Husk mig
▼ Indhold

Hjælp til skoleopgave


Hjælp til skoleopgave21-01-2014 10:30
Fredefrejs
☆☆☆☆☆
(2)
Hej alle klimanørder
Vi vil blive rigtig glade, hvis I gad og svare på nogle få spørgsmål ang. global opvarmning, da vi har projektuge og gerne vil have private menneskers syn med i vores fremlæggelse. Tak på forhånd


Hvad tænker du, hvis jeg siger 'global opvarmning'?
Hvad er din holdning til global opvarmning?
Gør du noget for at hindrer global opvarmning?

Hilsen Frederikke og Freja
21-01-2014 11:23
John Niclasen
★★★★★
(6428)
Kære Frederikke og Freja.

Det er ikke muligt for mig og andre her at vurdrere, om I er dem, I udgiver jer for at være. Så vi ved jo ikke rigtigt, hvem vi svarer.

"Global opvarmning" er et politisk begreb. Hvis I er dem, I udgiver jer for at være, og at jeres lærer ikke er klar over, at "global opvarmning" er et politisk begreb, så bør I gøre jeres lærer opmærksom på dette.

Se evt. denne video af en dansk forsker, der har brugt mange år på at studrere klimaet i tidligere tider ved hjælp af iskerneboringer i Grønland: We Are Living In Cold Times
21-01-2014 12:44
John Niclasen
★★★★★
(6428)
Fredefrejs, folkeskole eller gynmasium eller noget 3.? Hvis folkeskole, hvilket klassetrin?
21-01-2014 14:33
Fredefrejs
☆☆☆☆☆
(2)
Hej igen, hvorfor kan du ikke svare på vores spørgsmål, fordi du ikke ved hvem vi er?

Men vi går på folkeskolens 9. klassetrin.
21-01-2014 14:54
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hej igen, hvorfor kan du ikke svare på vores spørgsmål, fordi du ikke ved hvem vi er?

- uanset hvem I er, har jeg ærligt talt svært ved at se, hvad I kunne bruge svar fra enkelte deltagere i denne debat til: Det er jo jeres (subjektive) tanker/holdninger/handlinger, der spørges til i opgaveformuleringen.
Men hvis I ser jer lidt omkring på 'indholdsoversigten', kan I da iøvrigt få en bred vifte af tanker og holdnnger mv. til inspiration.
21-01-2014 15:21
John Niclasen
★★★★★
(6428)
Fredefrejs skrev:
Hej igen, hvorfor kan du ikke svare på vores spørgsmål, fordi du ikke ved hvem vi er?

Men vi går på folkeskolens 9. klassetrin.

Det er generelt fint at vide, hvem man taler med. Skal man være grundig og bruge meget tid på at svare uddybende, eller kan det klares med korte og mere upræcise svar. Og det er et meget vanskeligt område, I spørger ind til. Det er derfor, der er så meget røre omkring det. Jeg ville svare anderledes på jeres spørgsmål, hvis det var en professor i noget videnskabeligt, der spurgte, end hvis det var gamle fru Jørgensen, jeg mødte på gaden.

Men jeg skal give mine bud:

"Hvad tænker du, hvis jeg siger 'global opvarmning'?"

Først tænker jeg, at det er lidt upræcist. Hvilken global opvarmning? Hvilket tidsrum taler vi om? Hvis I f.eks. kigger på nogle af de mest præcise målinger, vi har m.h.t. temperatur over større områder af Jorden, så er det satellit-målinger, der startede i 1979. I kan se en kurve for der her: Latest Global Temps

Hvis I kigger godt efter, så viser det løbende gennemsnit (den røde streg), at temperaturen er faldet lidt de seneste måneder. Hvis man kigger over lidt længere tidsrum, f.eks. de seneste 15 år, så går det lidt op og ned, og et gennemsnit er en vandret linie, d.v.s. der i gennemsnit ikke har været nogen ændring over dette tidsrum. Hvis man så kigger over lidt længere tidsrum, f.eks. de seneste ca. 150 år, hvor meteorologien er blevet udviklet, så ser man, at klimaet er blevet lidt varmere (som Steffensen kommer ind på i videoen, jeg linkede til).

Hvis man kigger på et endnu længere tidsrum, f.eks. de sidste 4-5.000 år, så er klimaet blevet koldere. Og hvis man kigger på de sidste 20.000 år, så er klimaet blevet varmere. Kigger man på de sidste 2-3 millioner år, så er klimaet blevet koldere, da det var omkring dette tidspunkt, Jorden fik iskapper igen.

Se f.eks.: Temperature Gallery
og: Global Temperatures

Det næste, jeg tænker, er, at I nok hentyder til de seneste måske 100+ år, hvor vi har set, at klimaet er blevet lidt varmere. Jamen vi kom også fra en lille istid, så det er ikke så underligt at det er blevet varmere. Og det er kun ganske lidt, det generelt er blevet varmere i denne (i geologisk forstand) korte periode, så det er ikke den store overraskelse.

"Hvad er din holdning til global opvarmning?"

Jeg er glad for, det er blevet lidt varmere siden den lille istid, da et varmere klima generelt er godt for livet på Jorden. Men der er gemt en fare i det spørgsmål, for det hentydes, at global opvarmning er noget nyt, at klimaet har været stabilt før denne opvarmning. Dette er ikke rigtigt. Der er en naturlig variation i klimaet på alle tidsskalaer. Dertil kan der så være et bidrag f.eks. fra menneskets handlinger, men dette bidrag er lille, da man ikke har fundet et entydigt klart signal i dataene.

Et bedre spørgmål ville være, hvad min holdning er til, at vi udleder CO2. Dette mener jeg er en meget positiv ting, at vi gør, da Jordens atmosfære har stærk mangel på CO2 i forhold til tidligere tider. CO2 er planteføde, og hvis man vil reducere noget af den 1/3 af Jordens landarealer, der er ørken, så er man nødt til at grave noget af al det gamle organiske materiale op, så der kan dannes nye planter af det.

"Gør du noget for at hindrer global opvarmning?"

Bestemt nej. Vi lever i en istid, og i denne istid er der glaciale og interglaciale perioder. Vi er heldige, at vi lever i en interglacial periode, men vi er på vej mod næste glaciale periode, og har været det de sidste ca. 5.000 år. Dengang var der ingen, eller stort set ingen gletsjere i Norge. Det er der nu, hvilket er et tegn på, at vi er på vej mod næste glaciale periode, men at det heldigvis går meget langsomt. Måske, hvis vi bliver rigtig dygtige, kan vi ændre udviklingen og mindske eller måske helt undgå de næste glaciale perioder.

Jeg håber, I kan bruge det.
21-01-2014 17:04
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg håber, I kan bruge det

- et flot indspark!




Deltag aktivt i debatten Hjælp til skoleopgave:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hjælp til skoleopgave101-01-2020 18:27
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik