|
Elektronisk hastighedsbegrænsning  |  |
| 17-08-2010 16:50 | Elektronisk hastighedsbegrænsning |
Jakob

(3662)
|
.
Vi har før diskuteret det, men jeg har endnu aldrig fundet en god forklaring på, hvorfor det i Danmark er lovligt at sælge biler, som kan køre langt hurtigere end de 130 km/t, som er den maksimalt tilladte hastighed på det danske vejnet.
Er det ikke snart på tide, at vi forlanger, at bilerne skal plomberes til max. 130 km/t..?
Eller endnu bedre, at vi sætter hastighedsgrænsen ned og plomberer til max. 120 km/t.
Knallerter er plomberet, og Forsvaret har plomberet mange ældre køretøjer, som folkevognsrugbrød, Landrovere og lastbiler, så det er altså næppe et teknisk problem. Og det virker også fornuftigt at undre sig over, at private skulle have mere brug for at køre hurtigt og bryde hastighedsgrænser end f.eks. CF-korpset, som rykker ud til en katastrofe.
En plombering af biler vil reducere energiforbrug, resurseforbrug og CO2-udslip betydeligt, og samtidigt nedsætter det antallet af alvorlige ulykker. Der er nok heller ikke tvivl om, at det vil gavne offentlig transport og gøde markedet for EL-biler.
Hvorfor gør vi det ikke..?
Er det fordi et overvældende flertal er lovløse fartidioter bag facaden, eller må vi ikke for EU, eller hvad er forklaringen..?
http://mand.dk.msn.com/article/49161 Citater: -------------------- Hvad gør man, når man hedder Bugatti, og konkurrenterne står i kø for at slå den daværende hastighedsrekord på 406 km/t? Jo man tager en allerede sindssyg bil, og gør den endnu vildere. Effekten i Bugatti Veyron Super Sports er øget fra 1.001 hk til 1.200 hk. -- Topfarten bliver elektronisk begrænset til 415 km/t af hensyn til dækkene på Super Sport, der markerer afslutningen af produktionen af den 16-cylindrede superbil. Den har været i produktion siden 2005. --------------------
.
| | 17-08-2010 18:53 |  |
Kosmos

(2387)
|
Er det ikke snart på tide, at vi forlanger, at bilerne skal plomberes til max. 130 km/t..? - det kan da godt være(?); men har det meget med klima(politik) at gøre? Rejs evt. sagen på fx. 'Ingeniøren's debatsider - eller medtag den på partiprogrammet!
| | 17-08-2010 19:27 | RE: Max. 70 km/t |
Jakob

(3662)
|
.
@Kosmos
Du har delvist ret. Det kunne godt have mere med klima at gøre.
Forslaget til hastighedsplomberingen bør nærmere være max. 70 km/t..! 
Så er det tydeligt, at det vil spare meget brændstof, og ingen her kan vist være i tvivl om, at brændstofbesparelse har noget med klima at gøre. Det "partiprogram", som du henviser til, det blev sat i stå i feb. 2009, og jeg tror ikke, at det giver så meget mening at opdatere det. Der står nærmest heller ikke noget, som du ikke kan finde her i forum. Med hensyn til Ingeniøren, så håber jeg da nærmere på, at de også vil komme her, frem for, at de teknisk interesserede her skal sendes derover.
.
| | 17-08-2010 21:31 |  |
branner Administrator

(640)
|
Jakob skrev: Med hensyn til Ingeniøren, så håber jeg da nærmere på, at de også vil komme her, frem for, at de teknisk interesserede her skal sendes derover. Meget enig Ingen grund til ligefrem at opfordre folk til at flytte debatten bort fra Klimadebat.dk.
Og også enig i, at dette emne er et endog meget relevant klimapolitisk spørgsmål. Der er store mængder energi at spare med den rette lovgivning.

Og her en samling gode råd til den mere private klimapolitik ude på vejene: http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/langerepaliteren.htm og http://www.fdm.dk/filer/Langt_paa_literen.pdf
| | 18-08-2010 09:43 |  |
Jakob

(3662)
|
.
Ja, det pynter med lidt dokumentation. Benzinøkonomien kan nok blive endnu bedre, hvis nye bilers motor, gearing og aerodynamik optimeres til 70 km/t Det er min umiddelbare fornemmelse, at det ellers må være imod fysikkens love, at det ser ud til at være så forholdsvist billigt at øge hastigheden fra 130 til 140 km/t. Det tyder på, at køretøjerne i dag er optimeret til netop dette fartområde.
Men stadig må vi heller ikke glemme de afledte effekter. Ulykker ved høj fart koster foruden de forfærdelige tragedier også store mængder brændstof til ambulancer, politi, hospital, respirator, besøgende, læger og sygeplejersker, der skal møde på arbejde, og folk, der skal møde i retten, og kørsel til genoptræning eller begravelse osv. osv. osv... Og gør man det op i penge, så kan der købes meget vindkraft for de penge.
Må man kun køre 70 km/t, så er der nok heller ikke tvivl om, at folk vil strømme til togdriften, og andre vil tænke, at de ligeså godt kan købe en EL-bil.
Kilde til vedhæftet billede: http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11198
Tilknyttet billede:
| | 27-08-2010 09:04 |  |
Jakob

(3662)
|
.
Hvis alle køretøjer er plomberet til max. 70 km/t , så vil det reducere behovet for overhalinger meget betydeligt.
Hvor mange bekendte har du mistet i trafikken på grund af høj fart..? Var det prisen værd..?
Eller spurgt på en anden måde:
Hvor langt skal man køre med 130 km/t i stedet for 70 km/t , før et tabt eller handicappet menneskeliv er forrentet..?
Det regnestykke vil jeg meget gerne se både for energi og økonomi.
Når jeg tænker nærmere over det, så synes jeg, at 70 km/t er en rigtig god og høj topfart. Men jvf. tilknyttet billede er det ikke ligefrem dagens politiske tema.
Mindre trafikstøj vil også spare mange menneskeliv. Og selvom de fleste støjbelastede huse ligger i byen, så må det alligevel gøre en forskel, når hastigheden aldrig overstiger 70 km/t.
http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Stoej/trafikstoj/ Citat: ---------------------- Trafikken er den væsentligste kilde til støjbelastningen i Danmark. Vejstøj kan ifølge WHO medføre gener som søvnproblemer, træthed, hovedpine og sundhedsproblemer som forøget blodtryk, hormonelle virkninger, stress og forøget risiko for hjertekar- sygdomme. Der er også indikationer på, at børn, der udsættes for vedvarende ekstern støj, har risiko for indlæringsproblemer.
Mange mennesker bor i områder med uacceptabelt højt støjniveau, og hvor trafikstøjen overskrider grænsen for, hvad der anses for sundhedsmæssigt tilfredsstillende. I Danmark er omkring 700.000 boliger belastet over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi, heraf er 150.000 stærkt støjbelastet. ----------------------
.
Tilknyttet billede:
| | 09-09-2010 21:27 |  |
Jakob

(3662)
|
.
Nu vil trafikministeren sætte hastigheden op på udvalgte strækninger.
Og FDM mener, at der vil gå 10-15 år, før EL-biler slår igennem, blandt andet fordi de ikke kan køre hurtigt nok i dag.
Med den indstilling, så kan man næppe undre sig over, at omstillingen går langsomt i Danmark. Men man kan undre sig over indstillingen.
http://jp.dk/indland/trafik/article2173580.ece Citat: ------------------ De danske bilister skal have lov til at køre hurtigere på landevejene. Som et forsøg skal farten hæves fra 80 km/t. til 90 km/t. ------------------
http://jp.dk/indland/trafik/article2173580.ece Citat: ------------------ »Vi ved, at gennemsnitshastigheden på disse strækninger i dag allerede ligger på mellem 90 og 100 km/t. Mange spørger - og med rette: Hvorfor i alverden må jeg kun køre 80 km/t. her? Det betyder, at man bare indfører sin egen personlige hastighedsgrænse, og det skal vi bort fra. Derfor tror jeg, at forsøget kan medvirke til en bedre trafikmoral og i sidste ende til bedre trafiksikkerhed,« siger Kristian Pihl Lorentzen, der samtidig kobler den højere hastighed sammen med en øget indsats mod fartbøller.
»Det afgørende er, at vi får øget respekten for fartgrænserne,« siger han. ------------------
Hvis bilerne er plomberet til 70 km/t, så kan ingen overtræde fartgrænsen, og så behøver vi ikke mere fedte for de fartgale.
Det er ikke fordi jeg selv elsker at køre med sneglefart. Men hvis bilen ikke kan køre hurtigere en 70 km/t, så vænner man sig til det, og man kommer stadig vejen frem.
På 400 km sparer man 0,7 ( nul komma syv ) time, hvis man kører 80 km/t i stedet for 70 km/t Og for hver byzone og for hvert lyskryds og for hver ens tissepause bliver forskellen kun endnu mindre.
Vi må dælme have travlt, når det både må koste liv, klima og miljø at undgå så lidt "spildtid"..!?
.
| | 23-12-2011 12:57 |  |
Jakob

(3662)
|
.
Er nogen mon bekendt med undersøgelser, som viser, hvordan det vil gå med afviklingen af trafik omkring København, hvis hastighedsgrænsen på vejene sættes betydeligt ned..?
Umiddelbart skulle man tro, at der vil blive mere prop, fordi der kan afvikles færre biler pr. minut.
Men måske er det ikke så simpelt. En prop kan opstå, fordi nogle køretøjer er langsommere end andre, men hvis ingen kører hurtigere end den langsomste, så dannes den slags propper ikke. Der vil ske færre ulykker, som danner prop, og dermed vil der også blive færre af den slags propper. Det er også sandsynligt, at flere vil vælge tog og bus, hvis der kan spares mindre tid på at køre hurtigt i bil.
Så, selvom der i forvejen er flere ganske afgørende argumenter for generelt med plombe at sætte hastighedsgrænsen ned til max. 70 km/t, så må jeg erkende, at det endnu ikke er sket, og derfor er det måske nødvendigt med endnu flere. Man skulle måske også tro, at der i krisetid, hvor arbejdsløsheden stiger, godt kan blive tid til at bruge et par mandetimer mere om ugen på landevejen.
Et forsøg på blot få uger med generelt nedsat hastighedsgrænse kan nok give en lang række afklarende observationer, og hvad ville det mon koste..?
.
| | 23-12-2011 13:20 |  |
delphi

(3247)
|
Jeg mener at kapaciteten øges ved at sætte farten ned.. Der er flere biler pr vej-enhed, fordi de kører tættere.
I Ålborg under Limfjorden når der er meget trafik så er hastigheden mange gange 70 km/h.
Redigeret d. 23-12-2011 13:26 |
Har du en holdning til dét, du lige har læst? Vi er altid på udkig efter flere aktive debattører og ser frem til, at du også bliver en del af debatten! Selv små indspark bidrager til en levende diskussion ... |
|
| |  | |
|