Husk mig
▼ Indhold

Et bæredygtigt batteri..?


Et bæredygtigt batteri..?04-01-2016 20:21
Jakob
★★★★★
(9258)
­



Hvilke typer batterier skal man vælge, hvis man ønsker de økologisk set mest bæredygtige, der findes..?

F.eks. er pris og energitæthed ikke så vigtige parametre i denne sammenhæng.
Men fremstillingen og genbruget af batterierne må helst ikke forbruge råstoffer eller skade miljø og klima.





­
21-10-2016 16:02
Euro
★★★☆☆
(443)
Jeg synes det er lidt synd at dette spørgsmål ikke er besvaret, men jeg tror du har spurgt på en måde der dækker for bredt. Det er jo nok også for sent nu, men jeg tror der er folk med mere viden end de kommer frem med.
Det er ikke nogen hemmelighed at de gamle bilbatterier er lavet af syre og jeg tror ikke der er noget i vejen for at bruge økologisk citronsyre i sine batterier.
Ellers så er man jo ved at kunne erstatte normale batterier (sikkert ikke til alle formål) med capasitors, og der er rigtig gode test der siger at man kan lave disse af hamp.
Det lyder måske sært men jeg tror et af de reneste battier du kan bygge er lavet af komprimeret luft, den vil bruge jern og luft, men jern kan genbruges og luften er ren. Det er faktisk billigt tror jeg, men du skal bruge en kompressor og en trykluft tank og en generator der kører på luft, men det løser jo ikke alle problemer. Du kan se konceptet på www.mdi.lu
28-10-2016 13:59
Jakob
★★★★★
(9258)
­



@Euro


Tak for dit svar.
Men det er da slet ikke for sent at søge bredt efter et mere bæredygtigt batteri. Det vil tværtimod sikkert være aktuelt mange år endnu.

Jeg tænker dog godt nok mest på et EL-batteri og ikke energiakkumulering i flæng. Men energi kan omdannes, så der er ikke umiddelbart grund til at være kræsen.

Bilen på trykluft går det vist ikke særlig godt med at udbrede:
http://www.klimadebat.dk/forum/trykluftbilen-d20-e334.php#post_3088

Og så vidt jeg kan se, er det den samme teknologi, du henviser til..? :
http://www.mdi.lu/technologie

Tryktanken er en bombe, som fylder meget, og det giver et stort energitab, når man skal komprimere og genudvinde energien.

Det kan dog i visse situationer være problemer, som man vælger at overvinde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_air_energy_storage

Når man f.eks. pumper trykluft ned i en gammel jernfri salthorst for efterfølgende at lave EL energi af det med en turbine, så er det jo på en måde også blevet til et EL-batteri.
Ud fra et mål om større bæredygtighed kan det måske blive en af vindermetoderne, hvis blot den energi, der skal lagres, også er bæredygtigt produceret og findes i overdådig mængde.



Angående syre og bilbatteri mener jeg, at det er tungmetaller og derfra opløste salte frem for selve svovlsyren, der gør batteriet meget miljøgiftigt.





­
28-10-2016 14:40
Euro
★★★☆☆
(443)
Du må undskylde men min besvarelse drejede sig om EL batterier som du beder om.

Jeg tror det er en god ide hvis du siger hvad du skal bruge batterierne til, og det er altså ikke sikkert jeg kan svare, men måske andre så kan.

Udviklingen på batteri markedet og behovet herfor ændrer sig også markant i disse år, og jeg kan godt have svært ved at følge med selv. Men det med syrebatteriet var nu seriøst, du får strøm ud hvis du sætter en ledning i en citron.

https://www.youtube.com/watch?v=AY9qcDCFeVI

Videoen viser hvordan man får knap 1volt ud af hver citron man serie forbinder.

Man regner med at de fleste batterier udgår når capasitorerne overtager, og de er lavet af hamp og graphite/graphene. Fordelen ved capacitorer er at de loades hurtigt og kan afgive strøm on demand. Men jeg tror også de taber mere strøm end batterier

Jeg er ret sikker på at have hørt om test præstationer der loader en elbil på 30 sekunder. Om de ender med at nå markedet får vi at se.

Jeg tror kun luft har nået prototype stadiet, men det er jo kun anvendeligt til storage i mindre mængder. Men du ville kunne fylde en cykel op med luft for 1 krone på 2 minutter og køre måske 1 time eller en besparelse på 95% af en bus billet.

Den Tesla wall folk synes er så smart er allerede lavet (som prototype) af andre i en noget jeg tror bliver en billigere og bedre udgave.
30-10-2016 08:30
Euro
★★★☆☆
(443)
Prøv at læs denne artikkel hvis du vil vide mere om batteri udviklingen. Det er en af de mest omfattende fortællinger om batterier jeg har set. De lithium batterier vi bruger idag kan være fortid om et par år. Der er mange afløsere på vej.

http://www.pocket-lint.com/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air

Som appetizer kan jeg nævne et batteri der koster 27$ per kwh det indeholder, eller hvad med en stueplante der kan loade 3 mobiltelefoner om dagen bare du husker at vande planten. De har reloaded et batteri 200000 gange uden ændringer, dvs. i princippet holder batteriet længere end bilen.

Nå men læs det selv, tror det vil gøre dig en del klogere på batterier, det er et ret godt stykke arbejde af den journalist (tror jeg).
05-11-2016 00:21
Euro
★★★☆☆
(443)
Omkring energy storage så skulle det blive muligt at lagre energi vha flywheels fra 2017 op til 20MW. Effektiviteten skulle være høj, men jeg har ikke hørt om priser.
Men det er jo potentielt muligt at lagre billig vindenergi om natten og sælge den om dagen, hvor behovet er større f.eks. mellem 17-19, hvor energi behovet mig bekendt peaker.

https://www.betterworldsolutions.eu/portfolio/flywheel-could-revolutionise-renewables/
22-12-2016 14:35
Euro
★★★☆☆
(443)
Jakob, mht. biler der kører på luft, så vil man måske altid hellere vælge en el bil hvis prisen er den samme - men det er den ikke. Du fokuserer igen på det du kan se nu og her og vurderer anvendeligheden ud fra det. Det synes jeg er en forkert tilgang til ny udvikling.

F.eks. kan jeg huske (jeg gider ikke lige at sætte mig ind i tallene igen) at det var meget billigt at køre på en cykel der lades op vha. en elkompressor. og jeg mener den fylder tryklufttanken op langt hurtigere end du lader et batteri, og tanken bliver ikke gammel som et batteri, og forurener ikke.
Hvis du vil kan du potentielt lade en solcelle levere el til en kompressor i kort tid i stedet for at skulle være tilsluttet en elcykel i lang tid.
Personligt synes jeg deres Nanobil er evnesvagt grim, men deres One kan da gå an som bybil og cyklerne er da cool, imho.
Men Peugeot har sagt de har en anden version af biler på vej på markedet indenfor luft segmentet.

Der var iøvrigt et lille firma fra New Mexico (?) der lavede en supercar der kørte på lufttryk der hjalp en magnetmotor til at køre bedre. Men den nåede aldrig markedet.

Men selv om du ikke synes at kende til teknologien så fik jeg en meddelelse om at firmaet netop har fået højeste udmærkelse fra FN(google oversættelse):
FN anerkender ledelse af MDI i bæredygtig transport FN Genkender MDI lederskab i bæredygtig transport MDI har nået det højeste niveau af udvælgelse af FN-programmet "Tænd for Future We Want" for sin innovation og lederskab i energi til bæredygtig transport. På seminaret afholdt den 14. og 15. december sidste år af Institut for økonomiske og sociale anliggender af De Forenede Nationer (FN-DESA), har MDI aktivt bidraget til fremme af ideer inden for bæredygtig transport. Ved denne lejlighed, at deltagerne roste enstemmigt arbejde MDI, både teknologiske niveau af industrielle koncept. MDI HAR atteint det højeste niveau for udvælgelse af FN-programmet "Tænd for Future We Want" for ict innovation og lederskab i energi til bæredygtig transport. Under det seminar, som De Forenede Nationers Institut for Økonomi og Sociale Anliggender (UN-DESA) den 14. og den 15. i december MDI aktivt bidraget til udviklingen af ​​ideer inden for bæredygtig transport. Ved denne lejlighed, at deltagerne Velkommen enstemmigt arbejde MDI på både teknologiske og industrielle niveau. MDI har også modtaget et certifikat for anerkendelse i overværelse af Hans Excellence Mr. Ban Ki-moon, generalsekretær for FN. Denne skelnen, samt udveksling med ledere og medlemmer af den nuværende FN-projekt, der baner vejen for nye samarbejder og partnerskaber, der vil bidrage til indsættelsen af ​​MDI aktiviteter. MDI aussi blev tildelt et certifikat for anerkendelse i overværelse af Hans Excellence Mr. Ban Ki-moon, generalsekretær for FN. Denne skelnen, samt drøftelser med projektledere og FN tilstedeværende medlemmer, baner vejen for nye samarbejder og partnerskaber Det vil contribuer til indsættelsen af ​​MDI aktiviteter.

En sjov lille detalje jeg tror du overser er (tænkt eksempel)

Hvad bruger en kompressor af el? 10kwh? hvis du kan lade 20 cykler i timen til at køre en time med 25km/t dvs du får flyttet 500km for 20kr, eller de fleste københavnere kan komme til og fra arbejde på en motoriseret cykel for en krone om dagen, inkl nuværende elafgifter. I dag betaler de langt mere for et buskort. Potentielt vil man kunne se at f.eks. supermarkeder sætter gratis luft op for at trække kunder forbi butikken.




Deltag aktivt i debatten Et bæredygtigt batteri..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nyt vandbaseret batteri der er bedre end Li ion307-08-2023 18:32
Er et solcelleanlæg med batteri i midt 2023 stadig en god idé?230-05-2023 11:58
Varmt vand og centralvarme på batteri.1606-02-2017 18:02
Bæredygtigt friluftstøj og -sko008-09-2014 17:50
Artikler
Bredbånd: Sådan bliver det bæredygtigt
NyhederDato
Elbiler skal skifte batteri - ikke lade op19-05-2009 11:38
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik