Husk mig
▼ Indhold

Global opvarmning?


Global opvarmning?27-04-2008 23:29
Nadaa
☆☆☆☆☆
(16)
jeg er nød til at spørge. jeg skal vide det.

jeg forstår ikke særlig meget når man siger global opvarmning. altså hvad er globalopvarmning. hvad er hovedtrækene når man snakker om global opvarmning?

det er lidt forvirrende synes jeg.
28-04-2008 00:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Nadaa

Global opvarmning er at temperaturen (gennemsnit) stiger år for år i hele verden. FN's klimapanel og andre mener at det skydes at den meget enorme energi som solen afsætter på jorden, at den samme energimængde ikke afsættes til verdensrummet. Hvis ikke temperaturen skal stige på jorden skal den energi som solen løbende tilfører jorden løbende afsættes til verdensrummet. Hvis ikke alt den energi solen afsætter på jorden igen afsættes til verdensrummet, vil der over tid oplagres varme eller den "energimængde" som samlet er på jorden stiger som betyder at temperaturen vil stige på Jorden. Det er global opvarmning.

De som mener at det vil ske mener at de lysstråler, som solen udsender som er det man kalder kortbølgede lysstråler som ikke kan omdannes til varme når der passerer gennem luftmasserne på vej mod jordens overflade. Når lyset fra solen rammer jordens overflade omsættes disse lysstråler til varme eller langbølget energistråler (den du kan mærke fra en varm kogeplade eller en varme radiator) disse varmestråler optages netop af CO2 og metan og andre gasser højt i atmosfæren. Så altså jo mere Co2 og andre gasser i atmosfæren vil betyde flere af disse langbølgede stråler optages på vej ud i verdensrummet og omsættes til varme ved at ramme Co2 i atmosfæren. Dette er en af hovedårsagerne til global opvarmning. Som altså er den forklaring de som mener at global opvarmning virkelig sker, hælder til.

Prøv feks. at se hvor meget is der er i dag sammenlignet med andre år omkring Nordpolen se http://igloo.atmos.uiuc.edu/cgi-bin/test/print.sh?fm=04&fd=16&fy=2008&sm=04&sd=23&sy=2008
PS! 1998 er det varme år indenfor de sidste 100 år.
Her ses temperaturen over de sidste 1000 år. Se.



omkring år 1200 var der betydeligt varmere i verden end i dag.

Dette er dog i sig selv ikke nogen gartenti for at global opvarmening ikke sker.

Bedste Hilsner Delphi
Redigeret d. 28-04-2008 09:37
RE: Alarmisterne og Skeptikerne28-04-2008 09:31
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Nadaa skrev:
jeg er nød til at spørge. jeg skal vide det.

jeg forstår ikke særlig meget når man siger global opvarmning. altså hvad er globalopvarmning. hvad er hovedtrækene når man snakker om global opvarmning?

Der er to meninger om den globale opvarmning.

Alarmisterne mener at menneskets forbrænding af olie og kul øger mængden af kultveilte (CO2), og at kultveilte øger jordens temperatur. Hvilket vi har set siden 1970 eller tidligere.

Skeptikerne mener at den opvarmning vi har set er hel naturlig, og at en global opvarmning er ønskværdig, da den øger menneskers levemuligheder. Og de mener at kultveilte skygger for solen, så menneskets forbrug af olie og kul vil sende os ind en en istid, hvor klimaet er for ustabilt til at man kan dyrke landbrug.


det er lidt forvirrende synes jeg.

Jeg håber at have øget din forvirring til et højere plan.
28-04-2008 11:38
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@kulden-varmen

Har du ikke 3 grupperinger?
Pro skadelig virkning fra menneskeskabt globalopvarmning.
Pro skadelig virkning fra menneskeskabt globalafkøling.
Pro naturlig variationer.

@Nadaa
Det skal du ikke være ked af, du tilhøre den største gruppe af mennesker.
Hvis du vil vide mere om globale temperaturændringer, så prøv sidens link-samling. God læselyst.
29-04-2008 01:42
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Hey Nadaa.

det er et meget bredt spørgsmål du stiller. Måske du skulle være lidt mere konkret.

Mon hovedtrækkene fortalt meget kort:
Mennesket har ved at afbrænde fosile brændsler som kul, gas, olie, tilføjet mere co2 til atmosfæren end naturligt. co2 er en drivhusgas der er med til at holde på varmen på jorden. Flere drivhusgasser=mere varme. Derfor stiger og stiger temperaturen, som har mange negative effekter. F.eks. oversvømmelser, tørke, osv osv.
Derfor er situationen i dag at hele verden gerne vil have mindre udledning af co2, methan og andre drivhusgasser. Den store diskussion er så bare: HVORDAN? Og her kommer klimapolitikken ind i billedet. Skal vi have kvoter? Skal vi forbyde kulkraft? hvad skal vi gøre?

Skriv hvad du selv synes
29-04-2008 10:30
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Mennesket har ved at afbrænde fosile brændsler som kul, gas, olie, tilføjet mere co2 til atmosfæren end naturligt.


@miljoegrisen

Hvor kommer den CO2 fra, som er lagret i fossile brændsler?
RE: CO2 fra fortiden29-04-2008 11:06
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Hvor kommer den CO2 fra, som er lagret i fossile brændsler?


Den kommer fra fortiden, og ville i løbet af nogen milioner år være naturligt vendt tilbage til atmosfæren.
29-04-2008 17:27
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvor kommer den CO2 fra, som er lagret i fossile brændsler?

Nu er det jo ikke CO2, der er lagret i de fossile brændsler, men derimod kulstof, der gennem forbrænding bliver til CO2.
Men som kulden-varmen er inde på, så kommer dette kulstof fra fortiden, dvs. fra forhistoriens organiske materialer, der selv via fotosyntese har optaget CO2 fra atmosfæren og bundet det. Det, der sker i øjeblikket, er, at mennesket vælger at tage en masse af det kulstof, som det har taget millioner af år for naturen at lagre, og sende det ud i atmosfæren i løbet af få hundrede år.
Dette må vist siges at være et eksperiment af de helt store.
29-04-2008 17:34
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Branner

Dette må vist siges at være et eksperiment af de helt store.


NU er det jo langt fra det eneste eksperiment, som udfoldes på vor klode, som er stort/ekstremt. At den samlede befolkning på jorden snart er 10 Milliarder må vel også betegnes som et eksperimet af de store.
Redigeret d. 29-04-2008 17:34
30-04-2008 00:11
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det, der sker i øjeblikket, er, at mennesket vælger at tage en masse af det kulstof, som det har taget millioner af år for naturen at lagre


Hvor ved vi fra, at det har taget millioner af år at lagre det?
Vi ved det har været lagret i millioner af år.
30-04-2008 18:06
Nadaa
☆☆☆☆☆
(16)
spændende. tak.
vender tilbage.
RE: Seneste data vedr. 'global opvarmning'11-06-2008 13:48
Kosmos
★★★★★
(5371)
Denne - tankevækkende - grafik er netop publiceret af Ole Humlum:



Se flere interessante grafer her - klik på 'Global Temperature', men kig også på Arktis og Antarktis!

Redigeret d. 11-06-2008 13:52
RE: Olien skabes i nutiden11-06-2008 16:00
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
@branner

Det er altså usikkert hvor længe en olie eller gaslomme kan ligge i jorden inden den kommer op til overfladen. I mange tilfælde er olien netop fundet fordi den var på vej op. Olien dannes ved at gamle aflejringer opvarmes i nutiden, Det er altså en nutidig proces som har opvarmet olien, da de fleste aflejringer har været kogtaf i fortiden så er det svært at finde olie.

Det er også uskikket hvor meget af jorden kulstof, som ligger i forholdsvis nye aflejringer som tilstadighed er på vej tilbage til atmosfæren. Det vil sige der en del forsil kulstof som er geologisk ungt. Det kan man se boble op fra en tøvegrav eller mose hvis man stikker en pind i den.




Deltag aktivt i debatten Global opvarmning?:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Global opvarmning
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik