Husk mig
▼ Indhold

Forsøg om klima


Forsøg om klima09-01-2010 18:57
SSS424
☆☆☆☆☆
(4)
Hej alle :-)

Jeg har en projektopgave, som vi snart starter på. Overemnet er Forandring & Konsekvens. Jeg har som underemne valgt Klimaforandring. Som det kreativt-produkt kunne jeg godt tænke mig at lave en forsøg. Men ved ikke om det overhovedet er muligt, eller også noget med at lave en drivhuseffekt. Men ja, ved ikke rigtig.

Tror Du/I det er muligt og har Du/I nogle idéer?

Og jeg går i 8. klasse, hvis det kunne hjælpe :-)

På forhånden tak :-)
Redigeret af branner d. 10-01-2010 22:14
RE: Forsøge om klima10-01-2010 20:01
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@SSS424


Det fører nok for vidt og kræver for meget præcist udstyr og miljø, men hvis det var mig, så ville jeg nok prøve at spørge en flink og helst lidt legesyg fysiklærer, om han tror, at det er muligt at lave et forsøg, som viser, at CO2 er en drivhusgas.

Teoretisk bør det måske kunne gøres simpelt ved at fylde en kolbe med CO2 og stille den ved siden af en tom kolbe. I begge kolber er der et nøjagtigt termometer, og ved nøjagtig lige kraftig belysning med sollys bør CO2-kolben blive en anelse varmere.

Alternativt kan det måske gøres ved at lyse ens gennem to lange rør på langs, hvor det ene rør indeholder CO2 og det andet atmosfærisk luft.
Med forskelligt udstyr (måske et spektrometer?) kan man så måle, om der slipper lige meget lys og energi igennem begge rør.


Det kan måske også være en mulighed , at du undersøger saltvands varmeudvidelseskoefficient og beregne lidt på havets stigning ved en given temperaturforøgelse.


Pøj pøj med det.




.
RE: Forsøge om klima10-01-2010 21:09
SSS424
☆☆☆☆☆
(4)
Ok, tak for det :-). Lyder faktisk godt nok ;-)
11-01-2010 11:04
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Teoretisk bør det måske kunne gøres simpelt ved at fylde en kolbe med CO2 og stille den ved siden af en tom kolbe. I begge kolber er der et nøjagtigt termometer, og ved nøjagtig lige kraftig belysning med sollys bør CO2-kolben blive en anelse varmere.


Desværre vil forsøget have den begrænsning, som der skal tages hensyn til, at det foregår i et lukket rum. Det siger derfor ikke med sikkerhed noget om, hvordan CO2 påvirker temperaturen i luften omkring kloden (jorden).
11-01-2010 11:42
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Prof. Bjarne Andresen (NBI) fortalte mig engang at disse lab. forsøg er meget vanskelige at kontrollere, selv Københavns Universitet med deres meget fine og præsice måleudstyr har problemer med at få den rigtige aflæsning... Så hvis det laves som køkkenbordsforsøg i en 8. kl så er det nok bedst at opgive det forsøg.
11-01-2010 13:45
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Jeg tror ikke at spektrometri hører under 8 klasses pensum, men jeg tvivler nu på det.

Selv synes jeg at vands varmeudviddelse er spændende. Men også det at måle (manglende) vandstandsstigning når man smelter is - svarende til at isen på arktis ikke bidrager med vandstandsstigning synes jeg er et godt pædagogisk eksempel. Der er trods alt mange som stadig mener at når isen smelter på aktis så stiger vandstanden i verdenshavet!!
29-01-2010 22:43
SSS424
☆☆☆☆☆
(4)
Jeg har fundet nogle der passer til mit emne, og jeg har fået lov til at låne fysik/kemi lokalet på skolen så tror godt at jeg kan gøre det der
...

...Og tusinde tak for jeres kommmentar
02-02-2010 22:55
landersk
☆☆☆☆☆
(1)
hej (: jeg står lidt i samme problem. jeg har også en projekt opgave som skal laves om global opvarmning, så det kunne da være fedt vis jeg måtte høre hva du har gjordt, for kunne da være fedt at have et forsøg at vise.
du kan ligge en besked på min mail: lilskavenborg@hotmail.com




Deltag aktivt i debatten Forsøg om klima:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
biobrændsel forsøg SØGES!124-02-2020 23:46
Forsøg med fokus på indeklima816-03-2016 09:52
Forsøg der beviser CO2s klimaeffekt13607-10-2013 11:54
Empiriske forsøg5118-12-2011 18:14
En lille julesnestorm - forsøg to708-12-2009 12:22
NyhederDato
35 millioner kroner til forsøg med elbiler08-12-2008 08:23
Verdens største elbil-forsøg på Bornholm21-11-2008 08:11
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik