Husk mig
▼ Indhold

Folk fokuserer for meget på elforbrug


Folk fokuserer for meget på elforbrug04-01-2009 23:29
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Når de fleste mennesker prøver at være klimavenlige, så ser de næsten udelukkende på de forskellige apparaters elforbrug.

Men at sammenligne fjernsyn, computere osv. i klimasammenhæng ud fra hvor mange watt, de bruger, og derpå se, hvor meget CO2, man udleder ved at bruge dem, er bare ikke godt nok!

Der mangler en forståelse for at se på produkternes samlede "historie", lige fra fødsel til død. Hvis fjernsynet, der bruger færre watt, f.eks. er produceret på en ekstremt energikrævede måde, bør dette selvfølgelig tages med i regnskabet.
Dertil kommer transporten af produktet. Og bortskaffelsen, når det er udtjent.
Og ikke mindst, hvor mange år, det kan holde.

Det samme gælder diverse grønne "gadgets" og klimavenlige produkter. Det er fint nok med en "minivindmølle" på 25 cm, der måske giver strøm til at køre en enkelt sparepære, men hvis den er produceret under energikrævende forhold i Kina og er transporteret 20.000 km, før den når at snurre i to år i en dansk baghave, så er netto-CO2-regnskabet sandsynligvis negativt.

Ideelt set bør man regne på produktets samlede energiforbrug (inkl. produktion, transport, marketing, bortskaffelse osv. osv.) og derefter dividere med det antal år, det fungerer. Da ser man, om det reelt set er "klimavenligt" i forhold til andre produkter.
Jeg har ingen tal på mig, men jeg gætter stærkt på, at betydningen af elektricitet i denne sammenhæng er dybt overvurderet (om det ene produkt bruger 2 watt mindre end det andet).

Generelt er det mit indtryk, at der fokuseres alt, alt for ensidigt på elforbrug i diverse kampagner. Mange har fået den opfattelse, at det bare gælder om at købe en masse sparepærer og elskinner, så er verden reddet!
Hvorfor dog ikke kigge mere på transport, opvarmning og landbrug?
05-01-2009 00:15
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Generelt er det mit indtryk, at der fokuseres alt, alt for ensidigt på elforbrug i diverse kampagner. Mange har fået den opfattelse, at det bare gælder om at købe en masse sparepærer og elskinner, så er verden reddet!
Hvorfor dog ikke kigge mere på transport, opvarmning og landbrug?


Ja, Branner - du har ret langt hen ad vejen, men hvorfor er el blevet "skurken"?
Er det reelt ikke produktionsmetoden af el, der er skurken, altså hvis el fremstilles ved afbrænding af fossile brændsler?
El produceret ved hjælp af vind, vand, kernekraft mv. udleder næsten ingen CO2, nogle af produktionsformerne har vi i Danmark fravalgt for længe siden, men det kan jo ændre sig, når energibehovet ændres fra afbrænding af fossile brændsler til bla. transport med eltog, -biler mv. El er nok den form for energi vi nødigst vil undvære.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor vi ikke for længe siden er begyndt at se på spildprocenterne ved kraftvarmeproduktion - gennemsnitlig spildes over 30 % af varmeenergien fra produktionsstedet til forbrugsstedet, dvs. vi brænder mindst 30 % mere brændsel af end nødvendig for at fjernvarmekunderne kan holde varmen.
Det giver en øget elproduktion som til tider er usælgelig, eller sælges under produktionsprisen til skade for fjernvarmekundernes økonomi.

Desværre tror jeg ikke, at vi kan ændre det nuværende system før end vi får en dissideret energilovgivning. Pt. har vi 3 detaillove på energiområdet, en lov for el, en lov for varme og en lov for naturgas. Disse 3 love spænder på mange måder ben for hinanden, hvor en energilov ville kunne medvirke til at løse nogle af sameksistensproblemerne. For at det ikke skal være alt for let har vi så diverse afgiftslove som en yderligere forhindring.
Redigeret d. 05-01-2009 00:16
05-01-2009 00:45
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@branner


Hvorfor er det lige netop minivindmøller, du nævner...?


Er du godt klar over, hvor meget andet bras, der i forvejen flyder i en lind strøm ind over grænsen..?

Skal vi hellere købe en bil eller giftigt legetøj til børn for pengene, eller fyringsolie, eller hvad tror du resultatet bliver af at hakke specielt på minivindmøller..??

Det kan også være, at en minivindmølle af dårlig kvalitet kan holde i mange år, fordi den kun skal bruges på vinterferie to uger om året.
Skal vi ikke lade kunderne om at købe vindmøller til deres egne behov..?


Jeg går 100% ind for frivillige og heriblandt også meget strenge mølletests, hvor alt skal måles og vejes og gøres op. Men jeg ser ingen grund til på forhånd at se sig særligt sur på minivindmøllers CO2-regnskab, når man ikke engang ved, hvad pengene ellers bliver brugt til, og det ved man jo ikke, vel..?




.
05-01-2009 02:16
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
@Jakob

Ikke et ondt ord om minivindmøller!
Jeg så gerne en lille mølle på samtlige gavle og i haver rundt omkring.
Med de helt små møller gælder det bare om at have proportionerne i orden. Som jeg skrev, bør man ikke kun se på, hvor meget energi de laver i løbet af deres levetid, men også, hvor meget energi de har kostet.
Men selv hvis CO2-regnskabet ikke er prangende, er det da en langt mere klimavenlig teknikhobby end at rode med biler eller tune knallerter.

Problemet opstår først, når folk tror, at de er uovertrufne klimahelte, fordi de har investeret i 75W solceller, og en gadget, de kan lade mobilen op med, bestående af en 20 cm høj "mølle", der skal stikke ud af vinduet.
Naboen, der dropper rejsen til Thailand, er efter min mening en langt større "klimahelt".

Og tro mig, det med mobilopladeren, det er virkelig sådan noget, som mange mennesker tror, redder klimaet. For et halvt år siden skulle jeg f.eks. vise små solceller og andre grønne gadgets frem ved en bod for Københavns Kommune under Klimafestivalen. Der var bl.a. små stykker legetøj (om det var giftigt, skal jeg ikke kunne sige
), der begyndte at snurre og hoppe, når lyset faldt på solcellerne. Alt sammen blev det vist frem og solgt i klimaets navn!
Det vildeste var dog et par, der kom og så på en solcelleoplader. Citeret efter min hukommelse sagde kvinden noget i retning af: "Smart! Den kan vi tage med, når vi skal til New York," hvorefter manden smilende sagde "Du tænker da også altid på miljøet, hva?".

OK, det blev en lang historie
. Poinen er bare, at der er en masse mennesker, der ønsker at gøre en masse gode ting for klimaet og energiforbruget. Men når de tror, at en lille solcelleoplader, der ligger i vindueskarmen kan give grøn samvittighed, mens de flyver jorden rundt flere gange om året, så er der noget galt. Og det har for mig at se noget at gøre med den overdrevne fokus, der har været på elektricitetsbesparelser.

I øvrigt lyder det lidt som om, dit hovedargument for at folk bør købe minivindmøller er, at man dermed undlader at købe alt muligt andet.
Jeg håber da, at hovedformålet med flere vindmøller er, at de skal bidrage til elproduktionen, og ikke at de bare skal aflede folk fra andet forbrug.
Redigeret d. 05-01-2009 02:29
05-01-2009 10:42
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men når de tror, at en lille solcelleoplader, der ligger i vindueskarmen kan give grøn samvittighed, mens de flyver jorden rundt flere gange om året, så er der noget galt

- ja! Som Hans Christian (Varnæs) så rammende siger det: "Maude - din proportionssans!"
Og du har da helt ret: Aflad er skam godt - især for mavefornemmelsen!
05-01-2009 13:43
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@branner


Det beroliger mig lidt, at du godt kan se, at nærmest uanset, hvor dårligt en minivindmølle er produceret, så er det alligevel en langt bedre hobby end at tune knallerter.
Man kan også købe en lang række andre køretøjer, som ikke er typegodkendte, og som koster samfundet flere alvorlige ulykker om året. De kan være dårligt produceret, og i hele deres levetid laver de ikke andet end at bruge fossilt brændstof. Jeg har 3 stk. stående på lager, og jeg kan jo bare gribe til dem, hvis jeg savner en alternativ hobby, som åbenbart er langt mere accepteret i samfundet..

Der har jeg før været, og jeg har aldrig hørt et ondt ord for det.
Men vil jeg i stedet lege med en minivindmølle, så bryder helvede løs med kommune, demokrati og Risø, som laver love og forbud, så jeg slet ikke kan få luft.!!

Nej, lad da mig køre noget markræs i stedet for, jeg tror faktisk, at det gør mig til et gladere og lykkeligere menneske.
Det er da langt sjovere end at bruge sine penge på VE og blive betegnet som et klimasvin, fordi det har kostet CO2 at producere møllen......
Det ved jeg godt, at du ikke gør, men jeg er øm.!


Har du belæg for at påstå, at kinesiske minivindmøller på 25 cm diameter pr. definition ikke har et positivt CO2-regnskab..?

Jeg kender nogen, som flere gange om året kører flere kilometer i bil for at få opladet deres mobiltelefoner og computere.
Hvis de i stedet fik et par minivindmøller, så kunne de spare mange kilometers bilkørsel.
Hvordan medtager du den faktor i din vurdering af 25 cm-møllens CO2-regnskab..?

Jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvordan det ser ud, hvis vi skal måle mere strengt.
Men ser vi på sliddele, så er der næsten kun vinger og et par lejer, hvor en større mølle også har en gearkasse. Dette giver minivindmøllen en mærkbar fordel.


I øvrigt har Nordisk Folkecenter meget rosende ord til kinesiske minivindmøller, som ofte er bedre end de europæiske og amerikanske.

Angående transporten fra Kina, så kan der måske være 10-20 stk. ikke typegodkendte køretøjer i en skibscontainer. Men fylder du den i stedet med minivindmøller, så kan der måske være over 200 stk.
De omtalte køretøjer er allerede importeret i tusindtal. Jeg kender en enkelt model, som alene i Danmark er solgt i langt over 10.000 eksemplarer.
Gad vide, om vi nogensinde har haft så mange minivindmøller i Danmark..??
Og jeg ved da godt, hvad der er nemmest at genbruge.


Nej, en minivindmølle på 25 cm kan ikke redde kloden i dag, og måske kommer den heller aldrig til det.
Men forbyder vi den, fordi nogle bruger den forkert, så afsporer vi kampen. Alt godt kan misbruges og ødelægges i dumme menneskers hænder, det kan vi ikke forhindre.
Hån ikke turisten, der flyver jorden rundt, fordi han køber en minimølle til sin mobilos, hån ham kun fordi han flyver jorden rundt.
Jeg mener heller ikke, at vi endnu kan udelukke, at en minivindmølle på kun 25 cm kan gå hen og blive det helt store klimahit. Hvem kan endnu vide, hvad der bliver opfundet af nye økonomiske vinger og reparationsvenlige generatorer..??

Det er heller ikke givet, at minivindmøller kun skal erstatte EL-produktion.
Hvis jeg f.eks. var gået i gang, så ville jeg nok først og fremmest producere varme. Det kan gøres med langt billigere teknik, når man ikke skal kobles på det fælles EL-net.


Jeg kan godt være enig i, at der fokuseres for meget på EL-produktionen, når vi taler besparelser.
Men taler vi om at ændre produktionen, så mener jeg, at det er et helt grundlæggende trin at få gjort EL-produktionen CO2-fri og økonomisk, fordi det vil det give mange flere muligheder på andre fronter.
EL-biler, EL-tog, EL-motorcykler, EL-fly og EL-varmepumper osv. giver meget større mening, når EL-produktionen er CO2-fri og økonomisk.

Jo, når du spørger, så har jeg da højere ambitioner, end bare at flytte folks forbrug fra flyrejser til minivindmøller. Men selvom de måske ikke vælger en helt optimal minivindmølle første gang, så vil jeg alligevel betegne det som en særdeles positiv udvikling, som jeg ikke ser nogen grund til at foragte.




.
06-01-2009 14:46
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Branner
Er ret enig med det du skriver om "legetøj" og de manglende proportioner. Kan såmænd godt huske jeg på klimafestivalen så sådan nogle gadgets men jeg må nu nok indrømme, at min tanke først var; "hvorfor fa..... skal københavens kommune assistere med at markedsføre sådan noget pjat". En ting er selve klimafestivalen som jeg på ingen måde har noget imod mht. information, opmærksomhed osv. men sådanne boder og salg af "aflads-gadgets" er jo netop ikke vejen frem til de store beslutninger. Kan importørerne ikke lave en aftale med Netto om at sælge deres plastikdimser – ja så er det fordi der ikke er et marked for dem, groft sagt. Kommunen burde blande sig udenom markedsføring af små dimser uanset hvor politiske korrekte de måtte være på overfladen. Som Kosmos beskriver det er den gal med proportionssansen – det burde sådan en klimafestival omhandle i langt højere grad fremfor at underbygge den. (karrikeret – ved godt der var langt mere i klimafestivalen end dimser,
).

Derudover også enig med emnet for tråden – at der er for meget fokus på el-besparelser. Boe udtrykker det helt fint i mine øjne med at det er produktionen vi burde fokusere på.

Hej Jakob
Enig med en stor del af det du skriver, specielt om minimøller og muligheden for varmeproduktion osv. . Bemærker også du bliver helt "træt" af de mange restriktioner og hvordan du beskriver "livsglæde" ved ikke-typegodkendte køretøjer og markfræs. Helt sikkert der er noget om snakken ellers ville der jo ikke kunne sælges over 10.000 (hvad er det for en?) selvom folk kun må benytte dem på privat grund. Kan kun forestille mig hvor "træt" entreprenører bliver på samme måde når der stilles for mange restriktioner og regler for dem. De mister "lysten" og vælger i værste tilfælde et "almindeligt" arbejde fremfor , at forfølge deres indre drøm om selvstændighed og udvikling af noget nyt. Det er jo helt liberalt det du skriver
(og jeg mener ikke mht. skattetryk og "sociale forhold" – blot mht. for mange regler og centrale beslutninger og effekten på innovation og friheden til at agere inden for sin egen private sfære. Håber du kan forstå hvad jeg mener. ).
07-01-2009 01:24
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
En tidobling af den nuværende mølleproduktion. 30 % møller som virker via en HDVC jævnstrøms opkobling til England Frankrig hvor disse møller placeres der. Navnlig vest for England er der nogle markante gode muligheder for vindkraft.
Varmepumper kan omsætte og betale for udbygningen når fossil energi udfases.

Et godt år kan 95 % nu komme fra vind af vort el-forbrug.

Ved en udbygning af HDVC forbindelser til Baltikum herunder at Norge tyskland indirekte er opkoblet via de nuværende opkoblinger til udlandet.

Barsebæk kunne igangsættes igen og sjælland kunne modtage el-energi herfra.

Alle forudsigelser siger at strømforbruget stiger.

JA 100 % Co2 fri energi. Ska' vi så stadig sparer febrilsk på denne co2-fri strøm eller hvordan.




Deltag aktivt i debatten Folk fokuserer for meget på elforbrug:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Dansk elforbrug rasler ned012-03-2009 21:17
Oprindelige folk fratages rettigheder af FN113-12-2008 16:43
NyhederDato
Voldsomme advarsler gør folk klimaskeptiske06-01-2011 05:02
Solen skal dække 40 procents af Marokkos elforbrug22-01-2010 05:51
Hedegaard vil reducere ministeriums elforbrug med 15 procent15-09-2008 11:16
Oprindelige folk trues af klimaforandringer15-08-2008 07:10
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik