Husk mig
▼ Indhold

HHO-hybrid-biler


HHO-hybrid-biler12-04-2010 09:39
kblood
★★★☆☆
(429)
Hydroxy Cars.dk

Lige dette link synes jeg lyder lidt som en TV shop reklame, men jeg har også fundet andre danske sider om dette hvor der endda tilbydes at mødes gratis med andre der har prøvet dette. Nu kender jeg også en som har lavet den del der laver elektrolysen, men desværre ikke har plads i sin bil. Jeg har snakket med min far om dette, og han mener det bedste vil være at købe en gammel Volvo eller Fiat var det vidst, med mekanisk indsprøjtning, så man ikke behøv at omgå den elektroniske ilt indholds måler. Min far er auto elektro mekaniker, så jeg tænkte at han burde vide det. Han tror nu vidst heller ikke på dette, som der sikkert er flere her som ikke gør.

Men idéen er at bruge elektrolyse til at få bilen til at kunne køre længere. Nogen her som har testet dette? Og hvis i ikke tror på at det kan lade sig gøre, så kom venligst med et grundlag for det. Selvom indtil videre er svar på min tråde her blevet ret godt begrundet indtil videre skal lige siges

Redigeret d. 12-04-2010 09:40
12-04-2010 10:43
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja ideen er jo ikke helt dum.

så vidt jeg lige husker medgår der ca 1/3 energi til selve elektrolysen af det samlede energiindhold i brinten. Og da bilens motor typisk udnytter i hvert fald benzin med en 1/3 til trækkraft så går systemet i står fordi der medgår lige så meget effekt til at drive elektrolysen som der forbruges af motoren til at drive processen.

Men så der der jo brændselceller som har en el-virkning på helt op til 70 % her er regnestykket noget anderledes.
12-04-2010 11:56
Jakob
★★★★★
(9265)
.




@kblood


Jeg synes efterhånden, at der burde være fri proces til at retsforfølge usandfærdige reklamer.

Du skal ikke tro på den side, du har fundet.

Du kan nok spare lidt, men det slider mere på motoren, fordi kompressionen bliver højere, og der tilføres fugt.

Det du sparer er primært vundet ved at belaste motoren hårdere.
Det kan man også gøre ved at plane topstykket og indsprøjte fugt, men af hensyn til motorens holdbarhed gør man ikke sådan noget ved standardbiler.

Det, som du derudover kan hente, kan komme, hvis du bruger motoren som bremse, så generatoren bruger bremsekraft til brintproduktion. Bremser du på den måde hele vejen ned ad Alperne, så vil du have en del "gratis" brint til fremdrift, når du når bunden, men hvordan går det så med eksplosionsfaren, hvis du på den måde akkumulerer brinten..??


Er Natron kun katalysator i elektrolysen, eller er det et stof, som forbruges..?
Hvis det forbruges, så tilfører det formentlig kemisk energi, som også skal medregnes som benzin, og råstofforbruget og miljøbelastning skal ligeledes tages med i betragtning.




@delphi


så vidt jeg lige husker medgår der ca 1/3 energi til selve elektrolysen af det samlede energiindhold i brinten.


Så tror jeg, at du bør prøve at tale med nogen, som husker bedre.
Det ville ellers være smart, hvis vi kunne få så meget brint ud af elektrolysen, at den kunne producere EL til både elektrolysen og bilens fremdrift. Så kunne vi bare køre en tur i bilen, hvis vi manglede brint.







Links til tidligere diskussion vedr. vand som brændstof:
http://www.klimadebat.dk/forum/producere-sin-egen-energi-d24-e1367.php#post_18695
http://www.klimadebat.dk/forum/mirakler-og-eventyrlige-opfindelser--d20-e455.php
12-04-2010 12:17
Hugin
☆☆☆☆☆
(48)
kblood skrev:
Lige dette link synes jeg lyder lidt som en TV shop reklame


Det er fup. Løftet om op til 3 gange så langt per liter er teoretisk umuligt at nå, alene af den grund at en moderne benzinmotor allerede omsætter godt og vel 25-30% af benzinens energiindhold til bevægelsesenergi. En tredobling ville betyde en teoretisk effektivitet på mindst 75%, hvilket ikke lader sig gøre, alene af den grund at energien så skulle omsættes til bevægelse stort set uden at producere varme.

Bemærk også henvisningerne til at verdensmarkedsprisen for olie manipuleres af de stygge, stygge olieselskaber - og benzinpriserne manipuleres af politikere.

I sandhedens interesse skal det siges at det faktisk er muligt at opnå en forbedret brændstoføkonomi gennem at indspøjte brint sammen med benzin, da man på den måde kan øge kompressionsforholdet uden at risikere selvantændelse. Der er faktisk adskillige firmaer, der har konstrueret prototyper, hvor små mængder benzin omdannes til brint i en konverter (der er ikke tale om elektrolyse, da udgangspunktet er benzin) - den samlede brændstofbesparelse skulle efter sigende være i størrelsesordenen 20-25%, men motoren skal være konstrueret til det højere kompressionsforhold, så glem alt om retrofits til den gamle Volvo.
12-04-2010 13:09
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@hugin

Det er ikke realistisk i dag med de brændselsceller der er tilgængelig i dag.

Fra. http://www.risoe.dtu.dk/en/Research/sustainable_energy/fuel_cells/projects/soc.aspx?sc_lang=da

SOFC kan omsætte mange typer brændsler med stor effektivitet til elektricitet og varme. For økonomisk optimerede 'stand-alone'-enheder kan elvirkningsgraden blive næsten 60%, hvortil kommer ca. 30% varme af høj kvalitet. Sammenkoblet med en gasturbine forventes større anlæg at kunne opnå en elvirkningsgrad på omkring 70%. En af fordelene ved SOFC i forhold til andre typer brændselsceller er den store fleksibilitet i valget af brændsler. Således vil en SOFC fungere med fx bioetanol, biogas, forgasset træflis og metan. Sådanne brændsler er lettere at lagre og transportere end ren brint og gør det i vid udstrækning muligt at genbruge den eksisterende infrastruktur. Sammenlignet med konventionel afbrænding af biobrændsel har SOFC mulighed for en langt højere virkningsgrad og i særdeleshed meget høj elvirkningsgrad. Derudover kommer miljøfordele som minimale udslip af SOx og NOx og reduceret støj.


Hvis det er realtisk i at nå 70 % el-virkning i en brændselscelle og måske halvdelen af denne el-produktion omsættes til brintproduktion som herefter kan forsyne processen, så er det realistisk.

Men pris! Og monteret i en bil det er meget langt fra realistisk.

KOrrupte olieselskaber som opkøber patenter osv:

Man forholder sig ikke til det faktum at 25 % af verdens oliereserver forekommer i Saudi arabien og koster 2 - 3 $ at hentes til overfalden pr tønde (179 l) og afleveres i et tankskib, klar til at forsyne verdensmarkedet med energi. Og kul brydes og leveres til feks danske kraftværker til 50 - 75 kr/mwh

Man er milevidt fra at kunne producerer energi til de priser!
Redigeret d. 12-04-2010 13:32
12-04-2010 13:10
Gubisoul
★☆☆☆☆
(116)
Den side der er helt ude i skoven, de lover med sikkerhed noget de ikke kan holde.

Tilgengæld har jeg set forsøg på at lave små retrofits til gamle biler (det virker ikke på nye, da de selv styrer brænstofsforsyningen og du skal være hacker for at lave det om).
Det har givet en brændstofsbesparelse på små 10-15%.

Jeg tvivler simpelthen på at man kan opnå så store besparelser som de skriver om på siden.
12-04-2010 15:40
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvis det er realtisk i at nå 70 % el-virkning i en brændselscelle og måske halvdelen af denne el-produktion omsættes til brintproduktion som herefter kan forsyne processen, så er det realistisk.


Ups! En tanketorsk!

Nej måske 30 - 40 % af energien i mølle- eller anden strøm som ønskes akkumuleret i brint medgår til processen (elektrolyse). Når strømmen herefter ønskes genvundet er der herefter et tab i den teknologi som skal omsætte brinten til strøm.

Da energiregnskabet til at spalte brinten og dermed akkumulerer energi i det fri brint som afgives igen ved sammensmeltningen med iltatomet som frigiver den samme energi og da der er tab ved processen så vil det aldrig lykkes at opnå et energioverskud!

Opstillingen her er med andre ord en tåbelig måde at aflade bilens batteri



fra http://hydroxy-cars.dk/hho.html
12-04-2010 21:39
kblood
★★★☆☆
(429)
Nu er siden egentlig bare et eksempel. Selvom der bliver skrevet meget om hvorfor det ikke burde virke, synes jeg nu det mest lyder teoretisk hvorfor det ikke burde virke.

Nu laver elektrolysen ikke direkte brint, den laver hho, hvilket stadig kan brænde, men ikke er helt så brænd farligt. Siden jeg linkede er utrolig salgs præget, og overdriver helt sikkert. Det er jo ikke helt unormalt for nogen der prøver at sælge, selvom det nok ikke er helt heldigt i dette tilfælde. Biler yder jo ikke altid det samme, og sammenligner man en bil med sit dårligste benzin per km forbrug, ift. hvor den kører med hho sat ind og dens bedste benzin per km forbrug, så er der måske en chance for at talene ikke er direkte løgn, men så er der stadig pyntet enormt på sandheden ved at undlade de ret relevante detaljer omkring deres tal.

Men det grundlæggende i teorien som jeg har forstået den og fået den forklaret, så er det at bilen har strøm der bliver brugt på noget der ikke var nødvendigt, om som i stedet kunne bruges på elektrolysen, og det skulle gøre benzinen mere effektiv, samtidigt med at vand så bliver en del af brændstoffet til bilen i stedet for 100% benzin.

Jeg har planer om at købe en bil uden plader, og teste det. Ville da bare være rart at finde nogen her i Danmark som allerede har prøvet det. Nu har jeg så læst om at der bliver lavet opvisninger hvis der kan samles nok til at se det. Bliver det lavet af dem som sælger denne manual, så skal de opvisninger så nok også tages med et gran salt.
13-04-2010 11:03
Jakob
★★★★★
(9265)
.



@kblood


Hvis vi ser bort fra konspirationsteorierne og den overdrevne naive optimisme, så tror jeg såmænd, at det kan være en god hobby at få motorforstand af.
Og er man glad for at rode med bilen og skifte motor, så betyder det måske heller ikke så meget, at motoren ikke holder så længe.

Din bil uden nummerplader ender jo nok alligevel som en benzinslugende markræser med alt for mange HK, så den efter få timer sender et stempel ud gennem siden af motorblokken.

Lykkes det f.eks. at forbedre en gammel Fiat, så den kører 19 km/l i stedet for 10 km/l, så må det siges at være meget flot.
Men det er stadig 10 km/l mindre, end en moderne bil til under 100.000 kr med airbags og ABS osv.


det grundlæggende i teorien som jeg har forstået den og fået den forklaret, så er det at bilen har strøm der bliver brugt på noget der ikke var nødvendigt, om som i stedet kunne bruges på elektrolysen


Hvis generatoren bruger strøm på noget unødvendigt, så kan du jo bare slukke for det.
Hvis det er unødvendigt at bruge lys, så slukker du det, og så bruger det ingen strøm, og dermed skal der ikke bruges så meget benzin på at trække generatoren.
Det er ikke sådan, at der i bilen er gemt en stor hemmelig strømsluger, som du kan slå fra, så du får en masse gratis strøm til rådighed.

Men det finder du nok ud af, og jeg vil gerne ønske dig og din far mange gode timers fornøjelse med projektet.




.
13-04-2010 20:44
kblood
★★★☆☆
(429)
@ Jakob

Jo tak, jeg ser også frem til det, selvom det måske ikke lige når at blive her til sommer, men jeg håber nu også på at kunne finde nogen som vil fremvise deres bil med denne modificering. Det lyder til at sådanne fremvisninger sker her i Danmark. Så er der jo stadig chance for at de er en flok svindelere, men den slags skal man jo altid være varsomme overfor. Også selvom det er dem som nogen hvis ord bliver taget for gode var næsten per automatik, eller omvendt i andre tilfælde.

Nu er det ikke nemt at skille løgn fra sandhed indenfor dette, da mange prøver at tjene lettjente penge på denne slags ved at svindle.
14-04-2010 09:57
Jakob
★★★★★
(9265)
.



Hvis jeg engang skal ombygge en gammel bil, så vil jeg nærmere søge en opskrift i denne skuffe:

http://www.klimadebat.dk/forum/el-kitts-til-fossilkoeretoejer--d20-e815.php



.




Deltag aktivt i debatten HHO-hybrid-biler:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kritik af biler1229-03-2024 10:45
Selvkørende biler vil ændre transport området1331-05-2023 11:26
Salt Lake og elektriske biler014-08-2022 20:55
El biler1625-05-2019 12:46
Hho hybrid konvertering3213-11-2017 16:49
Artikler
Hybridbiler
Biler
NyhederDato
Slut med konventionelle biler i 205030-03-2011 09:53
Stor interesse for hybridbiler28-03-2011 09:01
Danske biler mere klimavenlige31-05-2010 08:56
95 nye elektriske biler på stort bilshow23-04-2010 06:37
Færre biler i USA for første gang11-01-2010 08:47
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik