Husk mig
▼ Indhold

Er det virkelig rimeligt?


Er det virkelig rimeligt?10-12-2018 11:10
Flemming Brüggebusch
☆☆☆☆☆
(1)
Det er svært at bevare eget engagement i miljøbevarelse og klimakamp, når man erfarer, at man fx i sportsverdenen vælger at flytte en fodboldkamp 10.000 km fra Sydamerika til Spanien, fordi en flok fans ikke kan opføre sig ordentligt.
Så flyver man to fodboldhold samt 10.000 fans 10.000 km ud og hjem, sådan ca. 51 fly tur/retur. Fuldstændigt irrationelt og ubegribeligt tåbeligt.
Er det virkelig rimeligt, at man skal have lov at gennemføre den slags for at 22 millionærer kan finde ud af hvem, der den pågældende dag, er bedst til at sparke til en pose luft?
Hvorfor skal jeg så gå og sortere mit affald, spare på strømmen, spare på vandet og undlade at flyve?
10-12-2018 12:09
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Du har netop sammenfattet hele klimadebatten i en nøddeskal. Den problemstilling har også været afspejlet i alle COP møderne gennem årene.
Om det så er rimeligt eller ej, må du nødvendigvis anerkende, at fodbold og alle andre lignende begivenheder får større opmærksomhed end fremtidigt højvande.
10-12-2018 12:53
Kosmos
★★★★★
(5371)
Du har netop sammenfattet hele klimadebatten i en nøddeskal. Den problemstilling har også været afspejlet i alle COP møderne gennem årene

- prøv at læse denne kommentar (+ de efterfølgende)!
10-12-2018 12:58
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Næsten alle 'beslutningstagere' er købt af storkapitalen.



.


10-12-2018 13:33
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kosmos skrev:
Du har netop sammenfattet hele klimadebatten i en nøddeskal. Den problemstilling har også været afspejlet i alle COP møderne gennem årene

- prøv at læse denne kommentar (+ de efterfølgende)!

Min kommentar gik blot på den indstilling, som hersker ved COP møderne, nemlig at de lande, som virkeligt kunne påvirke klimaudviklingen, frem for at gå foran i bekæmpelsen af problemerne, er mere interesserede i hvordan fremtidige klimaindsatser vil påvirke deres økonomi og suverænitet.
10-12-2018 13:51
Kosmos
★★★★★
(5371)
Min kommentar gik blot på den indstilling, som hersker ved COP møderne, nemlig...

- enig! Kommentarerne, jeg henviste til, viser med få ord (synes jeg), hvorfor hele UNFCCCs indsats i betydelig grad 'rammer ved siden af skiven' (er symptombehandling), hvis det drejer sig om at afhjælpe nogle af Verdens helt store problemer!
10-12-2018 17:18
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Flemming Brüggebusch skrev:
Det er svært at bevare eget engagement i miljøbevarelse og klimakamp, når man erfarer, at man fx i sportsverdenen vælger at flytte en fodboldkamp 10.000 km fra Sydamerika til Spanien, fordi en flok fans ikke kan opføre sig ordentligt.
Så flyver man to fodboldhold samt 10.000 fans 10.000 km ud og hjem, sådan ca. 51 fly tur/retur. Fuldstændigt irrationelt og ubegribeligt tåbeligt.
Er det virkelig rimeligt, at man skal have lov at gennemføre den slags for at 22 millionærer kan finde ud af hvem, der den pågældende dag, er bedst til at sparke til en pose luft?
Hvorfor skal jeg så gå og sortere mit affald, spare på strømmen, spare på vandet og undlade at flyve?

Nej, det er ikke rimeligt. Som dansker føler jeg mig lidt til grin, når jeg ser på vore tiltag på klimafronten, sammenholdt med den betydning de har på globalt plan.
Argumentet for vores politik er, at vi skal gå foran, og med vort eksempel demonstrere at det er muligt at gøre en forskel. Det argument falder ynkeligt til jorden, når vi må konstatere, at vi ikke engang er i stand til reelt at nedbringe vort klimaaftryk og reducere vor 0,1% andel af CO2 udledningen.
Jeg har påpeget det i andre tråde: Den forventede fordobling af vort elforbrug inden for de næste 30 år vil gøre det umuligt for os at sænke vor CO2 udledning, hvis vi ikke tager andre energikilder i brug. Den konklusion er jeg nået frem til ved at betragte løsninger, som køb af CO2 kvoter, anvendelse af biomasse samt udbygning af vindkraft som kræver backup fra konventionelle kraftværker. De er ganske enkelt politiske slag i luften, som skal give os god samvittighed.
Sagt ganske kort: Så er det, som hidtil er kommet ud af COP møderne, kun varm luft. Og den varme luft er særdeles skadelig for klimaet, på langt sigt.




Deltag aktivt i debatten Er det virkelig rimeligt?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
ny stor jungle i afrika - det varmer virkelig at høre006-12-2015 21:02
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik