Husk mig
▼ Indhold

En forbrugerorienteret energiplan



Side 5 af 5<<<345
26-05-2012 20:34
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
så hvorfor gøre noget, der har vist sig at virke, når man har en flok fjernvarmeforbrugere, som man kan få til at betale for noget helt nyt ?


@Boe

Nu syntes jeg lige du strammer den! Så du ikke Jakob's link til TV-avisen.. Tine Gøtzsche hun taler både om at rede den ganske verden fra undergang (co2) via solvarme i Brædstrup, og stor fremsynethed.. Og udenlandske gæster valfarter til byen og har de helt store termer i brug når tiltaget i Brædstrup beskrives..

Eller er du måske ikke klar over der er tale om fremsynethed, og ikke andet!

Tine Gøtzsche se


Redigeret d. 26-05-2012 21:26
26-05-2012 21:43
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Delphi

Mener du ikke fjernsynethed - hvorfor ikke anvende en teknik, der har virket i mange år - det passer jo godt til den normale tekniske formåen hos rådgivere mv. Der er selvfølgelig ikke så mange røde bånd, der skal klippes - så politikerne kommer ikke så meget på TV.

Jeg har ellers fået opfattelsen af, at alle fjernvarmeværker i DK skal have hver deres eget solvarmeanlæg til x millioner kr. pr. 1.000 m2 - så de kan tabe 80 til 90 % af solenergi før det varme vand når ud til forbrugerne.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
26-05-2012 21:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg har ellers fået opfattelsen af, at alle fjernvarmeværker i DK skal have hver deres eget solvarmeanlæg til x millioner kr. pr. 1.000 m2 - så de kan tabe 80 til 90 % af solenergi før det varme vand når ud til forbrugerne


@Boe

Øhe! Nu bliver jeg en smule forvirret! 80 - 90 % tab nævner du! SOm vi jo alle ved så kan fjernvarmesystemet jo gemme møllestrøm til der er brug for denne.. Hvordan så når man ønsker at gemme møllerstrømmen i sommerhalvåret og tabet er så eksplosivt, hvordan 'får man så fat i strømmen igen'....
26-05-2012 22:39
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Grundlæggende kan vi glæde sig over at der endelig er gået hul på at gemme sommervarmen indtil vinter i stort format. Når først dette fænomen er alment accepteret tror jeg på at de enkelte værker nok skal konkurrerer om at udføre det billigst og bedst. Det er jo elementært at ville overgå hinanden.

Når vi således en dag ender op med at have masser af billig varme året rundt, må næste skridt være at koble et system på som gør det muligt at producerer el på basis af denne varme (noget med en turbine) således at vi kan få skrottet alle planer om at opsætte flere vindmølleparker, med tiden også få fjernet en masse af de bestående efterhånden som de er udtjente. Skulle det mod min forventning vise sig at vindmøllestrømmen har en mindre økonomisk fordel, må det være på sin plads at begynde at se på det æstetiske.
Redigeret d. 26-05-2012 22:43
27-05-2012 01:37
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Morten Riber skrev:
Grundlæggende kan vi glæde sig over at der endelig er gået hul på at gemme sommervarmen indtil vinter i stort format. Når først dette fænomen er alment accepteret tror jeg på at de enkelte værker nok skal konkurrerer om at udføre det billigst og bedst. Det er jo elementært at ville overgå hinanden.


Det ved vi vel først, når varmelagret har været brugt i nogle år. Jeg tvivler på, at varmelagret kan holde en temperatur på meget over 20'C, så det kræver stadig en anden form for energi til at få løftet temperaturen op så den kan bruges i det nuværende fjernvarmesystem.

Når vi således en dag ender op med at have masser af billig varme året rundt, må næste skridt være at koble et system på som gør det muligt at producerer el på basis af denne varme (noget med en turbine) således at vi kan få skrottet alle planer om at opsætte flere vindmølleparker, med tiden også få fjernet en masse af de bestående efterhånden som de er udtjente. Skulle det mod min forventning vise sig at vindmøllestrømmen har en mindre økonomisk fordel, må det være på sin plads at begynde at se på det æstetiske.


Vi har masser af "billig" varme året rundt, men desværre spænder afgiftssystemet ben for, at vi udnytter den. F.eks. udleder raffinaderiet i Kalundborg ca. 190'C varm damp direkte ud i luften, samtidig med at kraftvarmeværket brænder kul af for at producere varme til fjernvarmesystemet - det sker fordi, det bedre kan betale sig økonomisk for raffinaderiet at bortventilere spildvarmen end at udnytte den til opvarmningsformål via fjernvarmenettet - ok, ja - der er regnet på det. Der mange af den slags "ebberødbank" tilfælde i Danmark.

Jeg tvivler på, at vi får udviklet "kold elproduktion" i min levetid, men når eller hvis "kold elproduktion" bliver en realitet, så har vindmøllerne nok også nået til "sidste salgsdag".


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
27-05-2012 09:05
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det ved vi vel først, når varmelagret har været brugt i nogle år. Jeg tvivler på, at varmelagret kan holde en temperatur på meget over 20'C, så det kræver stadig en anden form for energi til at få løftet temperaturen op så den kan bruges i det nuværende fjernvarmesystem.


Jeg tror nu da nok at den gemte energi kan ud af lagret ved den temperatur som fjernvarmenettet behøver.. Men er da godt nok ikke sikker!
27-05-2012 11:59
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@delphi

Iflg. artiklen på ing.dk er udgangstemperaturen mellem 40 og 50'C, der så via varmepumper boostes op til 85'C - spørgsmålet er om jorden kan holde og/eller holde til temperaturer på 40 til 50'C.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
27-05-2012 12:21
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg tror nu da nok at den gemte energi kan ud af lagret ved den temperatur som fjernvarmenettet behøver.. Men er da godt nok ikke sikker!


Har lige prøvet at regne på systemet! I følge indslaget i tv-avisen så rummer lagret 19.000 m3 jord, som svarer til ca 24.000 ton jord som har en varmefylde som 6000 ton vand. Som igen betyder at der kan gemmes 300 mwh i brændstrup hvis massen opvarmes 40 grader, hvis altså at lagret kan varmes op til minimum 70 c'..

300 mwh det er jo ingenting. 15 alm huse bruger 300 mwh årligt
27-05-2012 12:26
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Iflg. artiklen på ing.dk er udgangstemperaturen mellem 40 og 50'C, der så via varmepumper boostes op til 85'C - spørgsmålet er om jorden kan holde og/eller holde til temperaturer på 40 til 50'C.


Jamen det er jo det glade vanvid, det har med garanti kostet det hvide ud af øjnene, og trukket enorme støttemidler...
27-05-2012 12:52
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Delphi

Energinet.dk har støttet projektet med ca. 6,4 millioner, som jo er opkrævet hos elforbrugerne, da projketet skal bruges til at undersøge, om der kan indpasses mere vind-el i det danske elforbrug.

Projektøkonomien kendes ikke pt, da ingen ved, om metoden virker.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
27-05-2012 13:42
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Energinet.dk har støttet projektet med ca. 6,4 millioner, som jo er opkrævet hos elforbrugerne, da projketet skal bruges til at undersøge, om der kan indpasses mere vind-el i det danske elforbrug.


Man kan sku da ikke bruge 6 mio til et anlæg med en akkumuleringskapacitet på 300 mwh... Kæden er da hoppet helt af.. Hvis den nogensinde har været på!
Side 5 af 5<<<345





Deltag aktivt i debatten En forbrugerorienteret energiplan:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Regeringens Energiplan 2050611-03-2011 22:30
Artikler
Dansk forbrugerorienteret miljøpolitik
EU's klima- og energiplan
Fjerde officielle energiplan, Energi 21
Tredje officielle energiplan, Energi 2000
Anden alternative energiplan 1983
NyhederDato
Gigantisk tysk energiplan i modvind15-04-2011 12:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik