Husk mig
▼ Indhold

Foruroligende holdning fra ny transportminister


Foruroligende holdning fra ny transportminister23-11-2007 21:39
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Spørgeskema med en række udsagn på 180grader.dk, udfyldt af nyudnævnt transportminister Carina Christensen:

14. Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2
svarede: Uenig

Det er jo grotesk. Synd for Connie, at hun har den slags kolleger at samarbejde med

Læs mere her: http://ing.dk/artikel/83535
24-11-2007 13:49
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Branner skrev:
Det er jo grotesk. Synd for Connie, at hun har den slags kolleger at samarbejde med


Hvorfor er det synd for Connie? Jeg mener det er synd for den danske befolkning, at vi nu har 3 ministre indenfor miljø, klima, energi og transport, der ikke har den fornødne baggrund til at kunne holde industrilobbyen fra døren.
24-11-2007 21:18
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvorfor er det synd for Connie?

Fordi det bliver overordentlig vanskeligt for hende at få gjort Danmark til et udstillingsvindue op til 2009-konferencen, når hun har den slags ministre at samarbejde med!

Jeg mener det er synd for den danske befolkning, at vi nu har 3 ministre indenfor miljø, klima, energi og transport, der ikke har den fornødne baggrund til at kunne holde industrilobbyen fra døren.

Det må du vist lige uddybe... Tænker du på vindmøllelobbyen??

Redigeret d. 24-11-2007 21:20
25-11-2007 00:14
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Transportministeren har blot den samme holdning som Skatteministeren. "Grønne afgifter hjælper ikke naturen eller klimaet, de er et skattegrundlag som Staten ikke længere kan undværre" udtalte han under valgkampen.


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
25-11-2007 11:48
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det må du vist lige uddybe... Tænker du på vindmøllelobbyen??

Ja både den og fjernvarme- og naturgaslobbyen, alle arbejder for at beskytte deres økonomiske interesser uden skelen til om det er til gavn for miljøet/klimaet.

De 3 til 5 % uforbrændt naturgas som udledes fra kraftvarmeværker er ca. 50 gange mere isolerende end CO2, men på grund af DONGs særstatus optræder den information ikke i klimadebatten.

Det er også politisk bestemt, at fjernvarme ikke udleder CO2, CO2 udledningen bliver i stedet pålagt el, derfor har vi en faktor 2½ når el skal konkurrere med andre energiformer til bl.a. bygningsopvarmning og samfundøkonomiske beregninger.
25-11-2007 11:52
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Fordi det bliver overordentlig vanskeligt for hende at få gjort Danmark til et udstillingsvindue op til 2009-konferencen, når hun har den slags ministre at samarbejde med!

Ja, hvis udstillingsvinduet kun skal have SIGNALVÆRDI, jeg vil foretrække et udstillingsvindue med REALVÆRDI, klima- og energitiltag der virkelig begrænser CO2-udslippet fra fossile brændsler, og det uden det koster den danske befolkning 19 mia. kr. pr. år.
Så gang i omstilling af naturgasfyrende kraftvarmeværker til f.eks. biogas.
27-11-2007 22:19
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Fordi det bliver overordentlig vanskeligt for hende at få gjort Danmark til et udstillingsvindue op til 2009-konferencen, når hun har den slags ministre at samarbejde med!

Ja, hvis udstillingsvinduet kun skal have SIGNALVÆRDI, jeg vil foretrække et udstillingsvindue med REALVÆRDI

Jeg mener nu nok, at det har realværdi, hvordan transportsektoren bliver administreret. Og det var nu engang det, debatten her startede med (den nye transportminister).
Mht. dine oplysninger omkring elsektoren og kraftvarmeværkerne, lyder det godt nok vildt, hvis det skulle være rigtigt. Det er i hvert fald nyt i mine øre
Altså at naturgas skulle udlede mere drivhusgas (CO2-ækvivalent i form af uforbrændt gas) end kul/olie? Eller hvordan skal det forstås? I så fald har det godt nok været en effektiv lobby, hvis de har formået at holde det hemmeligt gennem årene

Har du nogle kilder til påstanden?
28-11-2007 16:34
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Branner skrev:
Jeg mener nu nok, at det har realværdi, hvordan transportsektoren bliver administreret. Og det var nu engang det, debatten her startede med (den nye transportminister).

Nu har du selv andet sted i klimadebatten henvist til RUF, desværre prøver vi stadig at løse fremtidens transportproblemer med fortidens teknologi. Jeg så gerne, at godstransport blev lagt over på el-tog mellem landsdelene og på en RUF-banen indenfor landsdelene. RUFFEN kunne så udbygges til også at klare transporten over længere afstande.
RUF kan også udbygges til at afløse tog, busser og biler til persontransport, på den måde kunne vi også få lidt gavn af el fra vindmøller.

Naturgas/methan har en isoleringsevne, der er 50 gange større end CO2, derfor vil 3-5 % uforbrændt naturgas fra et kraftvarmeværk have en større isoleringsevne end CO2'en fra de 95-97 % forbrændt naturgas. Det kraftvarmeværk jeg bor i nærheden af har i 2006 brugt 3,5 mio. kr. på at nedbringe andelen af uforbrændt naturgas fra 5 % til 3 %, iht. de nye emmissionsregler. http://ing.dk/artikel/81196

Redigeret d. 28-11-2007 16:35




Deltag aktivt i debatten Foruroligende holdning fra ny transportminister:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik