Husk mig
▼ Indhold

Hho hybrid konvertering


Hho hybrid konvertering03-11-2017 07:56
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
Hey alle.

Jeg har undersøgt emnet lidt, og vil gerne konvertere min Renault clio dci til en hho-hybrid.

Så ville jeg bare høre om der var andre der havde gjort det samme på deres bil (ikke nødvendigvis samme som min).

Kunne rigtig godt tænke mig at høre om den reelle besparelse, og udførelsen i monteringen af systemet.

Håber i vil hjælpe mig.

Vh Erik Rasmussen
03-11-2017 12:38
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Erik1707 skrev:
Hey alle.

Jeg har undersøgt emnet lidt, og vil gerne konvertere min Renault clio dci til en hho-hybrid.

Så ville jeg bare høre om der var andre der havde gjort det samme på deres bil (ikke nødvendigvis samme som min).

Kunne rigtig godt tænke mig at høre om den reelle besparelse, og udførelsen i monteringen af systemet.

Håber i vil hjælpe mig.

Vh Erik Rasmussen



- dejligt at se en, der er fremskridts-orienteret. Hold os gerne opdateret omkring dit projekt/emne.




.


03-11-2017 13:18
Kosmos
★★★★★
(5371)
dejligt at se en, der er fremskridts-orienteret. Hold os gerne opdateret omkring dit projekt/emne

- og husk at indtage rigelige mængder (koldt/frisk) 'hho', mens du arbejder (hårdt) med dit projekt!
03-11-2017 13:38
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Kan bilen så køre på vand? (H2O =hho?)

-Detaljeret forklaring ønskes mht. hho-hybrid systemet, og fordelene derved.

(Emnet her burde være sat op i kategorien "Handling" , Teknologi.)

Vh. Søren.
Redigeret d. 03-11-2017 13:44
03-11-2017 14:18
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Søren R Nielsen skrev:
Kan bilen så køre på vand? (H2O =hho?)

-Detaljeret forklaring ønskes mht. hho-hybrid systemet, og fordelene derved.

(Emnet her burde være sat op i kategorien "Handling" , Teknologi.)

Vh. Søren.



Manden har ikke blæst med mel i munden ligesom dig, Særen. Han kom med en diskret forespørgsel.



.


03-11-2017 15:48
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
Princippet er at der er en lille jo generator som splitter hydrogen og oxygen.
Gassen bliver så diregeret ind i indsugningen/manifolden, og forøger forbrændingen.

Den skal ikke kun køre på hydrogen.
Det er jo ideen ved hybrid, at den køre på 2 brændsler/motore.
Endte samtidig, eller seperat.

Hvad jeg har læst mig til, så er der systemer der "lover" op til 50% (right

jeg er ikke så god til bilelektronik, så jeg ville alliere mig med en som havde prøvet det før
Redigeret d. 03-11-2017 15:58
03-11-2017 15:58
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Meget snedigt.
Tak for god forklaring.

-Kommer energien til splitteren fra forbrændingsmotoren? Eller fra et opladeligt batteri?

-Er der økonomisk fordel, eller miljømæssig (færre partikler, CO, NOx)

(Vil bilen præstere bedre(tophast., accel.)?
03-11-2017 16:03
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
Søren R Nielsen skrev:
Meget snedigt.
Tak for god forklaring.

-Kommer energien til splitteren fra forbrændingsmotoren? Eller fra et opladeligt batteri?

-Er der økonomisk fordel, eller miljømæssig (færre partikler, CO, NOx)

(Vil bilen præstere bedre(tophast., accel.)?


Den skal have 30 AMP, men min generator levere 60, og batteriet bruger kun 16.
Så det burde ikke være det store problem.

Hydrogenen øger oktantallet (ved ikke hvor meget), derved skal der bruges mindre brændstof til at opnå en given hastighed.
Så det øger hestekræfterne, accelerationen og giver bedere økonomi.

Men der skal vist også justeres lidt på flow og lidt motorkodning, sådan noget har jeg ikke forstand på...
03-11-2017 16:12
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Det er jo tuning på højt niveau. Lidt a la lattergasindsprøjtning.

-Og penge at spare i det lange løb!

Post eller link(klik på [url] knappen(grå) og indsæt adressen lige i midten) -endelig mere om hho-systemet.

Vh. Søren.
03-11-2017 16:18
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
http://hhoplus.com/11-kit-dc2000-for-cars.html

Det her er det system jeg tænker at montere.
Det koster lige godt 2500 for et komplet, med generator, tank, vandniveau måler og chip til motorjustering.

Men tænker der måske skal være en flowcontrol, så den ikke lukker så meget gas ind ved lave omdrejninger.

Men det er så igen noget jeg skal have diskuteret med en der har prøvet det før
03-11-2017 17:18
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
Hov, havde lige blandet det sammen, den skal kun bruge 12-15 AMP.
Det er en 30 AMP sikring den benytter
03-11-2017 18:11
Kosmos
★★★★★
(5371)
Meget snedigt.
Tak for god forklaring

- det ser ud til, at emnet har været behandlet før.
03-11-2017 18:19
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Erik 1707.
Skal bilsynet godkende bilen når du opgraderer motoren ?
03-11-2017 18:32
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
Det skal den formentlig, men jeg tænker at lave det så det er lidt skjult, og kan slukkes mens der er tænding på
03-11-2017 18:42
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Erik-
Ikke for at være lyseslukker,men det kan være et spørgsmål om forsikringsdækning,såfremt en motoropgradering ikke er godkendt.
Bremseeffekt mm skal efterprøves .
03-11-2017 21:15
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Erik1707

Det er vel ikke et projekt, som du tænker på at føre ud i livet primært for at få en bedre bil- og kørsels økonomi..?
Jeg tænker umiddelbart, at du får et større benzin forbrug og en ringere holdbarhed på motoren, men måske til gengæld en større ydelse, så du kan komme hurtigere ud af lyskrydset.

Når den brint, som du forbrænder er produceret af en benzindrevet generator, så er der ikke meget grøn energi i brinten, og den vil ved afbrænding tilmed ikke kunne varme så meget som den benzin, der blev brugt til at spalte vandet.




­
04-11-2017 07:50
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Jakob skrev:
­
@Erik1707

Det er vel ikke et projekt, som du tænker på at føre ud i livet primært for at få en bedre bil- og kørsels økonomi..?
Jeg tænker umiddelbart, at du får et større benzin forbrug og en ringere holdbarhed på motoren, men måske til gengæld en større ydelse, så du kan komme hurtigere ud af lyskrydset.

Når den brint, som du forbrænder er produceret af en benzindrevet generator, så er der ikke meget grøn energi i brinten, og den vil ved afbrænding tilmed ikke kunne varme så meget som den benzin, der blev brugt til at spalte vandet.
­



Nå. Ideen kunne vel også bruges til energilagring. Hvis ikke, det var fup.



.


04-11-2017 08:22
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
jeg bruger omkring 1000kr på brændstof månedligt.
Ved godt der er andre der bruger mere, men for en der skal til at studere, så er det altså mange penge.
Så i første omgang, så er det med økonomi i tankerne at jeg vil lave denne konvertering.

Får jeg så 20-50 heste mere ud af motoren, så ser jeg det bare som en bonus
04-11-2017 09:18
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Erik-
Kan Clio motoren holde til at hente 20 - 5o% mere motorkraft ud.
En for voldsom tuning kan medføre store motorskader.
Forhør dig ved en sagkyndig eller FDM inden du begynder på dit projekt.
04-11-2017 09:29
Jakob
★★★★★
(9287)
­




@crank

Jeg har ikke læst grundigt om den, og hvis jeg skal være meget optimistisk, så kan der måske være lidt på positivsiden, fordi der tilsættes fugt. Dog næppe i nærheden af noget, der kan opveje tabet.

Men måske langt mere betydningsfuldt kan man ikke afvise, at den kan benyttes som score trick til kvindelige handelsskoleelever og sproglige studenter.

"Hej smukke, vil du med på en prøvetur i min hjemmebyggede brint hybrid bil..!?"


Og når han senere bliver træt af hende, så kan han jo bare afsløre fuppet.







@Erik1707


Jeg tror, at du bliver seriøst skuffet.

Mit bedste råd til dig må nok være at spørge Renault og FDM.
20-50 heste mere tror jeg slet ikke på, og hvis det var sandt, så ville det næppe gavne din økonomi.

Hvis du kan finde kørelejlighed bare nogle få gange om måneden, så vil det være langt bedre for din økonomi.





­­
04-11-2017 13:22
Jakob
★★★★★
(9287)
­




@Erik1707


Jeg har regnet lidt for sjov på de 15 ampere på et 12 volts anlæg, så du kan se den EL-energi, der sættes i spil.


P = U x I

P = 12 x 15

= 180W = 0,18 kW

https://www.omregn-enheder.info/omregn+Kilowatt+til+Hestekraft.php
0,18 Kilowatt [kW] = 0,24 Hestekraft [hk]


Og de 0,24 hk (0,18 kW) kan man så sammenholde med de 20-50 hk, som du skriver, at de lover.....

Og strømmen er produceret af energi, som bliver taget fra motorens output til baghjulene.
Og tabet gennem kileremmen til generatoren er stort.

Energiregnskabet ligner en ren katastrofe.



Måske, hvis systemet igennem en tids kørsel opsamlede brint i en stor tank i bagagerummet og kunne fyre det hele af bagud på et sekund, at den ville komme allerførst ud af lyskrydset, ellers spår jeg den ikke mange chancer.

Det er jo heller ikke sådan, det er konstrueret. Den tilsætter "bare" brint til luftfilter indsugningen.
Hvis der samles brint i luftfilteret, og der kommer en gnist, så må man nok i stedet forvente, at luftfilter og motorhjelm bliver blæst 50 meter op i luften.



Det er måske ikke bare nytteløst og småskadeligt fup, det kan måske ligefrem også være farligt. For mig ser det ud til på EL-diagrammet, at den får strøm, når nøglen sættes til tænding, og hvis man ikke starter prompte derefter, så må der være risiko for, at der ophobes brint eller knaldgas i luftfilteret.





­
06-11-2017 19:53
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
Ok, jeg prøver at forklare den måde jeg har forstået det på.
hold fast, for denne her bliver lang.

bær lige over med mig, da jeg ikke har nogen fancy uddannelse i noget highersociety noget, så mange af tingene ud over den mekaniske forståelse af det, har jeg ikke den store viden omkring.

en HHO generator fungere ved at der bliver ført strøm igennem tætsiddende rustfrieplader, med en saltvandsopløsning flydende igennem.
saltvandet bliver splittet op i 2 Hydrogen atomer, 1 Oxygen atom og salten har jeg ikke helt styr på hvor de gør af, andet end den vel skal renses en gang om ugen.

i mit ideal setup, er der 2 switches ved generatoren, som hele tiden sørger for at der er nok vand i generatoren.

en vandtank, med en niveaumåler, så jeg kan se hvornår der skal hældes mere vand i tanken.

en tank til lagring af overskydende gas, denne skal kunne ventilere når tændingen bliver taget af motoren.
da min motor er start/stop, så vil det smarte være at den ventilere når jeg tager nøglen ud.

en flowkontrol, koblet til en lille gas pumpe, som kan sprøjte HHO gassen enten ind foran turboen, eller direkte ind i manifolden.
den detalje har jeg ikke helt styr på endnu, men den skal placeres så gassen ikke kan ophobes, eller trække tilbage i systemet.

min bil har lige pt omkring de 120 Hk, og det er jeg rigeligt tilfreds med.
HHO gassen vil uundgåeligt tilføje ekstra Hk, men da vi lever i en verden hvor det meste er styret af computere.
så kan den ved hjælp af lidt klygtig motorkodning, og justering, ende på godt og vel samme antal Hk.

så tænker i sikkert: jamen, hvis du begrænser den til de samme Hk, vil den så ikke bruge den samme mængde brændstof?

umiddelbart, er mit svar nej.
med HHO gassen blandet sammen med dieselen, bør mængden af brændstof (hvis internettet taler sandt) være mellem 30-60% mindre, end før HHO gassen blev tilføjet.

i spørger sikkert også: jamen HHO er vel stadig den kemiske sammensætning for vand, sprøjter du så ikke bare vand ind i din motor, og danner kondens i blokken?

Hydrogen og Oxygen kan sagtens eksistere som gasser, uden at danne H2O.
det er muligvis en begrænset periode, men hvis jeg designer opbevaringstanken rigtigt, så skal den gas der når at danne kondens, løbe ned og tilbage i generatoren igen.

jeg ved godt der muligvis er lidt fejl og mangler, men jeg er ikke ekspert på området.
det er jo derfor jeg har oprettet denne tråd, for at række ud til folk, som måske ved lidt mere om det i praksis.
06-11-2017 21:05
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Erik-
Hvordan sikres det,at en sammenblanding af H2 og O2 ikke giver en eksplosiv knaldgas?
06-11-2017 21:31
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Erik1707


Jeg kan kun advare dig meget kraftigt imod at indbygge et hjemmefusket brintlager.
I diagrammet fra fabrikken sender de gassen direkte ind i luftfilterkassen, og det mener jeg også kan være risikabelt.
Jeg tror såmænd ikke, at du får større problemer med kondens i kassen, men er der ilt til rådighed, så bliver brinten sikkert antændt senest i brændkammeret og skaber fugt og tæring der.
Hvis det fænomen giver mere ydelse og bedre økonomi, så kommer det nok først og fremmest fra et højere brændkammer tryk, som man også ville opnå det, hvis man f.eks. blot planede topstykket, og så ville man undgå vand i cylinderen.
Men når det ikke er gjort fra fabrikken, så skyldes det som regel, at motoren ikke kan tåle det.
Har du spurgt FDM og Renault..?


http://hhoplus.com/11-kit-dc2000-for-cars.html
Tilknyttet billede:

06-11-2017 21:35
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Og her EL diagrammet, som jeg mener er usikkert.
I det mindste havde jeg gerne set, at "parasitten" fik strøm fra generatoren og ikke fra batteriet.

http://hhoplus.com/11-kit-dc2000-for-cars.html
Tilknyttet billede:

06-11-2017 21:49
Lars Buhrkall
★★☆☆☆
(204)
Erik1707 skrev:
http://hhoplus.com/11-kit-dc2000-for-cars.html

OK, du har
ikke har nogen fancy uddannelse i noget highersociety noget
og
er ikke ekspert på området
men du burde måske alligevel kunne tænke over, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, jamen så er det nok heller ikke sandt. Har du slet ikke tænkt over hvorfor dette system ikke allerede findes i enhver bil?
Eller i klart sprog: Det er fup og svindel.
06-11-2017 22:14
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Erik1707 skrev:
min bil har lige pt omkring de 120 Hk, og det er jeg rigeligt tilfreds med.



Hvor langt kører du på literen i dag.?


Hvis du vil gøre noget for at få bedre bil økonomi, så burde du hellere spørge Renault, om de vil give en god byttehandel til en mindre bil eller motor:

https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/DK/pdf/renault-clio-prisliste.pdf
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-11-2017 22:15
07-11-2017 08:38
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Erik -Som Jacob vil jeg også fraråde dig en ombygning/tuning af motoren efter dette tvivlsomme koncept.
Der er alt for mange risikofaktorer,som først kræver en afklaring af fagfolk og biltilsynet,inden du påbegynder dit projekt.
Din Clio er med 120 hk jo allerede tunet,hvordan har du opnået disse 30 hk?
Benzinøkonomien må derved være blevet betydeligt dårligere?
Hvorfor ikke nedgradere bilen igen til 90 hk og få en benzinøkonomi på godt 30 km/l.?
Redigeret d. 07-11-2017 08:42
08-11-2017 19:42
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
de 30 ekstra Hk er OBD chippet og godkendt.

jeg køre næsten udelukkende motorvej, så jeg liger på omkring 20-22 km/l.
inden jeg fik den chippet, gik den kun 19-20 km/l
dette er regnet ud fra triptælleren og og mængden af optanket brændstof.

jeg tror lidt den her tråd er røget lidt af sporet.

jeg leder efter en der har lavet noget lignende på sin egen bil.
det er selfølgelig planen at skaffe en lidt ældre motor at starte på, så jeg ikke smadre min egen motor i første forsøg.

men det lyder ikke som om jeg er i det rigtige forum.
08-11-2017 19:45
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Lars Buhrkall

Jeg gætter på, at den nævnte elektrolyseenhed producerer så lidt, at den nok ikke engang kan mærkes i tomgang. Men hvis vi en stund ser helt bort fra denne "parasit" og i stedet fokuserer på, hvordan motoren håndterer brint og knaldgas. Vi har måske en vindmølle på taget og kører i stærk medvind, og der er i forvejen opbygget et stort lager brint og ilt på godkendte flasker. Vi kan altså for en tid forsyne motoren med al den brint og ilt, som vi måtte have lyst til.
Hvad tror du, der muligt vil ske..?
Jeg har en formodning om, at brint og især knaldgas i hvert fald i en dieselmotor i bedste fald vil blive antændt af trykket i brændkammeret længe før dieselolien og længe før stemplet når top, så eksplosionen fra brinten faktisk nærmere vil påføre stemplet en bremsekraft i stedet for en kraft, der giver ekstra fart.
Har du evt. noget viden, som kan be- eller afkræfte denne formodning..?




­
08-11-2017 19:51
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
jacob, det er jo netop sådan noget jeg ska have afklaret.
den enhed jeg har kigget på, levere 2 L/min.
det burde være rigeligt.
08-11-2017 20:22
Jakob
★★★★★
(9287)
­­



Erik1707 skrev:
jacob, det er jo netop sådan noget jeg ska have afklaret.
den enhed jeg har kigget på, levere 2 L/min.
det burde være rigeligt.


Rigeligt til hvad..??
En lille motor på 1000 ccm i tomgang lad os sige 1000 rpm.... den forbruger 1000 liter luft pr. minut.
Det må vel så give 4 promille...

Og øger du omdrejningstallet til 2000 rpm, så er det kun 2 promille

Og så kan du selv regne ud, at det bliver til endnu mindre, når motoren er større og kommer op på det omdrejningstal, hvor den virkelig skal trække.

Men hvis brinten bremser og ødelægger motoren, så har du selvfølgelig ret i, at det snart kan blive mere end rigeligt.



Det ser virkelig skidt ud, synes jeg, og det selvom jeg ser helt bort fra den grundlæggende katastrofe i energiregnskabet, at der pågår tab og det hele kommer fra fossilt brændsel..!




­
13-11-2017 16:49
Erik1707
☆☆☆☆☆
(11)
nårh @jacob...

er du klar på en videnskabelig afklapsning.

det du prøver at komme frem til, med din sidste besked er at jeg skal skifte luften ud med hydrogen.
det er udelukket og umuligt, da der skal bruges ilt i en forbrænding.

hydrogen har en selvantændelsestemperatur på 520 grader celcius.
diesel har en selvantændelsestemperatur på 338 grader celcius.
hydrogen har en brændverdi på 41.9, mens hydrogen har en værdi på 120.1
begge data er ved 1 atmosfære/1 bar's tryk.

i en dieselmotor, bliver brændselen først sprøjtet ind i motoren, et splitsekund før stemplet når toppen.
temperaturen i motoren på dette punkt er mellem 550-600 grader, alt efter kompression.

hydrogenen skal derfor skydes ind i motoren samtidig med dieselen.
det skal gøres fra en anden dysse, da dieselpumpen ikke kan tåle "luft" i systemet.

min bil køre gennemsnitligt 20-22 km pr liter ved 110km/t, hvilket vil sige at den forbruger 0.09166667-0.08333333 liter i minuttet.

dette er de kolde facts jeg ved med sikkerhed.

når vi så går over i det teoretiske.

da jeg ikke skal skifte luften ud, men supplere dieselen, tænker jeg at jeg skal bruge 1/6-1/3 del hydrogen kontra diesel.
det bliver nok for meget med 1/3 del, men da jeg ikke ved hvad det ideelle blandingsforhold er, så er det nok en god ide at starte lavt.
det vil så sige at der skal bruges 0.01527778-0.03055556 liter hho gas i minuttet.
igen er jeg ude i spekulationer, da jeg ikke kender det rigtige blandingsforhold.

jeg kan ikke se hvor du ser et energitab henne, når du selv regner frem til at systemet bruger 0.24 hk til at drive hho generatoren.

det var så lidt, jeg finder selv ud.




Deltag aktivt i debatten Hho hybrid konvertering:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
HHO-hybrid-biler1014-04-2010 09:57
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik