Husk mig
▼ Indhold

Gratis opvarmning


Gratis opvarmning05-03-2011 19:09
Janans
☆☆☆☆☆
(6)
Burde dette ikke være muligt. ?

Et teoretisk forsøgsanlæg.

Et jordvarmeanlæg tilsluttes en varmepumpe med en virkningsgrad på 400%.
Noget af den opsamlede varmeenergi omsættes via en stirlingmotor og en generator til strøm. Denne strøm bruges til at trække pumpen.

Dvs. at når først anlægget er sat igang er det selvforsynende og kræver ikke eksternt strøm til driften.

Udover dette har vi selvfølgeligt stadig glæde af jordvarmen i traditionel forstand.

Obs. Dette er ikke en evighedsmaskine hvor vi får gratis energi, men nærmere et system til at opsamle den lagrede solenergi der findes i jorden i form af varme.
05-03-2011 20:46
Jakob
★★★★★
(9287)
.





Ja, idéen lyder besnærende, men jeg tror desværre, at stirlingmotorens virkningsgrad er for lille til, at det kan løbe rundt.
Nogle vil nok også sige, at det slet ikke kan lade sig gøre, fordi den varme, som varmepumpen henter, aldrig vil overstige det varmetab, som der er ved at producere den strøm med termodynamik, som varmepumpen forbruger.




Men måske, hvis du tager solen mere direkte til hjælp evt. noget lignende dette system:



http://www.innogie.dk/






http://ing.dk/artikel/116300-soltag-goer-parcelhuse-selvforsynende-med-el-og-varme








.
Redigeret d. 05-03-2011 21:09
05-03-2011 21:54
Janans
☆☆☆☆☆
(6)
Mht. stirlingmotorens virkningsgrad er denne på typisk 40 % i praksis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine

Mht. effektiviteten på selve jordvarme-anlægget er disse jo allerede eksisterende, og faktisk temmeligt effektive, idet de giver ca. en firedobling af den energi du tilfører. (Jeg er dog ikke sikker på jeg forstår helt hvad du mener med nedenstående.)

"Nogle vil nok også sige, at det slet ikke kan lade sig gøre, fordi den varme, som varmepumpen henter, aldrig vil overstige det varmetab, som der er ved at producere den strøm med termodynamik, som varmepumpen forbruger"
06-03-2011 01:17
Jakob
★★★★★
(9287)
.




Janans skrev:
Mht. stirlingmotorens virkningsgrad er denne på typisk 40 % i praksis.


Men ved hvilke temperaturer..?



(Jeg er dog ikke sikker på jeg forstår helt hvad du mener med nedenstående.)

"Nogle vil nok også sige, at det slet ikke kan lade sig gøre, fordi den varme, som varmepumpen henter, aldrig vil overstige det varmetab, som der er ved at producere den strøm med termodynamik, som varmepumpen forbruger"



Nej, det forstår jeg godt, jeg prøver lige en ny version:

Nogle vil nok også sige, at det slet ikke kan lade sig gøre, fordi den varme, som varmepumpen henter, aldrig vil overstige den varme, som der skal forbruges for termodynamisk at producere den strøm, som varmepumpen forbruger.




.
07-03-2011 20:04
Jakob
★★★★★
(9287)
.




http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleenergi-skal-lagres-men-hvordan--d20-e333-s440.php#post_24433
Janans skrev:
@Jakob

Du har tidligere skrevet dette.
Har du helt opgivet denne ide. ?

Med varmepumpen trækker du varme ud af vandet, så det evt. fryser til is.
Det geniale er, at du med en lille mekanisk energitilførsel får en stor mængde varmeenergi ud.

Jeg spørger så, om man med fordel kan gå skridtet videre og udnytte den megen varmeenergi til at få en væske til at koge, så vi kan trække en turbine, som måske bliver så stærk, at den kan trække både varmepumpen og en generator, der laver strøm til en storby..?

Det vil ikke være en evighedsmaskine, for den kan jo kun køre indtil havet er bundfrosset til minus xx grader..... - men det ville vel også være et gennembrud, som ligefrem kunne overflødiggøre enhver anden EL-energiproduktion.

Det er lidt i stil med denne debat på Ing.dk
( http://ing.dk/debat/132309 )




Jeg vil da heller ikke udelukke, at det kan lade sig gøre en dag, og jeg synes, at det er rigtig godt, at det rykker i dig.

Som du rigtigt nok ser, er jeg med på drømmeholdet, der ikke vil bøje sig for erfaringerne med traditionel termodynamik:
Det store varmepumpekvantespring:
http://www.klimadebat.dk/forum/varmepumpeudvikling-d20-e354.php#post_3379

Men bliver du lidt for optimistisk, så prøv evt. også at læse Søren_Søndergaard i denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/spildvarme-spildes--d7-e1123-s40.php#post_16283


Pøj pøj med dine videre tanker om det.




PS: Jeg tillod mig at gøre linket klikbart i citatet.
07-03-2011 20:29
Janans
☆☆☆☆☆
(6)
Temperaturforskellen i et jordvarme anlæg er på ca. 100 - 125 grader.

Se denne skitse af et jordvarmeanlæg.
( http://www.henning-mortensen.dk/vvs/varmepumper/saadan-virker-jordvarme.aspx )

Fremløbs temperatur ud i jordvarmeslangerne er ca. -5 grader.
Returløb fra jordvarmeslangerne er ca. 0 grader

Temperaturen efter kompressoren er ca. 100-125 grader.

Hvis man istedet for stirlingmotoren indsætter et lukket kredsløb med en væske der fordamper ved hjælp af varmen efter kompressoren på 100-125 grader. Så bliver der dannet tryk der kan bruges til at drive en turbine.

Så hvis man starter anlægget op med en 2kw varmepumpe vil man få 8kw varme-energi til rådighed efter kompressoren.
Det burde da være muligt at omdanne de 8kw varmeenergi så man både har energi til at trække varmepumpen på 2kw og en generator til strøm.
07-03-2011 23:13
Janans
☆☆☆☆☆
(6)
Eller hvis man holder fast i stirlingmotoren burde man, efter Carnots formel, kunne opnå en virkningsgrad på : (1-(273/398)) x 100 = 31,4%

Dette er hvis man bruger returen fra jordvarmeslangerne på 0 grader og de 125 grader efter kompressoren som den kolde og den varme del.

Retur temperaturen fra jordvarmeslangerne, på de 0 grader, vil blive hævet en del igennem stirlingmotoren og må dermed øge virkningsgraden på varmepumpen.

Hvis der stadig er varmeenergi tilbage efter en tur igennem stirlingmotoren, kan man sende den tilbageværende energi igennem endnu en stirlingmotor, for at pine den sidste energi ud af systemet.

(Se link)
http://www.henning-mortensen.dk/vvs/varmepumper/saadan-virker-jordvarme.aspx

Så må det snart være tæt på, at anlægget kan levere energi nok til at trække varme-pumpen og bidrage med en del varme til boligen.
08-03-2011 01:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ham der Karknot (=carnot) i taler om! Ham der, ved han at i den praktiske verden er energi ved 270 c' i vanddamp som yder arbejde over en turbine, på Viborg kraftværk! Her yder energien ca 5 % strøm når dampen efter turbinen yder eller afsætter de 95 % ved at opvarme vand fra 40 til 75 c' (fjernvarmevand til viborg by)

At frembringe 1 Kw arbejde hvis temperaturforskellen ved carnotprocessen er feks 600 grader (kelvin) er 1 million gang billigere end at frembringe den samme kilowatt hvis temperaturforskellen er fra 10 til 100 c'

At der er mange som ved at det kan lade sig gøre (og det kan det)!

Men men!

Det koster kassen det energisystem (stirlingmotor) som kan det og 1.000.000 watt/timer fra kul som kan afsætte energi ved op til 1700 c' koster altså 50 kr leveret på kajen på eller ved studstrupværket

Tyk lige lidt på den!
Redigeret d. 08-03-2011 02:32
12-03-2011 00:58
Janans
☆☆☆☆☆
(6)
Det er muligt at opnå et overskud af energi ved udnyttelse af kun 20 graders temperaturforskel i havet.

Se link.
http://ing.dk/artikel/93618-kilometerlange-roer-skal-traekke-vedvarende-energi-ud-af-havet

I et jordvarme-anlæg er temperaturforskellen i anlægget højere og det bør dermed være endnu lettere at at opnå et overskud.

Det er muligt at prisen for at anskaffe sig et anlæg vil blive meget dyrt. Men rent teknisk vil jeg stadig mene at det er muligt.
13-03-2011 11:24
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Janans skrev:
Det er muligt at opnå et overskud af energi ved udnyttelse af kun 20 graders temperaturforskel i havet.

Se link.
http://ing.dk/artikel/93618-kilometerlange-roer-skal-traekke-vedvarende-energi-ud-af-havet

I et jordvarme-anlæg er temperaturforskellen i anlægget højere og det bør dermed være endnu lettere at at opnå et overskud.

Det er muligt at prisen for at anskaffe sig et anlæg vil blive meget dyrt. Men rent teknisk vil jeg stadig mene at det er muligt.


Temperaturforskelle i en varmepumpe (et øjebliksbillede):

Radiator: 32,8'C
Varmt vand: 47,8'C
Kompressor, stilstand: 29,5'C
Varmepumpe ud: 32,8'C
Varmepumpe ind: 33,0'C
Jordslange ud: - 1,0'C
Jordslange ind: 2,1'C

Temperaturen på kompressoren har det største temperaturspænd, og kan under drift nå op på over 100'C.

I perioder kan der således opstår temperaturforskelle på over 100'C, men er det nok til drift af en stirlingmotor? Skal der ikke også ses på mængden af det materiale, der er 100'C, og det materiale der er 0'C?


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
13-03-2011 13:29
Jakob
★★★★★
(9287)
.





@Boe Carslund-Sørensen


Det vil måske også være en god idé at vide, hvor meget strøm en varmepumpe bruger på et døgn, så man har et indtryk af, hvor meget stirlingmotoren egentlig skal præstere.
Det er nok der, at tvivlen næres mest hos de troende.




.
13-03-2011 14:10
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Varmepumpens elforbrug er svingende ligesom kompressotemperaturen. Jeg kender kun elforbruget på min egen varmepumpeanlæg, som er ca. 5,5 MWh pr. år, hvilket gennemsnitligt er ca. 1kWh pr. time (5500/365/24=0,63). Jeg ved også at elforbruget er mindre i perioden 1/4 til 30/9 end i perioden 1/10 til 31/3.
I snit skal stirlingmotoren yde 1 kW hver time, hvilket nok ikke er helt urealistisk. Jo højere elforbrug jo højere kompressortemperatur, og jo større bliver temperaturforskellen, hvis f.eks. stirlingmotoren får varmen fra kompressoren og kølingen fra returen til jordslangen. Desværre kommer vi nok ikke udenom Carnot, og selv ikke jeg tror må det mulige i at bygge en "evighedsmaskine".


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
13-03-2011 19:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det er muligt at opnå et overskud af energi ved udnyttelse af kun 20 graders temperaturforskel i havet.

@Janans

Jammen det er det da. Det er jo i princippet det havet udnytter via termik ved at flytte store vandmasser via temperaturforskellei vandmasserne. Eller vejersystemer i praksis 'bruger' til at flytte enorme mængder luftmasser (Blæsevejer).

Men det som er svært er at få energien hen til en sterlingopbygning og få energien væk igen uden at bruge energi på denne operation.
Redigeret d. 13-03-2011 19:47




Deltag aktivt i debatten Gratis opvarmning:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Gratis hydrogen?128-03-2023 13:51
Gratis sundhedsvæsen uden tandbehandling..202-06-2019 18:16
Gratis Kvalitets Software4010-05-2011 15:26
Gratis computerprogrammer1908-05-2011 18:57
Gratis og grøn CO2-neutral energi via en Telos Energy-mølle726-08-2010 22:12
NyhederDato
Firmaer kan tjene stort på gratis kvoter03-06-2010 00:42
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik