Husk mig
▼ Indhold

Forslag til brugerafstemninger


Forslag til brugerafstemninger26-07-2008 20:16
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Brug denne tråd, hvis du har gode idéer til kommende brugerafstemninger her på siden.
Jeg kan sagtens blive ved med at finde på emner selv, men det gør bestemt ikke noget med nogle input!
Du kan se, hvad der tidligere er blevet stemt om her.

Håber ellers I nyder sommeren. Jeg er netop kommet hjem fra bjergvandring langs smeltende gletschere i Nordsverige
(ikke et ord om global opvarmning
)
Men det ser jo ud til, at debatterne har kørt uden problemer her i sommervarmen...
26-07-2008 21:36
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Jeg ville selv være interesseret i resultatet af en bruger afstemning i retning af:

Synes du at videnskabens nuværende forståelse af klimaet tyder på en varmere eller køligere klode i de næste (fx. 30 eller 50 år)?

Jeg synes at her i det sidste stykke tid har 'sol lejret' (den eneste halv troværdig alternativ til 'det er menneskers skyld') ivrig forkyndt at en umiddelbart forestående afkølig eller lille istid ville ramme kloden. Budskabet lover at de frygtelige konsekvenser af sådan en afkøling ville være meget mere katastofalt for menneskerheden end en globale opvarmning nogenside kunne være (og de kalder IPCC for alarmister
).

At måle temperaturen
blandt klimadebatens brugere ville være interessant

Eller var spørgelsmålet dækket her?:

Påvirker mennesket klimaet? (Brugerafstemning nr. 2)


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
27-07-2008 12:57
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg kunne godt tænke mig nogle mere informative afstemninger.
Afstemninger hvor oplysning om de positive og negative sider bliver belyst før afstemningen.
Afstemninger som "Hvordan er din indstilling til atomkraft?" Er ikke særlig anvendelige - den spiller på folks frygt for atombomber, misinformation om kernekraft fra de glade 80'er, og glemmer det faktum at kernekraft nok er den eneste af de nuværende energikilder som billigst kan dække behovet for energi de næste mange år.

Hvad med en afstemning om levevis? F.eks. vil vi gerne tilbage til at leve i jordhuler, uden sundhedsvæsen og lade naturen udvælger hvem der skal føre menneskeracen videre.

Eller en afstemning om hvordan vi bedst bruger pengene:
- til omstilling til 100 % VE
- til at modvirke skiftende temperature
- i en kombination af de 2 muligheder

Manipolerende spørgsmål har det med at give de svar spørgeren ønsker, men kan ikke bruges til noget som helst. Det er lidt den spørgeteknik Dansk vindmølleforening og vindmølleindustrien benytter - de spørger folk om de vil have flere vindmøller uden at oplyse om de reelle fakta, som fremgår i hobetal i link i dette forum. Man kunne jo spørge om klimadebattens deltagere vil have SIGNALVÆRDI frem for REALVÆRDI - med andre ord sikkerhed for at hver eneste "investeret" krone også giver en reel reduktion af CO2-udledningen.
27-07-2008 16:59
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
rick_uk skrev:
Synes du at videnskabens nuværende forståelse af klimaet tyder på en varmere eller køligere klode i de næste (fx. 30 eller 50 år)?

først bliver det køliger og så lidt varmer igen for så at blive meget koldt inden det igen bliver varmere. Det lyder som en helgardering, men sådan plejer vejret at at opføre sig


Påvirker mennesket klimaet? (Brugerafstemning nr. 2)


gederne og andre husdyr er det store problem, da de ødelægger plantedægget
27-07-2008 18:40
Jakob
★★★★★
(9267)
 

@branner

Hvor mange svarmuligheder er maksimum..?


 
28-07-2008 00:48
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Tak for forslag!

@Boe:
Jeg synes nu ikke, at en helt neutral afstemning om atomkraft "spiller på folks frygt"... Det er jo ikke andet end en slags meningsmåling. Gallup giver sig jo heller ikke til at komme med argumenter for de forskellige svarmuligheder i telefonen, før man skal svare


@Jakob: Der er ikke noget maksimum
28-07-2008 12:26
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Boe:
Jeg synes nu ikke, at en helt neutral afstemning om atomkraft "spiller på folks frygt"...


Netop ordet atomkraft spiller på frygten for atombomber. A-kraft betegnes idag også som kernekraft.


Vi kunne jo også spørge om holdningen til brintkraft, men jeg får billedet af en brintbombe på nethinden.
10-08-2008 16:33
Jakob
★★★★★
(9267)
 


@branner


@Jakob: Der er ikke noget maksimum


Ok, så vil jeg gerne have denne:

Hvor mange kWh bruger du om året..?

0 kWh
1 kWh
2 kWh
3 kWh
.
.
.
10.000 kWh
mere...


Nej, spøg til side......





Men hvad med denne:



Hvad mener du, at tiltagende overbefolkning betyder for menneskerettighederne..?


Vi får flere.

Vi får færre.

Ingenting.



 
10-11-2008 20:54
Jakob
★★★★★
(9267)
 


Jeg kan ikke helt greje formålet med den nuværende afstemning.

Er værdien ikke meget begrænset, når resultatet kun gælder for tilmeldte brugere..?



Nuværende afstemning:
-----------------------------------
Hvilken del af klimadebatten interesserer dig mest?

Diskussioner om klimavidenskab, herunder debat for og imod menneskeskabt drivhuseffekt

Politiske diskussioner om indgåelse af klimaaftaler, CO2-afgifter m.m.

Teknologiske diskussioner omkring udvikling af vedvarende energi m.m.

Et andet emne

Det hele interesserer mig!
----------------------------------------




  
11-11-2008 16:03
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Enig med Jakob mht. at afstemninger burde være for alle der kommer ind på siden og ikke kun brugere. "Problemet" er vel at folk kan stemme flere gange men kan det ikke ignoreres? Evt. kan der være to afstemninger, en for medlemmer og en for ikke medlemmer hvis man mener "problemet" efter afprøvning anses for værende for stort.
13-11-2008 01:12
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
OK, jeg vil i løbet af den næste uge forsøge at sætte en brugerafstemning op, der åben for alle.

Skal lige finde ud af nogle tekniske problemer i den forbindelse. Men det burde kunne lade sig gøre at forhindre "snyd" i stor stil.

Det bliver spændende at se afstemningsresultater, når der (forhåbentligt!) kommer flere hundrede deltagere!
13-11-2008 13:26
Jakob
★★★★★
(9267)
 


Jeg synes nok ikke, at det er umagen værd.
Vi får aldrig et repræsentativt resultat.

Det vil nærmere kun fortælle noget om, hvor mange forskellige typer besøgende, som gider at stemme.

I stedet kunne vi måske bevare det som nu, men så forsøge at få afstemningerne til at omhandle noget angående brugerne, som har særlig interesse for brugerne.

F.eks.:

-------------
Er Webmaster aktiv nok i forum..?

Ja, jo mindre han er her jo bedre.

Ja, det er lige tilpas, som det er.

Nej, jeg savner hans deltagelse i debatten.

Nej, han sletter alt for få indlæg.

Nej, han skal altid være on-line og holde mig i hånden.
----------------


Det var altså bare et tænkt eksempel.  



Mere relevant måske:

---------------
Fornemmer du, at skribenterne i klimadebatten udvikler sig positivt i forhold til FN's ønsker..?


Ja, alle bliver stadigt mere klimavenlige.

Ja, selv skeptikerne har uanset deres klimateorier stort set forstået vigtigheden af at indføre bæredygtig VE til 100% erstatning af fossilt brændsel.

Ja, nogle få er blevet meget mere klimavenlige og ingen er blevet mindre.

Nej, den står i stampe.

Nej, skeptikerne dominerer alt for meget og det smitter af på andre.

Nej, de fleste bliver stadigt mere skeptiske.

Nej, alle tror nu, at snart vi får istid, og den eneste måde at undgå det på er ved at bruge mere fossilt brændsel.

--------------------

 

 
13-11-2008 20:48
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hej

Alle de afstemninger på div. avisers hjemmesider lukker automatisk efter første afstemning, det har noget at gøre med den signatur hver enkelt computer afgiver.
På avisernes afstemninger kan det således kun lade sig gøre at stemme en gang pr. computer.
15-11-2008 18:42
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Jeg har nu lavet en løsning, som jeg selv synes er rigtig god.

To afstemninger: en til brugerne og en til gæster (+brugere).
Den første vil handle om interne ting her på siden, a la det Jakob foreslår.
Den anden vil handle om klimaspørgsmål, sådan som det hidtil har været tilfældet.

Glæder mig til at se, hvor mange gæster, der vil deltage i den åbne afstemning.

Og ja, det fungerer ganske rigtigt sådan som Boe skriver, hver computer kan kun stemme én gang.
15-11-2008 20:31
Jakob
★★★★★
(9267)
 



@branner



Måske bør afstemninger lægges en tur ud til debat, før de sættes i værk..?

I nedenstående mangler jeg en mulighed for at svare, at hun mest bør arbejde på at indføre bæredygtig VE i Danmark.

Der kan jo desværre være en grel forskel på dette og udelukkende at have fokus på at nedbringe CO2-udslippet.


Kombinationsspørgsmålet kunne så evt. rettes til:

"Udland og indland er lige vigtigt."



----------------------

Hvad bør Connie Hedegaard og Klimaministeriet arbejde mest på op til topmødet i 2009?

At få nedbragt de danske CO2-udledninger

At gøde vandene for en international aftale gennem forhandlinger og diplomati med de store lande og organisationer

Begge dele er lige vigtigt

Ingen af delene

Ved ikke

---------------------------



 
23-01-2009 14:30
Jakob
★★★★★
(9267)
 



Jakob skrev:

Måske bør afstemninger lægges en tur ud til debat, før de sættes i værk..?

 



Jeg har nu endnu et lille eksempel, hvor jeg mener, at det ville have været relevant.  



-----------------------
Skal det være muligt at skjule sin onlinestatus?

Ja, det ville gøre mig mere tryg ved at logge på.

Nej, det er rart at kunne se, hvem der online.

Det var dog et ligegyldigt spørgsmål!

-----------------------



Der er kun afstemningsmulighed for dem, der enten er utrygge, eller synes at noget er rart eller ligegyldigt.


Hvad så med alle de andre, som ikke kan identificere sig med nogle af disse følelser..?


I stedet kunne man vælge en mere kort og neutral udgave:


-----------------
Bør brugernes onlinestatus kunne skjules..?


Ja.

Nej.

-----------------


 




Deltag aktivt i debatten Forslag til brugerafstemninger:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Forslag til energimærke126-03-2015 10:47
Bog-forslag til listen over bøger503-10-2012 20:04
Analyse af COP15 og et forslag til vejen frem918-01-2010 22:50
Forslag: Klimadebat.dk Live-debat!1207-12-2009 16:58
Små spørgsmål og forslag916-11-2008 09:13
Artikler
Konkrete politiske forslag til omstillingen af den danske økonomi
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik