Husk mig
▼ Indhold

Fænomen understøtter Svensmarks teori!


Fænomen understøtter Svensmarks teori!13-08-2013 12:15
Eyvind DkProfilbillede★★☆☆☆
(288)
I det jeg ønskede at søge efter nyt om Svensmark endte jeg på Dansk Folkepartis hjemmeside - hvor jeg ikke have været før - og de havde minsandten en lidt gammel video af et foredrag Svensmark holdt i 2009.
Mange her på bloggen er sikkert bekendt med det, men jeg - der ellers føler mig Svensmarkskyndig - havde ikke set det før.
Så måske nyere deltagere på Klimadebat også kan have fornøjelse af foredraget.

De første 15min bruger Svensmark til at forklare det mere trivielle i hans teori.
Men efter det 15. minut kom der en forklaring på et fænomen, jeg ikke tidligere har været opmærksom på.

Fjerde video fra toppen!

Solen udslynger med jævne mellemrum store mængder gasser fra koronaen. Disse kan være farlige for astronauter i rummet og elektriske installationer på Jorden.
Men de kan også bruges til at vise, at efter sådan en udladning passerer Jorden, så falder skydækket ganske meget i en kort periode.
Dette mener Svensmark skylles, at udladningen afskærmer for kosmisk stråling.
Og dette var da en interessant teori, ikk'?


It doesn't matter how beautiful your theory is, it doesn't matter how smart you are.
If it doesn't agree with experiment, it's wrong.(Richard Feynman)
17-08-2013 00:27
simon-nordfyn
☆☆☆☆☆
(19)
Tak for linket. Den kendte jeg ikke
22-08-2013 22:50
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Spectacular NASA Images Illustrate Sun as a Driver of Global Warming and Climate Change Foretells Global Cooling Says Friends of Science

NASA's dramatic video of a black-topped sun on the verge of flipping its magnetic polarity has captivated people. Friends of Science say the current low solar sunspot activity, not seen in 200 years, is a pattern that historically preceded global cooling and that the sun is the main driver of climate change, not carbon dioxide.
22-08-2013 23:00
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
http://en.wikipedia.org/wiki/Friends_of_Science

... the usual suspects.
22-08-2013 23:01
Kristoffer Haldrup
★★★☆☆
(824)
kristofferszilas skrev:
Spectacular NASA Images Illustrate Sun as a Driver of Global Warming and Climate Change Foretells Global Cooling Says Friends of Science

NASA's dramatic video of a black-topped sun on the verge of flipping its magnetic polarity has captivated people. Friends of Science say the current low solar sunspot activity, not seen in 200 years, is a pattern that historically preceded global cooling and that the sun is the main driver of climate change, not carbon dioxide.

Du linker godt nok tit til noget bras i underlødige tidsskrifter, men det her bidrag fra din hånd tager dælme prisen. -Kildekritik og lignende var ikke noget i dyrkede meget ovre på Geologi, eller hvad?
Redigeret d. 22-08-2013 23:09
23-08-2013 07:15
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Ten Year Anniversary of the Climate Change Paradigm Shift

"Geologists knew, from the geological record, that ice ages and greenhouse ages way preceded man in the Earth's history. Some also knew that carbon dioxide concentrations on today's Earth are low compared to the levels during earlier epochs. They did not share the usual inflated view of man's power and importance."
23-08-2013 08:47
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
kristofferszilas skrev:
Ten Year Anniversary of the Climate Change Paradigm Shift

"Geologists knew, from the geological record, that ice ages and greenhouse ages way preceded man in the Earth's history. Some also knew that carbon dioxide concentrations on today's Earth are low compared to the levels during earlier epochs. They did not share the usual inflated view of man's power and importance."


Nå da da ... Det er nok derfor American Geophysical Union netop har opdateret deres Klima-statement. Jeg tror ikke vi behøves at læse længere end til overskriften for at undre os over, hvorfor de ikke har fattet, hvad de skal mene om "man's power and importance":
Human-induced climate change requires urgent action.
Og det står ikke meget bedre til i Gelogical Society of London, hvor formanden Bryan Lovell helt klart også har misforstået det:
http://www.youtube.com/watch?v=uXTCai_NAFk

Helt ærlig Szilas ... selv lægfolk kan se at det citat er en tåbeligt forsimplet fremstilling af fortiden.
Jeg forstår simpelthen ikke hvordan du som forsker kan forlige din faglighed med at citere den ene amerikanske politiske tænketank/blog/mv ... for den slags ævl. Fylder politisk ideologi mere i din bevidsthed end naturvidenskab?
Redigeret d. 23-08-2013 09:26
23-08-2013 09:35
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Som geolog er jeg fuldstændig enig med nedenstående udlægning af Robert Carter, som er professor i geologi:
Global Warming: Anthropogenic or Not?

Og her med et foredrag:
Video
24-08-2013 09:58
Kosmos
★★★★★
(5366)
Nå da da ... Det er nok derfor American Geophysical Union netop har opdateret deres Klima-statement

- hvilket iøvrigt får et par velvalgte ord med på vejen fra Pielke Sr.
24-08-2013 11:22
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Kosmos skrev:
Nå da da ... Det er nok derfor American Geophysical Union netop har opdateret deres Klima-statement

- hvilket iøvrigt får et par velvalgte ord med på vejen fra Pielke Sr.


Måske har AGU også erkendt at der ikke er tid til flere møder med The Flat Earth Society.




Deltag aktivt i debatten Fænomen understøtter Svensmarks teori!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Henrik Svensmarks forskning8707-12-2019 05:26
Forklaringen på klimaforandringerne – en teori baseret på iagttagelser017-04-2019 08:43
Svensmarks "SKY II-projekt"603-06-2012 18:23
TV2: Svensmarks klimamysterium2011-04-2008 13:31
Artikler
Teori
Henrik Svensmark
NyhederDato
Ny teori: Opvarmningen skyldes svovldioxid12-02-2009 09:19
Ny rapport bekræfter teori om fremtidens intense regn11-08-2008 06:16
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik