Husk mig
▼ Indhold

Fosfor-forureningen


Fosfor-forureningen25-12-2007 14:24
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Jeg mener ikke at der er nogen særlig alvorligt direkte effekt af menneskets forurening med kultveilte (CO2), men der må være en indirekte effekt af den øget mængde af kultveilte, da man ellers ikke kan forklare at istiderne var så kolde samtidigt med at luftens indhold af kultveilte var lavt, hvis kultveilte ikke har en indirekte effekt på jordens klima.

Et problem er at man ikke kender kultveiltes levetid i atmosfæren. Da hurtigere optagelse af kultveilte også øger frigivelsen af kultveilte da levetiden af havets alger er så kort.

Min store bekymring er når menneskets udslip af kultveilte en dag falder, om havets alger så ikke bare forsætter med optage kultveilte med det resultat at landbrugets produktion falder?

Det er nærligende at bare at afvise ideen. Men så står man med et andet forklarings problem. Hvordan starter en istid? Algerne begrænses i vægsten af kultveilte og forsfor. Forsfor er nemlig tungt opløseligt i vand så algerne er meget afhængige dyrenes og menneskenes afføring for at kunne formere sig. Selvom der sker et fald i kultveilte i luften så vil det stadigt mange steder i havet stadigt kun være forsfor, som begrænser algevægsten, da det kun er den overskydende kultveilte som afgives fra havet til luften så betyder faldende indhold af kultveilte i luften at havet afgiver mindre kultveilte til luften, og faldende temperaturer medføre også at havvandet kan optage mere kultveilte.
Deltag aktivt i debatten Fosfor-forureningen:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
Forureningen i Himalaya kan forstyrre monsunen16-10-2008 21:09
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik