Husk mig
▼ Indhold

Fortolkning af grafer


Fortolkning af grafer18-01-2011 19:51
Jørn Touborg
☆☆☆☆☆
(3)
På "klimadebat.dk" kan man få grafer over såvel Danmarks som klodens middeltemperaturer. Men hvad er det for kurver. Den sorte siges at være månedsafvigelse fra periodemiddel. Er det den månedlige gennemsnitsafvigelse fra en periodemiddel - altså over mange år, eller er det den månedlige gennemsnitsafvigelse fra periodens månedsgennemsnit for hver måned? Det sidste passer nok bedst med størrelserne.

Og hvad er så de røde pinde? Det kan ikke være spredningen på gennemsnittene, for sådanne er jo altid positive. Hvad er det så?

Jørn
19-01-2011 20:32
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Hej Jørn, og velkommen til,

Hver af "de røde pinde" (søjler) er en måned. Søjlen viser så, hvordan denne måned har opført sig i forhold til normalen. Den sorte kurve er blot et løbende gennemsnit over søjlernes værdier.

For de globale temperaturers vedkommende er normalen defineret som gennemsnittet for perioden 1901-2000.

For de danske temperaturers vedkommende tages der udgangspunkt i den for tiden gældende klimanormal (1961-1990).

Håber det gav lidt opklaring... Fremgår det uklart af siderne?
RE: svar til Branner20-01-2011 21:18
Jørn Touborg
☆☆☆☆☆
(3)
Ja, det synes jeg. Man kan regne ud, at den røde kurve nok er afvigelsen, da den sorte i teksten er forklaret som noget andet.

Jeg formoder nu, at de røde stolper er den enkeltes måneds gennemsnit fratrukket samme måneds gennemsnit i hele perioden. Hvis det var hele periodens gennemsnit, der var fratrukket, ville man se sæsonvariationer på grafen.

Jeg havde været mindre i tvivl, hvis der som overskrift havde stået med rødt: Månedens gennemsnitstemperaturs afvigelse fra samme måneds middeltemperatur i hele perioden.

Er dette 12 mdrs.gns. så plottet over intervalmidte eller intervalende?
Venlig hilsen Jørn
RE: Globale temperaturer29-01-2011 10:24
Jørn Touborg
☆☆☆☆☆
(3)
Kan nogen fortælle mig, hvordan man får adgang til de tal, altså tabeller, som ligger til grund for temperaturkurverne?

Jørn
03-02-2011 22:44
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Beklager langsomt svar...

Jørn Touborg skrev:
Jeg formoder nu, at de røde stolper er den enkeltes måneds gennemsnit fratrukket samme måneds gennemsnit i hele perioden. Hvis det var hele periodens gennemsnit, der var fratrukket, ville man se sæsonvariationer på grafen.

Ja, det er da klart. For klarhedens skyld har jeg dog nu ændret formuleringen fra "Afvigelsen er set i forhold til temperaturgennemsnittet" til "Afvigelsen er set i forhold til månedens temperaturgennemsnit". For de danske temperaturers vedkommende mener jeg ikke, det er nødvendigt at skrive. Folk ved vel godt, at januar er koldere end juli?!

Er dette 12 mdrs.gns. så plottet over intervalmidte eller intervalende?

Intervalmidte. Burde være tydeligt, hvis du f.eks. kigger her, hvor der er "zoomet" ind.

Kan nogen fortælle mig, hvordan man får adgang til de tal, altså tabeller, som ligger til grund for temperaturkurverne?

http://www.ncdc.noaa.gov/cmb-faq/anomalies.html




Deltag aktivt i debatten Fortolkning af grafer:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Grafer på klimadebat?204-06-2023 15:09
Opdatering af grafer703-02-2019 16:56
Opdaterede grafer2305-01-2014 14:07
Flere gode grafer924-02-2013 19:23
Ang. sidens grafer422-04-2010 16:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik