Husk mig
▼ Indhold

Gode råd til at mindske dit CO2-udslip


Gode råd til at mindske dit CO2-udslip09-06-2007 12:15
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Jeg forestiller mig, at vi i denne tråd kunne dele vores tips og gode råd til, hvordan vi hver især kan formindske energiforbruget.
Selv små "sparetips" er velkomne


Ex.:
At samle fjernsyn, dvd, stereoanlæg osv i én kontakt, så man let kan slukke for standby på en gang hver aften.
Ikke at stille varme ting ind i fryseren, men vente til de først er kølet af.
At lade bilen "rulle" frem til rødt lys og ned ad bakker.
RE: Søg - og I skal finde!09-06-2007 14:52
Kosmos
★★★★★
(5370)
Selv små "sparetips" er velkomne

- jeg vil forslå dig (og dine ligesindede) at starte her!
09-06-2007 19:17
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
Undgå i videst muligt omfang at rejse med fly, i særdeleshed turistrejser.
Det er den mest energikrævende og forurenende transportform der findes
10-06-2007 13:28
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Jeg kan ikke lade være med at sige: Du skal bare holde vejret, og blive ved med det.

Du kan ikke leve uden at slippe kultveilte ud. Jo færre penge som du bruger og jo mere du kan spare op, jo mindre udslip. Da næsten alle penge bruges på forbrug af olie og kul.
10-06-2007 13:58
Kosmos
★★★★★
(5370)
Måske en anelse mere konstruktivt!?:
HUSKAT al plæne- og hækkeklipning sker ved HÅNDkraft!
10-06-2007 21:46
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Rigtigt Kosmos,

Det er utroligt terapeutisk
, og afslappende for naboende at høre på.

Så er der "bager turen" om weekenden. Hvorfor køre folk (mænd) den lille tur i stedet for at gå/cykle?



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
10-06-2007 23:05
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Det her fra Dagbladet, Norge:

"Slik griller du miljøvennlig"

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/09/503064.html

God (grille)sommer



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
RE: Varmepumper ctr. olie og naturgas11-06-2007 16:52
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Vi kunne jo også ændre vores varmeinstallationer, skifte olie- og naturgasfyret ud med varmepumper.

En luft til vand varmepumpe (gen)indvinder 3 til 4 kWh varme pr. 1 kWh tilført el.

Det vil sige, at hvis el kommer fra CO2 frie eller Co2 neutral produktion er varmepumpen 100 % VE (vedvarende energi) ellers er der kun 75 % VE.

Varmepumper kan også bruges i stedet for fjernvarme.

Ikke nok med at varmepumper er CO2 besparende de halvere ca. varmeregningen med de nuværende el-priser
11-06-2007 20:15
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Det var da bedre om varmepumperne blev drevet med naturgas.
12-06-2007 00:37
Kosmos
★★★★★
(5370)
...ellers er der kun 75 % VE

- hmm, mon ikke du her glemmer at indregne de kulfyrede kraftværkers termiske virkningsgrad??
Er såvidt jeg husker af størelsesorden 33%!
RE: Varmepumpe = 75 % VE.14-06-2007 22:50
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Kosmos

Nej, en varmepumpe med en faktor 4 levere 4 kWh varme pr. 1 kwh forbrugt el = 25% el + 75 % VE
15-06-2007 00:31
Kosmos
★★★★★
(5370)
- jawohl, men der medgår stadig 2 - 3 kwh termisk energi (kul/olie/gas) for at producere din ene kwh el på et konventionelt kraftværk; resten suser ud af skorstenen og løber ud med kølevandet (hvorfra en del kan udnyttes til fjernvarme, hvis værket ligger gunstigt)
RE: Varmepumpe = 75 % VE 217-06-2007 00:49
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Der går rigtig nok ca. 2,2 kwh kul til 1 kWh el + 1 kWh varme (fjernvarme), man har i tidernes morgen har besluttet at fjernvarme ikke udleder CO2.
Det var et spildprodukt fra el-produktionen, nu er det hovedproduktet
18-06-2007 15:34
manse42
★★★☆☆
(633)
@Boe Carslund-Sørensen

hvad skal man så bruge en varmepumpe til når spildproduktet ved elproduktion er varme?


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
19-06-2007 15:49
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
kulden-varmen skrev:
Jeg kan ikke lade være med at sige: Du skal bare holde vejret, og blive ved med det.

Du kan ikke leve uden at slippe kultveilte ud. Jo færre penge som du bruger og jo mere du kan spare op, jo mindre udslip. Da næsten alle penge bruges på forbrug af olie og kul.


Vrøvl!
Netop ved at bruge et par kroner ekstra på "renere" produkter kan man formindske sit udslip.
Det er alt for let at have en sådan opgivende attitude...
19-06-2007 23:06
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Manse 42 skrev:
hvad skal man så bruge en varmepumpe til når spildproduktet ved elproduktion er varme?

Til at øge varmemængden 4 gange.
19-06-2007 23:20
manse42
★★★☆☆
(633)
Nogle mener at de ikke kan undvære bilen. Nogle bader flere gange om dagen. Nogle mener at glødelamper giver et bedre mindre stressende lys end sparepæer. Nogle skifter tøj to til tre gange om dagen og smider så det hele til vask hver gang. Til gengæld spares der så på det daglige mad og indkøber foretages i Liedl eller Aldi. Siden den tilberedte mad så er af ringe kvalietet bliver rester smidt ud.

Selv om jeg ikke tror på den menneskeskabte nært forstående katastrofe, sparer jeg (vi) på energien af helt andre årsager (se min kæphest andenssteds).

Vi har fravalgt bilen og cykler i stedet. Tager kun bus eller tog når cyklen eller gå-ben er upraktiske. Det daglige brusebad er erstattet med etagevask + et karbad når det er trængende (efter havearbejde eller lignende.). Tøj kan godt bruges flere gange. Vi smider stort set aldrig mad ud.

Det giver os til gengæld omkring 5000 kr - 6000 kr mere om måneden. Bilen alene er jo nok de 3000 til 5000. Det bruger vi så på økologiske mad varer fra Danmark om muligt. Vi går på restaurant mindst en gang om måneden og det er ikke Familierestauranten. Går jævnligt i teater eller biograf. Til koncerter selvom man er over 40.
Og det er ikke fordi vi er over måde lønnet - det er mindre end en god håndværker får før det sorte.

Iflg. "1 ton mindre"-spillet giver det en besparelse på 2,7 ton for hvert familiemedlem i forhold til gennemsnittet.


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
20-06-2007 13:16
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det daglige brusebad er erstattet med etagevask + et karbad når det er trængende (efter havearbejde eller lignende.).

-nu ved jeg selvfølgelig ikke, ved hvilken vandtemperatur etagevask/karbad foretages(?) Men har du noget skøn over, hvor meget vand/CO2-udslip I på denne måde sparer?
Redigeret d. 20-06-2007 13:16
20-06-2007 14:06
manse42
★★★☆☆
(633)
for os fire er det nok omkring 1,5 ton

prøv selv at checke her:

http://www.dongenergy.dk/privat/spar+energi/tjek+dit+forbrug/typisk+vandforbrug.htm


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
Redigeret d. 20-06-2007 14:08
20-06-2007 16:22
Kosmos
★★★★★
(5370)
for os fire er det nok omkring 1,5 ton

- øhh...1,5 ton vand eller CO2?

Hvorledes når du frem til dét? For mig at se, oplyser siden, du henviser til, at ét karbad ~ 7 (spare)brusebade! Bader I måske i samme kar??
20-06-2007 23:29
manse42
★★★☆☆
(633)
1.5 ton CO2 - Vand er det omkring 20.000 liter (?) for fire personer

Bader I måske i samme kar??


I Japan brugte/bruger flere personer rent faktisk det samme badevand og det var/er meget uhørt at bruge vandet alene og så lukke det ud. Sådan et karbad er ikke til rengørelse af kroppen men til rensning af sjælen. Ved siden af karbadet var/er det så etagevask. Japanerne har nu begyndt at tillægge sig vestlige vaner.


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
Redigeret d. 20-06-2007 23:32
RE: DONG Energy ude i hampen??21-06-2007 00:02
Kosmos
★★★★★
(5370)
De skriver, at en person forbruger ~ 750 kwh til (fjern)opvarmning af varmt vand pr. år! 'Mit' fjernvarmeværk skriver:

Varmtvandsforbruget til bad, opvask, rengøring etc. er uafhængigt af udetemperaturen og udgør normalt omkring 30%

- og det sidste tror jeg mest på!

De skriver forresten også:

Husk, at brusebad er billigere end karbad. I et almindeligt badekar bruger man typisk ca. 125 liter vand. Et 5 minutter langt brusebad bruger ca. 45 liter vand.
21-06-2007 07:01
manse42
★★★☆☆
(633)
Hvis du altså vel at mærke tager et karbad i stedet for et brusebad et til to gange om dagen.

Hvis du tog et karbad en gang om ugen kunne du stadig tage tre brusebad, uden at det blev til mere vand end ved et brusebad om dagen uden karbad.




Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
22-06-2007 20:08
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Alle disse spare CO2 kampagner har kun ét formål, nemlig at private forbrugere bruger lidt mindre, således at overskuddet (de sparede CO2 kvoter) kan uddeles af Miljøminiteriet gratis til elværker og industri der er samfundsnyttige.






Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
23-06-2007 15:24
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@GLAR

Måske skulle forbrugerne til at opkøbe de sparede CO2-kvoter således at CO2-udslippet i virkeligheden kom ned, hvis vi altså mener, det er det, der er brug for.

Den sidste prognose for prisen på CO2-kvoter var 16 Euro pr. ton.
RE: Bliv CO2 neutral15-02-2008 14:10
Jacob Hvid
☆☆☆☆☆
(4)
At skåne klimaet kræver en holistisk løsningsmodel, hvor hvert enkelt tiltag virker sammen med hverandre. Det er meget væsenligt at spare hvor der spares kan, men det er altafgørende at man proportionaliserer sine besparelser. At tage bilen i stedet for (evt. en kombination af cykel, bus og tog) vil årligt give en besparelse på ca 2 tons CO2 om året, mens en flytur til Thailand og tilbage ligger på noget nær det samme. Éns elforbrug ligger normalt også på 2 tons, og er også et forbrug man kan ændre på. Jeg har selv skiftet til et det nye Modstroem, som tilbyder en elreduktion på 5%. Jeg har så valgt en pakke som yderligere betaler for resten af mit CO2-forbrug i form af CO2-kvoter. Jeg får min start pakke en uge før med bl.a. en elspareskinne og så betaler jeg automatisk. Som sagt ligger løsningen ikke i enkelt tiltag, men i at reducere hvor der reduceres kan.
15-02-2008 14:44
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jacob skrev: Éns elforbrug ligger normalt også på 2 tons,


Jeg har et spørgsmål - hvor meget CO2 udleder forbruget af 1 kWh el?
Mit svar et ingen CO2, CO2 bliver udledt ved nogle former for el-produktion, så når el-produktionen bliver omlagt til CO2-fri produktion er der ingen CO2-reduktion ved at spare på el. Du kan faktisk opnå et øget udslip af CO2, hvis din primære boligopvarmning kommer fra noget, der udleder CO2.
RE: Men hvornår sker det?15-02-2008 15:22
Jacob Hvid
☆☆☆☆☆
(4)
Det lyder jo godt med strøm som ikke udleder CO2, men det ligger vist mere end 12 år ud i fremtiden har jeg læst, og så er strømmen i øvrigt ikke mere end 67% CO2-fri.
15-02-2008 15:40
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jacob Hvid.

www.modstroem.dk: Nu skal jeg indrømme jeg kan ikke helt afvise at det ikke er det normale "bogføringsstunt" hvor du som forbruger bogføres for den Co2 frie strøm som under alle omstændigheder ville blive produceret. Det er klart at kvoter vil over tid medvirke til en Co2-reduktion.

Men jeg må beklageligvis oplyse dig om at den adfærd som modstrøm lægger op til du skal "udfolde" selv om dit strømforbrug neutraliseres. Så er det faktuelt sådant, at andres forbrug øges omkring CO2 udledning. Når og hvis du forbruger strømsparreskinne og opsætter sparrepærer så er det faktuelt sådant at dit CO2 udslip øges. Altså uanset hvor mange som vælger modstrøms produkter så vil løsningerne ikke reducer CO2 samlet for Danmark over de nærmeste år og tvært i mod.

Når det faktuelt er sådant at de 70 % ca. 7 twh/år vindmølle strøm som vi ikke forbruger, som eksporteres til udlandet, at denne produktion tæller som positiv CO2 reducerende eller ophæver den strøm vi importer, når vi netop skal forbruge strømmen. Når netop kvotesystemet om få år begynder at virke, så vil Tyskland netop ikke købe denne strøm fordi denne konflikter med deres kraftvarmeproduktion og dermed udhuler deres kvoter. Netop dette sammen med vor egen udbygning med vindmøller decentral kraftvarme og konflikterne i vor el-system i øvrigt. Her vil netop modstrøms kvotesystem netop skævvride eller helt umuliggøre de optimale løsninger som er differentieret el-forbrug og afregning efter hvor miljøbelastende produktionen har været.

Altså igen et tåbeligt tiltag som hindre det optimale og fornuftige nemlig differentieret el-afregning.
Redigeret d. 15-02-2008 20:54
15-02-2008 15:40
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
CO2 bliver udledt ved nogle former for el-produktion, så når el-produktionen bliver omlagt til CO2-fri produktion er der ingen CO2-reduktion ved at spare på el.

Som Jacob Hvid skriver ovenfor, så ligger dette et stykke ude i fremtiden. Pt er det ikke tilfældet, og derfor er der god grund til at spare.
Dertil kommer, at el forhåbentligt vil blive brugt til flere og flere områder. Hvis biler i fremtiden f.eks. kører på strøm (direkte eller indirekte (brint)), så står vi med en helt ny situation. Den samlede elproduktion vil derved blive større, og den relative andel af vedvarende energi vil være mindre (indtil den igen falder, forhåbentligt...)




Deltag aktivt i debatten Gode råd til at mindske dit CO2-udslip:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Iværksætter søger råd hos klimafolket107-11-2019 14:07
Dine 3 bedste råd før købet af en varmepumpe?027-12-2016 23:26
Hvad er dit bedste "grønne" sparetip?1531-05-2011 23:49
Sandkasse/Hjælp/Gode råd ?1628-04-2011 17:34
HJÆLP - Har brug for gode råd1726-04-2011 14:55
Artikler
Flere råd til at leve mere klimavenligt
Hjælp og gode råd til den omfattende energirenovering
Klimatips fra Generation K
Arktisk Råd
NyhederDato
Uafhængigt råd skal granske klimapanel15-03-2010 10:03
25.000 kroner for det bedste sparetip08-01-2009 12:19
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik