Husk mig
▼ Indhold

Golfstrømmen?


Golfstrømmen?06-06-2008 21:20
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Der er åbenbart forskellige meninger om hvad der sker af klimaændringer i vores område hvis Golfstrømmen stopper eller delvis stopper.

Hvad er konsekvenserne?


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
06-06-2008 21:30
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Et bud:

Er istiden så endeligt afskaffet? Er der ikke noget med, at Golfstrømmen kan gå i stå, så vi må undvære den varme, den bringer med sig?

"Selv hvis Golfstrømmen skulle gå i stå, tyder klimamodellerne på, at effekten af den globale opvarmning vil opveje det og mere til...." siger forskningsleder Jens Hesselbjerg fra Danmarks Meteorologiske Institut, DMI.


Fra: "Myten om istiden" (4/6-08)

http://www.metroxpress.dk/dk/article/2008/06/04/08/5035-66/


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Redigeret d. 06-06-2008 21:33
06-06-2008 21:45
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
@GLAR

Vi kunne bare prøve at stoppe den. Først skal vi planere Rocky Mauntains, da den drejer vinden, så den blæser fra Golfen og imod nordøst. Dels skal vi fjerne polarnatten, da den gør det så koldt i arktisk, at vandet synker. Vi skal bare rette lidt op på planeten.

Ja, vi ville have et nærmat tundra klima. København ligger på samme bredtegrad som trægrænsen i Labrador.
06-06-2008 22:06
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@ Kulde-varmen og Rick-UK

Det er netop den artikel som der henvises til...der har fået mig til at stille spørgsmålet. Ifølge DMI Jens Hesselbjerg, en PhD afhandling og en konsulentrapport fra DMI, vil det ikke få alvorlige følger: Den menneskeskabte globale opvarmning vil kompensere for et stop/delvist stop af Golfstrømmen.

Hvorfor har den menneskeskabte CO2 (globale opvarmning) så ikke kompenseret for den nylige PDO vending der har sænket gennemsnitstemperaturen 0,774 C på blot 16 måneder.....Det drejer sig om temperaturstigningen der er akkumuleret gennem de sidste 100 år og som alle taler så meget om.....

CO2'en modvirker Golfstrømmens opstandsning men ikke PDO skiftet....eller har jeg misforstået det hele ?
Redigeret d. 06-06-2008 22:09
06-06-2008 22:44
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
GLAR skrev:
eller har jeg misforstået det hele ?


Jeg ville svare noget grimt og ironisk

Men jeg vil heller vide hvorlænge diskutionen vareved!

CO2 stigningen går langsommere og langsommere. Og man må derfor kunne regne ud hvornår det vender. Og CO2 indholdet i luften falder.
06-06-2008 22:57
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
kulden-varmen skrev:
CO2 stigningen går langsommere og langsommere. Og man må derfor kunne regne ud hvornår det vender. Og CO2 indholdet i luften falder.

Hør nu her:
Du kører altså frem med nogle helt vilde påstande. CO2-indholdet i luften stiger lige så støt og roligt, som de forgangne år, intet tyder på, at stigningen er ved at aftage: http://www.klimadebat.dk/grafer_co2_ppm.php.
Hvis grafen ikke overbeviser dig, så prøv at se under "Annual Mean Growth Rate" her.
Det er ganske enkelt ikke til at fatte, hvad der får dig til gang på gang at skrive sådanne ubegrundede påstande.

Men det må være nok for i dag - jeg kan se, at CBH også har været ude efter dig. Jeg forstår bare ikke, hvorfor du skriver den slags, fuldstændig uden at lytte til, hvad folk svarer.
06-06-2008 23:40
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hvad er de vilde påstande i denne tråd ?

Der er ej heller noget der tyder på at CO2 er grunden til den globale opvarmning, nærmest tvært imod, CO2'en stiger i takt med opvarmningen og ikke omvendt. PDO skiftet vil i løbet af nogle ganske få måneder vise at CO2 indholdet falder (læs optaget af havene).

Den 24. solplet periode har tilsyneladende startvanskeligheder, det bliver det altså ikke varmere af.

Beklager meget at jeg ikke helt lever op til din 'klimatosse' standard
07-06-2008 00:39
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Jeg tror bare at man en gang for alle må indse at debatører som Kulden-Varmen og GLAR ikke er til at diskutere med! de gidder ikke lytte, er her vist kun for at prøve at sprede forvirring


@branner: Det er ikke umagen værd! sørgerligt; men sådan er det vist....
Jeg er ellers meget åben ad sind og syntes ikke nogle bør holdes ude fra debatten. tror bare ikke man får noget ud af at svare igen på det der kun kan være ment som provokationer.

Det er hundredervis af gange at Christoffer(og også andre) nu har tilbagevist jeres indbildninger. at I ikke lytter men bare skriver det samme igen viser at i ikke er her for at blive klogere men for at sprede forvirring.
SUK

god nat,
en trist miljøgris
07-06-2008 11:08
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
miljoegrisen skrev:

Det er hundredervis af gange at Christoffer(og også andre) nu har tilbagevist jeres indbildninger. at I ikke lytter men bare skriver det samme igen viser at i ikke er her for at blive klogere men for at sprede forvirring.


Nu er det sådan at golfstrømmen drives af vinden, og vindens retning skyldes bjergene. Så kan man altså ikke stoppe den uden at flytte bjerge.

Nu er det sådan at golfstrømmen også drives af den lavere vandstand i Ishavet. Og den lavere vandstand skyldes at vandet er koldere og dermed tunger, og en vigtig årsag til at vandet er så koldt er at solen ikke skinner hele vinteren. Det er altså nødvendigt at fjerne vinteren for at stoppe golfstrømmen.

Jeg savner en forklaring på hvordan ganske små mængder af CO2 i luften kan fjerne bjergene og årstiderne i løbet af få hundrede år.

Ja, jeg spreder forvirring imellem de troende. For hvis de skriftkloge siger at menneskene kan stoppe golfstrømmen, så må de begrunde det med mere end komputermodeller.
07-06-2008 11:48
Kosmos
★★★★★
(5370)
Der er åbenbart forskellige meninger om hvad der sker af klimaændringer i vores område hvis Golfstrømmen stopper eller delvis stopper.
Hvad er konsekvenserne?

- næppe særligt omfattende, hvis man skal tro Eigil Kaas (mfl.) - og dét skal man vel?
07-06-2008 16:01
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Kosmos skrev:
- næppe særligt omfattende, hvis man skal tro Eigil Kaas (mfl.) - og dét skal man vel?

Ja, nej. Atmosfæren taber 10'C i temperatur hver nat, hvor det tager måneder at afkøle havet. Det er ikke sikkert at det er muligt at fjerne bidraget fra golfstrømmen helt fra modellen. Da man ikke har noget at sammenligne med. Således vil en lavere temperatur af golfstrømmen betyde mindre fordampning og dermed mindre nedbør og i det tørre klima vil nattemperaturerne falde hurtigere. Et fald i gennemsnitstemperaturen på 8'C svare til istiden. og Et fald i Juli's gennemsnitstemperatur på 7'C vil flytte Danmark til skovgrænsen.

Modellerne er skabt ved at simulere fortiden. Men det kræver at man har data fra mange århundrede, helst flere istider. Men man har først rigtigt mange data fra omkring 1970. Det er meget kort tid.

Eigil Kaas har alt for stor tiltro til sine modeller. Han ville ikke have brugt så meget tid på dem hvis han kendte deres sande værdi.




Deltag aktivt i debatten Golfstrømmen?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Golfstrømmen er stadig et stridspunkt3125-03-2021 16:22
GW, Golfstrøm og politik10902-05-2018 06:27
Golfstrømmen svækkes?11513-10-2015 08:11
Er Golfstrømmen ved at forsvinde?127-09-2015 18:28
Loop current (Golfstrømmen)511-08-2010 09:19
Artikler
En svækkelse af Golfstrømmen (Mernilds Klumme, maj 2015)
Golfstrømmen (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Golfstrømmen holder stand endnu25-09-2008 11:32
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik