Husk mig
▼ Indhold

Et lukrativt foretagende


Et lukrativt foretagende19-03-2018 11:43
Niels Colding
★☆☆☆☆
(54)
Du er forretningsmand. Du har lige rejst Anholt Vindmøllepark. Den vil i sin levetid komme til at stå i en totalsum af 14 mia. kroner. Og du er overbevist om, at den i sin levetid vil komme til at producere 44 mia. kwh. Du stiller nu dig selv det spørgsmål, hvad du mindst skal have per kwh for at få regnskabet til at balancere. Du dividerer altså 44 mia. op i 14 mia kroner og ser, at du skal have en gennemsnitspris på 32 øre. Så balancerer regnskabet. Men du vil gerne have et vist overskud på din investering. Så du beder regeringen om en gennemsnitspris på 36 øre. Så er der 4 øre per kwh at gøre godt med. Og 4 øre gange 44 mia. bliver dog til den pæn sum: 1,75 mia. gode danske kroner. Du er tilfreds, regeringen er tilfreds, og befolkningen er tilfreds. Bingo!
19-03-2018 12:02
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Niels Colding skrev:
befolkningen er tilfreds.

Er vi?

Er der foretaget undersøgelser/målinger af dette?
Tilknyttet billede:

19-03-2018 12:04
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Niels Colding skrev:
Bingo!

Tilknyttet billede:

19-03-2018 12:07
Niels Colding
★☆☆☆☆
(54)
Den danske befolkning går stærkt ind for vindmøller, ligesom regeringen. Begge parter er overbevist om, at vindmøller en en god ting i en god sags tjeneste. Du må gerne opfatte 'befolkningen er tilfreds' som bidende ironisk fra min side. Måske har du også læste mit indlæg 'Et håbløst foretagende', hvor energibalancen betragtes.
19-03-2018 12:13
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Niels Colding skrev:
Du må gerne opfatte 'befolkningen er tilfreds' som bidende ironisk fra min side.

Jeg havde det på fornemmelsen.

Måske har du også læste mit indlæg 'Et håbløst foretagende', hvor energibalancen betragtes.

Ja, jeg har læst Et håbløst foretagende, og det er interessant, når der sådan sættes tal på.

Jeg savner dog den graf, du skriver er under "Tilknyttet fil"!?
Jeg har selv erfaret, at klimadebat.dk har svært ved at modtage visse filer, bl.a. hvis navnet har mere end et punktum '.', og der er vist også problemer med danske tegn. Man bør også undgå mellemrum i filnavne.

Der er mere fra Niels Coldings hånd her:
Vindmøller stærkt forurenende
Redigeret d. 19-03-2018 12:16
19-03-2018 18:01
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Niels Colding skrev:
Du er forretningsmand. Du har lige rejst Anholt Vindmøllepark. Den vil i sin levetid komme til at stå i en totalsum af 14 mia. kroner. Og du er overbevist om, at den i sin levetid vil komme til at producere 44 mia. kwh. Du stiller nu dig selv det spørgsmål, hvad du mindst skal have per kwh for at få regnskabet til at balancere. Du dividerer altså 44 mia. op i 14 mia kroner og ser, at du skal have en gennemsnitspris på 32 øre. Så balancerer regnskabet. Men du vil gerne have et vist overskud på din investering. Så du beder regeringen om en gennemsnitspris på 36 øre. Så er der 4 øre per kwh at gøre godt med. Og 4 øre gange 44 mia. bliver dog til den pæn sum: 1,75 mia. gode danske kroner. Du er tilfreds, regeringen er tilfreds, og befolkningen er tilfreds. Bingo!


Ja, der kan ske de dette at nogle oliefelter lukker i nogle måneder, på grund af krig eller jordskælv. Hvor efter Anholt Vindmøllepark er tjent hjem, i form af forsyningssikkerhed.
14 mia. kroner kunne du godt investerer i noget andet, som måske gav et større overskud hurtigere.
19-03-2018 19:57
Niels Colding
★☆☆☆☆
(54)
Vindmøllernes særlige karaktertræk er, at de ikke giver forsyningssikkerhed af nogen art. Det blæser for lidt, det blæser for meget. Et moderne industrialiseret samfund skal have sin energi, når vi kalder på den - i tilstrækkelig mængde og kvalitet.




Deltag aktivt i debatten Et lukrativt foretagende:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Et håbløst foretagende118-03-2018 20:00
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik