Husk mig
▼ Indhold

Etikken, selvrespekten, klimaet.....


Etikken, selvrespekten, klimaet.....04-12-2007 21:29
john jørgensen
☆☆☆☆☆
(2)
For mig er sandsynligheden for en menneskeskabt klimaændring nok.
Og jeg mener det er en herlig chanse vi her har for at dreje udviklingen.

En win-win situation.
Hvis vi kan formå at sænke vores arbejdstid og udgifter til forbrug, bolig,
og transport med feks 50%.
Vi får tid og kræfter til at tage ansvar for vores ældre og svage,
vores egen sundhed (fysisk og mentalt), vores børns trivsel,
skolegang, sociale udvikling.
Energiforbedre vores boliger. Vedligeholde og reparere.
Mindre bras, mere kvalitet.

Samtidig med et fald i levestandard, vil vi opleve et løft i livskvalitet.
Selvrespekten stiger når vi gør en kraftig indsats.
Vi går fra at være forbrugere til at være mennesker.
05-12-2007 20:41
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
john jørgensen skrev:
Samtidig med et fald i levestandard, vil vi opleve et løft i livskvalitet.

Der er meget langt fra den "utopi" du snakker om, og så til der, hvor debatten står i dag.
Ingen taler i dag om et fald i levestandard, men om at vi må indstille os på lavere vækst. Et fald i levestandard ville være at ligne med en krigssituation, og den slags vil ikke ske på frivillig basis, i hvert fald ikke før katastrofen er sket.
Vi er nødt til at være realistiske. Hele vores samfund, som det er i dag, er baseret på vækst. Med mindre vi vil afskaffe det kapitalistiske system, er vi nødt til at løse klimaproblemerne uden at skrue udviklingen tilbage. At kræve en lavere vækst er i sig selv at kæmpe indgreb, som det bliver uhyre vanskeligt at gennemføre - men ikke desto mindre nødvendigt. At kræve en direkte tilbagegang er så godt som umuligt - i hvert fald inden for kapitalismen. Vi skal ikke til at leve af kål fra baghaven og bo i lerhuler. Det vi først og fremmest skal, er derimod at forske, forske og forske endnu mere i ny teknologi og alternativ energi.
05-12-2007 21:04
john jørgensen
☆☆☆☆☆
(2)
Branner, jeg mener debatten netop har vist at det tekniske og det økonomiske, er langt fra at have svarene. Rigtig mange mennesker vil rigtig gerne gøre noget selv. Her og nu.
Vi har været realistiske i generation efter generation. Hvad har det givet os?

Alt hvad vi har brug for, for at have et godt liv i harmoni med os selv og vores medmennesker, har vi allerede. Alle de hænder der mangler i det offentlige kan vi hente i industrien. De mennesker står alligevel bare og slider sig op mens de producerer unødvendigt bras. Jeg skiftede selv fra industrien til at passe børn. Og det kan jeg varmt anbefale. Og de manglende indtægter har ikke bombet mig tilbage til stenalderen. Kun givet mig min krop og livsglæde tilbage.




Deltag aktivt i debatten Etikken, selvrespekten, klimaet.....:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik