Husk mig
▼ Indhold

Er vandfordampningen fra marken konstant..?


Er vandfordampningen fra marken konstant..?12-08-2008 10:28
Jakob
★★★★★
(9216)
 




Jeg har flere gange set, at vandfordampning fra marker om sommeren betegnes som tilnærmede konstanter.

Det kan f.eks. være 4-5 mm pr døgn.
http://vejret-dyn.tv2.dk/article.php/id-11695362.html

eller 6 kg vand pr. kvadratmeter pr. døgn.


Men jeg forstår bare ikke, at man kan sige det så præcist. Min logik siger mig, at vejret må have stor betydning for den mængde, der fordamper.

Jeg vil mene, at fordampningen stiger meget, hvis det er varmt og luften er tør og det blæser meget.

Men omvendt, hvis det er køligt og stille vejr og luften fugtig, så fordamper der væsentligt mindre.

Kan der i det hele taget foregå en fordampning, hvis den relative luftfugtighed er 100% ..?


Valg af afgrøde har vel også noget at sige for, hvor meget der fordamper, og er planten i forvejen tørstig, så damper den vel også mindre..?

Kan afstanden mellem læbælter have betydning..?

Andet..?


Hvor meget vand mener du, at en landmand skal have på lager pr. hektar mark i Danmark for med kunstvanding at kunne modstå den værste tørke, som han sandsynligt kan komme ud for i løbet af de næste 50 år, og hvordan begrunder du det..?


Jeg har set et sted, at Copenhagen Consensus 2004 oplyser, at der ved kunstvanding i udviklingslandene skal bruges 1000 liter (1M3) pr. 1 kg korn.
Men er det et tal, som vi kan bruge til noget i Danmark..?
Jeg synes, at det virker som et temmelig sjusset og teoretisk tal, når jeg ser på, hvor meget nedbør kan variere både i mængde og hyppighed.




 
Deltag aktivt i debatten Er vandfordampningen fra marken konstant..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimasensivitet - konstant i tid?421-09-2013 20:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik