden og udgangspunktet, nemlig almindelige mennesker. Man skal selvfølgelig vælge det man er til, uanset om det er møller, solceller eller nogle af de andre VE former. De fleste har ikke mulighed for en mølle, men stortset alle har mulighed for et solcelleanlæg. Vores solceller er af A-si typen uden tungmetaller, og de dyrbare stoffer du nævner er for langt den største del, aluminium og glas. Dertil er selve cellen lavet af silisium, et af de mest forekomne grundstoffer på jorden. Desuden er der i cellen ganske få mængder af plastic. Af en solcelle at være, er det desuden sådan at det er den celle der går mindst co2 i af alle komercielle benyttede solceller i verden. Jeg håber jeg har uddybet mit synspunkt nok. Venlig hilsen Ahmet
29-01-2011 22:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg syntes stadig at det er meget vigtig at understrege hvor perspektivløs ordningen er! Hvor ekstrem bekostelig ordningen er, for det øvrige samfund. Det som det koster at producere strøm fra Private solanlæg er så helt igennem estremt dyrt og når så det øvrige produktionssystem i vid udstrækning har store problemer af styringsmæssige årsager at kompensere energiproduktionens miljøbelastning fra den energi som solcellens produktion afsætter. Ja! så er det absolut af samfundsøkonomiske og miljømæssige årsager frarådelig at installere disse anlæg.
30-01-2011 13:55
Ahmet
☆☆☆☆☆
(6)
Hej Delphi. Jeg kan høre du gerne vil have det sidste ord, i denne debat, og det må du også gerne få for mit vedkommende. Nu vil jeg komme med mit sidste indlæg i denne streng, og så må du for den sags skyld svare hvad du vil. Her tilsidst, vil jeg blot lige forklare dig, at den styrringsmæssige del af overskudsstrøm, er den samme problemstilling, uanset om den kommer fra en vindmølle eller et solcelleanlæg, bortset fra at solcellerne som vil være jævnt fordelt over landet, formentlig vil "peake" på en helt anden jævn måde end vindmøllerne, som jo i fremtiden står samlet i store klynger. Dette betyder, at når et lavtryk rammer fremtidens store vindmølleparker, som den planlagte mellem Anholt og Djursland, så skal der virkelig fragtes rundt med strømmen i det ganske land. Det vil aldrig ske med solcellerne, da de jo står jævnt fordelt over det ganske land. med andre ord, kan produktionen bruges lokalt. Når der er skygger fra skyer på den nordlige del af byen, ja så producerer den sydlige del af byen, og omvendt, som skyen bevæger sig hen over landet. Vi vil med andre ord aldrig få de energitoppe, noget centralt sted i landet, som store vindmølleparker uvægerligt vil give. Med hensyn til styrringen af den grønne strøm, er det jo politikkernes opgave at åbne for mulighederne. Det har jo her til for ganske nyligt været forbudt ved lov, at kraftvarmeværkerne kunne skrue ned for fyrringen i derres kedler, og istedet tænde for en stor elpatron. Nu har vores sløve regering heldigvis fået ændret lovgivningen. I fremtiden vil man jo meget nemt kunne producere brint forskellige steder i landet ved overskudsproduktion, eller pumpe vand op i forskellige former for kæmpe lagringsenhedder som man i andre lande for længst har fundet ud af at gøre det. De sidste ting der mangler for at komme frem til et bæredygtigt samfund, er altsammen initiativer, som lovgivningen skal kigge på, og måske i starten favorisere. Mit forslag er at man får stoppet alle fremtidige ulovlige krige, og som et minimum halverer vores krigsministeriums budget. Den anden halvdel, kan så bruges af et nyt ministerium. Dette nye ministerium, skal så hedde krigsministeriet mod co2 forurening. Det skal bane vejen med nye lovinitiativer, og udlugning af gamle protektionistiske, frem mod et samfund hvor vi bliver selvforsynende, og her må solenergi gerne indgå, da det giver næsten alle borgere i vores land en mulighed for at deltage. Jeg glæder mig hvergang et samtalekøkken bliver droppet til fordel for et solcelleanlæg, eller for den sags skyld gerne for mig en lille vindmølle, hvis der er plads til den. Amen
30-01-2011 14:46
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Tak for dit dejlige indlæg Ahmet; som gjorde mig i godt humør!

Der findes altså stadigt fornuftige mennesker og jeg ønsker jer held og lykke med jeres solcelle virksomhed
30-01-2011 17:13
Jakob
★★★★★
(9267)
.





@Ahmet


Det kan godt virke lidt provokerende, at du udtaler dig arrogant om vindmøller på nettoordning, når du ikke engang har sat dig ind i reglerne.
Det får din troværdighed til at forsvinde som dug for solen, og jeg ville på den baggrund ikke turde at handle hos dig.

Det ser ud til, at du med hensyn til nettoordningen vurderer et VE-anlæg på dets årsproduktion, og det er direkte forkert.
Det er nærmere den maksimale ydelse, der er afgørende.
Og da vi har mere blæst end solskin i Danmark, så bliver det en 6 kW vindmølle, der producerer mest i forhold til de 6 kW solcelleanlæg, som er opgivet på den hjemmeside, du henviser til.
Nu er det tredje gang, jeg forsøger at forklare dig det, så det burde snart få en klokke til at ringe.

Du kan evt. læse i denne tråd, hvis du ønsker mere info. om husstandsvindmøller og nettoordningen:
http://www.klimadebat.dk/forum/producere-sin-egen-energi-d24-e1367-s80.php#post_21377

Det er også meget fint, at du skriver, at Silicium er et meget almindeligt grundstof, men det er jo ikke tilfældet i en let tilgængelig form.
Med den på, så kan man også pege på vandet og sige, at vi har en masse brint, som vi bare kan brænde af.
Det giver derfor heller ikke mening, at jeg spørger dig uddybende om f.eks. Indium og Gallium.

Hvis der kommer styr på holdbarhed, genbrug af ædle råstoffer og prisen er rigtig, så har jeg intet imod solceller. Men det skal altså være på et sandfærdigt og bæredygtigt grundlag, tak.


Med hensyn til lav EL-pris, så kan nettoordningen kun være en hjælp til den enkelte, som har muligheden for at etablere et privat VE-anlæg. Men energiproduktionen er så dyr, at det for andre energiforbrugere bestemt ikke sænker prisen. Tværtimod får de andre lov til at betale en del af gildet. Derfor mener jeg også, at vi hele tiden må skærpe kravene til den VE-teknologi, der anvendes, så vi får mest mulig udvikling for pengene.
Det er selvfølgelig ikke alle VE-sælgere, der har forståelse for dette, men så må de lære det.

Mig bekendt er der heller ikke afgivet politisk løfter om, at nettoordningen vil fortsætte i mange år endnu, og det vil måske være klogt at tage med i betragtning, før man baserer sit budget på den.




@miljoegrisen


Ja, to bajere og alt det man kan æde for kun 12 kr. Det er da til at blive glad af at tænke på.





.
Redigeret d. 30-01-2011 18:13
30-01-2011 21:56
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Ahmet

Med solceller, vindmøller, el-patroner osv hvis vi i 2010 brugte 100 twh kul pr år og afsatte 11 ton co2 til atmosfæren pr dansker hvor meget er du så indstillet på at øge udledningen af co2 og øge kulforbruget, med de tiltag du forslår, så som solceller el-patroner mm.

100 % eller 200 %.

Er 200 twh energi fra kul pr år er det dit mål og 22 ton co2 pr dansker pr år?
Redigeret d. 30-01-2011 22:24
31-01-2011 10:24
Ahmet
☆☆☆☆☆
(6)
Hej Jacob. Jo ret skal være ret. Jeg havde i skyndingen overset at din omtalte mølle var en 6kw, og jeg kender udmærket Proven vindmøllen. Har nemlig i fordumstid arbejdet som tranee på Folkecentret, og været med til at foretage den første reperation der nogen sinde blev foretaget på den, nemlig udskiftning af et par fjedre. Jeg undskylder min hast. Og vil blot lige sige, at jeg faktisk er ret godt inde i nettoordningens regler, så det var ikke uvidenhed, men hasteværk. Som sagt, så er jeg en stor fan af både vindmøller og solceller, samt alle de andre former for VE teknikker, men jeg har jo vildt travlt med at redde verden, og har ikke tid til polemiske diskussioner. Så nu siger jeg undskyld for hastværket og takker af.
Tak for moralsk støtte til miljoegriesen. Det varmede.
Og til dig Delphi, vil jeg blot afslutte denne streng med at sige, at vi har brugfor alle de tiltag der findes i kampen mod co2. I gamle dage da vi startede vores vindmølle eventyr, var møllerne jo også "støttede". Det er de stadigvæk, med de nye Dong havvindmølle parker. Men husk lige hvor populære møllerne var dengang det var Hr of Fru Danmark der ejede dem, og se så hvor megen modstand der er blevet efter at det var storkapitalen der kom til at stå som ejere. Der er nok noget sandt i at en mølle er en smule pænere hvis man selv er medejer af den, så kan man jo glæde sig over at måske kunne høre den, da det betyder flere penge i kassen. Solcellerne giver jo stort set alle danskere en mulighed for at være med, og derfor vil det blive en populær ordning. Det gør jo ikke noget man tænker lidt bløde værdier ind i ens projekter. Fakta viser i hvertfald, at hvis du ejer et anlæg af den ene eller den anden slags, så går der sport i at sparre på energien, og den sekondære effekt får vi kun hvis alle mennesker er optaget af derres egen energiforbrug. Nå, jeg kunne jo skrive meget mere, men jeg må ud og redde verden, og stoppe politikkerne i at putte store dypkogere i Vejle havn, eller hvor de nu kunne finde på at gøre det. Ha det godt allesammen. Ahmet
31-01-2011 13:47
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Ahmet

Om det er solceller eller store vindmøller ved anholt så er skaden lige stor og kul-forbruget øges støt når hele energisystemet ikke udvikles hen mod at brændsler yder absolut maskimal strømproduktion når dette er nødvendigt og at ikke-regulerbare produktioner som solceller og vindmøller tilflyder el-nettet 100 % og el-produktion ved brændsler tilbageholdes.
19-02-2011 12:48
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Ahmet skrev:
Og til dig Delphi, vil jeg blot afslutte denne streng med at sige, at vi har brugfor alle de tiltag der findes i kampen mod co2. Ahmet


Hvis målet er at opnå enten en CO2-reduktion eller helt at afskaffe menneskeskabt CO2-udledning, så undrer det mig, at afbrænding af kulstofholdigt materiale ikke blot bliver forbudt. For uden enten et forbud eller en reduktion af den form for afbrænding vil vi ikke se en reduktion af CO2-indholdet i luften.

Jeg venter spændt på den dag, hvor det går op for befolkningen, at de er blevet snydt så vandet driver.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.




Deltag aktivt i debatten El-priser:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik