Husk mig
▼ Indhold

Er klimakampen en kønskamp..?


Er klimakampen en kønskamp..?19-07-2015 15:45
Jakob
★★★★★
(9216)
.




Er kampen for en bæredygtig verden i virkeligheden en kamp imellem manden og kvinden..?


Det kan den måske blive.





Den forrige regering havde en klima- og energiminister, som også var ligestillingsminister.
Men jeg hørte derudover aldrig om en egentlig politisk kobling imellem de to ansvarsområder.
Det virker måske heller ikke umiddelbart logisk, at der skulle være forskel på de to køns tilgang til klima, miljø og råstofforbrug.
Og selvom der er en forskel, så er det måske ikke engang sikkert, at det er klogt at afdække den.
Men jeg er modig og lader det komme an på en prøve.






Vi kan begynde med klimadebatten. Hvor mange kvinder gider lige gå til tastaturet for at give et nap med for at skubbe klimaet i den rigtige retning..?
Vi ser dem nærmest ikke.
1-0 til mandens uskyld.


Undtagelsen må nok være de to kvindelige klimaministre, som vi har haft.
Men de opnåede jo absolut ingen reelle resultater. De spildte nærmere kun alles tid med ligegyldig snak. Er der endelig et resultat, så må det regnes for negativt, netop fordi politisk handling har stået stille i deres tid.
2-0 til mandens uskyld.


Det var meget overordnet, men kigger vi ind i parforhold og familier, så ser det kun endnu værre ud.
Man kan i første omgang forarges over manden, der køber en alt for dyr og benzinslugende bil.
Men se dig om engang, hvem sidder ved siden af..? Det gør en lækker dame, så bilen var altså kun en nødvendig hanekam, der skulle bruges for at leve op til damens krav.
3-0 til mandens uskyld.


Når de ser på deres første bolig, så stiller kvinden større krav end manden.
4-0 til mandens uskyld.


Når huset skal møbleres og designes, så er det konen, der disker op med de dyre ønsker, og brylluppet bliver knæk dyrt.
5-0 til mandens uskyld.


Hun bliver så glad af denne indkøbsfest ( som en fugl, der har bygget rede ), at hun bare må blive gravid ( skruk ).
6-0 til mandens uskyld ( og 0-6, hvis han havde sagt nej. ).


Der følger et par travle år, hvor han ofte må køre på lossepladsen med skrammel, som han måske godt kunne have genbrugt, men det måtte ikke ligge længere tid i carporten, fordi familien og søster Gertrud ville komme på besøg i pinsen. Han ville egentlig også gerne have isoleret en skunk i påsken, men det kunne han ikke nå, fordi et stakit skulle males i en ny modefarve, og nogle havefliser skulle have roundup og stærk algefjerner, og alle vinduer skulle pudses, og et rosenbed skulle luges og sprøjtes, så det hele kunne se fint og blæret ud til søster Gertruds ankomst.
Søster Gertrud blev i øvrigt meget misundelig og ville straks hun kom hjem bede sin egen mand om at arbejde mindre i klimabevægelsen, så han i stedet kunne få tid til at gå hjemme og gøre det ligeså fint hos dem.
7-0 til mandens uskyld.


Det passede ikke fruen så godt, og der kom lidt knas i parforholdet. Men heldigvis opdager hun, at de kan holde den kørende, hvis hun får en rejse sydpå et par gange om året.
8-0 til mandens uskyld.


Men det var dyrt, så manden måtte arbejde mere, og fruen blev derfor mere ensom i hjemmet i weekenden.
Søster Gertrud og hendes mand begyndte desværre også at rejse, og så skulle der igen noget nyt til.
Heldigvis kunne søster Gertrud ikke få børn ( hun havde vist haft klamydia som ung og har siden været i dyr fertilitets behandling uden resultat ), og hvad er så mere naturligt, end at få et barn mere.
9-0 til mandens uskyld.


Et par år senere glemmer hun at tage sine p-piller i en måned, og hun vil ikke have abort, og sådan fik han sit tredje barn.
( I en anden version af en tilsvarende historie ville hun have glemt p-pillerne som det allerførste og derved have bragt ham i hele ulykken. )
10-0 til mandens uskyld.


Han var egentlig sur over det og ville skilles, men han sad på det tidspunkt i til halsen, og med det tredje barn skulles der bygges om, så der var slet ikke tid til større eksistentialistiske vurderinger.
11-0 til mandens uskyld.


Derefter fulgte en række år, hvor det bare kørte derudaf med det forbrugsmønster, som hun havde lagt for familien.
Men det blev trivielt for hende. Hun følte sig låst og trængte til luftforandring, så hun gennemtrumfede imod hans vilje, at familien købte et sommerhus og dermed fik dobbelt husholdning.
12-0 til mandens uskyld.


Hun skulle selvfølgelig bruge en konebil, så hun selv kunne køre frem og tilbage til sommerhuset uden ham.
Men den havde hun regnet ud, for når han nu så sjældent havde fået noget, så må det være på tide, at han fik en ny bil, og så kunne hun bare arve den gamle.
Han skulle selvfølgelig have en 4WD'er, fordi han var en rigtig mand, og det var ikke fråseri, men kunne undskyldes, fordi han havde to døtre, som hun havde købt heste til, og de skulle jo kunne transporteres rundt med en stor hestetrailer, som krævede en 4WD'er at trække.
13-0 til mandens uskyld.


Da de nåede pensionsalderen og børnene var fløjet fra reden ville hun gerne rejse jorden rundt på 1. klasse. Han orkede det næsten ikke, men sagde ja for at slippe for algefjerner og søster Gertrud.
14-0 til mandens uskyld.



Er det ikke sådan, det hænger sammen, piger..?





.
30-07-2015 00:16
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Nå, men når kvinderne ikke selv vil komme herind og bidrage til denne debat, så henter jeg da bare et eksemplar ind fra kunstens verden:

https://www.youtube.com/watch?v=OpQFFLBMEPI

Se selv, det er kvinden, der er utilfreds og vil have, at der skal ske noget nyt i livet, mens manden synes, at de i forvejen har alt, hvad hjertet kan begære.

Behøver jeg komme med flere beviser på mandens uskyld..?






­­
04-03-2016 03:25
DotherightthingProfilbillede☆☆☆☆☆
(23)
Syndefaldet? Er vi virkeligt ikke kommet længere
Jeg burde pege folk over på den her tråd, når de ikke mener at sexisme findes længere..

Umiddelbart er manden i dit eksempel nedgraderet til en tjener der gør alt hvad hans partner beder ham om. Jeg kan finde mange ord der beskriver sådan en person, men det siger vist mere om ham end det gør om hende
06-03-2016 19:32
Jakob
★★★★★
(9216)
­


@Dotherightthing


Og hvergang en mand forsøger at anrette en velfortjent kritik imod kvinder, så de har svært ved at svare igen, hvad sker der så..?

Så er der sgu ALTID en skruebrækkermand (ofte en person med en meget stærk kønsdrift), der rejser sig op og forsøger at tage dem i forsvar, for det er jo så synd for "det svage køn"..!





­
07-03-2016 03:17
DotherightthingProfilbillede☆☆☆☆☆
(23)
Velfortjent? Du har jo fundet på alle de eksempler der. Det er så forudindtaget som det kan blive, lol
07-03-2016 09:42
Jakob
★★★★★
(9216)
­



@Dotherightthing


Ja, hvis en mand udtaler sig kritisk om kvinder med eksempler, så er modargumentet selvfølgelig, at det er noget, han finder på.
Og hvis han så vover at føre bevis ved at sætte navne på konkrete caser, så bliver han slagtet lige på stedet, fordi sådan kan man sandelig ikke behandle og udstille en kvinde.
Det er derfor et meget vanskeligt dilemma, du sætter mig i, men debatteknisk til UG.
Har du mon ligefrem været på et debat kursus for rigtige mænd i kvinfo..?

Der sidder overdamen nok snart siger: "Ha tøser, hva' sagde jeg...bare giv drengene lidt tid alene sammen, så ska de nok selv begynde at skændes om det, og når de er færdige, så længes de alle efter os."


*lol*

Ja, vi må endelig huske at grine. Det er det eneste, der endnu kan bringe hende i tvivl. *lol*


Hmm.. ved nærmere eftertanke kan du nok også max. have været på trin 1, ellers var du nok blevet smæk fornærmet over min implicitte antydning af, at du kunne tænkes at være en viril person.
Så der er måske alligevel lidt håb endnu. *lol*





­
07-03-2016 10:43
Jakob
★★★★★
(9216)
­



@Dotherightthing


Jeg glemte at spørge dig, om den gamle dansktop sang "Løb Samson Løb" også er forældet sexisme.?






­
08-03-2016 05:19
DotherightthingProfilbillede☆☆☆☆☆
(23)
Om noget, så fremstiller du kvinder som det stærke køn (modsat hvad du selv tror)... Det er tydeligvis kvinden der har bukserne på og som bestemmer alt i dine eksempler


Alt det bedste herfra
08-03-2016 08:14
Jakob
★★★★★
(9216)
­



@Dotherightthing


Jeg forstår ikke helt, hvorfor du tror, at jeg tror det modsatte af, hvad jeg argumenterer for.
Jeg argumenterer netop for, at det er kvinderne, der har bukserne på, selv når de ikke har.

Men ok, jeg ser også godt, at hvis du havde valgt en typisk konfrontation og havde beskyldt mig for at være impotent, fordi jeg kritiserer kvinder, så havde vi fået slagsmålet, og min pointe var næsten blevet skåret lidt for tydeligt ud i pap.

Magtforholdet i parforholdet kan være ganske vanskeligt at gennemskue udefra.
Hvis faderen puster sig op og vinder et skænderi med konen, fordi hun har brugt for mange penge, så ser det måske umiddelbart ud til, at det er ham, der er den stærke.
Men i virkeligheden kan han slet ikke holde til at puste sig så meget op særlig tit, og hun bøjer sig kun momentant for overmagten. Det bliver snart hverdag igen, og så kan hun igen bare gøre, som hun plejer (ødelægge klimaet med unødigt dagligt overforbrug).

Ja, jeg ved godt, at det er forskelligt og uretfærdigt overfor mange, men er der alligevel ikke noget om snakken..?





­
08-03-2016 09:38
DotherightthingProfilbillede☆☆☆☆☆
(23)
Ah, jeg misforstod brugen af dine gåseøjne. Jeg tror vi er på samme side nu
Kvinderne er sgu ikke det svage køn xD

Men
Det bliver snart hverdag igen, og så kan hun igen bare gøre, som hun plejer (ødelægge klimaet med unødigt dagligt overforbrug).
er noget værre vås. Kønnene er sgu lige gode om det. Og nej, jeg mener ikke at der er noget om snakken - så kan vi lige så godt snakke om den mandlige direktør der kører rundt i store biler og flyver på forretningsrejser konstant. Som også er en dum generalisering
08-03-2016 09:44
DotherightthingProfilbillede☆☆☆☆☆
(23)
Du lyder vanvittigt meget som en der er tilhænger af Red pill society..

Selvfølgelig er alting kvinders skyld, haha...
08-03-2016 13:53
Jakob
★★★★★
(9216)
­­


@Dotherightthing


Jeg giver op. Det er for meget op ad bakke at forsvare mændene i klimakønskampen.

Fra nu af holder jeg med kvinderne..!


Men det må jeg jo nok heller ikke, for det er vel også sexisme..?




­
09-03-2016 02:29
DotherightthingProfilbillede☆☆☆☆☆
(23)
Du kan aldrig vinde! haha


Ha´ en god dag!
10-03-2016 11:21
Jakob
★★★★★
(9216)
­




@Dotherightthing



Nogle af mine momentane standpunkter vinder bestemt ikke debatten.
Men jeg håber måske lidt på, at alle vinder noget, når problemstillingen diskuteres.



Prøv at overvej, hvad vi er nået frem til:


Manden må ikke bebrejde kvinden, at der er klimaproblemer.
Det ville være sexisme, har vi vedtaget i en human lov, som intet har med naturlove at gøre.

Kvinden må ikke bebrejde manden, at der er klimaproblemer.
Det ville være sexisme, har vi vedtaget i en human lov, som intet har med naturlove at gøre.

Manden er pr definition uskyldig i forhold til kvinden, og kvinden er pr definition uskyldig i forhold til manden.


Ergo, begge køn er uskyldige.


Blamegame lukket.


Begge køn vinder fred og velfærd med hinanden.





Men klimaet taber...





Du kan se det samme billede tegne sig i flere andre sammenhænge.
Hvis du forsøger at pille ved disse humane love eller blot diskutere dem for at få bedre bæredygtighed, så bliver du straks beskyldt for at være tilhænger af en ond "isme".





­
10-03-2016 21:11
Dompap
☆☆☆☆☆
(35)
Der blev på et tidspunkt nævnt, at der var mangel på kvinders deltagelse i denne tråd.
Ok - jeg er kvinde - sidst jeg så efter i hvert fald.


Jeg fatter så bare ikke lige, at der skal skrives køn på, hvornår man forurener mest, hvornår man bestemmer mest i hjemmet bla. og hvornår det er det ene køn, der vil rejse, bruge penge på "ting" - og hvem der vil genbruge i stedet for at købe nyt .....
Det er vel ikke kønsbestemt?

Jeg selv er opvokset med, at ting gerne må være gamle - bare de virker.
Køber selv gerne genbrug frem for nyt - især mht. biler, indbo, haveredskaber og mange andre ting.

De fleste af de 14 punkter, som tråden starter med - kan jeg slet ikke genkende.
11-03-2016 09:44
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Dompap skrev:
Det er vel ikke kønsbestemt?




Det må vist ikke undersøges.
Private sponsorer tør ikke betale for undersøgelsen, fordi de ved, at de vil blive hængt ud for sexisme.
Af samme grund vil det offentlige nok slet ikke røre det med en ildtang.


Men det vil da forbavse mig meget, hvis mænd og kvinder er præcist lige store klimasvin.
Jeg tror også, at det vil kunne gavne klimaet, hvis det afdækkes, hvor de to køn hver især er værst.
Og endnu mere, hvis balmegamet afløses af en sund konkurrence om at være bedst.

Men det er altså lukket land...



Der vil selvfølgelig være mange kvinder, som ikke kan kende sig selv i de nævnte eksempler, så det er meget uretfærdigt.
Men, at en enkelt kvinde ikke kan kende sig selv er ikke et bevis på, at eksemplerne er uden statisktisk relevans.
Og i hvor høj grad de statistisk set er sande, det finder vi som sagt nok aldrig ud af.

Jeg finder det dog noget underligt, at man altid hører om, at kvinder halter bagefter på ligeret, fordi der er for få kvinder i bestyrelser, og de får en lavere løn osv. Men når det kommer til noget så fundamentalt som at sætte et barn i verden, så er det hende, der suverænt bestemmer om en smutter skal blive til en abort eller et barn. Hverken mand, samfund eller klima har noget afgørende at sige, selvom valget også har store konsekvenser for dem.
Og omvendt er der måske for mange ægtemænd, som er lidt for vilde med at gøre dyre impulskøb, og de burde måske ved lov først sikre sig kvindens underskrift på, at hun også synes, at det er en god idé, at han køber swimmingpool og en 12 cylindret Jaguar osv.

Men det er altså sexisme, så det er vi for fine til at analysere på.




­




Deltag aktivt i debatten Er klimakampen en kønskamp..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvad gør virksomheder på hverdagsniveau i klimakampen?024-08-2022 11:38
Bliver klimakampen til klimaborgerkrig..?7405-11-2017 00:01
Klimakampen er tabt2307-12-2012 22:56
Peak Oil, økonomien og klimakampen024-03-2011 02:02
Når klimakampen bliver underlødig.305-12-2009 12:18
Artikler
Mattias Söderberg: Fyr op under klimakampen
NyhederDato
EU-topforhandler: Atomulykke påvirker klimakampen09-04-2011 07:31
Bill Gates ind i klimakampen med atomkraft15-02-2010 09:48
Tag klimakampen op med grønne tage01-09-2009 07:05
Google går aktivt ind i klimakampen06-10-2008 07:55
10.000 store danske virksomheder ind i klimakampen12-06-2008 15:40
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik