Husk mig
▼ Indhold

Er slaget om indlandsisen allerede tabt?


Er slaget om indlandsisen allerede tabt?10-06-2008 19:43
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Når nordpolen smelter så vil al havet rundt om Grønland pludselig være mørkt og solens varme stråler vil varme det op.
det er det der hedder Albedo. Det er isen der reflektere solens stråler og når den forsvinder bliver området meget varmere.
Derfor vil det få kæmpe indflydelse på Indlandsisen nu hvor nordpolisen smelter så meget hurtiger end man først troede!
Læs her: http://www.klimadebat.dk/forskere-isfrit-arktis-om-fem-seks-aar-rn35.php

Grønland grænser op til hele det område hvor det plejede at være isdække; så lige pludselig vil det gå meget meget stærkt!
jeg læste et sted at vi måske har nået 'the tiping point'. og Grønland er dømt til at smelte nu
(lige meget hvad vi gør)


The time for doubt is over!
Redigeret d. 10-06-2008 19:44
RE: Ha, ha, stakkels bekymrede10-06-2008 20:33
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
miljoegrisen skrev:
jeg læste et sted at vi måske har nået 'the tiping point'. og Grønland er dømt til at smelte nu
(lige meget hvad vi gør)


Bort set fra at den globale opvarning kan få en brat ende i løbet af de mindst 20.000 år det tager at smelte indlandsisen.

Hvad med at få dig en kærste at bekymre dig om, hun vil sikket kunne lide det.
10-06-2008 21:01
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
kulden-varmen skrev:
Bort set fra at den globale opvarning kan få en brat ende i løbet af de mindst 20.000 år det tager at smelte indlandsisen.


Det tager ikke 20000 år! Ipcc siger 1700 år og det er endda meget forsigtig bud. Prøv at læse her: http://postcarboncities.net/node/1018
(det med de 1,700 år kommer lidt over halvejs gennem teksten)
Hvis co2 udledningerne fortsætter ligeså vanvittigt som nu så vil det gå meget meget hurtigere


Hvad med at få dig en kærste at bekymre dig om, hun vil sikket kunne lide det.


En så dum komentar siger vist mere om Kulden-varmen end om mig. Hvad med at du brugte din tid på noget andet end at fylde debatfora med dine negative indlæg?



The time for doubt is over!
10-06-2008 22:59
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hmm...Tipping points

[langt citat fjernet]

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/08/musings-about-models/langswitch_lang/ho

[langt citat fjernet]

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2006/07/runaway-tipping-points-of-no-return/langswitch_lang/ho

Frequently Asked Question 10.2:

"How Likely are Major or Abrupt Climate Changes, such as Loss of Ice Sheets or Changes in Global Ocean Circulation?"

http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg1/ar4-wg1-faqs.pdf


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Redigeret af branner d. 16-02-2013 11:32
10-06-2008 23:09
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
miljoegrisen skrev:
Hvis co2 udledningerne fortsætter ligeså vanvittigt som nu så vil det gå meget meget hurtigere


Og hvor skal den varme komme fra? Indlands isen ligger i den højde hvor der er evig sne. Og den har eksisteret i flere varme mellemistider. Bemærk at hvis der smelter mere sne på overfladen, så kævler isen bare færre isbjerge.

Bemærk at et varmer klima betyder mere sne,
14-06-2008 00:45
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Har i læst denne:
http://www.information.dk/160691


En dugfrisk undersøgelse fra US National Center for Atmospheric Research (NCAR), som offentliggøres i morgen, peger på, at den hastige issmeltning i Arktis kan føre til accelereret opvarmning over land på de nordlige breddegrader og dermed til en 'sneboldeffekt' af selvforstærkende klimaforandringer.


FN's klimapanel har tidligere på baggrund af modelberegninger vurderet, at Polarhavet kan blive isfrit om sommeren ved århundredets afslutning. Siden har den accelererede afsmeltning og nye modelstudier fået forskere til at fremrykke tidspunktet til først 2040, så 2030 og siden til allerede omkring 2013. Nu siger altså fagfolk som NSIDC's Mark Serreze, at Nordpolen muligvis kan blive isfri allerede i år.
14-06-2008 10:39
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Nu siger altså fagfolk som NSIDC's Mark Serreze, at Nordpolen muligvis kan blive isfri allerede i år.


Var det ikke sidste sommer at han forså det?
16-06-2008 11:49
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
miljoegrisen skrev:
jeg læste et sted at vi måske har nået 'the tiping point'. og Grønland er dømt til at smelte nu
(lige meget hvad vi gør)


Ja, selvom det måske kan lyde nok så drastisk, så er der faktisk flere forskere, der giver udtryk for, at vi er meget tæt på det scenarie nu.
I Jørgen Steen Nielsens bog "Overlevelse", der netop er udkommet, har han samlet fire citater fra forskellige klimaforskere om netop dette emne (bemærk især nr. 3 omkring Grønland):

"Det store spørgsmål er, om vi allerede er der, eller om the tipping point stadig ligger 10 eller 20 år ude i fremtiden ... min mave siger mig, at vi meget vel kan være der nu."
Mark Serreze, NSIDC


"Vores hypotese er, at vi har nået the tipping point. For havisen indebærer den positive feedback-mekanisme, at øget sommerafsmeltning betyder mindre vinter-tilvækst og dermed endnu mere afsmeltning næste sommer, osv."
Ron Lindsay, University of Washington


"Jeg ønsker ikke at sige, at Grønlands smeltning er uundgåelig, men den vil blive meget vanskelig at undgå. Vi er tæt på at have bundet os til et kollaps af den grønlandske iskappe. Men vi tror ikke, vi har passeret the tipping point."
Tim Lenton, University of East Anglia


"Jeg vil mene, at vi er ved at nå the tipping point eller har passeret det for isens vedkommende."
Pål Prestrud, chef for det norske Center for International Climate and Environmental Research

Redigeret d. 16-06-2008 11:49
RE: Mavefornemmelser og andet godt16-06-2008 12:14
Kosmos
★★★★★
(5366)
Ja, selvom det måske kan lyde nok så drastisk, så er der faktisk flere forskere, der giver udtryk for, at vi er meget tæt på det scenarie nu.

- nu bli'r jeg nødt til (for et kort øjeblik!) at 'lege CBH':
Det er da helt fint, at nogle forskere har god kommunikation med deres fordøjelsessystem, samt 'tror', 'tænker' og 'vurderer' - men har nogen af dem konkretiseret deres 'fornemmelser' på et fysisk grundlag (og publiceret substansen i et peer reviewed forum)?? /CBH mode off
RE: Indlands isen på Island16-06-2008 12:49
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
@Kosmos

De har kørt nogen primitive modeller. Var det ikke mere rimeligt at indlands isen på Island forsvandt inden den på Grønland?

Isen på Island er del i to mindre stykker som er snavset af aske og støv og undergrunden er varm fuld af vulkaner.
17-06-2008 19:51
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Tak branner, for citaterne! meget vel valgte


og Kosmos: for mig er det nok at vide at det er forskere med forstand på deres felt.
når en profesor i klimatologi udtaler sig om klima så stoler jeg på ham. jeg behøver ikke lege detektiv og undersøge alting fra bunden selv; det derfor vi har eksperter!
17-06-2008 22:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
@miljoegrisen

Og hvorfor møder man altid uening experter?

Kan man tilade sig at udvælge sine eksperter, som støtter sine synspunkter?
17-06-2008 22:56
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
kulden-varmen skrev:

Og hvorfor møder man altid uening experter?


Det gør man heller ikke

som CBH har skrevet så er der også forsker der tror at lungekræft ikke skyldtes rygning. så jo teoretisk set kan man måske altid finde nogle der er uenige.
Det er bare ikk så interessant for mig. jeg er mere interesseret i Jordens fremtid end ordkløveri.

Kan man tilade sig at udvælge sine eksperter, som støtter sine synspunkter?

Næ!


The time for doubt is over!
Redigeret d. 17-06-2008 22:56
RE: Lidt serum:18-06-2008 10:25
Kosmos
★★★★★
(5366)
Læs dette interessante interview!
18-06-2008 10:42
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@ ja Kosmos, det er en befriende "kald en spade for en spade" - artikel!


The meteorological community at the moment is really just coming to terms with the output from this NASA Aqua satellite and (climate scientist) Roy Spencer's interpretation of them. His work is published, his work is accepted, but I think people are still in shock at this point


Tipping point: Ja, vi vil givetvis se et tipping point men det bliver i hele debaten og forståelsen af CO2´rolle.
18-06-2008 13:05
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
som CBH har skrevet så er der også forsker der tror at lungekræft ikke skyldtes rygning.


Hvad gør du så, hvis nogle forskere ret faktisk kan bevise, at lungekræft er gen bestemt?
Skifter du standpunkt eller fortsætter du med at tro på at lungekræft skyldes rygning?
Kan du selv overføre ovenstående til klimadebatten?
18-06-2008 14:41
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Frank Lansner skrev:
Tipping point: Ja, vi vil givetvis se et tipping point men det bliver i hele debaten og forståelsen af CO2´rolle.


Ja det tror jeg også.
Vi vil se tipping point i klimadebatten de næste år; forhåbentlig. på et eller andet punkt bliver folk virkelig bange og så kommer der handling som aldrig før.
vi er der ikke endnu. men min mave siger mig at vi er godt på vej



The time for doubt is over!
18-06-2008 20:09
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@miljøgris
- and may the best man win
god kamp
Jeg håber bare at "the truth" vinder!
19-06-2008 15:16
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Prøv dette link:

http://www.nanonyt.dk/

og dette:

http://www.webkomplet.eu/klima/klima.asp#%20Er%20global%20opvarmning%20en%20teori,%20som%20stadig%20mangler%20at%20blive%20bekræftet?
19-06-2008 20:15
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@ Boe

Jeg har læst linket du henviser til...det er en udmærket side at finde nogle almene forklaringer på klima m.v.

Denne her forklaring er spændende:

Hvor meget skulle solens aktivitet nedsættes for at vi fik en ny istid?

Et fald i indstrålingen fra solen med blot en tiendedel procent (dvs. en promille) ville forårsage en ny istid. (5734 s.26)

Det er jo netop det modsatte der er sket siden 1850'erne, solens indstråling er steget med 1 promille fra 1365,38 Watt/m2 til 1366,75 watt/m2.

Vores nuværende CO2 i atmosfæren, ej heller en fordobling, kunne forhindre istidstilstande (1850 temperaturer) hvis solens indstråling faldt 1 promille.

Så CO2'ens betydning på klimaet er faktisk = 0
19-06-2008 20:38
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Så CO2'ens betydning på klimaet er faktisk = 0


Det må bemærkes at klimaet i 1850 var varmere end 1680erne. Og da solens stråling ændre sig +/- 0,1% så må vi snart få et fald på 0,2%, da solens varme produktion er konstant, så må en varm periode afløses af et tilsvarende fald.




Deltag aktivt i debatten Er slaget om indlandsisen allerede tabt?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Greta Thunberg har tabt fokus og sag117-11-2023 10:41
Klimakampen er tabt2307-12-2012 22:56
Kommende artikel: "Indlandsisen i fremtiden"330-11-2008 14:42
Indlandsisen smelter med rekordfart/ er det alvor?831-05-2008 21:23
Artikler
Indlandsisen
Indlandsisen - rekordafsmeltning 2007 (Mernilds Klumme, januar 2008)
NyhederDato
Kinas osende skorstene truer indlandsisen19-09-2008 13:13
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik