Husk mig
▼ Indhold

Energi fra tidevand, muligt i DK ???


Energi fra tidevand, muligt i DK ???20-03-2008 11:48
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
I wish you were here. ;)

SALTSTRAUMEN THE WORLDS STRONGEST MAELSTROM.

THE TIDAL CURRENT
Saltstraumen is created when the tide try to fill the Skjerstad fjord. The height difference of the sea surface can be as much as 1 meter or 3 feet between the inside and the outside of the narrow sound.
In the attempt to level out the two sides, the water increase its speed and turns into something that looks like a very strong river. However this "river" has a twist , it runs both ways.
Within a time frame of 6 hours a massive 372 million cubic meter of sea water passes through a 150 meter wide and 31 meter deep passage.The speed of the stream is estimated to be up to 22 knots or 40 km per hour, and it is about 3 km long.
Huge whirlpools are formed , sometimes they can be as much as 10 to 15 meters in diameter.
The current is strongest around new and full moon. In addition to the moon phase the weather is also an important factor to strength of the stream because storms that comes in from the sea increases the tide level. The sun will also influence the current to some extent.
There is an old saying that the stream is at its strongest of the year on good Friday .
This corresponds good considering that the combined gravity pull from the moon and the sun its maximum.
Every time the current turns there is a "time window" when larger ships can pass through the sound. They can obtain information about these times from a local signal station on the VHF. At these times the current is almost calm.
On the last page of the two local news papers "Avisa Nordland" you will find a daily column with the times when Saltstraumen is at its strongest. Adjust when you want to see the maelstrom in accordance with this to avoid disappointments.
The tourist information can also tell you what time it is best to view Saltstraumen.
Anyone being in a boat or down by the sea must show caution because Saltstraumen is dangerous , there are underwater currents even when the surface is calm.

Fremhævelsen er min. M.v.h filosoffen
Redigeret d. 20-03-2008 11:54
20-03-2008 11:59
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Filosof

Se her forslag omkring Ringkøbing Fjord se. Link

PS! De faktiske beregninger er for positive i det der ikke er taget højde for tab omkring processen mm.
Redigeret d. 20-03-2008 12:00
20-03-2008 16:20
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
@ Delphi

Du tilbyder lagring i Ringkøbing fjord:
'Jyllands forbrug af EL i 3 døgn'

Det er alt for lidt, vi skal bruge mindst 15 døgns forbrug af både EL og VARME før vi kan tænke på at afskaffe back-up værkerne.

Ved hurtig gennemregning finder jeg, at dit forslag kun dækker 0,75 % af Jyllands forbrug, hvis vi gætter på, at Jyllands forbrug er 1/3 af hele landets, dækker forslaget kun 1/4 % , en kvart procent, af det nødvendige.
Det kan blive en meget kold vinter !
Redigeret d. 20-03-2008 16:21
20-03-2008 16:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jammen! Det er langt fra realistisk! først skal man lave denne betydelige energi ved vind! Så skal denne via kabler "tilkomme" pumpestationer ved rengkøbing fjord osv. Så tabes der en del ved pumpeomsætning osv.

Det eneste realistiske er at bruge de NOrdiske vandkraftværker som buffer!
20-03-2008 17:09
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
@ Delphi

Nu ser det ud til, at vi nærmer os hinanden.

Det du beskriver , det nordiske samarbejde, er det ikke netop det, vi gør nu ?
Plus at DK som betaling virker som backup for S med vore kulkraftværker, når der ikke er vand nok i elvene.
Jeg kan ikke få øje på det nye i sagen
20-03-2008 17:27
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Filosof

Når vi har denne betydelige vindenergi som ikke fremkommer når forbruget fremkommer så bør man i lige så høj grad se på om man kan flytte forbrug.
Fks. Novopan træindustri forbruger konstant 40 Mw flis hele året til el-produktion hvor spildvarmen forbruges til tørring af flis til spånplader. HVis Novopan i Nogle varmepumpe opstillinger forbrugte denne overskudsstrøm til denne flistørring, så kunne der nu frigives 300.000 Mwh flis som kunne omsættes i Studstrupværket. Og kraftværket på Novopan kunne nedlægges og herved kunne mere vindmøllesrøm tilflyde nettet.
20-03-2008 19:45
Jakob
★★★★★
(9185)
 



@Filosoffen


Jeg faldt for din overskrift: "Energi fra tidevand, muligt i DK ???"

Jeg ved ikke særlig meget om tidevand, men vandstanden i Limfjorden har før værer ca. 2,5 meter over almindelig daglig vandstand, fordi tidevand og en vestenstorm har ramt samtidigt.

Benytter vi så denne lejlighed til at lukke for fjordens tilgang og afgang til havet, så vil vi i en efterfølgende stille periode have en vandstandsforskel/trykforskel på 1-2,5 meter vandsøjle mellen hav og fjord.


Er det så en energimængde, som batter noget..?


Jeg ved ikke, hvor mange hektar Limfjordens overfladeareal udgør, men det er da nogle stykker.

I det følgende regner jeg groft, og jeg går ud fra kun 1 hektar og kun 1 meter vandsøjle, og så kan man selv gange op.

1 liter vand vejer 1 kg, så 1 kubikmeter vejer 1000 kg.
1 hektar = 10.000 kvadratmeter
Dvs. 1 meter vand på 1 hektar vejer 1.000 x 100.000 = 100.000.000 kg

Beliggenhedsenergien (Epot) kan så udregnes efter denne formel:


Epot = m x g x h

Epot (energien målt i joule) = m (massen målt i kg) x g (konstant (9,82 m/sxs) for jordens tiltrækningskraft) x h (højden som massen befinder sig i)

Vi indsætter så værdierne for vores 1 hektar fjordvand:


Epot = (100.000.000 x 9,82 x 1) Joule

Prøv at udregne parantesen og gang det med fjordens størrelse i hektar.
Min lille lommeregner ikke glad for så store tal.  



Men jeg må dog allerede vurdere, at der er meget energi..!



Det springende punkt er så, om den er for dyr at udnytte.

Det mener jeg fordrer mere forskning og udvikling for at finde ud af.

Der vil nok være brug for en ny type turbiner, skruer eller skovlhjul for at kunne få en ordentlig effekt.
Virkningsgraden må nok kompromisses en hel del for at sikre det flow, som er nødvendigt, for at fjorden ikke bliver til en stinkende sump, og kravene til landbrug og byspildevand må af samme årsag skærpes.


Men som sagt, der er meget energi, og ofte særligt efter blæst og storm, så jeg mener bestemt, at det er relevant at undersøge det meget grundigt, før man forkaster idéen.  





 
20-03-2008 20:04
Natrix
☆☆☆☆☆
(5)
Varför är ni så angelägna om att förstöra ert landskap? Tycker ni att ni har för mycket orörd natur?
20-03-2008 21:35
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
Om du fråger mig, så tvärtom,
men det går nok lettere, hvis jeg kan skrive på dansk.
Det er ofte blevet sagt, at de danske kulkraftværker forsurer det skånske landskab, men det kan vel ikke undgås, når der er truffet den aftale: at når der er rigeligt med vand i de svenske elve sælger Sverige vandkraft-EL til Danmark, og når der er mangel på vand i de svenske elve, sælger Danmark kulkraft-EL til Sverige.
Det handler ikke om naturbeskyttelse (naturvård) men om forsyningssikkerhed.
Derfor er det interessant for begge lande at udnytte vindkraft bedst muligt.
20-03-2008 22:15
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
Jakob skriver :
det er megen energi


Men det store spørgsmål er, hvor meget kan udnyttes?

Det er det samme spørgsmål, som de fleste går forkert i m.h.t. penge, man er formelt rig, hvis man har stor friværdi i sit hus, men det kan man ikke bruge til noget, fordi man hele tiden skal have et hus at bo i.

Skal man udnytte tidevandet, kan man kun udnytte den mængde, der fast og regelmæssigt løber ind og ud af fjorden hver 6. time.

At regne på dette magter jeg ikke, jeg ved kun , at Ringkøbing fjord er ca. 22 km lang og ca. 11 km bred, at den er ret lavvandet og at tidevandet er mindre end ½ meter ved maksimum, så må vi se om der er nogen, der kan regne videre ud fra dette.
Redigeret d. 20-03-2008 22:15
20-03-2008 23:31
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Prøv dette link:
http://hjem.get2net.dk/thoustrup/vand/side/fremtid.htm
21-03-2008 00:43
Jakob
★★★★★
(9185)
 


@Boe Carslund-Sørensen, det link vil jeg kalde for et pletskud.!  











Der kan faktisk også ofte være en temmelig kraftig strøm i Vesterhavet.
Den har druknet mange, og ligger man i en jolle, så kan man sagtens komme ud for at blive ført med strømmen i et højere tempo, end man kan ro.

Det er da egentlig også oplagt at forsøge at bruge den strøm til noget fornuftigt.  





@Filosoffen, jeg gætter nok på, at en halv meter vandsøjle er for lidt tryk til, at det kan udnyttes ordentligt. Men jeg vil ikke helt udelukke det.



 
21-03-2008 12:03
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
@ Jakob

Ja og så er den halve meter kun en kort del af den 6 timers periode se
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vandstand.htm

I øvrigt er det vel også et spørgsmål om friktion, i vandet og til bredderne.
Fjorden er kun 2m dyb, kan vandet overhovedet tidsmæssigt nå at komme hen til turbinen ?

Efter at have sovet på sagen må jeg erkende, at det var kun en drøm, en flygtig illusion :
Det lille flade Danmark har ikke nogen naturkræfter, der kan levere tilstrækkelig megen energi, der er både vedvarende og konstant.
Redigeret d. 21-03-2008 12:05
21-03-2008 14:00
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Falstringen, reklamemanden og opfinderen, Bent Hilleke står bag en revolutionerende opfindelse, der gør det muligt at udnytte de enorme energimængder i tidevand.
Fundet på: http://www.erhverv-lolland-falster.dk/ i "magasin 3, nov 2007.
den omtales her: http://ing.dk/artikel/85465
21-03-2008 20:18
Natrix
☆☆☆☆☆
(5)
Filosoffen - nej, jag har förstått att det inte handlar om naturvård utan om vandalism. Trist.
21-03-2008 20:46
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Den store hastighed på tidevandet og den største vand mænge er på havbunden udfor tidevands kysten. Der er i princippet ikke noget i vejen for at man kan opstille vandmøller på havbunden og lave strømmen om til strøm.
22-03-2008 01:58
Jakob
★★★★★
(9185)
 



@Filosoffen, jeg synes ikke, at du skal opgive dine drømme så hurtigt. Især ikke når de som her er gode, og motiverne er rene og fine som nyfalden sne.  


-

@Boe Carslund-Sørensen, nu gør du det igen, du rykker bare for vildt med super gode links i den her tråd.!  


-


http://ing.dk/artikel/85465





Om den kan bygges om, så den også kan bruges på kun 2 meter vand, ved jeg ikke, men jeg må indrømme, at jeg tror på idéen.

Konstruktionen ligger faktisk meget tæt på noget, som jeg længe har fantaseret om til en alternativ vindmølle.
Når vestenstormen raser ind over kysten og op over klitterne, så kunne den nok have godt af at få sådan en skovltromle at slås med.
Men det gode ved at bruge den til tidevand er jo, at så kan vi lave energi, selvom det ikke blæser.  



 
22-03-2008 12:41
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob
Den kan bruges i "kunstige" vandfald i stedet for de normale vandturbiner, den kan vel også bruges sammen med normale vandturbiner, som en form for 2-trins el-produktion.
Jeg kunne forestille mig, at den kunne bruges hvis vi inddæmmer Isefjorden mv., første bruges vandtrykket til at drive de normale vandturbiner, indenfor på bunden af fjorden stilles så disse tidevandsturbiner, der så kunne tage yderligere energi ud af den kunst skabte tidevandsbølge.
22-03-2008 17:48
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
A Francis turbine has a runner with fixed buckets (vanes), usually nine or more. Water is introduced just above the runner and all around it and then falls through, causing it to spin. Besides the runner, the other major components are the scroll case, wicket gates, and draft tube.
http://www.daviddarling.info/encyclopedia/R/AE_reaction_turbine.html

En Francis-turbine er en turbine, der anvendes ved vandkraftværker, hvor man råder over en stor vandmængde, men med en lav faldhøjde. Den er opkaldt efter den amerikanske ingeniør J. Francis, som opfandt denne turbinetype i 1849.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Francis-turbine"

Måske en ide i et "fladt" land som Danmark.
23-03-2008 10:51
Jakob
★★★★★
(9185)
 



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Den kan bruges i "kunstige" vandfald i stedet for de normale vandturbiner, den kan vel også bruges sammen med normale vandturbiner, som en form for 2-trins el-produktion.
Jeg kunne forestille mig, at den kunne bruges hvis vi inddæmmer Isefjorden mv., første bruges vandtrykket til at drive de normale vandturbiner, indenfor på bunden af fjorden stilles så disse tidevandsturbiner, der så kunne tage yderligere energi ud af den kunst skabte tidevandsbølge.


Det lyder spændende, men jeg må indrømme, at jeg ikke helt kan gennemskue det. Jeg får lidt en fornemmelse af, at vandets energi så bliver brugt to gange, og det strider jo imod naturlovene. Men det kan godt være, at du har ret i, at man på den måde kan udnytte noget, som turbinerne ikke kan.  



-


Den Francis-turbine ser også sej ud. Jeg gætter på, at den er blevet optimeret lidt siden 1849, men jeg fandt desværre ikke en virkningsgrad ved 2 mvs.:


http://www.daviddarling.info/encyclopedia/R/AE_reaction_turbine.html

http://www.daviddarling.info/encyclopedia/F/AE_Francis_turbine.html






Det er også meget glædeligt at se, at der allerede er så mange erfaringer med at udnytte vandkraft, selvom højdeforskellen/vandtrykket er lille.
Så der er langt fra nødvendigvis tale om, at vi skal starte forfra med "Adam og Eva", hvis vi vil noget med Isefjord mv.  



http://da.wikipedia.org/wiki/Francis-turbine

http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:Hydroelectric_dam_without_text.jpg







 
06-04-2008 20:11
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Første tidevandsgenerator sat i drift:
http://epn.dk/industri/energi/article1312051.ece
06-04-2008 21:54
Jakob
★★★★★
(9185)
 


Dét var sejt..!  







Når den rager op over overfladen, så er det vel for at advare skibe med dyb køl, så de ikke påsejler den..?

Eller er det mon nærmere for at kunne skyde den op, når den skal serviceres..?


 
16-07-2009 18:47
Jakob
★★★★★
(9185)
.



Imens vi kun snakker:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleenergi-skal-lagres-men-hvordan--d20-e333-s200.php#post_9376

så handles der i Norge:
http://ing.dk/artikel/100100-tidevandskraftvaerk-skal-erstatte-vej-i-norge?utm_medium=rss&utm_campaign=miljo
Citat fra siden:
-----------------------
TideTec ønsker at teste en turbinetype, der kan høste havenergi i begge strømretninger. Tidevandskraftværket skal kobles til en eksisterende 22 kV kraftledning i området. Samlet installeret effekt i anlægget vil være omkring 600 kW.

TideTec har patenteret et turbinesystem, der ved hjælp af en vendemekanisme kan høste energi i begge strømretninger. Turbinerne placeres under en bro, der også fungerer som reparationsplads, når turbinerne skal vedligeholdes. Det vil dog også være muligt at have almindelig trafik på broen.
-----------------------






.
16-07-2009 21:01
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
TideTec har patenteret et turbinesystem, der ved hjælp af en vendemekanisme kan høste energi i begge strømretninger.


Det har UK udnyttet i bølgeanlæg i mange år! Dog ikke med en så simpel propel som her er vist, men med rigtige turbiner.




Deltag aktivt i debatten Energi fra tidevand, muligt i DK ???:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Bogense - Tidevand og Stormfloder522-01-2019 18:02
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik