Husk mig
▼ Indhold

Global gennemsnitstemperatur: God eller dårlig proxy for global opvarmning?



Side 2 af 2<12
20-11-2010 13:09
yaknudsen
★☆☆☆☆
(137)
Igen interessante og lærerige indlæg fra Birger. Jeg blev endnu engang klogere, og hæfter mig ved at der er meget få ubegrundede påstande og masser af gennemtænkt argumentation med henvisninger til relevante artikler og udtalelser i Birgers indlæg. Gid alle der deltager i klimadebatten kunne være lige så grundige. Man fornemmer virkelig at der her er en som søger en forklaring og som ikke fortaber sig i tro, myter og følelsesmæssigt begrundede idealer. Tak!
20-11-2010 14:00
Kosmos
★★★★★
(5366)
Man fornemmer virkelig at der her er en som søger en forklaring og som ikke fortaber sig i tro, myter og følelsesmæssigt begrundede idealer. Tak!

- også fra mig!


Der er p.t. tendens til en vist stagnation i debatten ('klimatræthed'?), så der er virkeligt brug for nogle gode, oplysende indlæg!
20-11-2010 17:07
Kosmos
★★★★★
(5366)
...tendens til en vist stagnation...

- ups! 'til en vis stagnation'!


('redigeringsvinduet' er lukket)!
21-11-2010 12:57
Birger Wedendahl
★★☆☆☆
(301)
Tak til yaknudsen og kosmos for jeres opbakning
. Det luner, er meget motiverende og giver lyst til fortsat at følge med og blande sig . På videnskab.dk foregår der netop nu en diskussion af begrebet global gennemsnits temperatur. Det bliver spændende at følge med i hvor den lander.
Har også smidt et par artikler på 180grader netavisen med reference til klimadebat.dk det kan måske (i al forfængelighed) være med til at reklamere lidt for sitet her.
21-11-2010 15:08
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Da jeg så artiklen i Videnskab.dk sendte jeg straks en protest til Sybille Hildebrandt som talsmand for Julemandens Anti-terrorkorps for klimaanliggender.

Hun kvitterede straks med en mail der forklarede at hun var tvunget til at Kick-starte emnet, da en læser havde spurgt hvordan man måler den globale gennemsnitstemperatur.

Der kommer yderligere to artikler:

1. Spørg videnskaben - sådan er holdningen på bjerget, sådan måler man temperaturen

2. Det her skændes forskerne om. Det er så den sidste artikel, jeg mangler, men det bliver en større sag..jeg har talt længe med Andreasen.

mvh
09-03-2011 18:19
Birger Wedendahl
★★☆☆☆
(301)
Global gennemsnitstemperatur udsættes som målestok (metric) fortsat for voldsomme frontale angreb. Her senest fra den højaktuelle debat i repræsentanternes hus hvor Hansens LOTI er genstand for sønderlemmende kritik. Jeg har sakset følgende med egne fremhævelser:

Written Statement of John R. Christy
The University of Alabama in Huntsville
Subcommittee on Energy and Power
Committee on Energy and Commerce
8 March 2011

The temperature used in this formulation is
nearly always the surface temperature, which is a rather poor metric to serve as a proxy
for the total heat content of the climate system, but that is the convention in use today.

: a focus on metrics that
most directly relate to the rate of accumulation of heat in the climate system (which, for
example, the problematic surface temperature record does not represent),


Testimony to the Subcommittee on Energy and Power entitled "Climate Science and EPA's Greenhouse Gas Regulation
Roger A. Pielke Sr.
University of Colorado at Boulder and Colorado State University
8 March 2011

Global Warming is typically defined as an increase in the global average surface temperature. A better metric is the global annual average heat content measured in Joules. Global warming involves the accumulation of heat in Joules within the components of the climate system. This accumulation is dominated by the heating and cooling within the upper layers of the oceans.

The use of a global annual average surface temperature anomaly as the metric to diagnose global warming is inaccurate and contains significant uncertainties and several systematic biases.

Det kan fortsat undre at fremtrædende og toneangivende klimaforskere på den hjemlige bane tillægger diminutive ændringer i LOTI afgørende betydning i deres tolkning af globale klimaændringer.
Redigeret d. 09-03-2011 18:20
10-03-2011 17:06
Bo Vinther
★☆☆☆☆
(106)
Kære Birger (og andre intereserede)

Hvis man ved selvsyn vil konstatere, at både Oceanic Heat Content og den globale temperatur-middel viser en markant stigning gennem de seneste 50-60 år, så kan man se en sammenligning, som jeg har præsenteret i en anden tråd:

http://www.klimadebat.dk/forum/nasa-2010-var-det-varmeste-aar-nogensinde-maalt-d12-e1673-s80.php#post_24474

Bedste hilsner
Bo
10-03-2011 23:40
Birger Wedendahl
★★☆☆☆
(301)
Hvor jeg derfor har kommenteret.

MVH Birger
01-10-2014 10:22
Goddag
☆☆☆☆☆
(1)
Hej Birger, godt skrevet!
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Global gennemsnitstemperatur: God eller dårlig proxy for global opvarmning?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Danmarks gennemsnitstemperatur1124-04-2012 15:40
"Gennemsnitstemperatur"328-04-2009 23:28
Artikler
Global opvarmning
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik