Husk mig
▼ Indhold

Grænser for erkendelse


Grænser for erkendelse07-01-2018 07:42
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Uanset om videnskaben kigger ud i universet, ned i atomet eller ind i os selv, så når øjet et punkt, hvor det ikke rækker længere.
I galakserne "opfinder" astrofysikerne sort masse og sort energi. Det må være der, hvis galakserne skal hænge sammen. Gravitationen, som forklarer uendeligt meget står selv uforklaret tilbage som en betingelse uden hvilken hverken sol, måne eller jord kunne være til.

Når jeg som menneske læser om mine øjne eller ører imponerer det mig, hvad videnskaben har fundet udaf og lægerne magter, hvis hørelse og syn nedsættes, men noget står tilbage, noget som er uforklaret.

Sansecellerne i øje, øre, fingerspidser, tunge og næse oversætter energi på forskellig form, elekromagnetisk stråling, svingninger i luft, mekanisk tryk, kemi på luft eller vandig form, oversætter til neuralesignaler, der transmitteres til hjernen, hvor disse signaler atter samles til en helhed, signalerne bliver til BILLEDE, LYD, SMAG, FØLELSE, LUGT, til det jeg kalder OPLEVELSE af en verden i og omkring mit legeme, men hvor sidder denne oplevelsesmæssige instans, er det signalerne, der bliver til mere end summen af de enkelte dele eller er det et fænomen, der harsit helt eget liv og på mystisk vis er blevet placeret i mit centralnervesystem.

Alt hvad denne instans, som vi kan kalde SPUNK oplever er energi på denne eller hin form, men vi kan ikke opleve hverken sort masse eller energi direkte, kun som noget, der nødvendigvis må være, hvis detr vi kan opleve skal være muligt, hvad det jo faktisk er.

I mine øjne hviler hele vores verden på tre grundkomponenter, som selv uforklarlige forklarer alt, hvad vi oplever: ENERGI, KRAFT og SPUNK
10-01-2018 19:04
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Så forresten en TV udsendelse med Stephen Hawkins. Fysiker i kørestol. Han mente ikke at vi med absolut sikkerhed kan udtale os om, hvad der er VIRKELIGT, men vi oplever en verden og den er vi bundet til og må forholde os til. Det ligner filosoffen Kant, der sondrede mellem "Ding an uns" og "Ding an sich" Han mente at virkeligheden tager form efter vores indretning som væsken efter den flaske, der rummer den. Einstein mente iøvrigt, at Kant var den eneste filosof, der havde sagt noget fornuftigt.

S.H. udtrykte begejstring for superstrenge og foragt for kvantemekanik, ak stakkels Bohr må vende sig i graven.
Deltag aktivt i debatten Grænser for erkendelse:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
I dag, 10. marts, 15-17: "Om-tanke – ved vendepunktet ved vækstens grænser"814-03-2009 13:09
NyhederDato
Stern: Grænser for økonomisk vækst15-09-2009 08:59
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik