Klimadebat.dk | Dansk forum om klima og energi 

Oprettelse | Kodeord?
12. februar 2012, 12:44 English

Fyrværkeri amok

Debat > Løst og fast > Politik og nyheder > Fyrværkeri amok

29-12-2009 11:18Fyrværkeri amok
Jakob

Ingen avatar

Rank: 5/5
(3686)

.

Da jeg var knægt kunne man ikke købe særlig meget fyværkeri.
Mindre raketter, sole og romerlys, og så selvfølgelig lidt knaldperler og andet til spøg og skæmt.
Skulle det være vildere så måtte vi ud på det sorte marked.
Der var også dengang kanonslag, men de var sjældent voldsomt store.
Det mest almindelige var "damefis", som var nogle meget små kinesere.
De var dog farlige nok, hvis man stoppede dem ind i et øre eller hvad hjernetomme unger nu kan finde på.
Derfor var de også ulovlige.

Men sammenligner jeg med, hvad man lovligt kunne købe til årtusindeskiftet, så synes jeg, at vi var meget artige og fromme, da jeg var ung.
Jeg tænkte, at alle de kæmpe raketter og bomberør måtte være en eengangsforestilling, fordi det var årtusindeskifte.
Men nej, det glade fyrværkrivanvid har fortsat lige siden.
Og det sorte marked vil selvfølgelig ikke stå tilbage, så der kan man nu købe bomber, som kan vælte en hel boligblok.

Er jeg den eneste, som ser den sammenhæng og synes, at det er på tide med en meget strammere lovgivning mod den slags resursespild og miljøforurening..?

Jeg synes altså også bare, at det var meget sjovere dengang, hvor man kun behøvede at fyre en lille damefis af for at være en top farlig forbryder. smiley

Er det den "automatiske" lovgivning fra EU, der har indført alt det skrammel sammen med alverdens ulovlige dele til knallerter og giftigt legetøj..?
Jeg husker ikke, at der har været en offentlig dansk debat, som er endt med, at disse ting er noget, som vi ikke kan undvære i Danmark.

.

Send svar Nyt emne

Har du en holdning til dét, du lige har læst? Vi er altid på udkig efter flere aktive debattører og ser frem til, at du også bliver en del af debatten! Selv små indspark bidrager til en levende diskussion ...

Seneste debat

Gæsteafstemning

Information

Klummen

Nyt fra Ing.dk

Copyright © 2007-2012 Klimadebat.dk | Dansk forum om klima, energi og global opvarmning Klimadebat.dk på Facebook