Husk mig
▼ Indhold

Grafer over solpletter, solaktivitet og kosmisk stråling?


Grafer over solpletter, solaktivitet og kosmisk stråling?24-04-2009 19:18
Ducknaldo
☆☆☆☆☆
(8)
Kunne man forestille sig også at have grafer liggende over solaktivitet, solpletter og kosmisk stråling?
Jeg ved ikke hvor tilgængelige de data er, men jeg tror de kunne give debatten en del, i form af et bedre grundlag for forståelse for mekanismerne i Svensmars teori.

Mvh.
John
24-04-2009 20:32
manse42
★★★☆☆
(633)
Hej Ducknaldo (John)

Hvis du ser på http://wattsupwiththat.com kan du i højre kolonne bladre dig ned til solens aktuelle data. Og hvis du holder øje med hjemmesiden, komme der ind imellem alle de data du efterlyser ...

fedt "handle" i øvrigt.

-m
24-04-2009 21:05
Ducknaldo
☆☆☆☆☆
(8)
Hehe, tak for komplimenten, den hører jeg tit, det må have været et lyst øjeblik jeg fandt på det, desværre bliver det ofte kopieret nutildags.
Tak for linket, jeg synes dog stadig det kunne være rart hvis man lagde dem her på siden så man havde det hele lidt samlet.
Findes der grafer over globalt skydække i procent og i så tilfælde hvor kan man finde dem?
25-04-2009 00:01
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Problemet er at det ikke er sådan at måle solpletterne. Dels så er virkningen af flere veje.

Solen ændre bølgelægte på strålingen i forbindelse med et soludbrud. Derved stoppes mere af solstråingen højere oppe i atmosfæren. Det sker med det samme. Derudover så oplader solvinden jordens magnetfelt som skærmer jorden, særligt ækvator for kosmisk stråling. Solvinden skærmer også hele solsystemet for kosmisk stråling.
Det vil sige at der er et stort antal ubekendte som man skal gætte sig til. Det kan man godt, men da modellen så er lavet efter dataene så passer de sammen, fordi den ene er lavet efter den anden.
25-04-2009 00:11
Ducknaldo
☆☆☆☆☆
(8)
Jo men det er vel netop meningen, at måle den aktuelle indstråling efter bla. sol og atmosfære har taget sin bid, for at kunne vurdere betydningen for dannelse af skydække, eller?

Findes de føromtalte grafer/tal over aktuelt skydække i procent over den samlede klode?
25-04-2009 09:23
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Nej det har jeg ikke kendskab til. Men da vi har to danske forskere så må vi kunne få dem til at lave en anti-IPCC rapport. Med tre senarier, et med at der sker et stort vulkanudbrud som vare flere år nær ækvator. 2. at jordens magnetfelt bevæger sig ud i Ishavet, så vi får samme temperatur stigning som vi fik et fald imellem Bronzealder og Jernalder. 3 at jordens klima forsætter som det har gjort i de sidste 1300 år, med at skrifte imellem kulde og varme.

Noget meget væsentligt er hvornår skyerne dannes. Ofte er vejret klart om dagen og overskyet om natten, og det er derfor vigtigt, hvor hurtigt skyerne dannes efter solnedgang, så dagens solind stråling ikke stråles tilbage til rummet.
25-04-2009 21:38
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hi Duck(naldo)


Der er en graf her:

http://www.klimadebat.dk/forum/vedhaeftninger/cr.jpg


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Tilknyttet billede:

25-04-2009 22:21
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Også fornylig fra DMI




Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
25-04-2009 23:31
manse42
★★★☆☆
(633)
Ducknaldo leder efter grafer over skydække og ikke fantastigrafer fra Realclimate.

Det bedste jeg kan finde er følgende:

fra http://www.global-warming-and-the-climate.com/index.htm

Jeg vil ikke lægge mit hoved på blokken for de data, den hjemmeside videregiver, men da jeg lige nu ikke kan finde andet, må det vel holde så vidt det kan...

Den mangler også at analysere skydækket i forhold til temperaturen, som lige der ser ud som om der ikke er nogen korellation...
Redigeret d. 25-04-2009 23:51
25-04-2009 23:54
Ducknaldo
☆☆☆☆☆
(8)
Tak manse42

Jeg synes det er svært at skille skidt fra kanel da der desværre er så megen religion i dette emne.
Da jeg endnu har til gode at se data og grafer der klart viser at Co2 har indvirkning på den globale middeltemperatur har jeg derfor tilmeldt mig her i håb om at få lidt mere indblik i hvilke mekanismer der så styrer klimaet.
Realclimate virker dog stærkt farvet efter hvad jeg har læst der indtil nu.
Global temperatur ændring er for mig ikke et problem, da vi som mennesker er gode til at tilpasse os, men jeg synes emnet er spændende.
Når det er sagt, synes jeg slet ikke menneskeheden har belæg for at sige at vi har global opvarmning.
Vi kan jo ikke fastsætte en middel temperatur for et dynamisk univers og hvem siger at det niveau vi hidtil har oplevet er det optimale/rigtige.
Nu har solen f.eks opført sig anderledes det sidste års tid end vi er vant til, men vi har jo ingen viden om de 11 års intervaller, den hidtil har vist sig at have, altid vil bestå og hvorfor de er der.
Jeg synes vi skal glæde os over alle de fordele varmen giver, men stadig forsøge at forstå hvordan det hele virker.
Ganske som vi altid har gjort.
26-04-2009 09:32
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Manse

Ducknaldo leder efter grafer over skydække og ikke fantastigrafer fra Realclimate.

Ducknaldo skrev:

Kunne man forestille sig også at have grafer liggende over solaktivitet, solpletter og kosmisk stråling?
26-04-2009 09:37
Ducknaldo
☆☆☆☆☆
(8)
Ducknaldo skrev:
Findes de føromtalte grafer/tal over aktuelt skydække i procent over den samlede klode?

Du har ganske ret rick_uk, jeg har dog spurgt til begge dele
RE: imod Ateisme26-04-2009 12:07
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Ducknaldo skrev:
Jeg synes det er svært at skille skidt fra kanel da der desværre er så megen religion i dette emne.


Argumentet imod ateisme må være at religionerne ikke forsvinder fordi man benægter deres eksistens og undertrykker dem. De dukker bare op i nye former.

Det kunne være som politik eller naturvidenskab.

Drivhuseffekten sådan en ny religion som er både politik og naturvidenskab.
26-04-2009 14:15
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
http://www.glar.gl/albedo.jpg

Her er en graf der illustrerer albedoeffekten (aftagende) siden 1985 frem til rekordåret 1998 og derfra den igen tiltagende albedo. Den røde streg illustrerer driwhuseffekten.
26-04-2009 16:56
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)

Åh! kan vi få grafen med de sidste 4år?




Deltag aktivt i debatten Grafer over solpletter, solaktivitet og kosmisk stråling?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Grafer på klimadebat?204-06-2023 15:09
Cepos og Svensmark - Solens og kosmisk strålings påvirkning af jordens klima404-07-2021 14:28
Global opvarmning - drivhusgasser eller solaktivitet m.m.406-06-2019 14:31
Opdatering af grafer703-02-2019 16:56
Usædvanlig sommer skyldes lav solaktivitet?3120-08-2018 20:43
Artikler
Peter Laut: Solens aktivitet og Jordens klima
Kosmisk stråling
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik